Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työttömän on jätettävä luottamustoimet?

Vierailija
11.07.2024 |

Mieheni jäi toukokuussa työttömäksi kun toiminta lakkautettiin. Hän on ollut aktiviinen politiikassa ja kuuluu varmaan 5-7 eri organisaatioon. Tänään tuli työttömyyskassalta kysely siitä, että mitä nämä kokouspalkkiot ovat näin monelta maksajalta. Ovatko ne yleishyödyllisiä yhteisöjä, kaupallista toimintaa, onko mies siellä missä asemassa, onko demokraattisesti sinne valittu jne jne.

Aivan älytöntä, siis muutaman kympin kokouspalkkiot pienessä kunnassa ja kauhea kyselyrumba pärähti käyntiin. Pitääkö työttömän irtisanoutua kaikista toimistaan, niin valtuustoista, hallituksista, hyvinvointialueelta, reumayhdistyksestä ja mitä kaikkea hänellä onkaan? Onko niin että kun olet työtön, et saa enää olla aktiivinen yhteiskunnan vaikuttaja? Osallitukoot ne joilla on varaa?

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää irtosanoutua, koska jollei edes työelämään kelpaa, eikä osaa omasta toimeentulostaan huolehtia, niin kuinka kykenisi yhteisiä asioita hoitamaan.

Vierailija
2/37 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin se taitaa mennä miten ap kuvailit, työttömän pitää olla vaan kotona, vahtia puhelinta jos työkkärin täti soittaa ja maseentua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo ne tulot ON ilmoitettava myös 

Vierailija
4/37 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näinhän se on. Työttömänä et voi tehdä mitään, mistä saa rahaa. Toinen vaihtoehto on irtisanoutua työttömyydestä ja jatkaa yleishyödyllisessä toiminnassa olemista. Kun ei ole rekisteröitynyt työttömäksi kukaan ei kysele mitään.

Vierailija
5/37 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin saadaan työtön syrjäytymään. Eläköön nämä Suomen lait. 

Vierailija
6/37 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä pitäisi vaikuttaa. Olin itse työttömänä ja toimin myös kaupunginvaltuutettuna ja kirkkovaltuutettuna eikä ollut ongelmia. Soittakaahan uudestaan työkkäriin ja selvittäkää.

Vierailija
7/37 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ollu siellä yli 6 kk niin varmaan sivutoimista?

Vierailija
8/37 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on juuri niin. Työtön ei saa tehdä mitään hyödyllistä, eikä varsinkaan sellaista, mikä voisi johtaa työllistymiseen, kuten opiskella tai toimia kansalaisjärjestöissä.

Vierailija
9/37 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei kyllä pitäisi vaikuttaa. Olin itse työttömänä ja toimin myös kaupunginvaltuutettuna ja kirkkovaltuutettuna eikä ollut ongelmia. Soittakaahan uudestaan työkkäriin ja selvittäkää.

Ei työkkäri tätä kysellyt, työkkärin mielestä ei ole estettä maksamiselle. Tulot ym selvittää työttömyyskassa, he tekevät päätöksen, maksetaanko vai ei.

Vierailija
10/37 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä puolue?

Vierailija
11/37 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on juuri niin. Työtön ei saa tehdä mitään hyödyllistä, eikä varsinkaan sellaista, mikä voisi johtaa työllistymiseen, kuten opiskella tai toimia kansalaisjärjestöissä.

Tässä on tosiaan valmispolku lopulliselle työelämästä syrjäytymiselle, kun vaan jää kyttäämään tukia.  Kun oikeasti kannattaa kaikki tulot hankkia ja työn ottaa, pätkätkin, ja sitä kautta pääsee tukikierteestä. 

Vierailija
12/37 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä puolue?

Demari, vasemmistoliitto tai vihreä.

Vierailija
13/37 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin taloyhtiön hallituksen jäsenenä työttömänä. Ei kukaan mitään kysellyt.

Vierailija
14/37 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse myös kuntavaalien kautta luottamustehtävissä, lautakunta ja valtuusto. Olen ollut myös vajaa pari vuotta sitten työtön eikä todellakaan tarvinnut näistä irtisanoutua. Liitto maksoi normaalisti päivärahaa, mutta jos on vaikka työpaikalla luottamusmies, niin ne vaikuttaa erilaisiin tukiin, mutta ei kunnan luottamustehtävät. Asumistuki myös tuli normaalisti, mutta ilmoitin nämä luottamuspalkkiot toki Kelaan ja liittoon. Kela katsoi muistaakseni jonkun keskiarvo tulon näistä, eikä tarvinnut kuukausien välein ilmoitella  Kelaan näistä palkkioista ja sain asumistukea. Tästä noin pari vuotta, en usko, että tämä on muuttunut tässä ajassa. Nyt olen työelämässä. Joten tuo on oma kokemus parin vuoden takaa.

Vierailija
15/37 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lyhyesti sanottuna, luulisin että ei. Kannattaa rohkeasti selvittää asiaa kassan ja tarvittaessa muidenkin tahojen kanssa ihan tositteita näyttäen. Selvitä asioiden oikea laita ennen kuin revit pelihousut.

YTK Työttömyyskassan sivuilla sanotaan, että luottamustoimesta maksettuja palkkioita ei oteta huomioon tulona kun lasketaan soviteltua päivärahaa, koska se ei ole työhön perustuvaa tuloa. https://www.ytkkassa.fi/ansioturvaopas/soviteltu-ansiopaivaraha/sovitel…

Katso myös työttömyysturvalain luku 4. https://finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2002/20021290#O1L4

Jos miehesi epäilee että kassa ja ammattiliitto eivät osaa asiaansa vaan tulkitsevat lakia väärin, hän voi kysyä neuvoa myös esim. puolueensa puoluetoimistolta. Uskon kuitenkin, että kassassa ymmärretään, mikä on luottamustoimipalkkio.

Vierailija
16/37 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät vaikuta tukiin, jos eivät ole työsuhteeseen liittyviä luottamuspaikkoja. Teet selvityksen ja se siitä. 

Vierailija
17/37 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuo kokouspalkkiot ylittää 50€ niin sitten pitää ja myös sinulla on velvollisuus tehdä rikosilmoitus hänestä. 2-4 vuoden ehdoton vankeustuomio odottaa.

Vierailija
18/37 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Silloin oli vielä työttömällä suojaosuus tuloista, nyt ei enää ole.

Kysyn vaan, mihin menee demokratia, jos vähäosaisilla eikä paremminkaan menestyvillä työttömillä ole enää varaa ottaa vastaan poliittisia luottamustehtäviä?

Vierailija
19/37 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää irtosanoutua, koska jollei edes työelämään kelpaa, eikä osaa omasta toimeentulostaan huolehtia, niin kuinka kykenisi yhteisiä asioita hoitamaan.

Ohis mutta omasta toimeentulostaan huolehtiminen työttömälkä on sitä, että hakee etuisuudet ja maksaa asumisen laskut. Revi siitä. 

Vierailija
20/37 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä näitä turhia juttuja oikein keksitään? Kansalaisen tulorekisterista selviää, että kyse on kokouspalkkiosta ja sieltä selviää myös se, missä roolissa ap:n mies kokoustaa. Hyvinvointialue ja kunta osaavat kyllä ilmoittaa ko. palkkiot, mutta en ole vielä koskaan kuullut, että paikallinen reumayhdistys maksaisi kokouspalkkioita. Maksaja eli kassa osaa katsoa, mitä ja kenen maksamia palkkiot ovat, ei sen tarvitse erikseen asiaa kysellä.

Ongelmaksi tuo muodostuu vasta silloin, kun ap:n mies kertoo olleensa työtön ja samaan aikaan on saanut tuhansien eurojen korvaukset ulkomaanmatkasta hyvinvointialueen maksamana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kaksi