Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Vaimo on tottunut syömään ruokansa kylmänä" - mikä mulkero mies!

Vierailija
11.07.2024 |

Seurasin sivusta erään tutun pariskunnan ja heidän pienten lastensa ruokailua kotinsa ulkopuolella. Perheen äiti joutui keskeyttämään oman ruokailunsa monta kertaa: milloin toisella lapsista oli leipä loppu, milloin kaatui maitomuki, milloin toinen lapsi halusi lisää ketsuppia jne. Äiti keskeytti ateriointinsa useita kertoja lähteäkseen hakemaan asioita. Mies lappasi kaikessa rauhassa ruokaa kitusiinsa, eikä tehnyt elettäkään auttaakseen vaimoaan. Edes maitomukin kaatuessa pitkin pöytää mies ei edes noussut tuoliltaan, vaan antoi vaimon pyyhkiä pöydän kuivaksi toisen naisen kanssa. Kun vaimo lähti taas hakemaan lapsille jotakin, niin mies vain totesi naureskellen "vaimo on tottunut syömään ruokansa kylmänä." ja jatkoi syömistä. Mikä mulkero mies! Näkee kilometrin päähän, ettei ole kiinnostunut huolehtimaan omista lapsistaan tai huomioimaan vaimoaan niin, että antaisi tämän syödä rauhassa.

Tällaisista asioista näkee, huomioiko ihminen aidosti puolisoaan vai onko vain itsekeskeinen ja piittaa omista asioistaan. Ja en ihmettele, että osalla palaa tähän itsekkyyteen lopulta pinna ja lähtevät lätkimään.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on tosi tyypillistä, kun seuraa perheiden toimintaa ravintoloissa. Välillä äiti saattaa jopa roikottaa vauvaa kainalossa mukanaan samalla, kun juoksee hakemassa sitä sun tätä ja isä nautiskelee ruoastaan. 

Elävästi on jäänyt mieleen yksi perhe, kolme pientä lasta ja isilapsi. Äiti hääräsi pöydän ympärillä. Pilkkoi lasten ruoka-annoksia, haki lisää juotavaa, uuden haarukan lattialle tippuneen tilalle, pyyhki ketsuppiin suttantunutta kättä, jotain loiskahti ja juoksi hakemaan lisää paperia jne, jne. Koko ajan jotain säätöä ja hössötystä. Muu perhe oli jo syönyt hyvän tovin ja tuo äiti ei ollut istunut vielä kertaakaan alas! Jännittyneenä seurasin, pilkkooko miehensäkin perunat ja lihapalat...

Vierailija
82/93 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuaakohan mies itse millainen urpo hän onkaan?

Tajuaakohan nainen itse, millainen lammas hän onkaan?

Ihan tosissani näin mummoikäisenä mietin, miksi nuoret naiset toimivat noin.

Eikö sinulle noin mummoikäisenä vilahda mielessäkään ihmetellä, miksi miehet toimivat noin?

Olen itsekin mummoikäinen ja ymmärrän täysin, miksi naiset toimivat noin, mutta miesten toiminta on minulle tuntematonta ja outoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten synnyttyä pitäisi olla paljon tiukempi siinä, ettei puolisoa päästetä tuollaiseksi vapaamatkustajaksi. Vahinko on selvästi tapahtunut jo aikaa sitten, kun mies jo olettaa naisen hoitavan kaiken.

Tämä. Jos naiset pitäisivät tiukkaa linjaa, niin meillä olisi osallistuvampia isiä ja paremmin jaksavia äitejä. Plus ajan kanssa isät alkaisivat pitää osallistumista normaalina.

"Naiset pitäisi tiukkaa linjaa". Miksi naisten pitää käskyttää mies lastenhoitoon? Miksi miehet ei osaa itse ottaa vastuuta? Ymmärrän, että osa naisista ei halua vastuuta jakaa, mutta en usko, että niitä on paljon. 

Vierailija
84/93 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajuaakohan mies itse millainen urpo hän onkaan?

Tajuaakohan nainen itse, millainen lammas hän onkaan?

Ihan tosissani näin mummoikäisenä mietin, miksi nuoret naiset toimivat noin.

Eikö sinulle noin mummoikäisenä vilahda mielessäkään ihmetellä, miksi miehet toimivat noin?

Olen itsekin mummoikäinen ja ymmärrän täysin, miksi naiset toimivat noin, mutta miesten toiminta on minulle tuntematonta ja outoa.

Juuri noin. Odotetaan, että nainen korjaa tilanteen. Miksi ei odoteta miehen älyävän tai korjaava tai tekevän mitään? Ainakaan ilman naisen toimia. 

Vierailija
85/93 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äiti haluaa hosumisella ja passaamisella tukea sitä, että lapset eivät koskaan opi pöytätapoja tai ruokailemaan rauhallisesti, isä tekee ihan oikein antaessaan äidin huitoa. 

Vierailija
86/93 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet äidit hössöttävät turhaan. Tekevät itse itselleen kiireen. Lataavat jokaisen vuorokauden tunnin täyteen työtä vaikka vähempikin riittäisi. Kaikilla on mukavampaa kun ottaa elämän hieman rennommin. Tuollainen ruokailun aikainen edes takasin juokseminen ketsupin vuoksi on täysin tarpeetonta. 

Vierailija
87/93 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos äiti haluaa hosumisella ja passaamisella tukea sitä, että lapset eivät koskaan opi pöytätapoja tai ruokailemaan rauhallisesti, isä tekee ihan oikein antaessaan äidin huitoa. 

Mietin kans, että tuossa voi olla jotain kasvatukseen liittyvää ristiriitaa puolisoiden välillä. Esim isän mielestä leipää saa lisää kun muu ruoka on syöty ja ketsuppia saa lisää vasta toiseen annokseen. Meillä ainakin on näin. Ja pieniä sotkuja ei meillä siivota kesken ruokailun, vaan totean lapselle, että siivotaan sitten ruokailun lopuksi kaikki sotkut kerralla, nyt syödään. Jos lapsi tiputtaa haarukan lattialle, hakee itse uuden jne. Opetetaan pienestä pitäen, että myös aikuisilla on ruokarauha.

Vierailija
88/93 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos isä lähtisi hakemaan leipää, hän toisi naisen mielestä väärää, sama ketsupin kanssa ja maidotkin hän pyyhkisi väärällä tavalla. Kun on riittävän monta kertaa yrittänyt ja vaimo on aina muistanut sanoa, että väärin tehty, niin oppii syömää ruokansa rauhassa ja antaa vaimon tehdä oikein.

Miten te vässykät TÖISSÄ selviätte, kun on noin hankalaa?

Vierailija
89/93 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on tosi tyypillistä, kun seuraa perheiden toimintaa ravintoloissa. Välillä äiti saattaa jopa roikottaa vauvaa kainalossa mukanaan samalla, kun juoksee hakemassa sitä sun tätä ja isä nautiskelee ruoastaan. 

Elävästi on jäänyt mieleen yksi perhe, kolme pientä lasta ja isilapsi. Äiti hääräsi pöydän ympärillä. Pilkkoi lasten ruoka-annoksia, haki lisää juotavaa, uuden haarukan lattialle tippuneen tilalle, pyyhki ketsuppiin suttantunutta kättä, jotain loiskahti ja juoksi hakemaan lisää paperia jne, jne. Koko ajan jotain säätöä ja hössötystä. Muu perhe oli jo syönyt hyvän tovin ja tuo äiti ei ollut istunut vielä kertaakaan alas! Jännittyneenä seurasin, pilkkooko miehensäkin perunat ja lihapalat...

Lapset otetaan ravintolaan mukaan vasta, kun osaavat itsenäisesti aterioida ja käyttäytä kunnolla. Ei ravintola ole mikään lasten meuhkaamispaikka. Ravintolassa ihmiset käyvät syömässä ja nauttimassa "arjen luksuksesta". Kanssaihmisten ruokarauha pitää myös huomioida, ei voida vaan ajatella että meidän perheellä on oikeus siihen ja tuohon ja porsastellaan miten sattuu.

Vierailija
90/93 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lasten synnyttyä pitäisi olla paljon tiukempi siinä, ettei puolisoa päästetä tuollaiseksi vapaamatkustajaksi. Vahinko on selvästi tapahtunut jo aikaa sitten, kun mies jo olettaa naisen hoitavan kaiken.

Tämä. Jos naiset pitäisivät tiukkaa linjaa, niin meillä olisi osallistuvampia isiä ja paremmin jaksavia äitejä. Plus ajan kanssa isät alkaisivat pitää osallistumista normaalina.

"Naiset pitäisi tiukkaa linjaa". Miksi naisten pitää käskyttää mies lastenhoitoon? Miksi miehet ei osaa itse ottaa vastuuta? Ymmärrän, että osa naisista ei halua vastuuta jakaa, mutta en usko, että niitä on paljon. 

Tämmöinen ruokapöytä episodi on kovin tuttua. 

Meillä ongelmia on vain kun vaimo on läsnä. Jos ollaan kolmistaan muksujen kanssa, niin molemmat istuvat nätisti pöydässä kunnes ovat valmiita ja koko porukka keskittyy siihen ruokailuun.

Kun vaimo on paikalla, niin lapset saattavat alkaa tehdä mitä vain kesken ruokailun koska ovat tottuneet siihen, että mm. Lelut löytää tiensä ruokapöydälle ja pöydässä olevan ruuan voi korvata mieluisalla. Jos sen käy hakemassa keittiöstä jne.

Vaimo ei ole ikinä hyväksynyt tosiasiaa siitä että tilanne on täysin itse aiheutettu.

Kehtaa kuitenkin valittaa. Jos en auta.

Vierailija
91/93 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mietin kans, että tuossa voi olla jotain kasvatukseen liittyvää ristiriitaa puolisoiden välillä. Esim isän mielestä leipää saa lisää kun muu ruoka on syöty ja ketsuppia saa lisää vasta toiseen annokseen. Meillä ainakin on näin. Ja pieniä sotkuja ei meillä siivota kesken ruokailun, vaan totean lapselle, että siivotaan sitten ruokailun lopuksi kaikki sotkut kerralla, nyt syödään. Jos lapsi tiputtaa haarukan lattialle, hakee itse uuden jne. Opetetaan pienestä pitäen, että myös aikuisilla on ruokarauha.

Olen kanssanne samaa mieltä. Olen siis tuon kommentin kirjoittaja, johon viittaatte. MUTTA jos äiti on luonteeltaan tuollainen höösääjä, niin eikä se puoliso voisi edes yrittää, että rakas, sun ruoka jäähtyy, tule nyt syömään? Tai ylipäätään ottaa kontaktia siihen perheeseen siinä ruokailutilanteessa? Jutella lapsille, jutella puolisolle. Olla vuorostaan se henkilö, joka tyynnyttää lasta, että pyyhitään ne mehut sitten ruokailun jälkeen, tai pyyhkäistä se lapsen kämmen puhtaaksi ketsupista? Tai miksi se isä ei voi avustaa edes sitä vieressään syövää lasta? Ja se uuden haarukan hakeminenkin riippuu ihan lapsen iästä. Ei kukaan laita vilkkaassa, isossa ravintolassa neljävuotiasta itse etsimään ruokailuvälineitä.

Nämä tilanteet kun on useimmiten sellaisia, että se isä on täysin poissaoleva ja keskittyy vain oman ruoan suuhun lappamiseen ja lapset kohdistaa kaiken huomion äitiin, jolloin äiti yksin joutuu reagoimaan. 

Vierailija
92/93 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset otetaan ravintolaan mukaan vasta, kun osaavat itsenäisesti aterioida ja käyttäytä kunnolla. Ei ravintola ole mikään lasten meuhkaa

Ravintoloita on myös lounaspaikat, huoltoasemien ja kauppakeskusten ravintolat, erilaisten perheille suunnattujen aktiviteettien yhteydessä olevat ravintolat, matkailunähtävyyksien yhteydessä olevat ravintolat jne., jne., missä nyt ihmiset ja lapsiperheet yleisesti liikkuu. Aika laihaksi kävisi ravintolayrittäjien arki, jos sieltä lapsiperheet suljettaisiin ulos, että joku täti saa ruokansa syötyä rauhassa. 

Vierailija
93/93 |
12.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos isä lähtisi hakemaan leipää, hän toisi naisen mielestä väärää, sama ketsupin kanssa ja maidotkin hän pyyhkisi väärällä tavalla. Kun on riittävän monta kertaa yrittänyt ja vaimo on aina muistanut sanoa, että väärin tehty, niin oppii syömää ruokansa rauhassa ja antaa vaimon tehdä oikein.

Miten te vässykät TÖISSÄ selviätte, kun on noin hankalaa?

Voisin veikata, että melko harvalla on vaimo pomona tai asiakkaana. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kolme