Pitääkö kivuttomista supistuksista olla huolissaan? Rv 32
Supistuksia siis useita tunnissa, levossakin, ei kuitenkaan kipeitä. Kohdun sisäsuu oli auki n.1cm viikko sitten.
Kommentit (7)
Itselläni oli samoilla viikoilla supistuksia, ei kovin tuntuviakaan, mutta mentiin silti äitiyspolilla käymään. Tutkivat, antoivat supistuksia hillitsevän piikin ja selvisi, ettämulla oli emätintulehdus, joka aiheutti supistukset. Asia piti siis hoitaa.
Kannattaa kyllä mielestäni käydä tsekkaamassa jos vaan jatkuvat ja jatkuvat, vauvoja kuitenkin saattaa syntyä noilla viikoilla. Soita ainakin sinne äitipolille.
Se vain mietityttää kun tuo kohdunsuu oli jo auennut, ja nyt supistuksia on todellakin useita tunnissa, vaikka pysyn vaakatasossa, eivät siis ole kipeitä. Ja "turhaan" en taas haluaisi mennä äitipolille. Eli osaisiko joku vastata tekeekö nuo mitään kohdunsuulle vai vasta sellaiset kipeät supistukset?
niissä ei ollut mitään, eli puhtaat. Vuotoja ei ole ollut.
Yleensä vuoto on merkkinä, että kohdunsuulla tapahtuu jotakin. Tilanne kohdunsuulla on ihan normaali uudelleensynnyttäjälle. Mutta, jos supistukset vain jatkuvat ja jatkuvat, niin soittaisin äitipolille tai synnytysvastaanottoon. Mielummin kuitenkin turha käynti kuin se, että synnytys käynnistyy ja joudut vuodelepoon.
T:2, jolla kivuttomat supistukset aiheuttivat rv 33 k-suun aukeamisen. Tajusin lähteä lääkäriin vasta, kun tuli vereslimaista vuotoa. Jouduin tuolloin vuodelepoon viikoksi, koska kohdunsuu oli 4cm auki. Lepo pysäytti tilanteen etenemisen ja lopulta vauva syntyi lasketuissa ajoissa.
Joten siis kaikki on aina yksilöllistä, toisilla ne voi tehdä paljonkin ja toisilla ei kai mitään. Mulla esikosta ne kivuttomat supparit oli lyhentäneet kohdunkaulaa jo rv 21 ja rv 35 ei ollut enää mitään jäljellä ja kohdunsuu oli auki, vaikka olin ollut vuodelevossa. Suppareita oli tosi paljon, mutta mulla kahdessa ekassa kivuliaita on tullut vasta salissa, kun olen ollut auki jo n. 5cm. Nyt kolmatta odottelen ja kivuliaitakin on jonkin verran havaittavissa, mutta pääosin taas niitä kivuttomia.
Mulle sanottiin, että jos tulee usean tunnin (yli2-3h) ajan niin kannattaa käydä tarkastuttamassa tilanne. Ei tosin mitään kiirettä.
Mulla supisteli aika paljon jostain rv 26 alkaen, mutta eivät avanneet paikkoja yhtään. (Itse asiassa ei paikat ei auennut vielä lapsivesien menonkaan jälkeen rv41+2 kuin vasta kolmantena päivänä oksitosiinilla... =) )
Useinmiten kivuttomista supistuksista ei tarvitse olla huolissaan. Mikäli supistukset muuttuvat kipeiksi tai tulee vereslimaista vuotoa, on syytä lähteä synnytysvastaanotolle tarkistamaan tilanne.