Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mansikka ei käy enää kaupaksi joten syksyllä tuhoan pellot ja enää ensivuonna ei ole kotimaista mansikkaa, ainakaan meidän tilalta

Vierailija
11.07.2024 |

"Mansikoiden hinta alkaa olla saavuttanut monen ostajan kipurajan," kertoo Ilta-Sanomat ja voin itse omasta kokemuksesta vahvistaa tämän. Kauppa ei käy kuten ennen ja mansikoiden kysyntä on romahtanut sillä ihmiset eivät enää halua mansikoita mikä näkyy siinä että tämän kevään sato jää myymättä ja päätyy biojätteeseen.

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010554913.html

Kommentit (134)

Vierailija
81/134 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloiset varmasti ostelee, mutta se ei taida riittää. No heillä jää rahaa säästöön osakkeisiin.

Vierailija
82/134 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mihin ihmeeseen ihmiset tarvitsevat kilokaupalla mansikkaa? 

Yksi pikkurasia per kesä riittää. Olen itse tosin allerginen mansikalle, joten 2 marjaa kesässä on ok.

Mutta ongelmana on varmasti se, että ulkomailta tulleiden ruokavalioon ei mansikat kuulu. Helsingissäkin alkaa olla 20-25% sellaisia, jotka eivät käytä mansikoita. Joten ei ole ihmekään, jos ostajia ei ole. Kannattaa käydä vaikka Alanya-kaupassa tsekkaamassa, mitä nykyään myydään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/134 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä. Istuta jotain järkevää syötävää mieluummin, vaikka perunaa tai porkkanaa. Mansikan viljely on ympäristöongelma. Mansikka ei ole mikään oikea marja, vaan teollinen höttötuote. 

Vierailija
84/134 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmettelen väitettä, etteivät ulkkikset syö mansikoita.

Vierailija
85/134 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistaako kukaan sellaista vuotta että mansikan viljelijät ovat kertoneet marjaa olevan yllinkyllin ja sen vuoksi hinta on nyt edullinen??? 🙄🤣 Entä muistaako joku sellaisia vuosia että helle tai vesisade on pienentänyt satoa ja nostanut sen hintaa?? Niinpä niin....

Vierailija
86/134 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka vuosi aikuisiällä, kun en ole ostanut mansikan mansikkaa. Ne hinnat... menee yli. En raaski. 

Vierailija
87/134 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

pitäkää mansikkanne,ei kiinnosta riisto hinnat pthyi

Vierailija
88/134 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan turha viljelystuote.

Oikeat marjat kasvaa metsissä ja puskissa. Niissä on vitamiinejakin, toisin kuin mansikassa. 

Vierailija
89/134 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistaako kukaan sellaista vuotta että mansikan viljelijät ovat kertoneet marjaa olevan yllinkyllin ja sen vuoksi hinta on nyt edullinen??? 🙄🤣 Entä muistaako joku sellaisia vuosia että helle tai vesisade on pienentänyt satoa ja nostanut sen hintaa?? Niinpä niin....

Muistan montakin vuotta, jolloin hinta on ollut halpa siksi, että marjat on kypsyneet parin viikon sisällä. Silloin on saatu marjat halvalla, mutta heti satokauden jälkeen marjoja ei ole enää olltu kaupan.

Marjanviljelijälle suurin menoerä ovat poimijoiden palkat. Niitä pienentämällä ostaja saa marjat halvemmalla.

Vierailija
90/134 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaniljapehmis tai tötterökin maksaa useissa paikoissa 5 e, joten ei minusta sitä hivenen eli pari kolme euroa kalliimpi mansikkarasia nyt niin tyyris ole.

Vierailija
91/134 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Marjanviljelijälle suurin menoerä ovat poimijoiden palkat. Niitä pienentämällä ostaja saa marjat halvemmalla."

Eli jatkossakaan ei suomalaisia poimijoita pelloilla näy, koska poimijoita yritetään halia tänne paikoista, joissa on ihan epätoivoinen tilanne palkkojen ja elinkustannusten suhteen.

Vierailija
92/134 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmettelen väitettä, etteivät ulkkikset syö mansikoita.

Eivät syö. Ei kuulu ruokavalioon ja aiheuttaa monelle allergiaa. Kuolevaa perinnettä. Eihän tätä ole ollut kuin muutaman kymmenen vuotta.

Vierailija
93/134 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos et riistohintoja vaatisi niistä puolukan kokoisista mansikoista, menisi ehkä kaupaksi

Miten tulkitset hinnan riistohinnaksi? Onko sinulla tietoa paljonko mansikanviljelijän ja kauppiaan kulutaso kaikkiaan on? 

Vierailija
94/134 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mihin ihmeeseen ihmiset tarvitsevat kilokaupalla mansikkaa? 

Itse syön mansikkaa ja mustikkaa pitkin vuotta aamupuuron joukossa tai teen smoothieta. 100 grammaa päivässä olisi 36,5 kiloa vuodessa. 50 grammaa päivässä olisi 18,25 kiloa vuodessa.

Vierailija
95/134 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin 5 kg laatikon, josta lähes 20 % meni roskiin. Päällimmäisten alla oli läjäpäin homeisia marjoja. Eikä yllättänyt, että tilan kotisivulla ei ollut mitään puhelinnumeroa, minne olisi voinut laittaa homekasasta kuvan.

Tarkoitus oli ostaa vielä pari laatikkoa lisää, mutta jätin ostamatta. Jos mansikkatilalla ei olekaan mitään laatukriteerejä marjoilleen, niin minulla kuitenkin on.

Vierailija
96/134 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasia kesässä tiittää 

ennen ostin laatikon tai kaksi

mustikat poimin itse ja niillä mennään 

Vierailija
97/134 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostanko kympillä mansikkarasian vai ainekset monen päivän wokkiruokaan? Jos rahat vähissä, valinta on tosi helppo.

Vierailija
98/134 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

MTV kertoo että Helsingin Hakaniemen torilla käy kuhina, kun monet ovat tulleet tuttuun tapaan ostamaan mansikoita.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/mansikka-matti-ei-ole-koskaan-koken…

Vierailija
99/134 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäydyn mustikoissa jatkossa. Ne saa ihan ilmaiseksi metsästä. Käyn useana päivänä ja olen sen aikaa kun hyvältä tuntuu. Marjastaminen on kivaa puuhaa, kun siihen suhtautuu oikein. Kukaan ei riistä minua, kun haen ilmaista satoa metsästä! 😊

Vierailija
100/134 |
11.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä vaan koko tila pakettiin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi