Kulujen jakaminen perheessä
Tienaamme puolison kanssa suunnilleen saman verran. Laina, sähkö, vesi ja vakuutukset maksetaan puoliksi. Molemmilla autot ja kumpikin vastaa oman auton kuluista.Tämä on mielestäni reilua.
Se mikä harmittaa on se, että maksan lähes yksin ruoat, lasten harrastukset, leirit ja vaatteet sekä perheen yhteiset lomat. Lisäksi maksan aina lahjat synttäreille, jouluna jne, myös miehen puolen sukulaisille. Meillä on kaksi lasta ja olen järjestänyt ja maksanut yksin lasten syntymäpäiväjuhlat sekä sukulaisille että kavereille. Nyt uusimpana juteltiin yleisellä tasolla rippijuhlista ja ylioppilasjuhlista. Mieheni väitti, että on äidin velvollisuus järjestää juhlat.
Tilanne on epäreilu. Haluaisin erota, mutta en halua rikkoa lasten kotia. Meillä on talo, asuntolaina jne.
Kommentit (59)
Minkälaisten miesten kanssa ihmiset oikein tekee lapsia kun tällaisia saa jatkuvasti lukea tuolla facen vauvaryhmissäkin. Äidit sitkottelevat hoitorahalla samalla kun isät tienaavat kymppitonnin kuussa ja tekevät mitä lystäävät. Perhe on yksikkö, kaikki maksaa kaiken, YHDESSÄ.
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksistanne. Ehkä kyse sitten on kunnioituksen puutteesta. Kokeilen syksyllä ehdottaa lasten harrastuskulujen puolittamista. Lapsilisät riittävät vaatekuluihin. En halua yhteisiä rahoja ja taloustiliä. Toivoisin, että ostaisimme vuoroviikoin viikon ruokatarpeet. Mieheni väittää ettei osaa. Ehkä tilaan kauppakassipalvelun, jonka voi maksaa ja noutaa. Lomat joudun jatkossakin maksamaan, jos mielin matkoille. Mieheni haluaa kävellä metsässä minä taas haluan nähdä ja kokea Euroopan kaupunkeja ja nautin lämpimistä lomista myös. Lapset rakastavat reissuja myös. Mieheni on kyllä reissuissa mielellään mukana, mutta saita kun on niin minun piikkiin. Haluan myös, että molemmilla jää säästöön rahaa myös.
Parisuhde on myös vaikea, ei ole mitään läheisyyttä tms. Mies ei mm. välitä hygieniastaan. Mikään yhteinen tekeminen, jota ehdotan ei kelpaa. Jos joku tekeminen maksaa, minä maksan. Kotitöistä lyttää minua, vaikka koko
Miksi et halua taloustiliä? Se on lähinnä keino sille, että yhteiset menot hoidetaan oikeasti yhteisesti, mutta yhteisiä rahoja se ei tarkoita.
On sinänsä helppo jakaa pakolliset menot, mutta on tietysti hankala, jos on kyse esim. yhteisestä lomamatkasta (toinen on sitä mieltä, ettei mihinkään tarvitse lähteä) tai vuodesohvasta (toinen on sitä mieltä, että vanha menee ihan hyvin)
Suoraan sanottuna, vaikuttaa myös siltä, että teillä on muita(kin) parisuhdeongelmia ja nuo talousasiat ovat enemmän oireita niistä.
Jos on varaa ollut maksaa kaikki ihan turhimmatkin kissanristiäiset, lomat ja lahjat yksin niin siis mikä on ongelma.
Sitä ihmettelen ettei lasten isä osallistu ruokiin ja lasten välttämättömiin kuluihin ollenkaan. 😲
Kunnon mies maksaisi ainakin ruuat ja lasten vaate menot kokonaan jos sitten ei halua turhuuksiin osallistua.
Alat vaatimaan ja minä en tuollaista katselisi päivääkään. Kuinka olet edes tuollaiseksi asiat päästänyt alunperinkään.
Paljonko sillä miehellä on säästöjä kun elää siivelläsi. Perheellinen mies maksaa vain asumismenoista puolet ja autonsa.
Ei sitten ole mieleesi juolahtanut, että myös lasten kulut puoliksi, ja lapsilisät sille tilille, jolta maksetaan kaikki muutkin yhteiset menot. Eikä tähän menessä ole käynyt mielessä vaatia miestäkin osallistumaan, vaikka jo rippi- ja ylioppilasjuhlista keskutellaan.
Onko pakko olla vielä tyhmä sen lisäksi, että on olevinaan "tasa-arvoinen", kun jakaa kulut tasan? Miten meni silloin, kun olit äitiysvapailla? Edelleen päivärahoistasi maksoit kaikesta puolet + omat ja lasten kulut?
On muitakin keinoja kuin ero. Yksi tulee tässä: lopeta lahjojen ja matkojen maksaminen.
Vierailija kirjoitti:
Minkälaisten miesten kanssa ihmiset oikein tekee lapsia kun tällaisia saa jatkuvasti lukea tuolla facen vauvaryhmissäkin. Äidit sitkottelevat hoitorahalla samalla kun isät tienaavat kymppitonnin kuussa ja tekevät mitä lystäävät. Perhe on yksikkö, kaikki maksaa kaiken, YHDESSÄ.
Mutta kun se on niin VANHANAIKAISTA! Nykynaiset tulevat toimeen omillaan ja ovat niin tasa-arvoisia, että eivät missään tapauksessa voi jäädä lompakkoloisiksi. Ihan häpeävät äitejään ja varsinkin mummojaan, jotka olivat pienen kustannuksella kotiäiteinä, tai ainakin oli yhteinen tili.
Minusta aika erikoinen käsitys tasa-arvosta, että toinen (yleensä mies) maksaa vain puolet yhteisistä kuluista ja loput rahat käyttää omiin harrastuksiin tai varallisuuden kartuttamiseen. Ja pienempituloinen (yleensä nainen) maksaa sekä omat että lasten kulut.
Vierailija kirjoitti:
Miksi et eroa?
Miksi eroaisi, jos raha on ainoa ongelma. Se on ratkaistavissa monella eri tavalla, kuten tässä keskustelussa on kerrottu.
Se vaan vaatii aloittajalta muutosta Suloisen Vaimon roolista Äkäiseksi Ämmäksi. Luultavasti aloittaja ei ole uskaltanut vaatia mieheltään mitään. Ei osallistumista vauvojen hoitoon, ei luopumista salarakkaasta eikä mitään muutakaan.
Mies kuulostaa todella hankalalta ja itsekkäältä tyypiltä! Kuka mies sanoo nykyaikana, että se on äidin velvollisuus järkätä lasten synttärit ynnä muut häpeningit?? Kun selvästi olet muutenkin hyvin onneton, harkitsisin vakavasti eroa. Lapset saa todella huonon parisuhdemallin ja näkevät, kuinka sä alistut isän tahtoon. Ei hyvä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi et eroa?
Miksi eroaisi, jos raha on ainoa ongelma. Se on ratkaistavissa monella eri tavalla, kuten tässä keskustelussa on kerrottu.
Se vaan vaatii aloittajalta muutosta Suloisen Vaimon roolista Äkäiseksi Ämmäksi. Luultavasti aloittaja ei ole uskaltanut vaatia mieheltään mitään. Ei osallistumista vauvojen hoitoon, ei luopumista salarakkaasta eikä mitään muutakaan.
Tuossa ei ole ongelmana pelkästään se, että mies ei osallistu perheen kuluihin yhtä lailla, vaan pariskunnalla ei ole muutenkaan paljoakaan yhteistä. Jos vapaa-ajan vietostakaan ei pääse sopimukseen kuin maksamalla miehelle, että osallistuu ja miehen hygienia inhottaa, niin pihalle mokomakin saita haisuli. Tämä on juuri se asia, miksi naisten kannattaa tehdä jo treffaillessa niitä vaatimuslistoja, että se yhteiselo sujuisi sopuisasti. Että olisi ne yhteiset näkemykset siitä miten sitä elämää eletään.
Vierailija kirjoitti:
Mies kuulostaa todella hankalalta ja itsekkäältä tyypiltä! Kuka mies sanoo nykyaikana, että se on äidin velvollisuus järkätä lasten synttärit ynnä muut häpeningit?? Kun selvästi olet muutenkin hyvin onneton, harkitsisin vakavasti eroa. Lapset saa todella huonon parisuhdemallin ja näkevät, kuinka sä alistut isän tahtoon. Ei hyvä...
Vakka kantensa löytänyt. Mies itsekäs ja vaimo alistuva. Hyvin menee, kunnes vaimolla äly välähtää ja hoksaa, että eihän tämä olekaan reilua näin.
Mutta miksi pitäisi olla reilua, kun yhteisen menot kuitenkin tasan jaetaan? Jos lapset eivät ole yhteisiä, ei ole reilua vaatia miestä osallistumaan. Mutta ei ole reilua se, että ap hankkii lahjat niille miehen sukulaisille, jotka eivät myöskään ole yhteisiä.
Haista ap pitkävittu.
Miksi te näitä trolleja ruokitte saatanan persuääliöt.
Vierailija kirjoitti:
Haista ap pitkävittu.
Miksi te näitä trolleja ruokitte saatanan persuääliöt.
Miksi sinä et malta olla sekaantumatta joka ketjuun? Ota nyt lääkkeesi ja lepää vähän aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun se on niin VANHANAIKAISTA! Nykynaiset tulevat toimeen omillaan ja ovat niin tasa-arvoisia, että eivät missään tapauksessa voi jäädä lompakkoloisiksi. Ihan häpeävät äitejään ja varsinkin mummojaan, jotka olivat pienen kustannuksella kotiäiteinä, tai ainakin oli yhteinen tili.
Minusta aika erikoinen käsitys tasa-arvosta, että toinen (yleensä mies) maksaa vain puolet yhteisistä kuluista ja loput rahat käyttää omiin harrastuksiin tai varallisuuden kartuttamiseen. Ja pienempituloinen (yleensä nainen) maksaa sekä omat että lasten kulut.
Niin? Miksi miehet eivät opi elämään tasa-arvoisesti?
Olisko kannattanut ottaa puheeksi heti kun raskaaksi pamahti tai jopa ennen?
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ihan lähestulkoon jokaisessa perheessä tienataan ns. suunnilleen samat. Johtuu verorakenteestamme. Nettoraha on lähes samoissa. Se että toinen saisi kolme kertaa sen nettona mitä toinen, vaatii jo hillittömän tuloeron.
Meillä mies tienaa nettona 4800 e kk ja minä 1800 e. Maksan silti puolet kaikesta. Lomalla lapset ja mies käyvät ravintolassa ja minä odotan jossain kun ei ole rahaa ravintoloihin niin usein kuin mies haluaa. Tämä meidän tuloero ei ole mikään harvinaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vakka kantensa löytänyt. Mies itsekäs ja vaimo alistuva. Hyvin menee, kunnes vaimolla äly välähtää ja hoksaa, että eihän tämä olekaan reilua näin.
Mutta miksi pitäisi olla reilua, kun yhteisen menot kuitenkin tasan jaetaan? Jos lapset eivät ole yhteisiä, ei ole reilua vaatia miestä osallistumaan. Mutta ei ole reilua se, että ap hankkii lahjat niille miehen sukulaisille, jotka eivät myöskään ole yhteisiä.
Eiköhän lapset ole yhteiset, eihän se erominen olisi muuten niin ikävää lasten kannalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos asuntolainan kk-erä vastaa sinun juoksevia menoja niin ehdota että mies maksaa lanan ja sinä ruoat, vaatteet ja harrastukset. Suuremmat hankinnat puoliksi
Aina kannattaa asuntolainan kohdalla maksaa se puoliksi eikä jättää yleensä vain miehen harteille, koska mahdollisen eron sattuessa mies voi vedota siihen, että asunto on hänen kun lainan maksoi itse.
Omistajuus menee kyllä muun määritelmän mukaan kuin lainanmaksujen osalta. Meillä ex-vaimo maksoi asuntolainan kuukausierän ja minä maksoin ruokakaupassa, autoon liittyvät kulut jne. Totesimme noiden menevän aika tasan isossa kuvassa.
Meillä (ex)mies maksoi lainan kokonaan itse aina sen aikaa kun olin äitiyslomalla ja khh:lla. 20 avioliiton aikana n. 6v. Olin Poissa työelämästä kotona lapsien kanssa. Koskaan ei asiasta valittanut. Ero tuli ihan muista syistä kuin rahasta, mutta siinä vaiheessa kun kämppä meni kaupaksi, vaati ex sen verran enemmän kauppahinnasta kun mitä maksoi yksin lainoja. Tästäkin tappeli viimeiseen asti, ei riittänyt että minä olin se joka kämpästä sai lähdöt ja piti ostaa kaikki uudestaan, vaikka kaiken minä olin ostanut. En vaan jaksanut tapella, halusin vain eroon mahdollisimman nopeasti.
Ei asiat tuollaisilla sanattomilla viesteillä muutu. Tarvitaan keskusteluja, päätöksiä ja tekoja. Istutte alas ja sovitte menojen jaosta. On se ratkaisu sitten yhteinen taloustili tai miten vain. Suosittelisin itse, että hoidatte kaikki juoksevat menot puoliksi (asuminen, vakuutukset, netti, mitä näitä on ja jos on yhteinen auto, niin sen kulut puoliksi) Ja tietysti on jatkuvasti myös muita yhteisiä menoja, kuten lasten asiat ja kotiin hankittavat. Ei voi olla niin, että se jolle tulee mieleen, niin se joutuu myös maksamaan.