Ihanaa, naapuriin on muuttanut torkuttaja!
Aikaisemmin hyvin hiljainen talo eikä naapureista kuulu melkein pihaustakaan muualta kuin rapusta. Mutta nyt yläkertaan muutti nuoripari. Torkutus alkaa viideltä aamulla ja jatkuu seitsemään. Viiden minuutin välein alkaa biisi soimaan. Ääni oikein korostuu kun muualla on hiirenhiljaista. Vtuttaa herätä viideltä eikä voi uudestaan alkaa nukkumaan kun kohta pärähtää uudelleen soimaan. Ja ei, en ala nukkumaan korvatulpat korvissa, tinnittää jo valmiiksi. Tekeekö isännöitsijä tai kukaan mitään jos tästä valittaa? Ei herätystä voi kumminkaan kieltää.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taas joku työtön köyhä kitisee. Mene ulos nukkumaan, nyt on kesä.
Eiköhän tuossa se torkuttaja ole työtön, jolla on ollut illalla hyvä tavoite herätä aamulla, mutta sitten herätysaikaan on varaa muuttaa mielensä useita kertoja. Samassa tilanteessa töihin lähtevä herää ja aloittaa aamutoimet, koska töihin on lähdettävä.
unen laatu ei näissä pätkissä ole kyllä enää hyvä. en tajua oman nukkumisensa säännöllistä sabotoimista.
Joillakuillahan on ihan naurettavia torkutustapoja, just että laitetaan herätys kaksi tuntia liian aikaisin jotta "ei tarvi heti nousta, ihanaa kun saakin vielä nukkua". Niin siis miksi et oikeasti vaan nuku siihen asti kun voit? Kyllä minäkin kerran tai kaksi voin torkuttaa jos oikein väsyttää mutta en todellakaan kahta tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki tuossa torkuttamisessa on? Ja vielä kaksi tuntia.
Jos on pariskunta niin voihan siinä olla ensin toisen ja sitten toisen herätys.
Kumpikin torkuttaa tunnin?
Ohis, minä ja mies molemmat torkutetaan yli tunti, muuten ei yksinkertaisesti herätä. Toki asutaan omakotitalossa että ei terrorisoida ketään herätyksillä. :D
Mitä tällä tunnin torkuttamisella oikein ajetaan takaa?
Itse laitan herätyksen niin, että saan nukkua mahdollisimman pitkään. Kello soi- ylös.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä torkuttaminen on?
Laitetaan herätys soimaan ja kun se soi, niin laitetaan se soimaan uudestaan vähän ajan päästä uudestaan ja otetaan torkut siinä välissä. Kännykässä on mahdollisuus valita se aika automaattisesti, minkä päästä soi taas uudestaan.
Aha okei, no miksei tuota sitten voi tehdä jos jollekin iloa moisesta
Vierailija kirjoitti:
Ottaahan se päähän, kun naapurin pitää herätä töihin eikä työtön saa sen takia nukuttua.
Harmi ettet saa nukuttua eikä sulla ole työpaikkaa, mutta ei tässä nyt tällä kertaa puhuttu sinusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä torkuttaminen on?
Laitetaan herätys soimaan ja kun se soi, niin laitetaan se soimaan uudestaan vähän ajan päästä uudestaan ja otetaan torkut siinä välissä. Kännykässä on mahdollisuus valita se aika automaattisesti, minkä päästä soi taas uudestaan.
Siksi, että muutkin joutuvat osallistumaan tähän "iloon" ei niin iloisesti
mä en ymmärrä tuota torkuttamis tapaa. Eikö olisi parempi laittaa se herätys mylhempään ajankohtaan, jolloin saa nukkua pidempään ja herätä sitten kerralla ylös? Se torkutus tuntuu siltä kuin joka kerta saisi iskun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä torkuttaminen on?
Siksi, että muutkin joutuvat osallistumaan tähän "iloon" ei niin iloisesti
Nuo kuuluvat kerros ja rivitaloasumiseen, niin kuin kaikki muutkin äänet
Huono äänieristys kerrostalossa on kyllä veemäisintä mitä tiedän. Ja jos muuten ei kuulu, niin ilmanvaihtokanavien ja pattereiden kautta sitten kuitenkin... Olen varmaan iäksi traumatisoitunut edellisten naapureiden seksielämästä.
Mutta. Olen itsekin parhaillaan torkuttanut 4,5 tuntia. :D Herään aikaisin myös niinä päivinä kun minulla ei ole mitään menoja, koska haluan pitää kiinni unirytmistäni. Mutta koska haluan kuitenkin vielä loikoilla sängyssä, joudun pitämään torkkua - se varmistaa, etten nukahda uudelleen. Herättyäni selaan puhelinta; uutisia, palstaa, somea, ym., mutta välillä haluan ihan vain makoilla ja nauttia olostani. Torkku varmistaa, etten vaivu kuitenkaan uneen enää uudelleen.
Vierailija kirjoitti:
Mikä järki tuossa torkuttamisessa on? Ja vielä kaksi tuntia.
Kun pitää olla aamulla jossain, pitää laittaa herätys huutamaan niin, että koko talo herää, tai sitten useampi herätys minuutin välein vartiksi kohtuullisemmalla volyymilla. Olen päätynyt siihen, että jälkimmäinen on pienempi paha naapureille.
Ptsd:n uniongelmat ja sitä myötä myös väsymys on niin kova, että kun vihdoin nukahdan, nukun niin sikeästi, että jonkun pitää ravistaa hereille, kellon huutaa tai piipata vähän väliä, että alan herätä. Sinänsä kai positiivista, että nykyään sentään nukkuu kun nukkuu heräilemättä, mutta jatkuvassa heräilyssä oli se etu, että herätystä ei tarvinnut käyttää, kun jossain vaiheessa totesi, että antaa olla ja nousi ylös.
Vierailija kirjoitti:
voit käydä kysymässä onko torkuttaminen välttämätöntä mutta ei asialle virallisesti mitään voi tehdä.
Aina voi jotakin. Mm itse aiheuttaa "normaaleja asumisen ääniä"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nauti kommuunin ihanuuksista. Sen jälkeen arvostat ok-taloasi entistä enemmän.
Ei useimmissa kerrostaloissa ole tuollaista. En mä kuule naapureistani käytännössä kuin harvoin tapahtuvia muuttoja.
Meillä remonttiäänet kuuluu ja pesukoneen linkous, mutta kertaakaan en kyllä ole naapurin herätyskelloon itse herännyt.
Christiiina kirjoitti:
mä en ymmärrä tuota torkuttamis tapaa. Eikö olisi parempi laittaa se herätys mylhempään ajankohtaan, jolloin saa nukkua pidempään ja herätä sitten kerralla ylös? Se torkutus tuntuu siltä kuin joka kerta saisi iskun.
Ei sillä tunnu olevan mitään merkitystä, mihin aikaan laitan kellon soimaan. Yhtä shittiä se herääminen silti on. Torkutus vähän helpottaa omasta mielestäni.
Napauta mopin varrella kattoon aina kun pärähtää torkku, niin se tajuaa, että ääni kuuluu alas.
Isännöitsijäkin ottaa siitä ilmoituksen vastaan, mutta käy itse sanomassa, jos kerran tiedät mistä se tulee. Kosta metelöimällä torkun tahtiin jos ei usko puhetta. Isännöitsijä ei välttämättä reagoi tuohon.
Siis mun mielestä on surkuhupaisaa ja naurettavaa, että äänieristys on niin huono että naapurin torkuttamiset kuuluu läpi. :D Siis miten pihejä ne rakennusyhtiöt oikeasti ovat, kun ei sen vertaa voi laittaa äänieristystä että ihmiset saisi elää ja nukkua rauhassa. Joskus nimittäin luin artikkelin asuntojen olemattomasta äänierityksestä ja siinä joku rakennusseppo kommentoi että "ei voida äänieristää, se olisi niin kallista ettei voida tehdä". Meillä on kanssa onneksi todella hiljainen talo, mutta eilen heräsin naapurin herätyskelloon enkä omaani. :D Ja mietityttää kanssa vuorotyötä tekevät, miten ne saavat nukuttua kun ei ole äänieristystä ollenkaan. Mut vaikea tilanne kyllä, en tosin ymmärrä kuka torkuttaa kaksi tuntia putkeen. Ehkä se olisi kuitenkin hyvä yrittää keskustella naapurin kanssa, mutta sitten tätäkään ongelmaa ei olisi, jos olisi se äänieristys olemassa.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Ei sillä tunnu olevan mitään merkitystä, mihin aikaan laitan kellon soimaan. Yhtä shittiä se herääminen silti on. Torkutus vähän helpottaa omasta mielestäni.
Sama oli mulla aamutyössä, oon niin huono aamuherääjä että oli helpompi torkuttamalla ravistella itsensä ensin pois sieltä syvästä unesta :D kiitos jumala nykyisestä iltatyöstä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Sama oli mulla aamutyössä, oon niin huono aamuherääjä että oli helpompi torkuttamalla ravistella itsensä ensin pois sieltä syvästä unesta :D kiitos jumala nykyisestä iltatyöstä!
Huonona aamuherääjänä on ollut paljon parempi nukkua niin kauan kuin on mahdollista ja laittaa kello soimaan vasta siihen aikaan. Kello sen verran kauaksi, että on oikeasti pakko nousta sammuttamaan se. Minä en ole koskaan ymmärtänyt torkuttamista. Opiskeluaikaan tuli törmättyä pariinkin kämppikseen, jotka tekivät tuota. Saattoivat torkuttaa parikin tuntia ja lopulta päättivät sitten, etteivät jaksakaan lähteä luennoille.
Vierailija kirjoitti:
Ottaahan se päähän, kun naapurin pitää herätä töihin eikä työtön saa sen takia nukuttua.
Meillä naapuri alkaa paiskoa ovia klo 5.30, kun hän herää. Meillä on herätys (TÖIHIN) klo 6.30. Ihan tahallaan tekee sitä ovien paiskomista aamulla, koska muulloin osaa pistää ovet paiskomatta kiinni. Pitää ajatella niin, että naapurilla on paha olla, jota hän purkaa mm. oviin.
Aikuisia ihmisiä jotka ei edes herätä osaa. Töissä sain kuunnella erään kimppakyyditsijän avautumista kun kyydittävää sai aina odotella kun ei ollut herännyt ja nukkui kuin lapsi. Sängystä sai suurin piirtein mennä hakemaan.
Kannattaa ihan ystävällisesti sanoa naapurille, että torkutus kuuluu seinän läpi ja heräät siihen. Fiksu naapuri koittaa löytää ratkaisun.