Naapuri tuli hetki sitten töistä kotiin ja laittoi pyykkikoneen päälle hiljaisuuden aikana.
Kiva kuunnella linkouksen rummutusta iltamyöhään taas. Miksi se pyykinpesu ei voi ajoittaa päivälle?
Kommentit (101)
Jospa sillä on pörssisähkösopimus ja haluaa vähän optimoida.
Vierailija kirjoitti:
Järjestyssäännöillä ei voida kieltää ns. normaaliin elämään kuuluvia asioita.
Järjestyssääntöjen pitää perustua Suomen lakiin, vaikka talonyhtiön hallitus tekisi mitä tahansa sääntöjä ei niitä tarvitse noudattaa jos ne rikkovat Suomen lakia. Jokainen voi myös käydä suihkussa, jos tulee myöhään töistä kotiin, sekin on ihan normaalia elämistä, kuten pyykkien pesu töiden jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei voi, koska hän on töissä. Juurihan itse sanoit. Meillä naapuri sanoi, että hänen pitää pestä usein iltaisin/öisin pyykkiä työnsä vuoksi. Sanoin, että "pistä kone päälle vain". Minua ei todellakaan haittaa mikään pyykkikoneen ääni. Nukun aina sikeästi. Ja vaikka heräisinkin, niin pyykkikonehan se vain on. Voin hyvin jatkaa unia.
Pyykinpesukone kuuluu johonkin kohtaan asuntoa kovimpaa. Kuulet linkouksen korvatulppienkin läpi. Sama kuin naapuri huudattaisi subbaria, et pysty silloinkaan nukkumaan. Uusissa asunnoissa on niin hyvä äänieristys, ettei niissä kuulu häiritsevästi. Jossain vanhoissa yksiöissä on pahin tilanne kun siellä ei ole sängylle montaa eri paikkaa. Se kohta ohjelmasta on pahin kun se tärisee.
Meillä lapset nukkuvat paremmin, kun pyykkikone on päällä. Heräävät päiväunilta, kun kone sammuu ja tulee hiljaista. Muutenkin ihmettelen, ettekö pysty nukkumaan, jos teillä on pyykkikone päällä vaikka omassa kodissanne. Itse pystyn nukkumaan hyvin päikkärit, vaikka mies pesisi pyykkiä. Kone on viereisessä huoneessa ja kaikki ovet auki. Ei se nyt niin kovaa ääntä pidä.
Vierailija kirjoitti:
Ei voi, koska hän on töissä. Juurihan itse sanoit. Meillä naapuri sanoi, että hänen pitää pestä usein iltaisin/öisin pyykkiä työnsä vuoksi. Sanoin, että "pistä kone päälle vain". Minua ei todellakaan haittaa mikään pyykkikoneen ääni. Nukun aina sikeästi. Ja vaikka heräisinkin, niin pyykkikonehan se vain on. Voin hyvin jatkaa unia.
Tuskin kukaan on töissä kellon ympäri joka päivä. Jos on iltavuoro, niin laittaa koneen päälle jo aamusta. Sen ehtii tyhjentää vaikka illalla jos ei ehdi tai jaksa sitä tehdä ennen töihin lähtöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pyykinpesukone kuuluu johonkin kohtaan asuntoa kovimpaa. Kuulet linkouksen korvatulppienkin läpi. Sama kuin naapuri huudattaisi subbaria, et pysty silloinkaan nukkumaan. Uusissa asunnoissa on niin hyvä äänieristys, ettei niissä kuulu häiritsevästi. Jossain vanhoissa yksiöissä on pahin tilanne kun siellä ei ole sängylle montaa eri paikkaa. Se kohta ohjelmasta on pahin kun se tärisee.
Jos on nykyainenen pesukone, joka on kunnolla tasapainotettu ja kumitassuille asennettu,
Pyykinpesukone on lähes ainoa joka voi häiritä naapurin unta (ellei naapurissa joku vasaroi yöllä), kun nukut korvatulppien kanssa ja lisäksi vielä peltorit päällä. Pesukoneenlinkous menee todella alas. Siksi se vessa tuntuu tärisevän. Niillä kumitassuilla ei estetä linkouksessa syntyviä matalia ääniä. Jos sinulla on mittamikrofoni niin pystyt itsekin mittamaan niitä taajuuksia joita pesukone aiheuttaa. Puheääni ei haittaa kenenkään nukkumista, ei edes kitaran soitto ilman vahvistinta uusissa kerrostaloissa. Heti kun mennään matalille taajuuksille se ääni vaatii paljon materiaalia tai esteitä. Voit itsekin laskea miten pitkälle 20Hz ääniaalto matkaa. Rekoista lähtee matalaa taajutta joka kuulosta siltä, että talo tärisee. Ei tuo päivällä haittaa ketään. Siihen haitallisuuteen voi vaikuttaa pesemällä alemmalla linkousnopeudella.
Vierailija kirjoitti:
Mitä väliä. Jos tarvitsee pestä pyykkiä niin tarvitsee pestä pyykkiä. Näin kesäaikaan sitä väistämättä tulee enemmän.
Ap on varmaan mun edellinen naapuri. Ei koskaan nähty lähtevän töihin, käyvän kaupassa, viemässä roskia, pesevän pyykkiä. Joko on luonnon ihme ja ei tarvitse ruokaa koskaan (ihmettelen, liha va ak ka) ja makaa kaiket päivät likaisissa vaatteissa tai sitten joku assari tekee hänen puolestaan kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä lapset nukkuvat paremmin, kun pyykkikone on päällä. Heräävät päiväunilta,
Itse pystyy, mutta naapuri ei pysty nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset voimakaaseen bassomusiikkiin herättyäsi ajattele, että bassomusiikkiahan se vain on?
Pyykinpesua ja jumputusmusiikin huudatusta ei voi verrata keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on nykyainenen pesukone, joka on
Aika epäterveellistä nukkua 24/7 vaikka Helsingissä oletkin. Miten mahtaa jalat kantaa kun kaiket päivät makaat tekemättä mitään?
Pyykkiä saa pestä mihin vuorokauden aikaan tahansa.
Hah, peanuts! Voin kertoa, että tässä Turun tunnin radan rakennusääniä yökaudet kuunnellessani tervehtisin ilolla pelkkää naapurin pesukoneen linkousta. Sen sentään tietää loppuvan aiemmin, kuin joskus neljän vuoden päästä.
Hyvin huomaa jo tästäkin avauksesta, että aika moni ei tiedä kuinka hiljaisuusajat toimivat ja mitä laki sanoo niistä. Kannattaisi varmaan opetella, koska tulet vaivaamaan ihmisiä aivan turhasta koska et ymmärrä kuinka normaalista elämisestä aiheutuvat äänet ovat sallittuja myös hiljaisuusaikoina.
Sama juttu, kun talonyhtiön hallituksessa on jotain pienestä vallasta sokaistuneita, jotka tekevät järjestyssääntöjä jotka ovat Suomen lakeja vastaan eikä niitä näinollen tarvitse noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
22.00 jälkeen EI KÄVELLÄ RAPUSSA, EI PESTÄ PYYKKIÄ, EI TISKATA, EI KÄVELLÄ ASUNNOSSA, EI TEHDÄ RUOKAA, EI KÄYDÄ SUIHKUSSA, EI VEDETÄ VESSAA.
Näin sanoo ihan järjestyssäännöt ja niitä noudatetaan.
Ajattelepa kun jotkut on aamusta yöhön töissä 7 päivänä viikossa ja joskus heidänkin pitäisi pestä pyykkiä. Et taida ikinä olla itse töissä?
Ai ei edes kävellä rapussa :)
Kyllä meillä saa tehdä kaikkea tätä. Alakerran naapuri väittää ettei kuule mitään, mutta kyllä me yritetään pestä pyykit 8-22 välillä. Vanha kone menee silloin tällöin vikatilaan E20 ja jos ei huomaa niin sitten pyykit venähtää. Minusta nuo säännöt on tehty noudatettavaksi muttei kytättäväksi. Yritän noudattaa niitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset voimakaaseen bassomusiikkiin herättyäsi ajattele, että bassomusiikkiahan se vain on?
Pyykinpesua ja jumputusmusiikin huudatusta ei voi verrata keskenään.
Kumpikin häiritsee naapureita yöllä. Kumpikaan näistä asioista ei häiritse omistajaa.
Vierailija kirjoitti:
22.00 jälkeen EI KÄVELLÄ RAPUSSA, EI PESTÄ PYYKKIÄ, EI TISKATA, EI KÄVELLÄ ASUNNOSSA, EI TEHDÄ RUOKAA, EI KÄYDÄ SUIHKUSSA, EI VEDETÄ VESSAA.
Näin sanoo ihan järjestyssäännöt ja niitä noudatetaan.
Eli teillä on järjestyssäännöt jotka on lain vastaisia, onnea vaan vinkumiselle.
Hiljaisuus on toive, ei pakko. Jos on tarve pestä pyykkiä, sitä voi pestä vaikka klo 2 aamulla
Vierailija kirjoitti:
Hyvin huomaa jo tästäkin avauksesta, että aika moni ei tiedä kuinka hiljaisuusajat toimivat ja mitä laki sanoo niistä. Kannattaisi varmaan opetella, koska tulet vaivaamaan ihmisiä aivan turhasta koska et ymmärrä kuinka normaalista elämisestä aiheutuvat äänet ovat sallittuja myös hiljaisuusaikoina.
Sama juttu, kun talonyhtiön hallituksessa on jotain pienestä vallasta sokaistuneita, jotka tekevät järjestyssääntöjä jotka ovat Suomen lakeja vastaan eikä niitä näinollen tarvitse noudattaa.
Ei se ole siitä kyse saako pestä vai ei. Vaan se voi olla naapureille häiritsevää. Kun pitää nukkua johonkin aikaan ja vuorokaudessa ei ole riittävästi tunteja nukkumiseen.
Tuo kerrostalokyräily on silkkaa henkistä pahoinvointia. Muutin omakotitaloon niin jopa helpotti stressi heti, kun ei tarvinnut kuunnella naapurin bänditreenejä. Naapurin pyykinpesussa ei ole mitään vikaa, vaan rakennuttajissa jotka ovat sallineet pahviseinät betonikuutioonsa. Heidät pitäisi saattaa sakkoihin huonolaatuisesta rakentamisesta.