Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taistelukoira hyökkäsi lapsen kimppuun

Vierailija
09.07.2024 |

Olisiko viimein aika kieltää aggressiivisimmat koirarodut? Tähän ketjuun tulee takuulla useita kertomaan kuinka vika on hihnan päässä. Jos tällainen riski on olemassa, kannattaa se minimoida.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010551574.html

Kommentit (303)

Vierailija
81/303 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entisaikaan kyllä koiralta sitten pistetty ilmat pihalle noinkin kovasta hyökkäyksestä?

Ihmiset on niin tyhmiä. Oma paha mieli ja kostonhimo saadaan tyydytettyä tappamalla koira joo. Ja se varmasti tapetaankin/onjo tapettu. Mutta oikeisiin syihin, ts siihen että eläimiä annetaan kaikenmaailman vajaaälyisille ja eläimiä kasvattaa kaikenmaailman vähä-älyiset jotka myy niitä kelle sattuu, sitä ei ajatella et sille asialle kannattais tehdä mitään. 

Vierailija
82/303 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastollisesti pienet koirat ja vaikka kultaisetnoutajatkin on huomattavasti vaarallisempia ihmiselle kuin nämä haukutut taistelukoirat joiden luonteesta ja jalostamalla saatu se taistelu pois. 99% koiran käytösongelmista johtuu siittä narun toisesta päästä ei koirasta.

Idiootti. Et sitten osaa tilastoja tulkita. Tilastollisesti esimerkiksi chihut voivat purra useammin, mutta sellainen rotan kokoinen pikkukoira ei aiheuta vakavia vammoja eikä saa ihmistä hengiltä, toisin kuin nämä taistelukoirat.

Eikä tajua sitäkään, että ongelma etenkin noiden taistelukoirien kanssa ongelma on se, että niitä on paljon sellaisilla omistajilla, joita ei pätkääkään kiinnosta se koiran kouluttaminen. Siksi juuri ihmiset haluaa ne koirat joko kiellettäväksi tai luvan varaisiksi. Kun kerran tämän hetkinen systeemi, eli se omaehtoinen kouluttaminen, ei toimi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/303 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entisaikaan kyllä koiralta sitten pistetty ilmat pihalle noinkin kovasta hyökkäyksestä?

Ihmiset on niin tyhmiä. Oma paha mieli ja kostonhimo saadaan tyydytettyä tappamalla koira joo. Ja se varmasti tapetaankin/onjo tapettu. Mutta oikeisiin syihin, ts siihen että eläimiä annetaan kaikenmaailman vajaaälyisille ja eläimiä kasvattaa kaikenmaailman vähä-älyiset jotka myy niitä kelle sattuu, sitä ei ajatella et sille asialle kannattais tehdä mitään. 

Ei johdu käytöshäiriöt pelkästään kasvattajasta ja kouluttajasta ei...

Vierailija
84/303 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo taas vihervasuri femakkohu*rat ulisee joutavasta. En vaihda koira rotua ja koulutukseksi riittää että tekee paskan ulos eikä sisälle. Ja niitä paskoja en todellakaan kerää.

Vierailija
85/303 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näitä koiria pitävät väkivalta - ja huumerikolliset. Nämä tuomiot pitäisi automaattisesti aiheuttaa isojen koirien pitokiellon.

Vierailija
86/303 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tilastollisesti pienet koirat ja vaikka kultaisetnoutajatkin on huomattavasti vaarallisempia ihmiselle kuin nämä haukutut taistelukoirat joiden luonteesta ja jalostamalla saatu se taistelu pois. 99% koiran käytösongelmista johtuu siittä narun toisesta päästä ei koirasta.

Tilastollisesti pienet koirat eivät ole koskaan saaneet ketään hengiltä vaikka olisivat kuinka "vaarallisia". itse ottaisin 20 cih hua huata kimppuuni, kuin yhden taistelijakoiran.  Jokainen meistä ymmärtää, että jos  3kg painava 23 sentin säkällä varustettu koira on kuinka vihainen tahansa, se ei suurta vahinkoa ihmiselle saa.  Nämä taistelukoirat on tap*paneet ihmisiä takuulla enemmän, kuin pienet koirat, joista ei yhdestä ole ihmiselle mitään vastusta. 

Vierailija
87/303 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tilastollisesti pienet koirat eivät ole koskaan saaneet ketään hengiltä vaikka olisivat kuinka "vaarallisia". itse ottaisin 20 cih hua huata kimppuuni, kuin yhden taistelijakoiran.  Jokainen meistä ymmärtää, että jos  3kg painava 23 sentin säkällä varustettu koira on kuinka vihainen tahansa, se ei suurta vahinkoa ihmiselle saa.  Nämä taistelukoirat on tap*paneet ihmisiä takuulla enemmän, kuin pienet koirat, joista ei yhdestä ole ihmiselle mitään vastusta. 

Kylmäksi menee myös se pikkupiski jos se käy hampailla minuun kiinni.

Vierailija
88/303 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koiran rotuahan ei ole vielä missään vahvistettu ja vähän skeptisesti suhtaudun näihin havaintoihin, kun kaikki aggressiiviset koirat tupataan nykyään näkemään jonain bull-tyyppisinä rotuina. Meilläkin päin "vaarallinen staffi" osoittautui cockerspanieliksi, joka kylläkin oli helkkarin ärhäkkä tapaus.

Itse suhtaudun vähän penseästi tähän koiran rotuun keskittymiseen, kun se oikea ongelma on ne omistajat jotka eivät saa pidettyä koiriaan aisoissa. Jos joku tietty koirarotu kielletään, löytävät nämä voimarotuihin ihastuneet ihmiset vain toisen rodun itselleen ja ongelma ei katoa mihinkään. 

Itse olen sitä mieltä, että rotukeskustelun sijasta olisi järkevämpää keskustella siitä onko koiran ottaminen kaikkien oikeus ja vielä enemmän siirtää palloa kasvattajapäätyyn siitä millaisille ihmisille koiria luovutetaan. Itse olen tehnyt pitkään töitä ongelmakoirien ja elsu-tapausten kanssa ja kerta toisensa jälkeen j

Olen samaa mieltä. Vaikka muutama virallinen Bull-rotu kielletäisiinkin, ottaa tietty omistajajoukko seuraavaksi sekarotuisen, isomman molossirodun, dobermannin, malinoisin tai saksanpaimenkoiran. Jos nekin kielletään, kelpaa myös husky, bokseri tai leonbergi, niistäkin saa ärhäkän kun oikein yrittää. Rotukielto siis tuskin auttaa tässä asiassa. 

Nimittäin ongelmahan on pohjimmiltaan ennen kaikkea omistaja asteella; vastuuttomuudessa, tietämättömyydessä tai kyvyttömyydessä kasvattaa ja kouluttaa keskivertoa enemmän osaamista vaativaa koirarotua. Eihän asekaan ole vaarallinen vastuullisella ja osaavalla ihmisellä, ei myöskään moottoripyörä tai kirves. Kaikki ovat kuitenkin tappovälineitä edesvastuuttomissa käsissä. 

Siksi tiettyjen rotujen omistaminen ja ennen kaikkea hankkiminen tulisi tehdä yksinkertaisesti nykyistä vaikeammaksi.

1.Tiettyjen rotujen omistamiseksi tulisi suorittaa pakollinen koira-ajokortti. Koulutus antaisi eväitä vaativan rodun omistamiseen ja kasvattamiseen. Kortin voisi myös menettää pysyvästi, jos oma koira aiheuttaisi vahinkoa (seuraamus riippuen vahingon laadusta joko tilapäinen/pysyvä).

Haastavaan rotuun viittaviille sekarotuisille koirille tulisi teettää dna testi, joka todistaisi mitä rotuja koirassa on (ei siis voisi kiertää kortin omistamisen vaatimusta omistamalla sekarotuista). 

2.Tietyille vaativille roduille tulisi pakolliseksi käytöskoulutus sekä siitä todistus. 

3. Yksityinen koirien ulkomaantuonti, yksityinen pentukauppa sekä tori.fi ja takapiha kauppa tulisi kitkeä pois. Pentujen välitys (myös kodinvaihdot) tapahtuisivat vain rekisteröityjen, tunnettujen kasvattajien ja eläinsuojeluyhdistysten toimesta.

4.Kasvattajille enemmän vastuuta. Heille tulisi sanktioita, jos oma kasvatti aiheuttaisi vahinkoa. Tämä saisi kasvattajat kiinnittämään enemmän huomiota jalostustuksessa koiriensa luonteeseen, lisäksi seula uusien omistajien suhteen olisi entistä tarkempi. 

Vierailija
89/303 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo taas vihervasuri femakkohu*rat ulisee joutavasta. En vaihda koira rotua ja koulutukseksi riittää että tekee paskan ulos eikä sisälle. Ja niitä paskoja en todellakaan kerää.

Trolli oot ja myös  hullu paskahuo*ra, typerä äijänkäppänä, joka pätee koiralla, kun ei voi muulla päteä. Myös typerä ja paska käytöksesi on yhteydessä siihen, ettät kerää paskojasi, kun niitä  kävelytielle väännät. Toivotaan, että astut omaan paskaasi . En nimittäin usko, että sulla on koiraa (toivottavasti ei) ise sinne tielle paskannat. 

Vierailija
90/303 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Odotetaan että tännekin tuee XL-bullyt kuten Britteihin. Sillon se riemu vasta repeää! 

Näitä on Suomessakin jo, valitettavasti. Omakohtaista kokemusta löytyy, yksi hyökkäsi oman koirani kimppuun reilu vuosi sitten. Omistajan mielestä koira tuli vaan moikkaamaan. Kieltäytyi ottamasta vastuuta asiasta ja haukkui pystyyn, kun varoitin muita koiranomistajia tästä kyseisestä koirasta sekä omistajasta. Samaa kastia siis kun näiden rotujen omistajat yleensä. Briteissä sentään tajuttu rajoittaa näiden koirien pitoa ja kieltää niiden kasvatus. Olen itse ajatellut tehdä aloitteen näiden taistelukoirarotujen rajoittamiseksi tai kieltämiseksi, mutta toistaiseksi jättänyt tekemättä, sillä en ole varma saisiko aloite kasaan tarvittavan määrän allekirjoituksia. 

Vierailija
91/303 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylmäksi menee myös

Niinpä menee. Toisin kuin nämä isot taistelukoirat, joita et saa perääntymään yhtään millään, mikäli koira itse ei halua perääntyä.

Vierailija
92/303 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään taistelukoiria olemassakaan. Suomessa ei edes armeijalla ole mitään taistelukoiria vaan nekin koulutetaan ihan muihin tarkoituksiin kuten rauniokoiriksi ja jälkikoiriksi sekä vartiointi tehtäviin lähinnä ilmaisemaan lähestyvä ihminen. Yleensä nuo koirat ovat pelkkiä paimenkoiria eli saksanpaimenia.

Oletko joko autisti tai muuten vaan yrität johtaa harhaan? Pittbull on jalostettu taistelukoiraksi.

Jep. Pittbull-rodun historiaan voi tutustua ihan Wikipediassa:

"1870-luvulla staffordshirenbullterrieri saapui ensikertaa Pohjois-Amerikkaan, missä sitä käytettiin koiratappeluissa. Se oli paikallisten tappeluharrastajien mielestä kooltaan liian pieni, joten jalostus keskittyi aiempaa suurempaan kokoon, raskaampaan runkoon, kookkaampaan päähän ja leveämpään rintakehään. American Kennel Club ei kuitenkaan suostunut rekisteröimään näin syntynyttä uutta amerikkalaista rotua sen tappelutaustasta johtuen. Vuonna 1898 rodun harrastajat perustivatkin oman järjestönsä, United Kennel Club:n, ja saivat täten koiransa rekisteröityä.

Vaikka koiratappelut kiellettiin Yhdysvalloissa lailla, vielä 1990-luvulla siellä tiedetään järjestetyn runsaasti laittomia otteluita, ja niissä arvioidaan kuolleen vuosittain noin 1 500 koiraa."

https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Amerikanpitbullterrieri

Miten koiratappeluun tarkoituksella jalostettu rotu ei olisi taistelukoira? Se varmaan on totta, että näitä ei paljon esimerkiksi poliisi käytä olettavasti juurikin niiden arvaamamattomuuden ja vaarallisuuden vuoksi. Samasta syystä niitä ei pitäisi olla tavallisilla ihmisilläkään.

Vierailija
93/303 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylmäksi menee myös

Pikkupiskit kyllä ymmärtää kiertää tuollaisen hullun kaukaa.  Laita vaan se oma koirasi kylmäksi, jos se hyökkää jonkun kimppuun. Koiria ei pitäisi noin hulluille ihmisille ikinä myydä/antaa. Viaton luontokappale joutuu kärsimään hullun/juopon/nistin käsissä. Se on todella surullista.  Kukaan koira ei ansaitse tuollaista isäntää.

Vierailija
94/303 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä koiria pitävät väkivalta - ja huumerikolliset. Nämä tuomiot pitäisi automaattisesti aiheuttaa isojen koirien pitokiellon.

Näitä on myös ihan tavallisilla töissäkäyvillä ihmisillä. Mutta eivät hekään osaa kouluttaa ja pitää sitä koiraa hallinnassa. Taistelukoiran koulutus täytyy tehdä äärimmäisen pitkäjänteisesti ja olla todella jämäkkä sen kanssa. Se täytyy olla aina hallinnassa ja armeijakuoseissa koiralla. Harva jaksaa töiden jälkeen enää välittää vaan luulevat että se on joku kotiseurakoira. Ja sitten ne hyökkäävät ihmisten ja eläinten kimppuun niin että omistajat ovat huuli pyöreänä että mites nyt tolleen meidän höpönassu kun se on niin kiltti.

Vierailija
95/303 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotetaan että tännekin tuee XL-bullyt kuten Britteihin. Sillon se riemu vasta repeää! 

Näitä on Suomessakin jo, valitettavasti. Omakohtaista kokemusta löytyy, yksi hyökkäsi oman koirani kimppuun reilu vuosi sitten. Omistajan mielestä koira tuli vaan moikkaamaan. Kieltäytyi ottamasta vastuuta asiasta ja haukkui pystyyn, kun varoitin muita koiranomistajia tästä kyseisestä koirasta sekä omistajasta. Samaa kastia siis kun näiden rotujen omistajat yleensä. Briteissä sentään tajuttu rajoittaa näiden koirien pitoa ja kieltää niiden kasvatus. Olen itse ajatellut tehdä aloitteen näiden taistelukoirarotujen rajoittamiseksi tai kieltämiseksi, mutta toistaiseksi jättänyt tekemättä, sillä en ole varma saisiko aloite kasaan tarvittavan määrän allekirjoituksia. 

Vaikka täyskielto ei saisi, niin jokin ajokortti kyllä saisi varmasti. Suurin osa ei ole nykyisen systeemin kannalla, jossa kuka vain voi ottaa millaisen vain koiran. Ei myöskään vastuulliset taistelukoirien omistajat, koska kärsivät koirineen itsekin näiden vastuuttomien aiheuttamasta mainehaitasta.

Vierailija
96/303 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hätäkeskuksen toiminta tässä ihmetytti. Järkyttävää, tosin itselläni on samantyylinen kokemus, vastaanotto hätätilanteessa oli tyly niin että ajattelin, että rattijuoppo saa minun puolestani jatkossa rauhassa jatkaa ajelemistaan. Kun ei hätäkeskusta kiinnosta niin ei kiinnosta.

Vierailija
97/303 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös nämä taistelukoirat ole niitä rotuja, joita voit lyödä vaikka millä ja mihin ja se koira ei silti päästä saaliistaan irti vaan puree kahta kauheammin.

Vierailija
98/303 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä on myös ihan tavallisilla töissäkäyvillä ihmisillä. Mutta eivät hekään osaa kouluttaa ja pitää sitä koiraa hallinnassa. Taistelukoiran koulutus täytyy tehdä äärimmäisen pitkäjänteisesti ja olla todella jämäkkä sen kanssa. Se täytyy olla aina hallinnassa ja armeijakuoseissa koiralla. Harva jaksaa töiden jälkeen enää välittää vaan luulevat että se on joku kotiseurakoira. Ja sitten ne hyökkäävät ihmisten ja eläinten kimppuun niin että omistajat ovat huuli pyöreänä että mites nyt tolleen meidän höpönassu kun se on niin kiltti.

Armeijakuri piti kirjoittaa, eikä kuoseissa

Vierailija
99/303 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koiran rotuahan ei ole vielä missään vahvistettu ja vähän skeptisesti suhtaudun näihin havaintoihin, kun kaikki aggressiiviset koirat tupataan nykyään näkemään jonain bull-tyyppisinä rotuina. Meilläkin päin "vaarallinen staffi" osoittautui cockerspanieliksi, joka kylläkin oli helkkarin ärhäkkä tapaus.

Itse suhtaudun vähän penseästi tähän koiran rotuun keskittymiseen, kun se oikea ongelma on ne omistajat jotka eivät saa pidettyä koiriaan aisoissa. Jos joku tietty koirarotu kielletään, löytävät nämä voimarotuihin ihastuneet ihmiset vain toisen rodun itselleen ja ongelma ei katoa mihinkään. 

Itse olen sitä mieltä, että rotukeskustelun sijasta olisi järkevämpää keskustella siitä onko koiran ottaminen kaikkien oikeus ja vielä enemmän siirtää palloa kasvattajapäätyyn siitä millaisille ihmisille koiria luovutetaan. Itse olen tehnyt pitkään töitä ongelmakoirien j

"Olen samaa mieltä. Vaikka muutama virallinen Bull-rotu kielletäisiinkin, ottaa tietty omistajajoukko seuraavaksi sekarotuisen, isomman molossirodun, dobermannin, malinoisin tai saksanpaimenkoiran. Jos nekin kielletään, kelpaa myös husky, bokseri tai leonbergi, niistäkin saa ärhäkän kun oikein yrittää. Rotukielto siis tuskin auttaa tässä asiassa. "

Tämä ongelma on helppo ratkaista niin, että sallitaan vain tietyt rodut ja näistä roduista peräisin olevat sekarotuiset. On valitettavasti ihan fakta, että bittbull on vaarallisempi kuin suurin osa muista roduista. Mieti nyt omalle kohdallesi, kumman hyökkäyksen kohteeksi joutuisit mieluummin, pitbullin vai kultaisen noutajan? Näistä molemmat saavat aikaan vahinkoa mutta vain toinen on siinä todella hyvä ja jalostettu juurikin siihen.

Sanot itsekin, että joidenkin rotujen kohdalla pitää "oikein yrittää" saada niistä aggressiivisia. Joten millä logiikalla rotukielto ei auta? Toki lisäksi huonoille omistajille pitää tulla eläintenpitokielto jne. mutta sen valvominen on paljon vaikeampaa kuin kaikilta kiellettyjen taistelukoirien.

Vierailija
100/303 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen sitä mieltä, että rotukeskustelun sijasta olisi järkevämpää keskustella siitä onko koiran ottaminen kaikkien oikeus ja vielä enemmän siirtää palloa kasvattajapäätyyn siitä millaisille ihmisille koiria luovutetaan. Itse olen tehnyt pitkään töitä ongelmakoirien j

Kasvattajilla voisi olla virallinen, julkinen pisteytysjärjestelmä. Jokainen oman kasvatin aiheuttama rekisteröity vahinkotapaus laskisi pisteytystä, jokainen elämänsä aikana vahinkoa aiheuttamaton koira nostaisi eutanasiansa jälkeen pisteytystä. Liian alhainen pistemäärä olisi syy poistaa kasvattajalta oikeudet / kasvattaja menettäisi oikeuden osallistua koiranäyttelyihin ja lajikilpailuihin. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi yhdeksän