Se maailma, jossa kasvoin - sitä ei enää ole
Köyhä nuoruus. Mikään ei tullut ilman. Mutta oli rauhallista, ihmiset olivat aitoja, jne.
Arvostettiin työtä, rehellisyyttä, myös suku ja perhe olivat tärkeitä. Luonto ja elinkeino maalla. Tehtiin pitkää päivää jotta saatiin ruokaa. Mutta koko ajan oli sellainen hyvä ... näkymä. Rakkautta ja arvostusta. Ihmisyyttä.
Se oli se maailma jossa kasvoin jota elin ja jota ikävöin. Maalaisjärjkeäkin käytettiin. Ei nillitetty turhista. Kukaan ei väkisin loukkaantunut jostain eikä kytätty varsinaisesti mitä saa sanoa. Oli jopa sellainen asia kuin vilpitön halu ymmärtää toisiaan ja erilaisuutta, vaikka yhteistä kieltä ei välttämättä ollutkaan. Aina keitettiin kahvit ja voitiin olla rankastikin eri mieltä.
Mutta tämä nykyaika, on instat, of:t, seksuaalisuus on tietysti kaikkialla mutta media ei mistään puhutaan kuin rahan tekemisestä sillä ja voimaantumiset ja kaikki. Ja maailmanpolitiikkaa myöten. Ihan oikeasti ikään kuin ihmislaji olisi taantunut ja kaikki menettäneet järkensä. Katsokaa nyt ympärillemme. Tämä maailma on aivan feikki, epäaito ja nämä ajat ovat aivan hulluja.
Olen surullinen koska kaipaan aitoa maailmaa. Sitä ei enää ole. En sano että ennen oli paremmin. Ei ollut. Mutta ihmiset olivat aitoja ja maailma ei ollut täysin poissa tolaltaan.
Kaipaan nuoruuteeni heinäpellolle, kaipaan aitoja läsnä olevia ihmisiä, aikaan ennen somea ja älyllistä taantumusta.
Kommentit (76)
Nuoruuden maailmaa voi nostalgisoida, mutta oletteko tulleet ajatelleeksi, että juuri te olette olleet luomassa tätä nykyistä maailmaa vanhempina, kasvattajina, kuluttajina, työntekijöinä, päättäjinä, äänestäjinä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minut kasvatettiin 1960-70-luvulla ja aivopestiin sellaisiin typeriin elämänarvoihin kuin rehellisyys, muiden kunnioittaminen, suoruus, ahkeruus, vastuuntunto, oikeudenmukaisuus, kohteliaisuus, muiden kuunteleminen, oma-aloitteisuus, ratkaisukeskeisyys valittamisen sijaan, auttaminen eli kaikkea aivan turhaa.
Nyt olen terapiassa murehtimassa, millainen älytön ihminen olenkaan. Ikäluokkaani edustava terapeutti on lohduttanut, ettei minun tyyppinen ihminen yksinkertaisesti selviä enää yhteiskunnassamme ja minunlaisia ei tarvita missään. En minä siitä loukkaannu, haikaile, vaan olen huomaavaisesti erakoitunut oloihini välttääkseni mielensä pahoittavia ihmisiä ja joita en osaa puhutella niin kuin he haluavat.Kiitos tästä <3 Elän tällä varmaan monta vuotta eteenpäin. Kukaan ei ole mulle sanonut näin kauniisti, ei ole varaa terapeutteihin.
T:kohtaloto
Vau, täällä kolmas samantapainen. Pitäisiköhän meidän olla enemmän jääriä ja pahastua siitä, että maailma on vääränlainen. Taistella oikeanlaisen puolesta? Mutta sit: taidetaan olla kaikki vanhoja. Ei jakseta enää, helpompi väistyä omiin oloihinsa.
Vierailija kirjoitti:
Nuoruuden maailmaa voi nostalgisoida, mutta oletteko tulleet ajatelleeksi, että juuri te olette olleet luomassa tätä nykyistä maailmaa vanhempina, kasvattajina, kuluttajina, työntekijöinä, päättäjinä, äänestäjinä jne.
Yksi tavallinen ihminen ei paljon maailmaa muuta. Ja olen kyllä yrittänyt lyödä jarruja pohjaan.
Vierailija kirjoitti:
Toimintaympäristön muutos on väistämätöntä kehityksen myötä, mutta pohjimmiltaan ihmiset ovat silti aina eripuraisia, tyytymättömiä valittajia. Aika on kullannut muistosi.
En kutsuisi tätä degeneraatiota minkään muotoiseksi kehitykseksi
Vierailija kirjoitti:
Sama maailma, se vaan muuttuu ajan kanssa. Aina maailma muuttuu ajan kanssa. Sopeudu siihen
En sopeudu. Miksi minun pitäisi sopeutua epäoikeudenmukaisuuteen ja moraalittomuuten?
Miksi, mitä v i t t u a?
Kaipaammeko nyt siis siihen Urho Kekkosen aikaan ? (...vaiko peräti Juho Kusti Paasikiven aikaan)
Vai riittäisikö paluu Manu Koiviston aikaan ?
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vain ne, joilla on etuoikeutettu tausta, ajattelee, että elämä on hyvää - tai oli hyvää joskus. Etuoikeudet turvaavat. Suomalaiset on tosi huonoja tekemään kattavaa yhteiskunnalista analyysiä, koska valtaosa elää omassa pikku kuplassaan ja sieltä ei ketään kiinnosta astua ulos, jolloin muita tarinoita ei edes kuulla.
Suomeakin tällä hetkellä kahtia jakavat ongelmat ovat pitkälti itse aiheutettuja, kun päättävät tahot ovat olleet sitä perus hyvinvoivaa keskiluokkaa. Paljon olisi voitu tehdä paremmin, mutta kansa itse päättää.
Kansa ei päätä, kokoomus päätti varastaa ihmisten rahat itselleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä vain ne, joilla on etuoikeutettu tausta, ajattelee, että elämä on hyvää - tai oli hyvää joskus. Etuoikeudet turvaavat. Suomalaiset on tosi huonoja tekemään kattavaa yhteiskunnalista analyysiä, koska valtaosa elää omassa pikku kuplassaan ja sieltä ei ketään kiinnosta astua ulos, jolloin muita tarinoita ei edes kuulla.
Suomeakin tällä hetkellä kahtia jakavat ongelmat ovat pitkälti itse aiheutettuja, kun päättävät tahot ovat olleet sitä perus hyvinvoivaa keskiluokkaa. Paljon olisi voitu tehdä paremmin, mutta kansa itse päättää.
Kansa ei päätä, kokoomus päätti varastaa ihmisten rahat itselleen
Ihan naurettavia tuollaiset varasjutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama maailma, se vaan muuttuu ajan kanssa. Aina maailma muuttuu ajan kanssa. Sopeudu siihen
En sopeudu. Miksi minun pitäisi sopeutua epäoikeudenmukaisuuteen ja moraalittomuuten?
Miksi, mitä v i t t u a?
Niin sopeudu muuttuvaan maailmaan. Turhaan jäät roikkumaan menneeseen.
Mun mielestä nykyajassa on paljon hyvää, on oikeudenmukaisuutta ja moraaliakin.
Katkeroituminen pilaa elämäsi. Päästä irti ja ala elää
Älylliseltä taantumiselta ei voi välttyä, sillä tyhmyys on lisääntymisen edellytys.
Vierailija kirjoitti:
Ihan lapsellista nostalgiaa. Maailma on tässä ja nyt: täältä et pakenemaan pääse muuta kuin kuoleman kautta. Joten sopeudu siis, koska muuta et voi. Menneiden vatvominen ei auta mihinkään. Varsinkaan siihen sävyyn että haluaa sinne takaisin. Sinne ei pääse takaisin.
Maailma on hyvä tässä ja nyt. Muuta ei voi.
Jotain tuosta elää vielä maaseudulla. Muutimme muutama vuosi sitten pienen kirkonkylän taajamaan, ja olen todella onnellinen täällä. Uusia ihania ystäviä, rauhaa, asiat sujuvat helposti ja ainakin vielä löytyy peruspalvelutkin ihan kivenheiton päästä. Kiire tuntematon.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun kertoo siitä mikä oli ennen paremmin saa vain rapaa naamaan ja syyttelyä ties mistä.
Kyllä se on vasta polkaistu ja muualta tänne rahdattu radikalismi joka nyt äänekkäiten mekastaa ja maalaa omia erittäin tarkoitushakuisia tulkintojaan, joita ei saisi vahingossakaan kyseenalaistaa saati oikaista. Vaatii melkoista kanttia jaksaa haastaa tuota (ilmiselvää harhaanjohtamista, vääristelyä ja valehtelua) , jopa olo, että antaapa olla kun kerta niin suunnattoman viisaita ja nerokkaita tunnutte olevan.
Maksatte kuitenkin itse sitten karvaan loppulaskun tyhmänylpeydestänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi tavallinen ihminen ei paljon maailmaa muuta. Ja olen kyllä yrittänyt lyödä jarruja pohjaan.
Ehkei mutta sata kertaa arvokkaampaa silti kuin mykkänä pelkurina möllötys joka ei riskeeraa tasan mitään. Apu ja pelastajat sitten taas kyllä kelpaavat kun pska on puntissa.
Taidan kuulua ikäluokassani (vm. 1990) vähemmistöön, sillä inhoan tekoälyä. Enää et voi luottaa mihinkään. Melkein kaikki radiossa soiva v. 2021 jälkeen tehty musiikki on tehty tekoälyä hyödyntäen. Kaikki biisit kuulostaa samalta. Somessa mikään ei ole aitoa, nuoret ja jo varttuneetkin sekoavat päästään, kun arki ei ole täydellistä eikä iho ole sileä.
Töissäkin työkaverini patistavat tekoälyn käyttöön ja olen vieläpä luovalla alalla. Minua pidetään hulluna kun teen itse omilla aivoillani ja käsilläni töitä. Ihmiset passivoituvat, samalla ääriajattelu ja ihmisviha ovat valtavirtaa. Oikein ylpeillään tyhmyydellä.
Mitä helvettiä ap täällä sitten tekee? Tämäkin on somea.