Miksi uudet omakotitalot ovat niin rumia ?
20 vuotta sitten oli kauniita Rauhaloita ja onneloita nyt näyttävät kuin vanhoilta navettoilta, ja maksavat tuplasti.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta syystä itse asun arkkitehdin suunnittelemassa talossa. Uudet kuutiot ovat todellakin rumia ja ne tulevat jäämään historiaan tasakattolaatikoiden kanssa samanlaisina kummajaisina.
Kaikki talot on arkkitehdin suunnittelemia.
No ei ole. Rakennusmestarit ja rakennusinsinöörit voivat suunnitella ja piirtää niitä.
Arkkitehtuuri seuraa aikaansa. 1800-luvun lopun tai 1900-luvun alun tyylin mukaisen talon rakentaminen 2020-luvulla on feikkiä.
Pukeutumisessa aika ja muoti kyllä ymmärretään mutta ei arkkitehtuurissa. Eihän kukaan halua pukeutuakaan niin kuin 1800-luvun lopussa ? Ymmärretään että voi elää ja liikkua mukavamminkin kuin korseteissa ja maata laahaavissa helmoissa. Ja että edustavaan vaatekertaan ei välttämättä enää tarvitse rypyttää 5 metriä käsin kirjottua kangasta.
Uusissa taloissa on kyse toimivista tiloista, riittävästä valosta, hyvästä eristyksestä ja siitä ettei makseta turhaan esim. erkkereistä ja ulokkeista jos niillä ei oikeasti tee mitään ja jos ne vaan aiheuttavat turhaan rakenteellisia ongelmia, vuotavia kattoja ja saumoja jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi ne on mustia? Entinen punamulta on nykyisin musta. Jokainen tehtävä talo on samoilla seinävaloilla varustettu musta laatikko. Todella rumia.
Jaa a, sanoppa se! Meidän viereiselle kadulle rakennettiin puretun talon tilalle joka suuntaa pienempi pikimusta talo. Kadulla on 20 muuta taloa jotka ovat muun värisiä ja samankokoisia. Kyseessä 50- luvulla valmistunut asuntokanta. Pilaa tuo yksi talo koko kauniin kadun.
Yhyy, nyt tuli joku rikas pilaamaan meidän homeröttelökatumme! 😂
Just luen kirjaa missä uusi valmistalo muuttuu hetkessä myrkylliseksi ja asuinkelvottomaksi. Että kun ne uudetkaan ei ole takuuvarmasti laatua.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen kartanomallinen vaaleasävyinen talo olisi ihana, pylväät etukuistilla ja parveke ylhäällä.
Mustat laatikot ovat ahdistavan näköisiä. Ja tulee mieleen joku savupirtti tai -sauna.
Oli julkinen tai yksityinen, musta julkisivu ällistyttää rumuudellaan joka kerta. Onko tuo jokin statement sitten? En kyllä itse tuollaisesta maksaisi.
Väitätkö että Helsingin uudehkot tornitalot on upeita, olisiko ollut arkkitehti humalassa niitä suunnitellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi ne on mustia? Entinen punamulta on nykyisin musta. Jokainen tehtävä talo on samoilla seinävaloilla varustettu musta laatikko. Todella rumia.
Jaa a, sanoppa se! Meidän viereiselle kadulle rakennettiin puretun talon tilalle joka suuntaa pienempi pikimusta talo. Kadulla on 20 muuta taloa jotka ovat muun värisiä ja samankokoisia. Kyseessä 50- luvulla valmistunut asuntokanta. Pilaa tuo yksi talo koko kauniin kadun.
Yhyy, nyt tuli joku rikas pilaamaan meidän homeröttelökatumme! 😂
Just luen kirjaa missä uusi valmistalo muuttuu hetkessä myrkylliseksi ja asuinkelvottomaksi. Että kun ne uudetkaan ei ole takuuvarmasti laatua.
Juu, huonosti tehty on huonosti tehty, oli sitten uusi tai vanha. Ja päin vastoin, laatua on tehty ennen ja voi tehdä nykyäänkin. Molempia löytyy kaikilta aikakausilta.
Oletteko te näiden 20 vuotta vanhojen talomallien ihailijat noin 60- vuotiaita? Siksi kysyn, koska vanhempieni kanssa voisin käydä samanlaista keskustelua. Oma ikäluokkani ei taas pidä niiden ulkonäöstä. Mutta näin me olemme kaikki aikamme lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ne sitten on suunnitellut? Joku leipuri tai teurastaja?
Esimerkiksi rakennusinsinööri. Seurasin vuosia vierestä, kun tuttu rakennusinsinööri suunnitteli taloja ja talosarjoja. Yksi jopa voitti messut aikanaan.
Et saa edea rakennuslupaa haettua AMK inssin papereilla.
Voi jestas :D Olet todella kujalla. Itse hain ja sain rakennusluvan muutama vuosi ihan itse, vaikka en ole opiskellut rakennusalaa minuuttiakaan. Tuttu rakensi viime kesänä ja siihen luvan haki juurikin AMK-inssi.
Trollaat ajankuluksi.
Tupakka-askin kanteen teit lujuuslaskelmat lyijykynällä ja rakennuslupa hakemus meni heittämällä läpi?
No ootko nähnyt uusia kerrostaloja? Huhhuh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käännän aloituksen ja sitä seuranneet kommentit selkosuomelle: "Ei ole varaa uuteen taloon, joten ne uudet ovat ihan tosi rumia. Tämä vanhanaikainen röttelö johon oli juuri ja juuri varaa, on siksi aivan uskomattoman hieno." 😂
Totta. Ennemmin asun uudemmassa asunnossa Jakomäessä kuin vanhassa Eiran kerrostalossa.
Asut siellä mihin sinulla on varaa.
No ei oikeastaan, miljöö ja sen, ja tontin ja talon henki merkkaa enemmän. Rakastan vanhoja asuinalueita, ja tönö tulee sellaisessa pysymään vaikka varaa olisi muuttaa uudellekin alueelle uudempaan taloon. Mikään ei vedä vertoja ihanan suojaiselle vuosikymmeniä sitten muodostuneelle, täysikasvuisten puiden/ pensaiden ympäröimälle pihalle jonka perällä on vuonna 1962 valmistunut pihasauna. Kallishan tämä ei ollut, mutta hyvin pidetty ja asialliset rempat suoritettuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi rakennusinsinööri. Seurasin vuosia vierestä, kun tuttu rakennusinsinööri suunnitteli taloja ja talosarjoja. Yksi jopa voitti messut aikanaan.
Voi jestas :D Olet todella kujalla. Itse hain ja sain rakennusluvan muutama vuosi ihan itse, vaikka en ole opiskellut rakennusalaa minuuttiakaan. Tuttu rakensi viime kesänä ja siihen luvan haki juurikin AMK-inssi.
Trollaat ajankuluksi.
Tupakka-askin kanteen teit lujuuslaskelmat lyijykynällä ja rakennuslupa hakemus meni heittämällä läpi?
Höpötät ihan turhaan. Ei se arkkitehti ole mikään taivaan jumala. Itse piirsin oman taloni. Piirustukset minun suunnitelmien pohjalta piirsi puhtaaksi rakennusinsinööri. Samoin hän teki laskelmat tarvittavin osin.
Lupa-asiat hoiti projektin valvoja - joka muuten myös piirsi ne kuvat. Arkkitehtia ei rakennusprojektiin tarvita.
Miksi nuorten naisten naamat ovat nykyään niin rumia? Koska se on muotia eikä talojen kohdalla paljon muitakaan vaihtoehtoja ole. Kukapa haluaisi olla vanhanaikainen.
Energiatehokkuutta ajatellen entisajan rintamamiestalon malli oli erittäin energiatehokas. Yksikään ovi ei auennut suoraan ulos, vaan oli kylmä kuisti ja lämmittämätön eteinen. Oli keskellä taloa muuri, jossa oli tulisijat useampaan huoneeseen samassa hormissa. Oli "kuutiorakenne" eli kellari, asuinkerros ja vintti samojen seinien sisällä. Siihen aikaan eristeissä oli toivomisen varaa, mutta muoto ja malli oli hyvä.
Vierailija kirjoitti:
No ootko nähnyt uusia kerrostaloja? Huhhuh.
En, mutta olen nähnyt 1960-luvulla rakennettuja, ja asunutkin sellaisessa. Oli parempi kuin seuraavilla vuosikymmenillä rakennetut.
Miksi uusissa taloissa ei ole juuri koskaan paikkaa telkkarille + sohvalle . Siis ehjää seinää mihin laittaa ne.
Nykyään telkut 65+ tuumasia suurimmalla osalla muutenki, ei sellasta ikkunan eteen voi laittaa.
Mustia taloja en kyllä tippaakaan ymmärrä. Eivät ole ensinnäkään kauniita ja mietin vain niitä marraskuun mustia iltoja, miltä tuntuisi tulla kotiin pimeässä illassa ja vastassa on musta talo. En ikinä ostaisi enkä haluaisi sellaisessa edes vuokralla asua.
Eihän ne edes näytä taloilta. Paremminkin muistuttavat kaupparakennusta tai kaupan varastoa.
Vierailija kirjoitti:
Itse ihastuin Ainola-taloon, kun se tuli markkinoille. Nykyään mielessä on jonkinlainen uusittu versio siitä. Haluan, että omakotitaloni on käytännöllinen, helppohoitoinen, kaunis, kodikas ja hyvällä tontilla. Korkeat huoneet ja isot ikkunat ovat myös toivelistalla. Tärkein kriteeri on kuitenkin se, että se on rakennettu niin ja sellaisilla materiaaleilla, että homehtuminen on erittäin epätodennäköistä. Lattialämmitys olis kiva. En tiedä, voiko sellaista asentaa, jos talo on esim. kivijaloilla tai on parkettilattiat. 🤔🤔🤔
Voi asentaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trollaat ajankuluksi.
Höpötät ihan turhaan. Ei se arkkitehti ole mikään taivaan jumala. Itse piirsin oman taloni. Piirustukset minun suunnitelmien pohjalta piirsi puhtaaksi rakennusinsinööri. Samoin hän teki laskelmat tarvittavin osin.
Lupa-asiat hoiti projektin valvoja - joka muuten myös piirsi ne kuvat. Arkkitehtia ei rakennusprojektiin tarvita.
Samalla tavalla mekin tehtiin tämä talo 30 vuotta sitten. Tehtiin alustava suunnitelma, rakennusmestari kyseli tarkennuksia ja korjaili muutamaa juttua, ja sitten rakennettiin. Sama mestari valvoi työmaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuosta syystä itse asun arkkitehdin suunnittelemassa talossa. Uudet kuutiot ovat todellakin rumia ja ne tulevat jäämään historiaan tasakattolaatikoiden kanssa samanlaisina kummajaisina.
Kaikki talot on arkkitehdin suunnittelemia.
No ei todellakaan ole :D
Esim minä olen suunnitellut kolmesta talosta 2. Inssi tehnyt lupapiirustukset tarkasti minun suunnitelmieni mukaan.
Itse ihastuin Ainola-taloon, kun se tuli markkinoille. Nykyään mielessä on jonkinlainen uusittu versio siitä. Haluan, että omakotitaloni on käytännöllinen, helppohoitoinen, kaunis, kodikas ja hyvällä tontilla. Korkeat huoneet ja isot ikkunat ovat myös toivelistalla. Tärkein kriteeri on kuitenkin se, että se on rakennettu niin ja sellaisilla materiaaleilla, että homehtuminen on erittäin epätodennäköistä. Lattialämmitys olis kiva. En tiedä, voiko sellaista asentaa, jos talo on esim. kivijaloilla tai on parkettilattiat. 🤔🤔🤔