Kohdunpoisto - onko mulla sopiva tilanne?
Olen 29-vuotias nainen, joka sairastaa vaikeaa endometrioosia. Leikkauksessa selvisi, että on levinnyt pallean korkeudelle asti ja minulla on myös hengitysoireita. Kohtu, munasarjat ja rakko operoitu. Endometrioosia myös syvällä kohdun takana, mikä on kehittänyt adenonyoosin eli kohtulihas ns. pilaantuu. Ainoa sopiva hoito tähän mennessä on olleet kemialliset vaihdevuodet, mutta ei voida jatkaa pistoksia luiden haurastumisen vuoksi.
Haluan äidiksi, mutta yritystä takana kohta vuosi tuloksetta. Naimisissa, mies ei yllättäen haluakaan IVF-hoitoihin. Saisinko kohdunpoiston, kiitos? En jaksa enää toivoa lasta, haluan vain kivun loppuvan.
Kommentit (44)
Vierailija kirjoitti:
Samaa ite mietin josko saisi kohdunpoiston. Mulla endo levinnyt e pillereistä huolimatta. Jostakin se saa polttoaineensa. Tsemppiä sinne. Tää sairaus on suoraan hel vetistä.
Se on autoimmuunisairaus.
Ja sanonpa vaan, että vaihdevuosien aikaansaaminen endometrioosin 'hoitokeinona' on huononnus siihen endometrioosiin verrattuna. Vaihdevuodet on gyneni mukaan elimistön itsetuhomekanismi. Minulla tuli niin pahat vaihdevuosioireet, että en olisi enää hengissä, jollen olisi alkanut käyttää niihin estrogeenia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kohdunpoisto endometrioosia paranna. Pitää ottaa myös munasarjat pois. Sitten on vaihdevuodet. Tai laastarista hormoonit ja sitten taas kipuja? Mulla paha endometrioosi. Appelsiinin kokoisia myoomia. Väkisellä yrittävät kohdunpoistoa, mutta en ole uskaltanut. 3 vuotta tastä keskusteltu. Mulle löyty hyvä lääke Visanne. Enää paineen tunne myoomista, endo ei enää vaivaa.
Hienoa, jos Visanne toimii sinulle. Olen kokeillut vastaavaa lääkettä (dienogesti) ja ei auttanut yhtään..
Ap
Ikävä kuulla:( Minä kokeilin vuosien aikana lukuisia lääkkeitä ja tämä vasta toimi. Naistentautien lääkäri sanoi, että olisi ollut vielä ainakin yksi lääke mitä kokeilla vielä, jos tuo ei olisi toiminut. Onko kaikki lääkkeet kohdallasi kokeiltu? Visannessa ei muuta vikaa, kun pitää ottaa minun lähes minuutilleen, ettei tule välivuotoja. Alussa vuoti myös varmaan kk putkeen, mutta sittenpä loppui vuodot kokonaan. Sinniä kysyi.
Vierailija kirjoitti:
Nro 14 jatkaa, eikö sukupuolihormoneja erity myös aivoissa? Minä en halunnut kohdun poistoa, pelkkiä myoomia eivät suostu poistamaan niin, kuin toivoisin. Kohdin poisto enne vaihdevuosia altisti jonkin tutkimuksen myös alzheimerille. Taisi liittyä jotenkin rautaan.
Voi luoja... Nyt sekoitat kyllä vellit ja puurot lahjakkaasti sekaisin mennen tullen! "Liittyi jotenkin rautaan" 🙄. Taitaa palstamummolla itsellään olla jo dementia 😂.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minulla on nuo kaikki ja kahdesti leikattu endoa myös vatsaontelosta ja virtsarakosta ja munasarjoista. Nyt on lisäksi tuo kohdunseinämän kasvain. Itse en haluaisi kohdunpoistoa, enlkä itse koe mitään kipuja tai oireitakaan. Lääkärit yrittävät väkisin poistaa kohdun, muutaman vuoden välein saan siitä taistella. Käytän lisäksi estrogeenia vaihdevuosiin, enkä siitä suostu luopumaan, vaihd
Itse olet typerä.
Tiedätkö muuten, että kohdulla ja munasarjoilla on tarkoitus? Ne pitävät paikallaan emätintä. Hyvin moni, joilta ne on poistettu, saa emättimen laskeuman. Eli se valuu ulos alapäästä. Minä en sitä halua.
Hyvin moni? Mikähän on tämä sinun "hyvin monesi"? Päästäsi vedeltyä schaissea, jolla ei ole mitään tutkimustietoa pohjalla. Joo, jotkut saavat. Mutta ei todellakaan hyvin
Menepä itse kohdunpoistoon sitten, kun sitä niin rakastat. Sitten nähdään, saatko laskeuman.
Minä tiedän, että minulla on perinnöllinen riski saada laskeuma, koska äitinikin sai sennkohdunpoiston seiäurauksena. Hönelläkin se poistettiin endometrioosin 'hoitona' ja kävikin ilmi, että ne oireet olivat hänelläkin johtuneet keltarauhashormonista, eikä endometrioosista.
Olen varma, että moni sekoittaa keltarauhashormonille herkkyysoireet endometrioosiin. Millaiset ne oireet ovat sinulla ap? Minulla ne olivat pahoja kramppeja kierron jälkimmäisen puoliskon ajan. Niin pahoja, että välillä meinasin pyörtyä. Vasta kun sain lapsen tajusin niiden olevan normaaleja supistuksia. Ja lapsettomuushoidoissa vasta tajusin niiden johtuvan todellisuudessa keltarauhashormonista, eikä endometrioosista.
Kohdunpoisto ei välttämättä auta endometrioosikipuihin. Näin olen lukenut syytä en tiedä.Minulla on myös ollut endometrioosi.
Missä kipu on? Kuinka monta päivää kuussa kipuilet? Mikä on kipulääkkeesi?Burana/Panadol kombo ei riitä. Panostaisin itse hyvään/parhaaseen endometrioosista ymmärtävään gynekologiiin. Jos haluat lapsia, niin kävisin lapsettomuushoidot loppuun asti miehen kanssa tai ilman. Oma endometrioosini helpottui merkittävästi ensimmäisen raskauden jälkeen. Ymmärrän lohduttoman ja epätoivoisen tilanteesi. Itsekin olen ollut samassa tilanteessa. Kivut, ripuli ja oksentelu viikko kuukaudessa. Jotenkin sen ajanjakson sain rämmittyä täysjärkisenä läpi ja sain kaksi lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nro 14 jatkaa, eikö sukupuolihormoneja erity myös aivoissa? Minä en halunnut kohdun poistoa, pelkkiä myoomia eivät suostu poistamaan niin, kuin toivoisin. Kohdin poisto enne vaihdevuosia altisti jonkin tutkimuksen myös alzheimerille. Taisi liittyä jotenkin rautaan.
Voi luoja... Nyt sekoitat kyllä vellit ja puurot lahjakkaasti sekaisin mennen tullen! "Liittyi jotenkin rautaan" 🙄. Taitaa palstamummolla itsellään olla jo dementia 😂.
katsoppa tuo hesarin linkki ennen, kun dementikoksi huutele. Nolaat vain itsesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Minulla on nuo kaikki ja kahdesti leikattu endoa myös vatsaontelosta ja virtsarakosta ja munasarjoista. Nyt on lisäksi tuo kohdunseinämän kasvain. Itse en haluaisi kohdunpoistoa, enlkä itse koe mitään kipuja tai oireitakaan. Lääkärit yrittävät väkisin poistaa kohdun, muutaman vuoden välein saan siitä taistella. Käytän lisäksi estrogeenia vaihdevuosiin, enkä siitä suostu luopumaan, vaihd
Itse olet typerä.
Tiedätkö muuten, että kohdulla ja munasarjoilla on tarkoitus? Ne pitävät paikallaan emätintä. Hyvin moni, joilta ne on poistettu, saa emättimen laskeuman. Eli se valuu ulos alapäästä. Minä en sitä halua.
Hyvin moni? Mikähän on tämä sinun "hyvin monesi"? Päästäsi vedeltyä schaissea, jolla ei ole mitään tutkimustietoa pohjalla.&
Tämä, että keltarauhashormoni aiheuttaa endon tapaista oireilua on uusi tieto minulle, mutta kuulostaa loogiselta. Itselläni on ollut paha endometrioosi aiemmin nyt olen jo menopaussi-iässä.
Hormonit liittyy myös endometrioosiin. Minulla endo oireili mm niin, että tiputteluvuotoa oli ennen kuukautisia miltei monta päivää. Siihen sain keltarauhashormonia. Itse huomasin sen, että molemmat raskaudet alkoivat melko aikaisilla kierronpäivillä (kp 7) vaikka kuukautiskiertoni oli säännöllinen 24 pv. Endometrioosi taitaa olla Suomessa vieläkin aika vähän tutkittu. Endometrioosi ymmärtääkseni muuttaa hormonitoimintaa kaiken muun kivuliaan oireilun lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Kohdunpoisto ei välttämättä auta endometrioosikipuihin. Näin olen lukenut syytä en tiedä.Minulla on myös ollut endometrioosi.
Missä kipu on? Kuinka monta päivää kuussa kipuilet? Mikä on kipulääkkeesi?Burana/Panadol kombo ei riitä. Panostaisin itse hyvään/parhaaseen endometrioosista ymmärtävään gynekologiiin. Jos haluat lapsia, niin kävisin lapsettomuushoidot loppuun asti miehen kanssa tai ilman. Oma endometrioosini helpottui merkittävästi ensimmäisen raskauden jälkeen. Ymmärrän lohduttoman ja epätoivoisen tilanteesi. Itsekin olen ollut samassa tilanteessa. Kivut, ripuli ja oksentelu viikko kuukaudessa. Jotenkin sen ajanjakson sain rämmittyä täysjärkisenä läpi ja sain kaksi lasta.
Kivut on päivittäisiä, kuukautisten aikaan menee aivan liikaa lääkkeitä ja muutenkin päivittäin. Burana, Gabrion, Panacod.. Ei nämäkään varmasti hedelmällisyyttä paranna.
Ap
Ylipäänsä naistenvaivat ovat ihmeen huonosti tunnettuja ja monet gynekologitkin suhtautuvat niihin väheksyvän ylimielisesti.
Nro29 / estrogeenidominassi. Siksi endometrioosia sairastavat naiset ovat keskimääristä viehättävämpiä tutkimustenkin mukaan.
Ihmettelen, miten teillä on riittänyt rahaa näihin käynteihin gynekologilla. Aikaisemmin tänään täällä gynekologisista vaivoista kärsivä kysyi neuvoa kun rahaa ei ollut, eikä ollut päässyt lääkäriin. En itse tarvitse gynekologia, mutta tarvitsisin hammaslääkäriä ja psykiatria, mutta sama juttua se tässä on eli eipä itseni kaltaisella köyhällä työttömällä noihinkaan rahaa ole. En siis halua vähätellä gynekologista vaivoista kärsiviä, vaikka itselläni ei selvästikään endometrioosia ole, toki hormonien kanssa ongelmaa taitaa sitten ollakin. Pääni sen sijaan onkin sitten pipi ja kaksi tuohon viittaavaa diagnoosia olen jo saanutkin.
Kohtu poistui tästä kämpästä ajat sitten. Ihana rauha🙏
Lisäksi itse veikkaan puhtaasti mutulla, että ne, joilla on paljon estrogeenia, kärsivät pahemmin vaihdevuosoireista. Lasku hormonitasoissa on isompi kuin niillä, joilla estrogeenia on alunperinkin vähemmän.
Endometrioosissa on kuitenkin muitakin piirteitä kuin kohdun limakalvon kasvu muuallekin kuin kohtuun. Esim lapsettomuus. Alkio kiinnittyy huonommin kohtuun, jos on taustalla on endometrioosi, eikä syytä tiedetä eikä osata korjata. Samoin munasolujen laatu heikkenee. Ja voi olla, että koeputkihedelmöityksessåkin omalla munasolulla hedelmöitetty alkio ei kiinnity, mutta terveen naisen munasolusta hedelmöittynyt alkio kiinnittyykin. Eihän sekään johdu suoraan siitä, että limakalvoa kasvaa laajalti. Jos siis haluaa lapsia, voi joutua hoitoihin lahjamunasoluilla.
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen, miten teillä on riittänyt rahaa näihin käynteihin gynekologilla. Aikaisemmin tänään täällä gynekologisista vaivoista kärsivä kysyi neuvoa kun rahaa ei ollut, eikä ollut päässyt lääkäriin. En itse tarvitse gynekologia, mutta tarvitsisin hammaslääkäriä ja psykiatria, mutta sama juttua se tässä on eli eipä itseni kaltaisella köyhällä työttömällä noihinkaan rahaa ole. En siis halua vähätellä gynekologista vaivoista kärsiviä, vaikka itselläni ei selvästikään endometrioosia ole, toki hormonien kanssa ongelmaa taitaa sitten ollakin. Pääni sen sijaan onkin sitten pipi ja kaksi tuohon viittaavaa diagnoosia olen jo saanutkin.
Käyvät normaalisti töissä.
Pelkästään lapsettomuushoitoihin meni minulla noin parikymmentätuhatta euroa.
Vierailija kirjoitti:
Täältäkö sä luulit sen saavasi? 🤦🏻
Miksi te tyhmät jonnet ette pysy siellä laudalla? Tämä palsta ei ole teille. Samaa toivotan tämän lainaamani kommentin yllä olevalle kirjoittajalle.
Vierailija kirjoitti:
Nro29 / estrogeenidominassi. Siksi endometrioosia sairastavat naiset ovat keskimääristä viehättävämpiä tutkimustenkin mukaan.
No se pieni italialainen tutkimus viehättävyydestä ei kyllä ihan täytä kaikkia tietellisen tutkimuksen kriteereitä 😂 Joiltain hoitajilta pyydettiin randomisti arvioita muutamien potilaiden viehättävyydestä
Bernin yliopistollinen tutkimus:
https://mediarelations.unibe.ch/media_releases/2018/medienmitteilungen_…
"Women with high oestrogen and low progesterone levels are most attractive to men in an olfactory sense," Daria Knoch sums up the results of the study."
Skottiyliopiston tutkimus:
A study carried out at the university of St. Andrews, Scotland, found that women who were judged to be attractive tended to have higher levels of oestrogen in their urine than women who were not judged to be attractive.
https://www.medicalnewstoday.com/articles/32924#1
Eli jotain iloa endometrioosistakin.
Toki jos ap itse kokee, että haluaa kohdunpoiston, niin se on varmaan hyvä ajatus. Mielestäni leikkauksista ja hoidoista pitää aina päättää itse, lääkärien näkemyksiä ja tutkimuksista luettua tietoa kuuluu käyttää konsultoivana elementtinä. En ikinä luovuttaisi päätäntävaltaa hoidoistani muille.
Kiitos kaikille asiallisista kommenteista ja vertaistuestakin. Kivuttomuus on suuri haaveeni.. Mummoni on kärsinyt myös tästä sairaudesta ja sai avun radikaalileikkauksesta.
Ap
https://www.hs.fi/maailma/art-2000002508033.html