Kelan asenne
Olenko ainoa josta tuntuu että kela on muuttunut entistä v:seksi ?
Putosin pois muilta tuilta aiemmin , en pysy olemaan työelämässä sairauden vuoksi . No sitten jäi jäljelle enää se toimeentulotuki viimeisenä mahdollisuutena , jota en ole muuten edes tätä kirjoittaessa edes saanut vielä, ei päätöstä vaikka hakemuksen jättämisestä sellaiset 18 päivää .
Kela pyytää minulta esim , todistusta lopetetusta pankkitilistä jostain aiemmilta vuosilta , joka siis terminoitiin täysin jo kauan aikaa sitten. Minulla ei siis ole kyseistä pankkitiliä, eikä muutenkaan ollut mitään tekemistä Nordean kanssa pitkään aikaan. Sanoin ettei minun tarvi osoittaa heille , koska ei ole enää minulla koko pankkitiliä, ja olin jo muutossa hävittänyt tarkoituksella kaikkinaisia turhia papereita ,joita aina kertyy mm nordean pankkitiliin liityvät paperit. En tosin edes muista että olisin koskaan saanut mitään kirjallista todistusta pankkitilin lopettamisesta, no siitä on jo pitkä aika enkä yleensä muista hyvin tuollaisia kaukaa taaksepäin, ja miten muka olisin voinut tietää että joskus voisin tarvita sellaista paperia joskus, no eipä käynyt mielessäkään että joku taho vaatisi minua näyttämään sellaista.
Samoin , kela lähetti minulle viestin ettei hakemuksessa toimittamat pankin viralliset tiliootteet kelpaa heille, kun olivat päivä kohtaisi tiliotteita . Pyysin pankista sellaista kuukausi näkymä tiliotetta, mutta pankki sanoi ettei sellaista voi antaa, tämä johtui että olin joskus kauan aikaa sitten muuttanut tiliote asetukset " päivä" näkymäksi . Kela myös väitti että tiliotteessa on aukkoja , vaikkei ollut. No näillä syillä sitten ovatkin jarrutelleet päätöksen antamista jo kauan.
Kun siis kela haluaa , voi päätöksen antamista jarrutella viikkokausia .
Kela myös rupesi vaatimaan selvitystä tilitapahtumasta jossa olin maksanut pois omaa luottokorttivelkaani ,eli tilisiirto omalta tililtä yrityksen ( pankin ) tilille . Onko tämä normaalia ? uh-oh....maksan velkaani pois , kas kun myös luottokortin credit puolelta voi maksaa esim ruokaostoksia , no velaksi . Tästäkö myös pitää sitten rautalangasta vääntää kelan kanssa ?
Ei olla hyvinvointivaltiossa ei.
Kommentit (66)
Mun mielestä Kelan pitäisi jatkossa toimia niin, että jos haluavat jotain extraliitteitä joista eivät heti maininneet (ja joita ei pysty mistään saamaan), niin saisivat itse lähteä soittelemaan pankeille ja ties minne saadakseen nämä mystiset liitteet käsiinsä. Asiakkaiden ei tartteis joutua tuollaisen kiusaamisen kohteeksi.
Kela saisi kaikki tiedot pankeilta jos haluaisivat mutta haluavat kyykyttää ihmisiä. Ottaahan ne suoraan tililtäkin rahat jos on takaisin perittävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela näkee kaikki olemassaolevat tilisi, joten tuo on ihan kiusaamista. Tilin lopettamisesta ei käsittääkseni saa mitään kuittia. Olen pari lopettanut, niin yritystilin kuin omanikin eikä mikään tositetta tullut. Henkilökohtaisen tilini lopettamisesta ei edes tullut ilmoitusta, en vain enää päässyt kirjautumaan tunnuksillani tililleni. Siitä ei varoitettu millään tavalla. Se vain lakkasi yhtäkkiä toimimasta.
Juuri näin. Mitään tilinlopetuskuittia et voi verkkopankista tulostaa. Joten mielenkiintoista, että ne sellaisia jaksavat jatkuvasti pyytää.
Minulla Op ja eilen sain kirjeen jossa ilmoitetaan että tilini tullaan sulkemaan muutaman kuukauden päästä. Ohjeet miten toimia jos en halua sulkua.
Minulla eri pankki enkä mistään löydä mitään lappusta rahastotilin lakkautuksesta enkä pysty sellaista mistään itse tulostamaan. Mutta sinäkin voit olla varma, että tuo sinun kirjeesi ei kelpaisi Kelalle liitteeksi yksinään, jos joutuisit toimeentulotukea hakemaan. Sinun pitäisi jollain mystisellä paperilla todistaa että nyt sitä tiliä ei myöskään oikeasti ole enää olemassa.
Siksi teen ihan mitä duunia vaan ettei ikinä tarvitse hakea mitään tukia. Kusinen laitos.
Minulta Kela pyysi mieheni EX-VAIMON verotietoja kahdelta aiemmalta vuodelta kun hain asumistukea 🤣 Ex-vaimo ei ollut tyytyväinen, mutta onneksi suostui toimittamaan minulle liitteet jotka sitten laitoin Kelalle.
Minulle ovat vihjailleet vuoden alusta asti, että aikovat leikata toimeentulotukeani. Kohta ollaan elokuussa, ja olen kirjoittanut jo useampaan hakemukseen, että en aio tehdä vaadittuja asioita, joten antaa mennä leikaten. Alkaa tulla tunne, että ei taidakaan olla niin yksinkertaista leikata viimesijaista etuutta. Yksi käsittelijä soitti jo ja narisi, että jos leikkaa, joutuu tekemään jonkun ilmoituksen ilmeisesti aikuissosiaalityöhön. Kerroin, että ei ole minun ongelmani ja tekee mitä tekee. Aikoinaan asioin aikuissosiaalityössä omasta halustani ja yhteistyökykyisenä, mutta tässä sitä ollaan. En usko, että voivat tehdä enää mitään, koska ongelmia on vielä enemmän, vielä moninaisempina ja vielä enemmän solmussa. Olen myös menettänyt haluni tehdä mitään, kun kaikki muutkin aina luovuttavat, kun tajuavat mikä vyyhti tämä on.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ovat vihjailleet vuoden alusta asti, että aikovat leikata toimeentulotukeani. Kohta ollaan elokuussa, ja olen kirjoittanut jo useampaan hakemukseen, että en aio tehdä vaadittuja asioita, joten antaa mennä leikaten. Alkaa tulla tunne, että ei taidakaan olla niin yksinkertaista leikata viimesijaista etuutta. Yksi käsittelijä soitti jo ja narisi, että jos leikkaa, joutuu tekemään jonkun ilmoituksen ilmeisesti aikuissosiaalityöhön. Kerroin, että ei ole minun ongelmani ja tekee mitä tekee. Aikoinaan asioin aikuissosiaalityössä omasta halustani ja yhteistyökykyisenä, mutta tässä sitä ollaan. En usko, että voivat tehdä enää mitään, koska ongelmia on vielä enemmän, vielä moninaisempina ja vielä enemmän solmussa. Olen myös menettänyt haluni tehdä mitään, kun kaikki muutkin aina luovuttavat, kun tajuavat mikä vyyhti tämä on.
Mitä he sinulta vaativat?
Vierailija kirjoitti:
Luuseri. Eikö edes hävetä?
Ovat alkaneet kiusata ihmisiä. Multa pyydettiin vuokrasopimusta, joka on ollut siellä vuosikaudet, mikään ei ole muuttunut ja olin juuri saanut asumistukipäätöksen ilman mutinoita. Nyt kitisevät siitä, että asun liian kalliisti. Odotan eläkepäätöstä, enkä ole muuttamassa, jos eläkkeen saan, koska pystyn tässä asunnossa siinä tapauksessa asumaan eläkkeensaajan asumistuen turvin. En viitsisi muuttaa kuukaudeksi, minkä ajan kuluessa päätöksen toivottavasti saan. Viimeisimmässä päätöksessä mulle oli laskettu työeläkeyhtiön maksama kuntoutustuki tuloksi, vaikka en tietenkään sitä saa, koska en saa Kelastakaan mitään. Etuuskäsittelijöillä pitäisi olla edes perustiedot sosiaaliturvan toiminnasta.
Vierailija kirjoitti:
Kela saisi kaikki tiedot pankeilta jos haluaisivat mutta haluavat kyykyttää ihmisiä. Ottaahan ne suoraan tililtäkin rahat jos on takaisin perittävää.
Siinähän se ongelma onkin. Kela ei saa mistään pankista tietoa siitä että oletko edes kyseisen pankin asiakas. Ainoastaan ulosotto voi ajaa sinusta pankkitiedustelun ja hekin vain silloin kun sinulla on ulosmitattavaa. Tämän ulosmittauksen jälkeen ei edes he tiedä vaikkapa tilinumeroasi tietystä pankista koska se on hävitetty. Eivätkä he voi ajaa pankkitiedustelua läpi koska ei ole mitään ulosmitattavaa vaikka antaisit heille luvan siihen.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä Kelan pitäisi jatkossa toimia niin, että jos haluavat jotain extraliitteitä joista eivät heti maininneet (ja joita ei pysty mistään saamaan), niin saisivat itse lähteä soittelemaan pankeille ja ties minne saadakseen nämä mystiset liitteet käsiinsä. Asiakkaiden ei tartteis joutua tuollaisen kiusaamisen kohteeksi.
Ei siellä pankin tilillä voi olla mitään mitä he eivät tiedä verottajalta. Jos on niin sitten kyseessä on harmaatalous eli poliisien asia.
Hyvin tyypillistä on että kela kysyy lomakkeissa mitä tukia he myöntää minulle. Kyllä siinä tulee aina itkettyä ja naurettua.
Vierailija kirjoitti:
Ovat alkaneet kiusata ihmisiä. Multa pyydettiin vuokrasopimusta, joka on ollut siellä vuosikaudet, mikään ei ole muuttunut ja olin juuri saanut asumistukipäätöksen ilman mutinoita. Nyt kitisevät siitä, että asun liian kalliisti. Odotan eläkepäätöstä, enkä ole muuttamassa, jos eläkkeen saan, koska pystyn tässä asunnossa siinä tapauksessa asumaan eläkkeensaajan asumistuen turvin. En viitsisi muuttaa kuukaudeksi, minkä ajan kuluessa päätöksen toivottavasti saan. Viimeisimmässä päätöksessä mulle oli laskettu työeläkeyhtiön maksama kuntoutustuki tuloksi, vaikka en tietenkään sitä saa, koska en saa Kelastakaan mitään. Etuuskäsittelijöillä pitäisi olla edes perustiedot sosiaaliturvan toiminnasta.
Kelan asumistuki rajat on 20 vuotta jäljessä. Siksi marisee kun esim. vuokra on 700 eikä 400. Ottaisivat pään pois perseestä ihan siellä arkkadian mäeltä asti.
Jouduin työttömäksi aikoinaan. Byrokratia oli erittäin rasittava. En todellakaan harkinnutkaan mitään tilapäistöitä uuden paperisodan takia. Noista on myös julmetusti haittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä he sinulta vaativat?
Tiivistäen hakemaan tukia, joita en tule koskaan saamaan. Joka kerta kun haen niitä tukia hylkäävät ne kerta toisensa jälkeen, vaikka pomppisin läpi koko esteradan, jonka haluavat. Parhaimmillaan on tullut kahdesta eri tuesta kahden päivän sisällä päätös, joista ensimmäisessä olen liian sairas ja toisessa liian terve saadakseni tukea. Kun kysyn, miten tämä nyt näin, vastauksena on käsien levittelyä. Vaikea valittaa, kun en tiedä, pitäisikö perustella enemmän terveyttä vai sairautta.
Kyllä itsellekin tuli kiusattu olo kun viimeksi hain toimeentulotukea.
Minultakin pyydettiin tiliotetta pankkitililtä jonka olin vuosi sitten sulkenut sekaannusten tms välttämiseksi ja siksi kun ei kyseiselle tilille ollut tarvetta ollut aikoihin. Tästä olin myös lähettänyt tositteen kelalke vuosi sitten.
Hakemuksen olin laittanut hyvissä ajoin mutta selvityspyyntö tuli vasta ensimmäinen päivä.
Lähetin tositteen tilin sulkemisesta ja muistutin että vuokra täytyy maksaa ja lääkkeet ostaa apteekista.
Ainoa vastaus minkä sain vasta pari päivää tuon jälkeen oli lisää selvittelyjä.
Mulle tuli lasku jonka lähetin kelaan samalla kuin nuo selvitykset joihin vastattiin ainoastaan myönteisellä päätöksellä jossa ei mainittu ks ladkua lainkaan sekä evättiin sähkölasku vedoten siihen etten ollut lähettänyt laskua kelalle.
Tästä ei ollut aikaisemmin mitään mainintaa ja miksi olisin sellaista edes osannut odottaa kun sähkö maksetaan kiinteänä ennakkomaksuna vuokranantajalle.
Kyselin tuon sähkön maksun perään ja sain vastaukseksi että laskuni eräpäivä on ensikuussa ja minun tulee hakea toimeentulotukea ks kuukaudelle ennen kuin voivat laskun maksaa. :D
Sähköennakko maksusta eivät edelleenkään maininneet mitään, eikä sellaista ollut merkattu maksuihin kun katsoin.
Laitoin edelleen viestiä, eikä siihen vastattu ja viikonloppuna on edes turhaa sellaista odotella.
Aluksi ajattelin että siellä on jotain kesätyöläisiä tms ja että kunhan ovat töppäilleet kiireessä, mutta kokonaisuutta ajatellen on vaikeaa uskoa sellaiseen.
Mistään en myöskään näe onko asiaani käsitellyt sama henkilö vai onko se siirtynyt seuraavalta seuraavalle jolloin toisaalta heräisi kysymys että miksi kela on palkannut useamman huithapelin työntekijän.
Mua myös riepoo se ettei kukaan pahoitellut missään kohtaa vaan kaatoi minun vastuulleni asioiden kulun ks lisäselvityspyynnöissä sekä päätöksessä.
Onneksi vuokranantajani on kuitenkin ymmärtäväinen eikä peri viivästyskuluja joita kela ei edes maksaisi.
Onneksi mulla oli "hätävarakäteistä" ja kaapeissa ruokaa sen verran että pärjättiin lapsen kanssa, vaikka olihan se ilman lääkkeitä melko extremeä.
Joskus aikoinaan mulle kävi myös niin ettei toimeentulotukipäätöstä tehty vaan pyydettiin tiliotteita jotka olin sähköisesti lähettänyt. Väittivät ettei toista ole tullut ja että toinen tiliotteista on vuodelta "nakki ja miekka".
No mä näin kuitenkin itse kelansivulta että molemmat tiliotteet oli toimitettu ja että olivat oikealta ajalta.
Mulla ei edes ollut ks tiliä jolta olin kuulemma väärän tiliotteen lähettänyt, eikä vanhemmalta tililtä sen aikaisia tiliotteita olemassakaa.
Voi toki olla että joku päihtynee siellä työskentelee eikä huomaa missään vaiheessa katselevansa Sepon tiliotteita vaikka asiakkaana onki Tarja.
Harmillista kyllä ettei kukaan puutu mihinkään ja jos puuttuukin niin asioiden selvittely voi kestää jopa vuosia
Joo, mulla jo pari vuotta sitten pyysivät ihan yhtäkkiä todisteita vanhoista, jo vuosia sitten lakkautetuista tileistä. S-pankin todistuksista piti vielä maksaa. Sanoin kelalle, että he sitten varmasti myös maksavat nämä. Välillä yhtäkkiä keksivät kysyä ties mitä ex-kämppiksen koiran tilitietoja. Kukaan ei oikeasti huvikseen jaksa kelan hyppyyttämistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luuseri. Eikö edes hävetä?
Luuseri olen ehdottomasti, mutta ei hävetä. Ei omasta puolestani. Järjestelmän puolesta kyllä useinkin valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinähän se ongelma onkin. Kela ei saa mistään pankista tietoa siitä että oletko edes kyseisen pankin asiakas. Ainoastaan ulosotto voi ajaa sinusta pankkitiedustelun ja hekin vain silloin kun sinulla on ulosmitattavaa. Tämän ulosmittauksen jälkeen ei edes he tiedä vaikkapa tilinumeroasi tietystä pankista koska se on hävitetty. Eivätkä he voi ajaa pankkitiedustelua läpi koska ei ole mitään ulosmitattavaa vaikka antaisit heille luvan siihen.
Väärää tietoa. Kela voi tehdä rahalaitostiedustelun, jolla selvitetään tilisi pankeissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei Kela saa pankeilta suoraan tietoa, eikä Kela voi myöskään periä suoraan kenenkään tililtä rahaa. Mistä olet saanut päähäsi, että näin olisi?
Minulla Op ja eilen sain kirjeen jossa ilmoitetaan että tilini tullaan sulkemaan muutaman kuukauden päästä. Ohjeet miten toimia jos en halua sulkua.