Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi karppaajilla ja vhh-ruokavaliolla elävillä on usein hyvin fanaattinen suhde omaan ruokavalioonsa?

Vierailija
08.07.2024 |

Hehkutetaan vhh-ruokavaliota kaikkialla ja haukutaan muiden ruokavalioita. Ja muutenkin se fanaattinen suhtautuminen, mietitään voiko syödä marjoja, kun niissäkin on hiilareita.

Kommentit (44)

Vierailija
41/44 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapiirissä on niitä, joiden sairaudet vaativat tiukkaa ruokavaliota. Eivät koskaan nosta asiaa esille, vaan valikoivat ruokapöydästä, mitä pystyvät syömään.  Perusterveiden johdatus ruokavaliotietämykseensä tuntuu nololta. Useimmat vaiteliaat perehtyneempiä, mutta kiinnostneempia muista aheista, kuin ravintorajoitteistaan. 

Vierailija
42/44 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valtaosalla erikoisruokavalioita noudattavista on fanaattinen käsitys omasta ruokavaliostaan.

Tähän sopii mukautetusti vanha viisaus: Voiko olla vegaani, jos muut eivät tiedä sitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/44 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan kun päätin kokeilla ketoruokavaliota, etsin netistä paljon tietoa sen eri versioista. Yksi hyvä tietolähde on Redditin alaosiot, joita löytyy omansa useammalle eri ruokavaliolle.

Päätin olla kokeilematta ns. Carnivore-versiota koska kyseisellä palstalla kirjoittavat ihmiset olivat tolkuttoman aggressiivisia! Tämä on siis se versio jossa syödään paljon proteiinia ja vähän rasvaa ja hiilareita.

Päädyin sitten versioon, jossa 80% päivän energiasta saadaan rasvasta, 5% hiilareista ja loput proteiinista. Lisäksi systeemiin kuuluu sääntö, että vihreissä kasviksissa olevia hiilareita ei lasketa ollenkaan ja näitä kasviksia kuuluu syödä niin paljon kuin pystyy. Olen ollut tällä ruokavaliolla neljä vuotta ja voin aivan erinomaisesti. Veriarvojani ja verenpainettani seurataan tavallista tarkemmin, koska minulla on ADHD. Lisäksi minulla on sukurasite sydän- ja verisuonitaudeista ja olen 46-vuotias eli iässä jossa nämä ongelmat yleensä viimeistään vaativat lääkitystä. Mutta kaikki arvoni ovat pysyneet täydellisesti viiterajoissa. Lisäksi ruokavalio vaikuttaa ADHD-oireita vähentävästi.

En ole koskaan ollut fanaattinen asian suhteen mutta kerron toki kysyttäessä syyn siihen, miksi esim. tuon kyläpaikkaan omat ruuat. Tämä herättää osassa ihmisistä fanaattisia reaktioita minun suuntaani. Kerrotaan että leikin terveydelläni tai että minulla on syömishäiriö, kysellään miten uskallan syödä näin erikoisesti ja eikö lääkärini jo laita stoppia tälle touhulle jne. 

Mutta joo, jos AP olet ollut tekemisissä noiden luolamiestyylin edustajien kanssa niin sitten en ihmettele jos olet kohdannut fanaattisuutta ja aggressioita! Toisaalta sehän käy ihan järkeenkin. Luolamiesten on varmaan tarvinnut olla liipasinherkkiä ja aggressiivisia pärjätäkseen kaikenlaisia suurpetoja vastaan. Meille nykyihmisille riittää leppoisampi oleminen.

Vierailija
44/44 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin monilla vegaaneilla on kieroutunut suhde sekaruokaa syöviin, haukutaan maanrakoon lehmäntissimaitoa ostavat lihaa syövät juntit, itse ollaan pyhimyksiä jotka vannovat kauramaitojen ym sotkujen perään

Mistä te tommosia vegaaneja muka aina löydätte? Mun tuntemat vegaanit eivät pidä mitään ääntä ruokavaliostaan. Just päinvastoin: monia lihansyöjiä häiritsevät nämä vegaanit. Huutavat ääneen että tässä grillissä onkin sitten oikeasti lihaa, tai kailottavat  että täällä on kahviin aitoa maitoa tarjolla! Tässä kakussa on muuten oikeita munia! Nämä letut on voissa paistettu!