Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Viedäänkö nykyisin ala koululaisia marjametsään??

Vierailija
11.07.2024 |

Itse olin ala asteella 80- luvulla ja meidän koko koulu lähti poimimaan puolukkaa yhdeksi päiväksi. Koulun keittäjä teki voilaivät mukaan. Opettajilla oli sangot, meillä lapsilla oli mukit tai poimurit. Ihanaa aikaa se oli! :)

Kommentit (41)

Vierailija
21/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haista ap vttu.

Vanhemmat vieköön itse kakaransa marjametsään samalla kun menevät itse.

Siinä voi samalla miettiä homman mielekkyyttä, jos mukana olisi 30 kpl muiden ihmisten lapsia.

Vierailija
22/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varmaan viedä, ei viety minuakaan. Isä vei pienestä pitäen ja 15-vuotiaana lopetin loppuiäksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaupungissa enää kasarilla marjoja koulussa poimittu. Äiti roudasi mustikkaan, puolukkaan, sieneen, mansikkamaalle, herukkapusikkoon koko 70-80 - luvun. Aikuisena en enää suostu menemään, ostan marjani. Kävin kyllä kokeilemassa lakkasuota, nyt tiedän miksi nekin maksaa niin hitokseen täällä etelässä.

Kodin vieressä on pieni metsikkö, jossa mustikkaa. Lapsen kanssa käydään siellä kyllä marjassa pari kertaa heinäkuussa, mutta meillä on puolen litran ämpärit ja saalis syödään tuoreena iltapalalla. Ei mitään 10l ämpäreitä eikä kokopäiväretkiä, 17v:kin lähtee mielellään, toisin kuin minä samassa iässä.

Vierailija
24/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Landella vai?

Mä kävin ala-astetta 70 ja 80-luvuilla. Ei käyty marjassa.

Vierailija
25/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on vieraannuttu luonnosta, kun ei mustikkaan mennä. Vihreiden kauhu on luonnon "hyväksikäyttö". En ymmärrä.

Vierailija
26/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://reggioemiliayhdistyscom.wordpress.com/about/

Miksi tammenterhon lakit on maalattu WOKE-seko-tunnusväreillä? Miksi tammen lehti on kirjava? Ei tuo aate edusta perverssejä piirteitä, vaan lasten luontaista rikkautta, elämäniloa ja kehitystä. Woke on sen vastakohta, jossa monipuolista onkin vain rappion tavat.

Vierailija
27/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen aloittanut peruskoulun 1982 enkä ole kertaakaan käynyt koulun kanssa marjametsässä.

Vierailija
28/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi tammenterhon lakit on maalattu WOKE-seko-tunnusväreillä? Miksi tammen lehti on kirjava? Ei tuo aate edusta perverssejä piirteitä, vaan lasten luontaista rikkautta, elämäniloa ja kehitystä. Woke on sen vastakohta, jossa monipuolista onkin vain rappion tavat.

Ei riitä sateenkaaren värit.

Vierailija
29/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyajan lapsoset eivät jaksa kävellä kuin 100 metriä. Eli vastaus on ei.

Meidän nelivuotias kävelee kolme kilometriä tuosta vaan, ja jaksaa senjälkeen vielä hyppiä ja kiipeillä. Lopeta se lapsostesi kantaminen ja autolla kuljettaminen. Muut nykyajan lapset ovat reippaita, tuo on ehkä teidän perheenne tyyli, että 100 metriä on jaksamisen raja. 

Vierailija
30/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän kylän pieni päiväkotiryhmäkin käy joka viikko metsäretkellä. Siis ihan oikeasti metsässä eikä missään viheralueella tai puistossa. Tänäänkin oli hakiessa pojan suu sinisenä kun oli mustikat maistuneet. 

Vierailija
31/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ristikarin koulusta Pietarsaaressa käytiin joka syksy keräämässä puolukoita Fäbodan metsässä. Keväällä kerättiin roskia koulun ympäristöstä.

Vierailija
32/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä sateenkaaren värit.

Siksi woket tyytyy "oksu"väreihin: sininen-eiku-vihreään-eiku-emmätiie... ja punainen-eiku-sininen-eiku-räikeään-lilaan?

Vierailija
33/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin perunan nostossa ysillä.  Omat lapseni kävi koulusta puolukoita keräämässä.

Vierailija
34/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on voitu toimia siellä, missä edellytykset asiaan olivat olemassa.

Kävin ala-astetta 70-luvun lopulta 80-luvulle puenessä maalaiskoulussa, mutta en muista, että olisi koulun kanssa marjassa käyty.

Sitä en jaksa muistaa, pitikö jossain vaiheessa viedä koululle puolukkaa. Aiemmin tämä oli käytäntönä.

Sen muistan, että äitini myi kerran koulun keittäjälle ämpärillisen karpaloita, ko. vuonna oli huono puolukkasato.

Nimim. Assburger

Vierailija
35/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä on vieraannuttu luonnosta, kun ei mustikkaan mennä. Vihreiden kauhu on luonnon "hyväksikäyttö". En ymmärrä.

En ole luonnosta vieraantunut. Mua ei vain yksinkertaisesti huvita noukkia marjoja, se on ihan paskaa hommaa. Mä mielummin ostan ne marjat niiltä jotka niitä viitsii poimia. Mä kyllä liikun luonnossa kuitenkin.

Aika kummallista kun ei aikuinen ihminen tajua, että ei kaikkia kiinnosta samat asiat.

Vierailija
36/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haista ap vttu.

Vanhemmat vieköön itse kakaransa marjametsään samalla kun menevät itse.

Siinä voi samalla miettiä homman mielekkyyttä, jos mukana olisi 30 kpl muiden ihmisten lapsia.

Viime vuosituhannella 1950-60 luvuilla oli meillä vaihtoehtona mennä luokan kanssa marjametsään, tai sai vapaapäivän koulusta, jos toi seuraavana päivänä puolukoita kouluun. Määrät olivat ekaluokkalaisilta joku pari desiä ja yläluokilla litra. Siihen maailman aikaan kouluissa olikin keittolat ja ruoka hyvää lähiruokaa, eikä mitään kumipottuja. Maito vietiin itse pienessä lasipullossa. Ei kovin hyvää taskulämpimänä, mutta eipä paremmastakaan tiedetty. En muista, että kukaan olisi eksynyt tai että mitään onnettomuuksia olisi sattunut. Tai sitten kaikki teki niinkuin me, äidin kanssa ne puolukat käytiin poimimassa.

Vierailija
37/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä oli juuri työpaikalla puhetta, kyllä meillä pienessä itäisessä kylässä vielä nollarillakin osallistuttiin ns. taksvärkkiin, piti tuoda marjoja tai koululle siksi päiväksi ilmottautuneiden ottaa vastaan ja puhdistaa ne pakastuskuntoon. Taisipa olla itseasiassa tuottoisa idea täällä päin, koska muistan keittäjien laittaneen usein meille jälkkäriksi puolukkavispipuuroa, omena-kaurapaistosta, mustikkapiirakkaa, marjarahkaa jne, eli varmaan tuli monipuolisia hyödykkeitä koululle sillä täällä monilla on kotonaan esim mansikkamaa ja omenapuita. Nyt siis nousi aihe tapetille kun harmikseni luin että jälkkäreissäkin pihistellään nykyajan isoissa kouluissa ja keskuskeittiöissä, kyllä meillä vaan oli lähes joka ruualla jälkkäriäkin!

Vierailija
38/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä oli juuri työpaikalla puhetta, kyllä meillä pienessä itäisessä kylässä vielä nollarillakin osallistuttiin ns. taksvärkkiin, piti tuoda marjoja tai koululle siksi päiväksi ilmottautuneiden ottaa vastaan ja puhdistaa ne pakastuskuntoon. Taisipa olla itseasiassa tuottoisa idea täällä päin, koska muistan keittäjien laittaneen usein meille jälkkäriksi puolukkavispipuuroa, omena-kaurapaistosta, mustikkapiirakkaa, marjarahkaa jne, eli varmaan tuli monipuolisia hyödykkeitä koululle sillä täällä monilla on kotonaan esim mansikkamaa ja omenapuita. Nyt siis nousi aihe tapetille kun harmikseni luin että jälkkäreissäkin pihistellään nykyajan isoissa kouluissa ja keskuskeittiöissä, kyllä meillä vaan oli lähes joka ruualla jälkkäriäkin!

Jälkkärien puute onkin yksi isoimmista ongelmista kouluissa

Vierailija
39/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jälkkärien puute onkin yksi isoimmista ongelmista kouluissa

Voi sori kun jotkut yrittävät pysyä keskustelun aiheessa, marjoistahan tässä kai puhe oli senkin torvi!

Vierailija
40/41 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ala-asteen 80-luvulla ja yläasteen 90-luvun alussa eikä kertaakaan käyty marjoja poimimassa vaikka koulun vieressä oli metsä ja kouluruoka tehtiin koulun keittiöllä. Metsässä kyllä hiihdettiin ja suunnistettiin ja muistan että söin mustikoita suunnistuksen aikana koska vihasin suunnistusta. Etsin siis lähimmän rastin, sen jälkeen poimin mustikoita/puolukoita omaan suuhuni ja sitten palasin koululle ja sanoin opelle etten löytänyt muita rasteja :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi