Kohdunpoisto - onko mulla sopiva tilanne?
Olen 29-vuotias nainen, joka sairastaa vaikeaa endometrioosia. Leikkauksessa selvisi, että on levinnyt pallean korkeudelle asti ja minulla on myös hengitysoireita. Kohtu, munasarjat ja rakko operoitu. Endometrioosia myös syvällä kohdun takana, mikä on kehittänyt adenonyoosin eli kohtulihas ns. pilaantuu. Ainoa sopiva hoito tähän mennessä on olleet kemialliset vaihdevuodet, mutta ei voida jatkaa pistoksia luiden haurastumisen vuoksi.
Haluan äidiksi, mutta yritystä takana kohta vuosi tuloksetta. Naimisissa, mies ei yllättäen haluakaan IVF-hoitoihin. Saisinko kohdunpoiston, kiitos? En jaksa enää toivoa lasta, haluan vain kivun loppuvan.
Kommentit (44)
Nostan vielä, jos löytyisi lisää kokemuksia.
Ap
Ap täällä. Olimme sittenkin IVF-hoidoissa ja ne epäonnistuivat. Ei yhtään alkiota pakkaseen. Kivut ovat pahentuneet ja nyt mietinnässä edelleen kohdunpoisto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minulla on nuo kaikki ja kahdesti leikattu endoa myös vatsaontelosta ja virtsarakosta ja munasarjoista. Nyt on lisäksi tuo kohdunseinämän kasvain. Itse en haluaisi kohdunpoistoa, enlkä itse koe mitään kipuja tai oireitakaan. Lääkärit yrittävät väkisin poistaa kohdun, muutaman vuoden välein saan siitä taistella. Käytän lisäksi estrogeenia vaihdevuosiin, enkä siitä suostu luopumaan, vaihd
Itse olet typerä.
Tiedätkö muuten, että kohdulla ja munasarjoilla on tarkoitus? Ne pitävät paikallaan emätintä. Hyvin moni, joilta ne on poistettu, saa emättimen laskeuman. Eli se valuu ulos alapäästä. Minä en sitä halua.
Se voidaan korjata ihan siinä kohdunpoiston yhteydessä. Näin minulle tehtiin. Miksi kärsiä kipua, antaa koko vatsan seutunsa kasvaa endoa täyteen kun ei lapsen saantikaan ole edes varma.
Tiedän monta, jotka ovat endosta huolimatta tulleet luomusti raskaaksi. Pidän peukkuja!