40+: Paljonko sinulla on säästöjä?
Eli jos olet yli 4-kymppinen: kuinka paljon sinulla on säästöjä ja oletko uskaltanut alkaa sijoittajaksi?
Kommentit (110)
Aloitin säästämisen jo pienenä, ihan vauvana säästämällä kaikki lapsilisäni joten on minulle jo jonkin verran säästöjä kertynyt vaikka olenkin vasta 37 v.
0 euroa säästössä, tilillä 80 euroa.
400 keur on sijoituksissa. Velkaa on myös, mutta se on aika päittäin oman asunnon arvon kanssa.
Aloitin säästämisen 18v sitten. Silloin minulla oli 5keur ja asuin vuokralla.
N45
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kerrotut varat olisivat totta, eivät kirjoittajat olisi Vauva-palstalla.
Ainoa 100% varma tässä keskustelussa.Ai, en tiennytkään että tänne on joku varallisuusraja. Suomalaisten kotitalouksien varallisuuden mediaani oli viime vuonna 134 000 euroa ja keskiarvo 322 000 euroa. Aika keskivertosuomalaisia tähän siis on lähinnä vastannut.
Tuossa taitaa olla asunto mukana?
Vaikea sanoa tarkalleen. Omaisuus on kiinteistöissä lähes täysin ja hieman jotain listaamattomia osakkeita. Näiden kaikkien arvo määrittyy lähinnä myytäessä ja muutoin johonkin kirjanpitoihin ja verojuttuihin ihan teoreettisesti. Eron osituksessa taisi olla nettoarvoa noin 150 000 monta vuotta sitten, mutta siitäkin on jo aikaa ja muutoksia. Velkaa on yhä melkein yhtä paljon edelleen. Villi arvaus että bruttona voisi olla vajaa 300 000 omaisuuden arvo.
Sijoituksissa 220 000 €, korkeakorkoisella tilillä 25 000 €. Kaikki omasta palkasta ja siitä tehtyjen sijoitusten tuotosta säästetty ilman perintöjä tai vanhemmilta saatua taloudellista tukea. Tosin ikääkin on jo 58 vuotta.
Ei yhtåän. Taloyhtiön velkaa 70 t, asuntolainaa 50 t.
Joka kk olen jättänyt tilille rahaa tonnin, päivää ennen palkkapäivää ja lyhentänyt asuntolainaa.
Taloyhtiön velkaa voi lyhentää 5000 e summia. Marraskuussa on seuraava lyhennys. Nykyään teen näitä, kun tässä on isompi korko. Kun on 5000 e kk, laitan loput asuntolainan extralyhennykseen.
Ei yhtään, kaikki meni ihan vituiksi 2016 loppuvuodesta. Siinä meni terveys, firma ja vähän muutakin.
Just näin, suhteuttaa omia haasteita. Plus on kivaa tuntea itsensä fiksuksi (fiksummaksi kuin omilla perusleikkikentillä).
En kyllä ymmärrä, miksei normi-ap:t ja incelit tässä kilvan listaa tulojaan?