Miksi uudet omakotitalot ovat niin rumia ?
20 vuotta sitten oli kauniita Rauhaloita ja onneloita nyt näyttävät kuin vanhoilta navettoilta, ja maksavat tuplasti.
Kommentit (137)
Nimitin savutorpaksi, niin ei julkaista.🤣😊
Mitä taloja on rauhalat ja onnelat?
No nuo "arkkitehdin" suunnittelemat ihan yhtä pskoja aina , ihme sekasotkuja tai muka hienoja,muttei käytännöllisiä. Esim. pari porrasta alas olohuoneeseen, ilman mitään järkevää syytä.
Minusta taas ne 20 vuotta vanhat talot ei ole kauniita, mutta maakunsa kullakin. Seuraava talo tullaan rakentamaan metsän laitaan ja sinne sopii erittäin hyvin tumma moderni hirsitalo. Ei musta, vaan väri otetaan ympäröivästä luonnosta.
Entisessä kotikaupungissani on kaunis, ehkä 1950-luvulla rakennettu omakotitalo. Ihailin sitä aina koulumatkalla ja olen pari kertaa Streetview'llä käynyt katselemassa sitä.
Se on valkoinen kivitalo, harjakattoinen, katon pinta on sellaisista tiilenvärisistä aaltomaisista paloista tehty. Terassia ja rappusia reunustaa siro tumma rautakaide, hieman koukeroiseksi taottu. Talon vieressä on vanha paksurunkoinen puu, ehkä lehmus, jonka lehvät varjostavat terassia.
Talo on hillityn romanttisella tavalla tyylikäs. Sellaisia näkee Suomessa aika vähän (nykyään).
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ulkonäkö on tietysti makuasia, mutta olisin huolestununeempi nykyisistä trendikkäistä rakenneratkaisuista. Tasakatot, valesokkelit ja pullotalot olivat aikanaan käypäisiä ideoita ja verhoiltiinhan rintamiestalojakin aikoinaan asbestilaatoilla.
Niillä keillä on rahaa rakentaa mutta ei ole yhtään tyylitajua sitten.
Vierailija kirjoitti:
Niillä keillä on rahaa rakentaa mutta ei ole yhtään tyylitajua sitten.
Kuka senkin määrittelee, mikä on tyylikästä
Voi olla mahdotonta myydä näitä mustia kenkälaatikon näköisiä eteenpäin
Rakennuttajat tekee kaupunkialueille tusinatavarana samanlaisia mustia tai valkoisia laatikoita ja myyvät ne hyvällä voitolla. Itse en ostaisi moista kötöstystä, sama kun rivarissa asuisi.
Vierailija kirjoitti:
Käännän aloituksen ja sitä seuranneet kommentit selkosuomelle: "Ei ole varaa uuteen taloon, joten ne uudet ovat ihan tosi rumia. Tämä vanhanaikainen röttelö johon oli juuri ja juuri varaa, on siksi aivan uskomattoman hieno." 😂
Älä viitsi aikuinen ihminen olla noin lapsellinen. Mun mielestä nuo mustat laatikot on rumia ja kolkkoja. En huolisi sellaista vaikka olisin miljonääri koska mun maku on ihan erilainen. En pidä modernista. Miljonäärinä mä rakennuttaisin kauniin, kodikkaan ja oman maun mukaisen talon. Ja vaikka asunkin rintamamiestalossa niin ei tämä mikään homeinen röttelö ole vaan ihana, kaunis ja kodikas. Kummallista kun tässäkin ketjussa joku (sä kenties) paasaa, että vanhat talot on homeisia yms. No ei todellakaan ole kaikki.
En tiedä kyllä vaikka esim. voittaisin lotossa miljoonia, että haluaisinko sittenkään muuttaa tästä pois. Tämä on rakas koti. Ulkovuoraus ja ikkunat menisi kyllä vaihtoon ja nurmikko uusittaisiin sekä pihaan tehtäisiin pihasauna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta syystä itse asun arkkitehdin suunnittelemassa talossa. Uudet kuutiot ovat todellakin rumia ja ne tulevat jäämään historiaan tasakattolaatikoiden kanssa samanlaisina kummajaisina.
Kaikki talot on arkkitehdin suunnittelemia.
No ei todellakaan ole :D
Kuka ne sitten on suunnitellut? Joku leipuri tai teurastaja?
Ihan jokainen voi suunnitella talonsa myös itse, olipa lääkäri tai siivooja.
Kyllä se taitaa olla niin, että joka aikakaudella on omanlaisensa kauneus- ja tyylikkyyskäsite. Meidän oma talo suunniteltiin vuonna 1999, rakennustyö aloitettiin vuonna 2000. Tämä oli sen ajan keltainen, harjakattoinen, unelmatalo. Olen jo ehtinyt maalata joistakin sisätiloista pois roosanväriset seinät. Olen myös ollut tosi tyytyväinen ettei sitten kuitenkaan laitettu kylpyhuoneeseen boordeja puoliväliin seinää, tai lasitiiliä. Keskuspölynimuria ei olla koskaan edes otettu käyttöön. Lankapuhelinpistokkeet ja talon sisäinen verkkokin on, mutta eipä noita enää käytetä nykyään kun on wlan ja kännykät.
Jos nyt suunniteltaisi meille uusi talo, niin se voisi olla harmaa ja murtoharjainen, ja haluaisin siihen enemmän yhteyttä sisä- ja ulkotilojen välille, oleskelutilaan iso ikkuna lasitetulle kuistille ja pihalle. Ehdottomasti haluaisin nollaenergiatalon. Voisin myös lähteä vähän rauhallisempaan paikkaan, kun enää ei ole tärkeää että lähellä on kouluja tai päiväkoteja. Ei tarvitse olla kauppakaan ihan vieressä, jos on kuitenkin sellaisella alueella, että kotiinkuljetus toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta syystä itse asun arkkitehdin suunnittelemassa talossa. Uudet kuutiot ovat todellakin rumia ja ne tulevat jäämään historiaan tasakattolaatikoiden kanssa samanlaisina kummajaisina.
Kaikki talot on arkkitehdin suunnittelemia.
No ei todellakaan ole :D
Kuka ne sitten on suunnitellut? Joku leipuri tai teurastaja?
Ihan jokainen voi suunnitella talonsa myös itse, olipa lääkäri tai siivooja.
Aika paljon täytyy tietää ja osata, jotta voi suunnitella talon niin, että saa lupakuvat läpi rakennusvalvonnasta. Tietysti jokainen voi itse esittää toiveita ja ammattilainen suunnittelee niiden mukaan. Mutta aika harvinaista se on. Suurin osa taloista tehdään talotehtaiden valmiista paketeista.
Mistä nämä rumat trendit tulee.. kuka niitä keksii ? En käsitä
Mustia taloja Suomen marraskuun synkkyyteen. Huoh. Ahdistaa ajatuskin.
Ihmiset on köyhiä.
Ei ole varaa arkkitehdin suunnittelemiin taloihin.
Talotehtaat nykii navetoistaan kauheita summia.
Minua hämmästyttävät alati muuttuvat rakennusmääräykset. Joka vuosikymmenellä on omat "ainoat oikeat" määräykset, jotka todetaan 15 vuoden jälkeen suureksi erehdykseksi. Viittaan valesokkeliin, tasakattoon, räystäättömyyteen jne. Miten on mahdollista, että esim Keski-Euroopassa on satoja vuosia vanhoja hyviä taloja? Joku tässä ei nyt täsmää. En ole salaliittoteoreetikko, mutta rakennusalan etu on myydä jatkuvasti uutta. Media on lähtenyt innokkaasti mukaan vanhojen rakennusten demonisointiin.
Millä vuosikymmenellä rakennettiin kauneimmat talot?
Kannustalo 20 vuotta sitten rakennetut talot ovat kauniimpia koskaan