Filippiiniläiset hoitajat maksavat 780 euroa vuokraa 410 euron asunnosta Rautavaaralla Tästä on kyse
Se on työläs homma saada asunto siihen kuntoon, että hoitajat pystyvät sinne muuttamaan ja elämään normaalia elämää. Tästä kokonaisuudesta tulee se kulu, mikä meidän pitää sitten pystyä kattamaan.
Lohen mukaan asuntojen järjestäminen ei ole Baronalle bisnestä vaan niin sanotusti välttämätön paha, jonka he pyrkivät hoitamaan kunnialla. Yritys pyrkii paikkakunnasta riippumatta siihen, ettei kukaan asiakkaista joutuisi maksamaan vuokrasta yli 500 euroa.
Kommentit (189)
Tuo on iso raha hoiva-avustajan palkasta, jolla muutenkin joutuu elämään nälkärajoilla.
Oikeesti nuo ihmiskaupan uhrit ei tienaa mitään.
Rautavaaran pitäisi maksaa, että joku suostuu siellä asumaan.
Tuolla osaamis- ja selittelytaidolla Baronan kannattaisi selvästi lähteä mukaan marjanpoimijoiden tuomiseen Suomeen. Kun siis näyttää olevan taitoa riistää työntekijöitään.
Hyi olkoon ahneet paskiaiset. Hyvä että tuli julkisuuteen!
Jos noille maksetaan noin 1900 e palkkaa ja siitä pois verot ja ylikallis asuminen, niin eipä heille paljon jää. Hyi kuinka ilkeää.
Vierailija kirjoitti:
Barona on siis vuokrannut tyhjän asunnon 410 eurolla kuussa, sitten kalastanut ja varustanut sen ja vuokraa kalustettua asuntoa 780 eurolla. Se ei ole paha vuokra, koska se sisältää kaiken. Ei tule erikseen sähkö- eikä vesilaskua.
Pointti onkin ettei hoitajille ole annettu muuta vaihtoehtoa. Eivät ole itse voineet vaikuttaa, mitä tai kuinka kalliita kalusteita tarvitsevat tai mikä asunnon vuokraavat. Eivätkä ole edes tehneet itse vuokrasopimusta vaan Barona on sen tehnyt. Alivuokrasopimus Baronan kanssa on tehty määräaikaiseksi eikä sitä voi irtisanoa. Ihmiskaupan ehdot täyttyvät.
Rautavaaran tapauksessa tilanne kuitenkin paranee tulevaisuudessa. Kärnä kertoo käyneensä Baronan kanssa hyvänhenkisen keskustelun aiheesta. Tulevaisuudessa ulkomailta saapuvat hoitajat voivat saada kalustetun asunnon suoraan kunnalta.
Nämäkin hoitajat varmaan siirtyvät sitten sopimuskauden päätyttyä sinne kunnan asuntoihin sanoo Lohi.
Baronan edustaja puhuu siihen sävyyn kuin olisivat järjestäneet jonkun ultraluxus asunnon concierge palveluineen Manhattanin ytimestä.
Miten tämä nyt oikeasti eroaa näistä marjapalvelu yrittäjistä? Joista tuli jo tuomio?
Tämä nyt oikeasti on se Häkämiehen karjuva halpatyövoimapula. Muista äänestää kokoomusta jatkossakin.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikasti tarrvitsevat hoitsuja niin siellä ois kämpät valmiina, työpaikan maksamina.
Jos oikeasti välittäisivät yhtään, niin eivät tilaisi työvoimaa Baronalta. Onhan niitä eettisestikin toimivia rekryfirmoja, jotka laskuttavat kulut tilaajalta. Mutta riistofirma on tietysti halvin, koska laskuttaa työntekijöiltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Barona on siis vuokrannut tyhjän asunnon 410 eurolla kuussa, sitten kalustanut ja varustanut sen ja vuokraa kalustettua asuntoa 780 eurolla. Se ei ole paha vuokra, koska se sisältää kaiken. Ei tule erikseen sähkö- eikä vesilaskua.
Pointti onkin ettei hoitajille ole annettu muuta vaihtoehtoa. Eivät ole itse voineet vaikuttaa, mitä tai kuinka kalliita kalusteita tarvitsevat tai mikä asunnon vuokraavat. Eivätkä ole edes tehneet itse vuokrasopimusta vaan Barona on sen tehnyt. Alivuokrasopimus Baronan kanssa on tehty määräaikaiseksi eikä sitä voi irtisanoa. Ihmiskaupan ehdot täyttyvät.
Muu vaihtoehtohan on käytännössä se, että hoitaja vuokraa itse asunnon, kalustaa sen omilla rahoillaan, maksaa itse laskut ja lopputulos on että rahaa menee saman verran.
Jos noille hoitajille maksetaan edes minimipalkkaa niin Barona laskuttaa nelisen tonnia/hoitaja/kk ja asunnot ja kalustukset vielä erikseen. Onnea vaan Rautavaaralle, Barona taas nauraa matkalla pankkiin.
Mun tuttu asuu Rautalammella ja siellä kyllä talkoot ovat voimissaan.
Pari v sitten, kun sota alkoi Ukrainassa, me otettiin äiti ja 3 lasta asumaan meille.
Ilmoitettiin nimi johonkin listaan ja meillä oli huone kalustettu ennen, kuin perhe saapui.
Joku alkoi ylläpitämän rekisteriä mitä tarvitaan ja sieltä oli helppo katsoa mitä meiltä löytyy. Tää perhe asui meillä n vuoden ja nyt ovat kotiutuneet hyvin. Lapset puhuu suht hyvää suomea ja äitikin auttavasti. Äiti aina päivitteli sitä, miten solahti maahan. Tässä on asunto, tänne lapset päivähoitoon, tänne kielikurssille. Tänne työharjoitteluun, yhtökkiä oot töissä
Vierailija kirjoitti:
Rautavaaran tapauksessa tilanne kuitenkin paranee tulevaisuudessa. Kärnä kertoo käyneensä Baronan kanssa hyvänhenkisen keskustelun aiheesta. Tulevaisuudessa ulkomailta saapuvat hoitajat voivat saada kalustetun asunnon suoraan kunnalta.
Nämäkin hoitajat varmaan siirtyvät sitten sopimuskauden päätyttyä sinne kunnan asuntoihin sanoo Lohi.
Mutta sitä ennen hoitajien pitää asua sopimuskauden loppuun (vuoden?, 2 vuotta?) Baronalla, ja Barona saa vapaasti rahastaa heitä? Ei voi olla!
Vierailija kirjoitti:
Mun tuttu asuu Rautalammella ja siellä kyllä talkoot ovat voimissaan.
Pari v sitten, kun sota alkoi Ukrainassa, me otettiin äiti ja 3 lasta asumaan meille.
Ilmoitettiin nimi johonkin listaan ja meillä oli huone kalustettu ennen, kuin perhe saapui.
Joku alkoi ylläpitämän rekisteriä mitä tarvitaan ja sieltä oli helppo katsoa mitä meiltä löytyy. Tää perhe asui meillä n vuoden ja nyt ovat kotiutuneet hyvin. Lapset puhuu suht hyvää suomea ja äitikin auttavasti. Äiti aina päivitteli sitä, miten solahti maahan. Tässä on asunto, tänne lapset päivähoitoon, tänne kielikurssille. Tänne työharjoitteluun, yhtökkiä oot töissä
Rautalammen ja Rautavaaran välimatka on noin 170 kilometriä.
Vierailija kirjoitti:
Baronan edustaja puhuu siihen sävyyn kuin olisivat järjestäneet jonkun ultraluxus asunnon concierge palveluineen Manhattanin ytimestä.
Miten tämä nyt oikeasti eroaa näistä marjapalvelu yrittäjistä? Joista tuli jo tuomio?
Tämä nyt oikeasti on se Häkämiehen karjuva halpatyövoimapula. Muista äänestää kokoomusta jatkossakin.
Kaipa ne jostain Ikeasta on hakeneet sinne jotain halpoja perushuonekaluja ja astioita. Mutta ilmeisesti niistä nyt rahastetaan kuitenkin tuhansia euroja. Eivätkä varmasti anna niitä hoitajille mukaan kun muuttavat vuoden tai kahden päästä pois asunnosta. Ne jäävät Baronalle, vaikka ovat ne hoitajilla kalliisti ylihintaan maksattaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Barona on siis vuokrannut tyhjän asunnon 410 eurolla kuussa, sitten kalustanut ja varustanut sen ja vuokraa kalustettua asuntoa 780 eurolla. Se ei ole paha vuokra, koska se sisältää kaiken. Ei tule erikseen sähkö- eikä vesilaskua.
Muu vaihtoehtohan on käytännössä se, että hoitaja vuokraa itse asunnon, kalustaa sen omilla rahoillaan, maksaa itse laskut ja lopputulos on että rahaa menee saman verran.
Ensinnäkään rahaa ei välttämättä mene saman verran. Toiseksi jos rekryfirma oikeasti vain auttaisi työntekijää eikä pyrkisi rahastamaan, se ostaisi asuntoon työntekijän puolesta etukäteen ne kalusteet, mitkä työntekijä pyytää. Sen jälkeen työntekijä voisi maksaa ne Baronalle ja ne olisivat työntekijän omaisuutta. Vaikka rahasummassa ei lopulta olisi kovin iso ero, niin siinä on todella iso ero, että jos maksat kalusteista ylisuurta vuokraa, et koskaan saa niitä omaksi.
"Ensinnäkään rahaa ei välttämättä mene saman verran. Toiseksi jos rekryfirma oikeasti vain auttaisi työntekijää eikä pyrkisi rahastamaan, se ostaisi asuntoon työntekijän puolesta etukäteen ne kalusteet, mitkä työntekijä pyytää. Sen jälkeen työntekijä voisi maksaa ne Baronalle ja ne olisivat työntekijän omaisuutta. Vaikka rahasummassa ei lopulta olisi kovin iso ero, niin siinä on todella iso ero, että jos maksat kalusteista ylisuurta vuokraa, et koskaan saa niitä omaksi."
Veikkaanpa että filippiiniläiset työntekijät eivät osaisi pyytää asuntoonsa kaikkia niitä kalusteita, joita Barona on niin hankkinut työntekijöiden käyttöön. Toisekseen siinä on yksi huoli vähemmän työntekijällä kun joku muu huolehtii kalusteista sen jälkeen kun työntekijä ei enää niitä itse tarvitse. Myös se todennäköisesti helpottaa työntekijöiden elämää että ei tarvitse erikseen maksaa sähköstä ja vedestä vaan ne kuuluvat hintaan.
Haha, siis kyse Baronasta. Ei yllätä.
Eipä tuo minusta kohtuutonta ole. Maksaahan työaikakin laittaa asunto kuntoon.
Miten ihmiset kuvittelee, että yritysten työntekijöiden aika olisi ilmaista? Jos mä soitan jollekin remppajampalle, että tulepa maalaa mulle yksi seinä, niin maksan jo siitä, kun kävelee autolleen kotoa
Tuossahan ei ole pakko asua, voivat haketua asumaan minne haluavat. Helppo aloitus. 780 euroa jaettuna hoitajan palkalla kahdella henkilöllä on aika pienet asumiskulut. Vähemmän kuin se kalustamaton 410 euron asunto, jossa jutussa viitattiin.
Barona on siis vuokrannut tyhjän asunnon 410 eurolla kuussa, sitten kalastanut ja varustanut sen ja vuokraa kalustettua asuntoa 780 eurolla. Se ei ole paha vuokra, koska se sisältää kaiken. Ei tule erikseen sähkö- eikä vesilaskua.