Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Monet yritykset ovat lisänneet työn tuottavuutta siirtämällä työn tekemistä asiakkaille

Vierailija
10.07.2024 |

Tuottavuuden lisääntymisenä pidetään sitä, että tehdään vähemmän työtä saman tavoitteen saavuttamiseksi. Mutta jos kauppa pystyy myymään yhtä paljon tuotteita vähemmällä henkilökunnalla, se tietää työn siirtämistä asiakkaalle, joka kiertää hyllyjä ja etsii viikoittain tuntikaupalla erilaisia tavaroita. Tätä työtä ei lasketa mihinkään.

Jos siis oma työaika lyhenee, mutta sama aika kuluu kaupassa haahuiluun, onko työntekijä tai asiakas hyötynyt mitään? Muutkin organisaatiot näyttävät lisäävän tuottavuuttaan siirtämällä työn tekemistä työntekijöiltään asiakkaalle: näin tekevät muun muassa pankit, terveydenhoito, verkkokauppa ja teleyhtiöt. Onko tämä todellista tuottavuuden lisäystä vai suuri itsepetos?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010545547.html

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua haittaa automaatio. Mieluummin ostan monet asiat ilman palvelua. Tänäänkin katsoin netistä useasta eri kaupasta tietyn tuotteen saatavuuden ja menin hakemaan sieltä, missä oli paras. Ne tiedot eivät ole menneet nettiin tai appiin itsekseen, kauppias on laittanut ne sinne. Samoin pankkien appeja kehitetään koko ajan, ja kaikki tehdään helpoksi. Onko tuo jonkun mummon kirjoitus, joka ei ole siirtynyt vielä digiin?

Vierailija
2/12 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääketeollisuus ei muuten ole terveydenhuoltoa vaan teurastusta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se sopii asiakkaille, niin mikä ettei. 

Vierailija
4/12 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulevaisuus on se että teemme työtä ja maksamme siitä.

Vierailija
5/12 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi itsepalvelukassa vie neljän kassatsirbulan työt.

Vierailija
6/12 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsenäinen on kiva olla. Mutta ihmetyttää joskus tiedon puute ja liian monta koodia kirjautumiseen, joka kerralla. Tuntuu että koodien määrä on järjetön jo ja varmistelujen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
7/12 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mietipä hyvinvointialueita: nyt on terveysasemia melkein joka kunnassa, lääkäri tulee potilaiden luokse edes pari kertaa viikossa. Tulevaisuudessa isolla osalla suomalaisista on yli 80 km matkaa lääkäriin tai neuvolaan. On halvempaa ajattaa 100 ihmistä lääkärin luokse kuin lääkäri potilaiden luokse?

Vierailija
8/12 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei minua haittaa automaatio. Mieluummin ostan monet asiat ilman palvelua. Tänäänkin katsoin netistä useasta eri kaupasta tietyn tuotteen saatavuuden ja menin hakemaan sieltä, missä oli paras. Ne tiedot eivät ole menneet nettiin tai appiin itsekseen, kauppias on laittanut ne sinne. Samoin pankkien appeja kehitetään koko ajan, ja kaikki tehdään helpoksi. Onko tuo jonkun mummon kirjoitus, joka ei ole siirtynyt vielä digiin?

Itse en koskaan käytä itsepalvelu kassaa ellei ole hirveä kiire. Kannustetaan kauppiaita palkkaamaan lisää henkilökuntaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
9/12 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näin on. Tarvittaisiin kansalaispalkka.

Vierailija
10/12 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin on. Tarvittaisiin kansalaispalkka.

Tämä. Meillä on varaa maksaa 300 e/hlö ja siinä on sitten kaikki toimeentulotuesta asumistukeen. Rahaa ei ole enempää, kun sitä jaetaan kaikille, vaikka koko summa verotettaisiin pois jo 1000 e/kk ansaitsevilta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11/12 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämähän alkoi jo ajat sitten, kun kahviloissa ja ravintoloissa laitettiin asiakkaat itse viemään käytetyt astiansa niihin telineisiin sun muihin.  

Kaikki tottelee kuuliaisesti.  Tai ainakin ehdottomasti suurin osa.  

Itsepalvelumyymäläthän tuli vielä sitäkin aikaisemmin.  Nyt ei kukaan enää niitä myyjien palveluita kaipaakaan, kunhan siellä edes joku joskus on, jolta voi kysyäkin jotain.  

En tiedä, onko ravintoloitten edessä enää portsareita.  80-luvulla vielä ainakin oli, mutta nykyään en ole nähnyt ketään siellä päivystämässä.  

Kirjastoissa ei tarvita enää virkailijoita muuten kuin jos tulee jotain ongelmaa sen lainaus / palautus -automaatin kanssa.  Kätevää, mutta jotenkin ei sittenkään kivaa.  Eikä kirjastoissa ole enää kirjojakaan kuin minimaalisesti, kun kaikki voi etsiä tietokannoista ja tehdä tilaukset.  Se entisajan ihana kirjastotunnelma on kadonnut.

Muistan vielä hämärästi senkin ajan, kun kahvikuppi ja leivonnainen jopa tuotiin pöytään sen jälkeen kun se oli valittu ja maksettu tiskillä.  Varmaan joskus 60-luvun alussa oli vielä näinkin.

Ainakin 70-luvulla oli bensa-asemilla vielä "letkuapinoita," eli työntekijöitä, jotka tuli tankkaamaan ja pesaisemaan tuulilasin sillä välin, kun asiakas saattoi mennä baariin juomaan kahvikupillisen ja höpöttämään mukavia baarinpitäjän kanssa.  Kun lähdit pois, auto oli ajettu pois tankilta, tankki täynnä ja lasit puhtaat.  Ja olihan siitä saatettu tarkastaa öljyt ja pissapojat myös, jos pyysit.  Kaikki samaan hintaan sen bensan kanssa.  

Me olemme kilttejä ja palvelemme itse itseämme.  Näkyykö se muka hinnoissa?  Ei taatusti.

 

 

Vierailija
12/12 |
10.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi itsepalvelukassa vie neljän kassatsirbulan työt.

Eikä Hopis voi edes lirkutella sille, niin siinä menee 5 ihmisen hommat oikeasti.