Työttömän on jätettävä luottamustoimet?
Mieheni jäi toukokuussa työttömäksi kun toiminta lakkautettiin. Hän on ollut aktiviinen politiikassa ja kuuluu varmaan 5-7 eri organisaatioon. Tänään tuli työttömyyskassalta kysely siitä, että mitä nämä kokouspalkkiot ovat näin monelta maksajalta. Ovatko ne yleishyödyllisiä yhteisöjä, kaupallista toimintaa, onko mies siellä missä asemassa, onko demokraattisesti sinne valittu jne jne.
Aivan älytöntä, siis muutaman kympin kokouspalkkiot pienessä kunnassa ja kauhea kyselyrumba pärähti käyntiin. Pitääkö työttömän irtisanoutua kaikista toimistaan, niin valtuustoista, hallituksista, hyvinvointialueelta, reumayhdistyksestä ja mitä kaikkea hänellä onkaan? Onko niin että kun olet työtön, et saa enää olla aktiivinen yhteiskunnan vaikuttaja? Osallitukoot ne joilla on varaa?
Kommentit (37)
Vierailija kirjoitti:
Pitää irtosanoutua, koska jollei edes työelämään kelpaa, eikä osaa omasta toimeentulostaan huolehtia, niin kuinka kykenisi yhteisiä asioita hoitamaan.
Onhan siellä persuissa useita rikoksenuusijoita Arkadianmäellä, joten ensin näiden luottamustoimet pois. M50
Pitää olla valmis ottaa vastaan kokoaikatyötä. Eli pitää luopua näin monista kokouksista. Näin varmaan työkkäristä vastataan.
No perkele! Tehkää se selvitys sinne työttömyyskassaan! Ei mistään luottamustoimista tarvitse jäädä pois työttömyyden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä pitäisi vaikuttaa. Olin itse työttömänä ja toimin myös kaupunginvaltuutettuna ja kirkkovaltuutettuna eikä ollut ongelmia. Soittakaahan uudestaan työkkäriin ja selvittäkää.
Milloin tämä oli? Minulta pyydettiin syyskuussa lisäselvitys ja toimin palkattomissa luottamushommissa kahden yhdistyksen hallituksissa.
Ennen kuin selvitykseni on käsitelty työttömyyskassassani näkyy lausunto "Estää päivärahat" tms. En tiedä miten sen jälkeen käy.
Netistä nopeasti löytyneen tiedon mukaan TE-palveluiden päätöksestä ei voi valittaa. Kai täytyy yrittää hakea ansiosidonnaista ajallaan ja sen jälkeen maksajan tekemästä kielteisestä päätöksestä saa valittaa, ellei asia selviä siihen mennessä. Erikoista, jos päätös kuitenkin perustuu TE-palveluiden lausuntoon.
Ei voi valittaa! Mutta voi vaatia käsiteltäväksi uudelleen ja antaa lisäselvityksiä. Olen itse joutunut joskus toimimaan näin ja sain itselleni edullisen päätöksen.
Sen jälkeen kun jäät työttömäksi, kaikki mitä olet aiemmin tehnyt työn ohessa muuttuu työssäkäyntiä estäväksi tekijäksi. Oli siinä mitään logiikkaa tai ei.
Älkää työttömät koskaan ilmoittako mitään luottamustoimia tai esim. valmennennushommia urheiluseurassa, josta saa kulukorvaukset ja ehkä muuta pientä. TE-toimisto tulkitsee yrittäjäksi ja jää työmarkkinatuki jopa täysin saamatta, tt-tuki voi laskea yms.
Se on sitten eri homma, kun ne googlaa sun nimeä ja löytyy jotain vaikkapa vuosien takaa, niin siitäpä vasta soppa tulee kun et ole ilmoittanut näistä jutuista.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin taloyhtiön hallituksen jäsenenä työttömänä. Ei kukaan mitään kysellyt.
Taloyhtiöiden kokoukset ovat yleensä iltaisin, eli ei ole este työnhaulle. Multakaan ei kukaan ole tuota kysynyt työkkäristä, vaikka asiasta on CV:ssä maininta. Meillä ei edes makseta kokouspalkkioita rahana, eli sekään ei ole esteenä.
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti sanottuna, luulisin että ei. Kannattaa rohkeasti selvittää asiaa kassan ja tarvittaessa muidenkin tahojen kanssa ihan tositteita näyttäen. Selvitä asioiden oikea laita ennen kuin revit pelihousut.
YTK Työttömyyskassan sivuilla sanotaan, että luottamustoimesta maksettuja palkkioita ei oteta huomioon tulona kun lasketaan soviteltua päivärahaa, koska se ei ole työhön perustuvaa tuloa. https://www.ytkkassa.fi/ansioturvaopas/soviteltu-ansiopaivaraha/sovitel…
Katso myös työttömyysturvalain luku 4. https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290#O1L4
Jos miehesi epäilee että kassa ja ammattiliitto eivät osaa asiaansa vaan tulkitsevat lakia väärin, hän voi kysyä neuvoa myös esim. puolueensa puoluetoimistolta. Uskon kuitenkin, että kassassa ymmärretään, mikä on luottamustoimipalkkio.
Tämä on muuttunut tämän vuoden aikana, samalla kun suojaosuus poistui. Palkkiot vaikuttavat nykyään työttömyyspäivärahaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lyhyesti sanottuna, luulisin että ei. Kannattaa rohkeasti selvittää asiaa kassan ja tarvittaessa muidenkin tahojen kanssa ihan tositteita näyttäen. Selvitä asioiden oikea laita ennen kuin revit pelihousut.
YTK Työttömyyskassan sivuilla sanotaan, että luottamustoimesta maksettuja palkkioita ei oteta huomioon tulona kun lasketaan soviteltua päivärahaa, koska se ei ole työhön perustuvaa tuloa. https://www.ytkkassa.fi/ansioturvaopas/soviteltu-ansiopaivaraha/sovitel…
Katso myös työttömyysturvalain luku 4. https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290#O1L4
Jos miehesi epäilee että kassa ja ammattiliitto eivät osaa asiaansa vaan tulkitsevat lakia väärin, hän voi kysyä neuvoa myös esim. puolueensa puoluetoimistolta. Uskon kuitenkin, että kassassa ymmärretään, mikä on luottamustoimipalkkio.
Tämä on muuttunut tä
"Tämä on muuttunut tämän vuoden aikana, samalla kun suojaosuus poistui. Palkkiot vaikuttavat nykyään työttömyyspäivärahaan."
Joo, olen 99 % vakuuttunut ihan maalaisjärjellä että vaikka luottamustoimipalkkioita ei oteta huomioon kun lasketaan kertyvän ansiosidonnaisen suuruutta päivärahoja varten, vähentävät silti maksettavaa työttömyyskorvausta työttömyyden aikana. Suurimmalla osalla ihmisiä ainakin.
Tulorekisterimerkinnöistähän niitä selviää.
Vierailija kirjoitti:
Näin se taitaa mennä miten ap kuvailit, työttömän pitää olla vaan kotona, vahtia puhelinta jos työkkärin täti soittaa ja maseentua.
Niin nykyään ei enää ole lankapuhelimia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin taloyhtiön hallituksen jäsenenä työttömänä. Ei kukaan mitään kysellyt.
Taloyhtiöiden kokoukset ovat yleensä iltaisin, eli ei ole este työnhaulle. Multakaan ei kukaan ole tuota kysynyt työkkäristä, vaikka asiasta on CV:ssä maininta. Meillä ei edes makseta kokouspalkkioita rahana, eli sekään ei ole esteenä.
Mutta sinun täytyy voida hakea vuorotyötä esim. kassana, ei saa olla iltamenoja silloin!
Pitää olla työmarkkinoiden käytettävissä, eikä jossain kahvitustilaisuuksissa nostelemassa korvauksia.
Vaihtoehto B on luopua tukien nostamisesta, jos on oikeasti aatteiden mies ja asioiden edistäminen menee edelle!
Sain yt-neuvottelussa potkut, sain vuoden paikan koulusta, joka olisi varmasti edistänyt työllistymistäni.
Työkkäri ilmoitti, etten saa ansiosidonnaista, jos menee tuohon kouluun/opiskelemaan.
Kysyin pitääkö minun istua koko vuosi "sohvalla tumput suorana" (käytin juuri tätä ilmaisua), minulle vastattiin "ei se noin mene".
Mene muutaman viikon yli vuoden, että sain työpaikan, eli vähän yli vuoden "istuin sohvalla tumput suorana" ja nostin ansiosidonnaista, että kyllä se vaan "meni juuri näin" ja juuri tästä suostuttiin maksamaan.
T Näin estetään suomen nouseminen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei kyllä pitäisi vaikuttaa. Olin itse työttömänä ja toimin myös kaupunginvaltuutettuna ja kirkkovaltuutettuna eikä ollut ongelmia. Soittakaahan uudestaan työkkäriin ja selvittäkää.
Milloin tämä oli? Minulta pyydettiin syyskuussa lisäselvitys ja toimin palkattomissa luottamushommissa kahden yhdistyksen hallituksissa.
Ennen kuin selvitykseni on käsitelty työttömyyskassassani näkyy lausunto "Estää päivärahat" tms. En tiedä miten sen jälkeen käy.
Netistä nopeasti löytyneen tiedon mukaan TE-palveluiden päätöksestä ei voi valittaa. Kai täytyy yrittää hakea ansiosidonnaista ajallaan ja sen jälkeen maksajan tekemästä kielteisestä päätöksestä saa valittaa, ellei asia selviä siihen mennessä. Erikoista, jos päätös kuitenkin perustuu TE-palveluiden lausuntoon.
Sekoitat nyt päätöksen ja lausunnon, viranomaisen PÄÄTÖKSESTÄ voi valittaa ja siinä oltava ohjeistettuna ohjeistettuna että mihin ja missä ajassa.