Mansikka ei käy enää kaupaksi joten syksyllä tuhoan pellot ja enää ensivuonna ei ole kotimaista mansikkaa, ainakaan meidän tilalta
"Mansikoiden hinta alkaa olla saavuttanut monen ostajan kipurajan," kertoo Ilta-Sanomat ja voin itse omasta kokemuksesta vahvistaa tämän. Kauppa ei käy kuten ennen ja mansikoiden kysyntä on romahtanut sillä ihmiset eivät enää halua mansikoita mikä näkyy siinä että tämän kevään sato jää myymättä ja päätyy biojätteeseen.
Kommentit (134)
Vierailija kirjoitti:
Leikkaamalla suistetaan Suomi syvään lamaan... vielä sota ja kaikki päälle. Miksei elvytetä ja luoda parempaa ilmapiiriä?
joidenkin tavoite on saada suomi laman kautta toisenlaiseen ei-demokraattiseen hallintaan. Viha ihmisryhmiä kohtaan ei nauti logiikkaa.
Pienen miehen itkuista uhmaa on aina mukava seurata.
Kauheeta! Joutuuko ap sitten oikeisiin töihin?
Vierailija kirjoitti:
Tämä tosiaan varmaankin provo, mutta itse en ole ostanut mansikoita lainkaan tänä kesänä. En edes niitä KUUDEN JA PUOLEN EURON laatikoita. Saa mennä ohi tuolla hinnalla minulta.
Mä ostin 7,5e pienen rasian juhannuksen jälkeen. Ennen juhannusta oli vielä kalliimpaa. Sai olla ainoa kerta tänä kesänä. Aiempina vuosina olen ostanut usein pieniä rasioita ja vähintään yhden 5kg laatikon. Herneitä en taida ostaa ollenkaan. 2 litraa 10e. En edes katsonut mitä yksi litra olisi maksanut, mut varmaan ainakin 6e. Ja mitä siitä on oikeasti syötävää, niin kyllä hintaa alkaa olla...
Kuinkas aiot tuhota peltosi? Noin ihan käytännössä.
Vierailija kirjoitti:
Kuinkas aiot tuhota peltosi? Noin ihan käytännössä.
Atomipommi
Entäs sitten? Seuraava valivalialoitus, kiitos.
10€ laatikosta on kipuraja. Vitonen riittäisi. Siellähän ne marjat kasvaa pellolla ilmaiseksi, muuta kun kerää.
Mansikkaa taantuu kun antaa pellin olla - Heinz valtaa alan
varsinaiaesti ei tarvi edes tuhota
Vierailija kirjoitti:
Espoossa kauppakeskuksessa laatikko mansikoita maksaa 50 €. Istuin yksi päivä lähellä myyntipistettä ja kuuntelin myyntitouhua. Asiakkaat tuli kysymään laatikon hintaa, mutta kuultuaan hinnan, pyörittivät päätään ja kävelivät pois. Nelisen vuotta sitten 5 kg mansikkalaatikon hinta oli noin 30 €.
Maalla noin 80 km päässä Helsingistä mansikkalaatikko maksaa 50 e ja mökkiläiset melkein tappelee niistä, että kuka saa tänään poimittua mansikkaa. Paikalliset suosivat itsepoimintaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Espoossa kauppakeskuksessa laatikko mansikoita maksaa 50 €. Istuin yksi päivä lähellä myyntipistettä ja kuuntelin myyntitouhua. Asiakkaat tuli kysymään laatikon hintaa, mutta kuultuaan hinnan, pyörittivät päätään ja kävelivät pois. Nelisen vuotta sitten 5 kg mansikkalaatikon hinta oli noin 30 €.
Ja 40 vuotta sitten vielä halvempia.
Pointti on varmaan se, että ihmisten ostovoima ei ole noussut neljässä vuodessa, päinvastoin.
Työn verotusta reilusti alemmaksi.
Meillä päin marjojen hinnat nousivat pilviin ukrainalaisten myötä. 60€ sangollisesta mustikkaa on 3xkäypä hinta. Ennen ukrainalaisia hinta oli 20-25€ sanko ja sangon olivat täysiä. Nyt niissä on noin 8 litraa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuotantokustannukset ja välikäsien katteet pitävät hinnan niin korkeana suhteessa nykyiseen ostovoimaan, että kauppa ei oikein enää käy entiseen malliin.
Ja yrityksen pääoma.
Jep. Viljelijällä pitää olla pinkkaa rahhoo, että voi viljellä mansikoita. Tulo saadaan vasta myynnistä.
Tampereella kelpaa. Kun on sopiva hinta. Espanjalainen ei aina sovi vatsalle, joskus tuli noro.
Viikko sitten ostin 40 e laatikko äidilleni
itse en pakasta ja tuoreita olen ostanut vain 2 rasiaa. Tuskin ostan lisää
törkyhintaisia
Esimerkiksi myllää mansikkapellot kaivinkoneella tai kyntää ne auralla ympäri.
Päätin itsekin että enää en osta kuin syötäväksi. Talvella sitten ostan kaupan pakastealtaasta. Hirveä stressi metsästää hyvää laatikkoa, vertailla hintoja ja todeta että joka puolella yhtä kallista. Sitten kun ostin laatikon niin hirveä stressi peratessa, että montako huonoa piilotettu laatikon pohjalle. Ei kiitos enää näillä hinnolla. Joka vuosi tuo sama kusetus, että marjat loppuu ja hintaa hilataan ylöspäin. Totuus taitaa olla se, että suurin osa ihmisistä on luopunut itse säilömisestä! Mennyttä aikaa on se.
Vierailija kirjoitti:
Viikko sitten ostin 40 e laatikko äidilleni
itse en pakasta ja tuoreita olen ostanut vain 2 rasiaa. Tuskin ostan lisää
törkyhintaisia
Eikö nuo maksa jonkun 70 laatikko?
Vierailija kirjoitti:
Sulla mitään peltoa ole siellä kerrostalon vuokrayksiössä.
En ole ap, mutta asun vuokrayksiössä ja kyllä mulla on pelto mökillä. Eivät sulje pois toisiaan.
Pointti on varmaan se, että ihmisten ostovoima ei ole noussut neljässä vuodessa, päinvastoin.