Rahanpuute tuhoaa mielenterveyden
En. Jaksa. Enää. Lasken euroja koko ajan, teen 50h työviikkoa, en lomaile koskaan. Pieni palkka, asutaan pk-seudulla, iso opintolaina ja sairastumisen seurauksena jouduttiin ottamaan kulutusluotto, jossa on joka kuukausi iso lyhennys. Miten helvetissä tässä itseään enää tsemppaa? Tilanne helpottuu vasta reilun vuoden päästä. Lähes keski-ikäiselle aikuisella parikymppisen opiskelijan elintaso.
Kommentit (11)
Hei. Sen opintolainan saa anteeksi kokonaan korkoineen, jos tilanne on huono. Itse sain 16000e korkoineen kokonaan anteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä teen 80 tuntia viikossa ja tienaan yli 100000€ vuodessa
Tunteihin nähden surkea liksa.
Itse saan yli 100k n. 20 viikkotunnin työllä.
Vierailija kirjoitti:
Hei. Sen opintolainan saa anteeksi kokonaan korkoineen, jos tilanne on huono. Itse sain 16000e korkoineen kokonaan anteeksi.
Ei saa. Pitää olla pysyvä työkyvyttömyys.
Reilu vuosi on onneksi lyhyt aika.
Hyvä, että elämäsi on pian helpottumassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei saa. Pitää olla pysyvä työkyvyttömyys.
Tai viisi vuotta jatkunut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen 80 tuntia viikossa ja tienaan yli 100000€ vuodessa
Tunteihin nähden surkea liksa.
Itse saan yli 100k n. 20 viikkotunnin työllä.
Ok ok, mutta hitossa se pitää kirjoittaa "100k"? Kuulostaa hölmöltä. 100 000 tai satatuhatta kuulostavat paljon fiksummilta.
Jep.
Olen aina ollut kova tekemään työtä (yrittäjänäkin) ja ansaitsemaan riittävästi. Nyt olen 40+ ja tässä parin ylemmän korkeakoulututkinnon jälkeenkin pitäisi painaa duunia, josta ei jää käytännössä omaan hyvinvointiin käytettäväksi yhtään vtun mitään.
Se palkka, joka vielä 20 vuotta sitten oli hyvä ja 10 vuotta sitten riittävä, on tänä päivänä yhtä kitkuttamista kuukaudesta toiseen.
Tähän vielä opintolainan korot, niin yhtä tyhjän kanssa. Sanotaanko nätisti näin, että tuupin lapset nätisti, salkut taskussa ja sivistyneinä maailmalle, sitten minulle riitti.
Tämä opiskelijan elintaso ei tästä näemmä tule muuttumaan kuin pahemmaksi, ei ole enää mitään syytä vaivautua omalla kohdalla.
Olisko se pk-seutu liian kallis. Tarvisit lomaakin ja taukoja. Muilla on sama tilanne että opiskelijan elintaso (vuosia), joskaan ei luottoa otettu. Sinkut peloissaan. Ehdotan riittävää perustuloa tms. Osa pääsisi yrittäjäksi myös jos on alla jokin turva.