Lapset eivät antaisi äidin syödä mitään
Onko muilla tällaista, että lapset yrittävät estävät äidin syömistä? Meillä ollut jo ihan vauvasta tai taaperosta saakka. Jos olen ruokkinut muut ja yritän itse syödä, annan vaikka käden viihdykkeeksi, niin silloin sitä kättä yritetään heti satuttaa tai aikaansaadaan muu katastrofi.
Olen tyynesti lämmittänyt ruokani uudelleen ja uudelleen, mutta aina lopulta päätynyt lapioimaan vankilatyyliin ja huitomaan lapsia kevyesti loitommalle. Se on kuitenkin kaikille stressaavaa.
Esikoinen ollut tässä aina pahin, mutta on tarttunut muihinkin. Kun on pesue ruokittu, niin eivät antaisi minulle mitään, eikä samaan aikaan syöminenkään onnistu. Söisin mielelläni perunaa, mutta sen keittäminen on aivan mahdotonta. En saa mitään muutakaan lautaselle, saati suuhun saakka.
Usein menee niin, etten syö lasten hereilläoloaikaan mitään silloin kun olen kotona (viikonloput, lomat, aamut, illat). Välillä se vähän katkeroittaa, mutta töissä voin syödä ja ystävien kanssa pääsen syömään vapaa-ajalla.
Pieniä viitteitä olen saanut siitä, että ihan ainutlaatuista tämä ei ole. Mikä näitä tenavia oikein riivaa? Muuten ollaan melko normaali perhe. Mies on tosin hyvin harvoin kotona ja me muut silloin arjen menoissa tai nukkumassa. Tämä äidin syöminen vaan on kertakaikkiaan lapsille hyvin vastenmielistä. Osaan kyllä syödä kauniisti, ei vaan aukea tilaisuutta.
En jaksaisi hirveästi haukkuja, kiitos, vaan kaipaan samaa kokeneiden neuvoja.
Kommentit (53)
Meillä lapsille opetettiin jo pienenä että kaikilla on ruokarauha ja vessarauha. Jos lapset tulivat hakemaan turhaa huomiota niin totesin vain ruokarauha ja lapset huomasivat odottaa kunnes olin syönyt (toki jos lapsi loukkasi tai joku muu hätä niin silloin lähdin apuun kesken ruokailun.
Alkuun piti pari kertaa muistuttaa lapsia että äidinkin pitää saada syödä rauhassa niin sitten jaksan paremmin taas touhuta heidän kanssaan. Rauhallisen jämäkästi aisan selittäminen auttoi meillä.
Oletko kokeillut sitä että kerrot lapsille että jatkossa äidin pitää saada syödä rauhassa. Jos se ei onnistu niin jatkossa äiti tekee ruuan, syö ensin yksin ja vasta sitten kun äiti on syönyt saa lapset tulla vuorostaan syömään.
tai sitten ilmoitat että jokainen lapsi tuo lempilelunsa ruokailun jälkeen pöytään tuolilleen. Jos antaa äidin syödä rauhassa niin lempilelun saa hakea leikkeihinsä kun äiti valmis. Jos temppuilee niin lelu menee takavarikko laatikkoon ja sen saa sitten kun osaa antaa äidin syödä rauhassa.
Käden viihdykkeeksi? Aikuisten lasten äitinä en ymmärrä, mitä tämä voi tarkoittaa. Enkä ymmärrä sitä, miten ei voi edes keittää perunoita lasten vuoksi. Oma 3-vuotiaani opasti aikoinaan mummoaan perunoiden keitossa, kun oli pienestä pitäen ollut mukana keittiöhommissa.
Jotain sinun kotihommissa on pahasti pielessä. Roikutko koko ajan lapsissa, yrität kaiken aikaa viihdyttää ja koko elämäsi keskipiste ovat lapset? Jos tämä ei ole provo, niin mikä sitten? Se voi olla hyvinkin totta, että lasten ollessa hereillä ei käydä suihkussa ja vessakin nopeasti, mutta kyllä ruokaa sentään voi laittaa, ja syödä.
Kai sinun lapsetkin syövät joskus. Istutte samaan pöytää samaan aikaan ja alatte syömään yhdessä valmistamaanne ruokaa. Ei mitään viihdykettä eikä muutakaan seikkailua, vain syömistä.
Olisiko ongelma tuossa vaiheessa "kun olen ruokkinut muut". Miksi sinä ruokit lapsia etkä anna heidän syödä itse? Tietenkin pienimpiä pitää auttaa ja jopa lusikoida ruokaa suuhun, mutta parivuotiaat voivat jo ruokkia itseään. Miksi ette syö samaan aikaan niin kuin tavallisissa perheissä on tapana? Jopa päiväkodeissa voi henkilökunta joutua syömään samaan aikaan lasten kanssa.
En ymmärrä aloitusta enkä sitä ettei äiti yritäkkään opettaa tai pitää kuria että vanhempaa pitää totella ja on oikeus syödä,juoda ja käydä vessassa siinä missä noilla lapsillakin. Että ei siis opeteta ruokarauhaa.
Ihmettelen samaa kuin aiempi vastaaja: Mitä kummaa voi tarkoittaa lause jos annan käden viihdykkeeksi? Millä tavalla annat sen, siis ojennat käden jonnekin kuin susilaumaan raadeltavaksi. En tajua.
Uskomatonta touhua. Avuton äiti, ei saa kuria oennuilleen. Sairas perhe kertakaikkiaan.
Lapset pois tuollaisesta.
Aloituksen täytyy kyllä olla provo. Miten lapset ovat antaneet äidin kirjoittaa tuon aloituksenkaan. !!?
Mitä ikää lapset ovat. Montako. Moniko heistä tulee kohti. Onko lapsille omia makupaloja. Onko leluja tai tekemistä, näkyyko ikkunasta jotain kivaa. Missä kumppani on tai mummo. Pikkulapsilla aivojen kehitys kesken, ohjaa ettei hyökkäile koskaan, sano ei napakasti. Ja mitä saa tehdä. Entä leikkikehä jos on tosi pieni ja peti siinä.
Niin siis oletko koko ajan viihdyttämässä muutenkin lapsiasi? Etkö oikeasti tee mitään kotitöitä tms ja lapset leiki keskenään? Sinä itse olet mahdollistanut tämän. Nyt selität jatkossa lapsille, että sinunkin pitää saada syödä rauhassa, kaikki syötte samaan aikaan, kukaan ei tarvitse mitään viihdykettä ruokapöydässä, jos aletaan häseltämään niin nostat lapsen pois pöydästä ja jatkat itse syömistä. Et reagoi heidän temppuihinsa.
Sinun pitää häätää lapset pois jaloista kun syöt. Ei tarjota itsestäsi mitään viihdykkeeksi tms. Sanot että äiti syö nyt, antakaa olla rauhassa. Niin kauan ja usein kunnes uskovat. Jotain rajaa.
Kuinka ihmeessä lapsesi ovat noin huomionkipeitä?
Lopettakaa se lasten viihdykkeenä 24/7 oleminen ja asettakaa normaaleja rajoja jälkikasvullenne. Tuossa ei ole MITÄÄN järkeä. Lapset eivät osaa jatkossa kunnioittaa kenenkään rauhaa missään tilanteessa, jos annat tuon jatkua. Kuulostaa myös äärettömän stressaavalta, en pystyisi elää noin päivääkään.
On ihan perusasioita opettaa lapsia ns. tylsyyteen eli täytyy pystyä itseohjautuvasti keksiä tekemistä ja leikkiä yksin jne.
Miksi olet lisääntynyt ylipäätään? Oliko omassa lapsuudenkodissasi sama meininki? Nyt ne lapset katsomaan vaikka PipsaPossua tms ruutuaikaa sen 30min kun sinä syöt. Ja mikset voi keittää perunaa? Hölmö provo
Minulla on kolme lasta enkä ymmärrä ongelmaa. Syön lasten kanssa samaan aikaan. Vain alle 8 kk:n ikäisen vauvan syötin ennen kuin söin itse. Sen jälkeen, jos nuorin lapsi on vielä ollut syötettävä, olen syönyt itse samalla kuin olen syöttänyt lapsen eli olen vuoronperään laittanut ruokaa omaan suuhuni omalta lautaseltani ja lapsen suuhun lapsen lautaselta.
Minusta sinun pitää nyt vain ottaa tiukka linja lasten kanssa ja syödä yhtä aikaa heidän kanssaan, vailka he yrittäisivät mitä temppuja. Voit myös alkuun miettiä jonkinlaisen tarrapalkintosysteemin hyvin sujuneista ruokailukerroista.
Aloituksen on pakko olla provo, ei kukaan ole noin tyhmä
Et anna lapsille huomiota silloin kun syöt. Koko ajan ei tarvitse antaa. Aikuinen päättää, miten paljon huomiota hän antaa.
Kaikki lapsiperheaiheiset aloitukset palstalla ovat provoja nykyään. Tämä on syrjäytyneiden keskustelupalsta, ei tänne kukaan oikea vanhempi eksy.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen samaa kuin aiempi vastaaja: Mitä kummaa voi tarkoittaa lause jos annan käden viihdykkeeksi? Millä tavalla annat sen, siis ojennat käden jonnekin kuin susilaumaan raadeltavaksi. En tajua.
Minulle tuli mieleen, että hänellä on joku sellainen irtokäsi, jonka heittää lapsille kuin koiralle luun.
Yllättävän moni tässä ketjussa ehdottaa lapsille jotain muuta viihdykettä siksi aikaa, kun itse syö. Me 1990-luvulla lapsiamme ruokkineet söimme samaan aikaan kuin lapset. Ei tullut pieneen mieleenkään laittaa lapsia katsomaan jotain pipsapossua sillä aikaa kun itse syön. Ja lapset pyörivät keittiössä, kun laitoin ruokaa. Nyt ovat laittaneet ruokaa teidänkin lapsillenne.
Ei tainnut tämäkään trolli palata lukemaan vastauksia, eikä edes inttämään vastaan miksi juuri hän ei voi toimia niin eikä näin. Mutta ehkä tästä ketjusta on jotain apua muille samassa tilanteessa oleville.
No, kaikki yhtäaikaa ruokapöytään.
Kun alkavat estellä sua, keräät niitten lautaset pois ja jatkat omaa ruokailuasi, et puhu mitään, syöt vaan!
"koirakoulua" vaan, oppiivatpahan.