Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

40+: Paljonko sinulla on säästöjä?

Vierailija
08.07.2024 |

Eli jos olet yli 4-kymppinen: kuinka paljon sinulla on säästöjä ja oletko uskaltanut alkaa sijoittajaksi?

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sijoituksissa 100 000, omistusasunto puoliksi miehen kanssa, arvo n. 300 000. Miehellä sijoituksissa n. 500 000. Vanhemmista elossa vielä 3/4, joten perintöjä on vielä tulossa.

Mielenkiintoista. Olen luullut että lapsentekoon tarvitaan vain yksi mies ja yksi nainen. 

Vierailija
42/110 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Velaton talo (ehkä 150 000 arvoinen) puoliksi miehen kanssa, velaton halvahko auto, eikä muitakaan lainoja. Käyttötilillä muutama tonni, säästötileillä 7000, osakkeissa ja rahastoissa 8000 e.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset ollaan todella rikkaita, jos nämä luvut on totta :D

Kummallista varmistelua, paniikissa pelätään kaikkea pahaa. Vähemmälläkin pärjää.

Kuka on sanonut olevansa paniikissa? Melkoista puolustelua sulta taitaa tuo olla, yrität maalata säästöjä omaavia negatiiviseen valoon jottei itsestä tuntuisi pahalta kun ei ole niitä säästöjä.

Ps. Itse en halua vain "pärjätä", vaan haluan elää laadukkaasti ja esim olla vapaa pakollisesta työssäkäynnistä. Se että olisi pakotettu käymään töissä viralliseen eläkeikään saakka on lähinnä orjuutta. 

Vierailija
44/110 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nolla euroa. Ei mitään omistuksia. Ei ole ikinä ollut mitään mahdollisuutta säästää palkoista. On mulla ollut pari rivariosaketta aiemmin.  Normaaliin elämään on palkat menneet. En ole ikinä ollut lentokoneessakaan, joten ei ole lomailuihin mennyt rahaa. Ei uusia autoja, veneitä jne. Ihan tavallista elämää. 

Vierailija
45/110 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

9000 euroa rahastoissa

4000 euroa säästötilillä

Mutta 280 000 e puolison kanssa yhteistä asuntolainaa ja remontteja tulossa. Että eipä tässä nyt kovin rikkaaksi pääse itseään pääse tuntemaan. 😅 

Vierailija
46/110 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä persaukista porukkaa. Itsellä 300k salkku ja sekin tuntuu pieneltä.

Vierailija
47/110 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Velaton talo (ehkä 150 000 arvoinen) puoliksi miehen kanssa, velaton halvahko auto, eikä muitakaan lainoja. Käyttötilillä muutama tonni, säästötileillä 7000, osakkeissa ja rahastoissa 8000 e.

Tähän uskon, noihin muihin en ;)

Vierailija
48/110 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

40t määräaikaistalletuksena. Asuntolainaakin on, en tiedä maksaisinko sitä pois enemmän vai annanko säästöjen kasvaa.

Taitaa ennemmin inflaatio syödä sun pääomaa kuin potti kasvaa. Ihan järjetöntä makuuttaa matalla tuotolla.

No jaa, ihan ok tuottoa noille tällä hetkellä maksetaan. Voisi tietysti olla optimaalisinta lyhentää sitä lainaa, mutta toisaalta säästöt tuo vapautta talouteen (ja elämään). Mikä sitten kullekin on tärkeintä.

Vierailija
49/110 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asp-tilillä 12500€, käyttötilillä n. 24000. Pienestä palkasta säästetty, ei perintöjä tms. 

Vierailija
50/110 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kummallista varmistelua, paniikissa pelätään kaikkea pahaa. Vähemmälläkin pärjää.

Kuka on sanonut olevansa paniikissa? Melkoista puolustelua sulta taitaa tuo olla, yrität maalata säästöjä omaavia negatiiviseen valoon jottei itsestä tuntuisi pahalta kun ei ole niitä säästöjä.

Ps. Itse en halua vain "pärjätä", vaan haluan elää laadukkaasti ja esim olla vapaa pakollisesta työssäkäynnistä. Se että olisi pakotettu käymään töissä viralliseen eläkeikään saakka on lähinnä orjuutta. 

Sorry, ei ollut tarkoitus maalailla huonoon valoon. Kunhan ihmettelen ja säälinkin. 

Noin materia- ja nautintokeskeinen elämä on outoa. Ettei siis töissäkään tarttis käydä, voi tätä hedonismia. Itse tykkään omasta työstäni, en koe tarvetta olla siitä vapaa. Itsekään en aio olla sinne tappiin asti töissä, mutta pari vuotta aiemmin voi lopettaa ilman miljoonasäästöjäkin.

Mutta ei siinä, erilaisia ollaan, me ihmiset, ja saadaan ollakin.

Vierailija
51/110 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onhan sitä keski-ikäisillä usein varallisuutta karttunut. Ihan tavallisilla työssäkäyvillä.

Vierailija
52/110 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoituksissa 100 000, omistusasunto puoliksi miehen kanssa, arvo n. 300 000. Miehellä sijoituksissa n. 500 000. Vanhemmista elossa vielä 3/4, joten perintöjä on vielä tulossa.

Mielenkiintoista. Olen luullut että lapsentekoon tarvitaan vain yksi mies ja yksi nainen. 

no teilläpäin voi olla yleistä että avioparilla on samat vanhemmat mutta meillä päin ei. Eli avioparilla on yleensä yhteensä nimenomaan 4 vanhempaa.

Vierailija
53/110 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästössä ei ole mitään. Jäljellä vain tuulen pyyhkimä p*rs*. Mutta silti elämä on ihanaa, kun sen oikein oivaltaa! 😁

Vierailija
54/110 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuli jo lukiossa markka-aikoina innostuttua osakemarkkinoista, aika helpolla sieltä sahasi loppuelämän turvan.

Nyt sijoitan lähinnä lasten varoja, ettei heidän tarvitsisi olla yhtä totaalisen pa kuin minä lapsuudessa ja nuoruudessa. Kait se on jälkensä jättänyt.

Vierailija
55/110 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 40 vuotta ja tileillä vajaat 47 500 e, rahastoissa 17 000 e ja osakkeissa (ml. osakesäästötili) 8 500 e. Olen säästöihin ihan tyytyväinen ottaen huomioon, että viimeisen 20 vuoden aikana olen ollut täysipäiväisesti töissä ehkä kolmasosan ajasta.

Vierailija
56/110 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kerrotut varat olisivat totta, eivät kirjoittajat olisi Vauva-palstalla.

Ainoa 100% varma tässä keskustelussa.

Vierailija
57/110 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan sitä keski-ikäisillä usein varallisuutta karttunut. Ihan tavallisilla työssäkäyvillä.

Olen keski-ikäinen, keskiluokkainen tavallinen työssäkäyvä. Silti ei ole säästössä kuin pari donaa, kaikki menee mikä tulee, ja näin ollaan aina eletty. Toisaalta, mitään ei ole koskaan puuttunut, kaupasta ostetaan mitä halutaan, matkustellaan, lapset harrastaa suht kalliisti ym. Asunto on maksettu parin vuoden sisään, mut sitä en nyt tajunnut laskea tähän, koska ei ole aietta myydä kotia vaan asua tässä niin pitkään kuin pystytään.

Vierailija
58/110 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaimo antaa anaalia n 30 000 euron verran vuodessa

Se olis iso rahareikä jos se menis prostituoidulle

Kai siitä puoli milliä kertyy säästöjä

Vierailija
59/110 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

70000, puolet tileillä, puolet etf/rahastot.

Kodin lisäksi 2 asuntoa, toinen vuokralla, toinen omassa käytössä... Mitähän ne olis 200000, ehkä.

Miehellä tileillä 50000 ja metsää, sekä puolikas kodista.

Vierailija
60/110 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 100k.

M40