Voiko astmalääkitys pahentaa yskää?
Olen nyt puoli vuotta ottanut aamun illoin Seretideä ja tuntuu, että yskä ja hengityksen vinkuminen on lisääntynyt säännöllisen lääkityksen myötä. Voiko lääke pitää yskäisyyttä/limaisuutta yllä? Olen sairastanut astmaa monta vuotta, mutta säännöllisen lääkityksen otin käyttöön sairastuttuani keuhkoklamydiaan.
Kommentit (6)
Saattaahan tuo kortisoni kuivattaa limakalvoja.
Ota yhteyttä apteekkiin ja kysy sieltä. He tietävät onko syynä lääkkeesi ehkä ehdottaa jotain toista jonka jälkeen yhteyttä lääkäriin joka määrää uuden lääkkeen tai jos syynä ei ole lääke, niin tehdään lisätutkimuksia.
Googlaa lääkkeesi haittavaikutukset. Esim. Seretide evohalerin haittavaikutuksia --> Lääkkeen yleisimmät haittavaikutukset ovat päänsärky ja nenänielun tulehdus. Joskus voi esiintyä myös muita hengitysteiden tulehduksia, kurkun ärsytystä, äänen käheyttä, ruhjeita, nivel- tai lihassärkyä, lihaskouristelua tai murtumia...
Mulle määrättiin toista astmalääkettä, mutta se oli myös kortikosteroidi. Vuosi toisensa jälkeen annosta nostettiin ja "astma" vaan paheni. Sitten alkoi tulla paljon muita oireita. Epäiltiin monia eri sairauksia reumasta metaboliseen oireyhtymään jne.
Tosiasiallinen syyllinen oli mun astmalääke, josta sain ne kaikkein vakavimmat haittavaikutukset, mitä siitä voi tulla. Olin kuoleman kielissä, kun syyllinen mun elimistön romahtamiseen vihdoin löytyi. Ja nyt sitten vuosia yrittänyt toipua tuosta koettelemuksesta...
Kannattaa pyytää kokeiluun joku toinen lääke. Kaikki ei sovi kaikille.
Mitä jos kokeilet vaihtaa, jos on jotain mitä testailla. Ehkä se valmiste ei sovi? Pitäisi vaan tutkia mikä on parempi, esimerkiksi voiko apteekin farmaseutilta kysyä, nettiä tutkia ja yksityinen erikoislääkäri, että mitä vaihtoehtoja on. Irtoaako siitä lääkkeestä jotain keuhkoon tai keuhkoputkeen. Tarvitsetko lisäksi allergianenäsumutteen tai Histecin tyyppisen valmisteen, vai onko se liikaa. Onko yskä muusta johtuvaa osaksi vai ei. Onko ymäpäristössä ollut jotain joka altistaa astmalle viime aikoina. Ehkä osa lääkkeistä ei kertakaikkiaan sovi, ja joku toinen saattaa. Jotkut väittävät että piikitettyjen lähellä tulee yskää, en siitä tiedä mitään.
Kokemuksia?