IL: Korona jyllää taas Suomessa, tänään rannalla kuulin
Kahden nuoren miehen, ehkä 16-24v vertailevan, kuinka rajussa taudissa olivat olleet nyt kesällä. Toinen sanoi, että kuumehorkka ja hikoilu sekä sen aiheuttama nestehukka oli ollut niin rajua, ettei ollut pystynyt virtsaamaan pariin päivään. Kumminkin nuoria ja kovakuntoisia olivat.
Palstalla on kanssa viime viikot spekuloitu, mikä ihmeen sitkeä tauti nyt jyllää ja vie voimat täysin. Noh, koronapa se, taas.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa ihme, ja sinä kun nimenomaan edistit viruksen leviämistä ja muuntumista kieltäytymällä rokotuksesta.
Öö miten kun rokote ei estä tartuntaa tai tarttuttamista?
Totta kai estää. Esim. koronapassihan perustui juuri siihen tieteelliseen faktaan.
Teillä idässä taitaa tulla uutiset vähän hitaasti.
Rokote LIEVENTÄÄ oireita, ei koskaan kerrottu että estää tartunnan.
Kyllä aluksi kerrottiin, että estää 97 % TARTUNNOISTA.
Tulee ihan 2020-vibat, kun tätä ketjua lukee.
5 päivää ollut koronassa, toinen tartunta. Tämä kovempi kuin ensimmäinen. 3 rokotetta ottanut. Kyllä on tosi paskamainen tauti😞
Vierailija kirjoitti:
Tulee ihan 2020-vibat, kun tätä ketjua lukee.
jep, samanlaista huuhaata ja valheita
Eihän tuo koronatauti suurimmalle osalle ole akuuttina kuin ohimenevä flunssa.
Mutta me, joille se on jäänyt elimistöön tai tehnyt tuhojaan aivoissa, olemme invalideja - ehkä loppuelämämme. Ei minullakaan akuutti tauti ollut kummoinen, inhottava flunssa vain, jonka toivoin menevän ohi viimeistään viikossa, parissa.
Mutta vielä kuukausien päästä olenkin nyt zombi, joka ei kykene juuri mihinkään. Ajatteleminen, esim. sanaristikon ratkaiseminen nostaa päälle tuskanhien. Minun on paloiteltava yksinkertaiset, tutut askareet mielessäni (tai paperilla) osiin, että osaan ja muistan tehdä ne oikein. Nyt pitäisi pakata tavaroita mökille lähtöä varten. Pää lyö tyhjää. En muista, missä mikin tavara on, en jaksaisi koluta kaappeja ja keskittyä valitsemaan vaatteita muutamaksi päiväksi. Kaikki, KAIKKI on vaikeaa, ja tuskanhiki nousee tuon tuostakin. (Huom. Ei ole vv).
Silmäni ovat aina olleet vähäneri paria, toinen ei näe hyvin kauas, toinen ei lähelle. Tämä ei ole tuottanut aivoilleni ongelmaa, vaan sujuvasti olen katsellut lähelle ja kauas. Vaan en enää. Jos en erityisesti keskity, en pysty kohdistamaan katsetta mihinkään! En lähelle enkä kauas. Ja keskittyminen tietoisesti 'katsomaan' on taas aktiivinen teko, joka uuvuttaa. Näkeminen ei ole minulle enää automaattista, vaan aktiivisuutta vaativa toiminta! Kun herpaannun, joudun unenomaiseen tilaan, missä kaikki on sumeaa, sumuista. Tällaista oireilua en ole koskaan aiemmin elämässäni kokenut.
Fyysisen rasituksen sieto on aivan nollassa, mutta en jaksa enää siitä aloittaa.
P.s. olen saanut yhden Comirnaty-rokotteen v. 2023, ei muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai estää. Esim. koronapassihan perustui juuri siihen tieteelliseen faktaan.
Teillä idässä taitaa tulla uutiset vähän hitaasti.
Rokote LIEVENTÄÄ oireita, ei koskaan kerrottu että estää tartunnan.
Kyllä aluksi kerrottiin, että estää 97 % TARTUNNOISTA.
Totta kai kerrottiin, kun se estää. Ei siinä mikään ole muuttunut.
Maan ydin on alkanut pyöriä takaperin
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/maan-ydin-on-alkanut-pyoria-takaper…
On tässä suurempiakin murheita kuin Korona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pojut tajusivat, että olis kantsinut käydä rokotuksessa.
Niimpä. Olisivat välttyneet koko taudilta kun rokotus olisi suojannut tartunnalta. Toki rokottamattomien, noiden tautipesien kanssa kanssakäymistä olisi tullut myös välttää.
Rokote ei ole henkivakuutus, piste. Tiedän paljon rokottamattomia, jotka ovat sairastaneet koronan lievänä ja tiedän paljon rokotettuja, jotka ovat sairastaneet koronan vakavana.
Tsemppiä kaikille sairastajille.
Näyttää tulleen koronasta monille kokonainen identiteetti. Ja samaan aikaan valtaosa ei oppinut edes perushygieniasta yhtään mitään. Taas mennään.
Täällä myös yksi koronaan sairastunut. Kotitestillä mentiin ja oireiden alettua eka testi täysin nega. Seuraavan päivän testi positiivinen. En olisi edes itse tajunnut testata toista kertaa, mutta sain vinkin, että monet testaavat liian aikaisin. Mulla tämä olisi ilman toista testiä mennyt kesäflunssan piikkiin. Nyt pysyttelen kotosalla niin kauan, että testi näyttää negaa. Toinen tartunta mulla ja kaikki ne rokotukset olen ottanut, joita perusterveelle aikuiselle annetaan. Eli kyllä sitä koronaa taas liikkeellä on 🤧.
A vaaja ei ole tainnut seurata mediassa tihkuvia tietoja, kun niitä ei jostain syystä enää julkaista kovin usein. Taut jyllää edelleen pahan, kun ihmiset eivät enää suojaudu ja noudata entisiä turvallisuusmääräyksiä.
Vierailija kirjoitti:
Näyttää tulleen koronasta monille kokonainen identiteetti. Ja samaan aikaan valtaosa ei oppinut edes perushygieniasta yhtään mitään. Taas mennään.
Mulla on ekaa kertaa korona. Pesen kädet ja desifioin esim kauppaan mennessä tai kun menen bussilla.
Ei mitään hajua mistä itse tämän sain
Juuri nyt koronassa ja ties kuinka monetta kertaa. Osa aiemmista mennyt ohi lähes huomaamatta, tämän sain ulkomailta ja on hieman eri sorttia ja vahvempi tai mulla ei ollut tähän vielä kunnon vastustuskykyä.
Mutta tämäkin alkaa olla nyt 3 päivän jälkeen taputeltu. Tänään on siskon juhlat ja onneksi jaksan osallistua niihin!
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt koronassa ja ties kuinka monetta kertaa. Osa aiemmista mennyt ohi lähes huomaamatta, tämän sain ulkomailta ja on hieman eri sorttia ja vahvempi tai mulla ei ollut tähän vielä kunnon vastustuskykyä.
Mutta tämäkin alkaa olla nyt 3 päivän jälkeen taputeltu. Tänään on siskon juhlat ja onneksi jaksan osallistua niihin!
tyypi yläpeukuttaa itseäänsä
noloa
Yksi keskeinen syy siihen, että lasten pitkä korona on jäänyt huomiotta, on se, että lapset kärsivät yleensä vähemmän vakavista akuuteista infektioista kuin aikuiset. Hallitukset ja kansanterveyslaitokset ovat myös "puskeneet" narratiivia, jonka mukaan ainoa mahdollinen kielteinen seuraus koronatartunnasta on kuolema, tohtori Putrino sanoo. "Katsoimme akuuttia vaihetta ja sanoimme: 'Tämä ei vaikuta niin pahalta lapsille', ja unohdimme kumulatiiviset riskit ajan mittaan."
https://www.abc.net.au/news/2024-06-16/children-with-long-covid-dismissed-doctors-myth-virus-harmless/103959078
Totuuden kertojat ovat kollektiivisen kieltämisen akilleenkantapää, koska he kiinnittävät huomiota siihen, mikä on lakaistu maton alle. Niinpä toinen pelikirjan taktiikka on vaientaa heidät, usein leimaamalla heidät kumouksellisiksi tai poikkeaviksi. Niinpä maskeja käyttäviä pilkataan, koronan riskeistä raportoivia tiedemiehiä pidetään pelon lietsojina ja pitkän koronan saaneita ahdistuneisuushäiriöisinä.
https://www.scientificamerican.com/article/weve-hit-peak-denial-heres-why-we-cant-turn-away-from-reality/
Kaksinkertaisen maailmanmestarin Oliver Zeidlerin 24-vuotias pikkusisko [Marie-Sophie] sairastui koronaan toisen kerran reilu kuukausi sitten. Tuolloin hänen keuhkojensa kapasiteetti oli vähentynyt 60 prosenttiin. Nykyään hän joutuu selviytymään hieman yli 25 prosentin menetyksestä. "On äärimmäisen pelottavaa nähdä, miten nopeasti keho voi hajota, vaikka itse asiassa on kunnossa", Zeidler kertoo DW:lle.
https://www.dw.com/en/https-wwwdwcom-en-life-with-long-covid-video-63952402/a-65095119
MedUni Wienin tutkijaryhmä osoitti hiljattain arvostetussa Allergy-lehdessä julkaistussa tutkimuksessaan, että korona aiheuttaa huomattavia pitkäaikaisia muutoksia immuunijärjestelmässä, jopa lievissä tapauksissa. Tulokset voivat auttaa ymmärtämään paremmin koronatartunnan pitkän aikavälin seurauksia.
https://www.news-medical.net/news/20240715/COVID-19-leads-to-long-term-changes-in-the-immune-system-study-shows.aspx
Nature Medicine -lehdessä 30. toukokuuta julkaistun artikkelin mukaan kolme vuotta koronan aiheuttamien ensimmäisten sairauskohtausten jälkeen potilailla, jotka olivat joutuneet sairaalaan viruksen vuoksi, oli edelleen "merkittävästi kohonnut" riski kuolemaan tai terveydentilan heikkenemiseen pitkien komplikaatioiden vuoksi.
https://fortune.com/well/article/covid-cause-new-health-problems-years-after-infection/
Pandemia on ohi, eikö niin? Varo: se on yhä täällä, ja se aiheuttaa hiljaa tuhoa tavoilla, joista et todennäköisesti ole edes tietoinen. Toistuva koronatartunnan saaminen mukaan lukien oireettomat infektiot, joita et koskaan tiennyt sairastavasi voi vahingoittaa terveyttäsi tulevien vuosien ajan ja lisätä huomattavasti pitkän koronan todennäköisyyttä.
https://www.ineteconomics.org/perspectives/blog/from-long-covid-odds-to-lost-iq-points-ongoing-threats-you-dont-know-about
Marylandin yliopiston keskiviikkona julkaiseman tutkimuksen mukaan mikä tahansa tavallinen kasvomaski antaa merkittävän suojan koronavirusta vastaan, mutta N95-maskit [Euroopassa FFP2] vähentävät tehokkaimmin tartunnan saaneiden ihmisten erittämiä virusmääriä.
https://today.umd.edu/n95-masks-nearly-perfect-at-blocking-covid-umd-study-shows
On kyllä järkyttävää että riskiryhmäläisten ja vanhusten elämällä ei näemmä ole mitään arvoa. Ja tosiaan, korona voi aiheuttaa pysyviä oireita muillekin, ei vain riskiryhmäläisille.
Tällä lailla, että koronaan suhtaudutaan "vain flunssana", me kaikki tulemme saamaan sen lukemattomia kertoja elämämme aikana. Mikä on kumulatiivinen vaikutus itse kunkin kohdalla? Miten paljon eri sairaudet ja oirekuvat mahdollisesti lisääntyvät vaikkapa seuraavan kymmenen vuoden sisään? Veikkaan että tilastoissa tullaan näkemään merkittävää nousua, jota kukaan ei tietenkään osaa selittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ekaa kertaa korona. Pesen kädet ja desifioin esim kauppaan mennessä tai kun menen bussilla.
Ei mitään hajua mistä itse tämän sain
Korona on ilmalevitteinen sairaus, siihen ei paljoa käsihygienia auta. Bussissa ja vastaavissa ahtaissa tiloissa, joissa on paljon ihmisiä, tulisi käyttää FFP2-tason hengityssuojaimia. Kertoo kansanterveyden tilasta ihan tarpeeksi kun tästä ei ole tullut selkeää asiaa.
Pandemia loi tarpeen infektioiden ilmavälitteisyyden tutkimukselle ja nyt aiheesta tiedetään enemmän.
Luontainen hiukkastuotto, jota tapahtuu hengitysteissä, kun hengitämme, puhumme, nauramme tai laulamme, synnyttää ilmaan sen kokoisia hiukkasia, että on riski saada tartunta, jos hengitysteissä on infektio, Oksanen kertoo.
https://www.laakarilehti.fi/tieteessa/ilmavalitteisyyden-merkitys-on-lu…
Täsmälleen. THL seuraa kuolinlukuja, mutta ei tee mitään. Viime talvena kuoltiin eniten koronaan koko epidemian aikana, mutta vanhuksia ei vaivauduttu edes varoittamaan. Sitten syytettiin myöhästyneitä rokotuksia. Edes jouluksi ei mitään ohjeita.
Täällä halutaan, että vanhukset kuolevat?