Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesäloma pienten lasten kanssa on yhtä tuskaa

Vierailija
08.07.2024 |

Puuhaa ollaan keksitty, käyty retkillä, polkemassa pyörällä, syöty jäätelöt satamassa, käyty leikkipuistoissa, kavereita nähty.  Kotona askarreltu, pelailtu, ties mitä...

Silti tuntuu, ettei mikään riitä, sitä virtaa riittää aamusta iltaan ja kokoajan pitäs olla touhottamassa johonkin suuntaan. Kun vaan itse ei jaksa ja kunpa sais itse edes hetken hengähtää. Iltaisin olo on ihan tööt. Ja alkaa ahdistamaan jo seuraava päivä, kun sama rumba alkaa taas alusta. 

Onneksi kohta alkaa taas arki ja lapset menee päiväkotiin ja eskariin. 

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jokaisen vanhemman luulisi kestävän omat lapsensa, kun ei niitä ole siinä 50 samaan aikaan meluamassa niin kuin joissain kouluissa tai päiväkodeissa.

Vierailija
22/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

EI OLE PAKKO!

No on, perusarkea. Normivanhemmuutta. Ei mitään ihmeellistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otan osaa. Aikuisten lasten yhärinä muistan kyllä vuodet, kun jotain touhua piti aina kehitellä kesäisin. Vaikka meillä oli mummola mukana, 2,5 kkn kesälomalla - eivät he siellä missään tapauksessa olleet paria-kolmea viikkoa pidempään. No, aika kultaa muistot ja nyt heidän ollessa itsenäisiä aikuisia, se ei tunnu enää, etteivätkö kesät olisi kuitenkin hyvin sujuneet. Mutta minun lapset ovat erittäin onnellisia, hyvinvoivia, tyytyväisiä, elämän iloisia ja hyvin toimeentulevia aikuisia. Että kaipa ne kesätkin jotenkin onnistuivat. Joka tapauksessa kaikkea erilaisia juttuja tehtiin. Mutta kyllä se työstä kävi, se kesäohjelman suunnitteleminen. Me kyllä uimme paljon. 

Vierailija
24/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossa on naposteltavaa,tuossa on pelejä,tuossa on lastenohjelmia. keksikää itse. ylihuomenna mennään sitten taas touhuumaan kimpassa. äiti ei jaksa tänään muuta kuin siemailla jääteetä ja lukea romaaneja..mikä siinä on niin vaikeaa.

vanhemmat ihan itse luovat näitä "ongelmia".

Vierailija
25/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MITÄ ihmettä valitatte!

Ei lapset "kuole" jos ei niillä ole hilupilttuuta koko ajan!

Anna keksiä itse!

Laita tavaraa niitten huoneen lattialle, vilttejä tyynyjä ja sen semmoista, pyykkipoikia, tekevät majan. Ja eiku sinne retkelle, mehua ja pullaa...

No ei 3 ja 6 vuotiaat kauhean kauaa keskenään leiki. Hetken voi mennä nätisti, mutta kyllä sitä kohta jo täytyy jotain välienselvittelyä mennä selvittelemään. Ap

Voivatko välillä tehdä myös omia juttujaan, tuossa iässä ja tuolla ikäerolla voi olla että vanhempi lapsi ei jaksa kovin pitkään pienemmän kanssa telmuta. Riippuu vähän lasten luonteistakin. Pääasia varmaan, että kumpikin tekisi jotain ikätasoista hommaa edes pienissä pätkissä ilman että sinä masinoit ja valvot koko ajan kaikkea.

Vierailija
26/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi voi! Väärä asenne.

Vierailija
27/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Feel ya. Toukokuun lopusta asti lomailtu 3- ja 5-vuotiaiden vilkkaiden poikien kanssa. Vielä kuukausi jäljellä 🤪 

Mitä olette puuhailleet loman aikana? Ap

Vierailija
28/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nykyään hyvät vanhemmat rasittavat itseään liikaa kun viihdyttävät lapsiaan täyspäiväisesti. Ei koskaan ennen historiassa ole tällaista ollut. Omassakin lapsuudessa 60-luvulla oli todella harvinaista, että äiti meitä lapsia olisi erityisesti viihdyttänyt ( paitsi lukemalla satuja illalla) vaikka oli kotiäiti. Me lapset kyllä ihan keskenämme leikittiin eikä se ollut mikään ongelma.

Entä jos oli vain yksi lapsi? Leikittiinkö silloin yksin?

Kyllä ihan 90-luvullakin lapset välillä leikkivät yksin. Ei siinä mitään ihmeellistä ollut. Vanhemmat teki selväksi että ei ole aikaa nyt puuhailla yhdessä, kun olivat kiinni jossain arkiaskareessa. Hetken saattoi jompi kumpi välillä olla siinä, mutta pääasiassa yksin leikittiin jos ei sisarusta tai kaveria siihen hätään ollut.

Vierailija
29/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä välillä dvd pyörimään ja makoilet sen ajan itse.

Ymmärrän kyllä tilanteen. Itselläni vain yksi lapsi ja kyllä tarvitsee vähintään katsojaa kun trampalla temppuilee. Laske vähän rimaa vaikka lapsille on kiva tarjota kaikenlaista tekemistä ja elämyksiä. 

Vierailija
30/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me asumme Helsingissä. Kesäisin me kiersimme usein eri leikkipuistoissa. Siinä pysyi lapsilla into peruspuistoonkin päällä, kun vaihtelimme niitä. Samalla tuli ihailtua julkisissa maisemia ja ajeltua eri menopeleillä. Eväät mukaan (usein ensin leivottiin esim sämpylät ennen lähtöä).

Ja koti pysyi siistinä, kun ei kökötetty siellä.

Vierailija
31/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MITÄ ihmettä valitatte!

Ei lapset "kuole" jos ei niillä ole hilupilttuuta koko ajan!

Anna keksiä itse!

Laita tavaraa niitten huoneen lattialle, vilttejä tyynyjä ja sen semmoista, pyykkipoikia, tekevät majan. Ja eiku sinne retkelle, mehua ja pullaa...

No ei 3 ja 6 vuotiaat kauhean kauaa keskenään leiki. Hetken voi mennä nätisti, mutta kyllä sitä kohta jo täytyy jotain välienselvittelyä mennä selvittelemään. Ap

Laita ne eri huoneisiin, jos tappelevat. Itsekseenkin voi leikkiä, piirtää, askarrella, kuunnella satuja äänitteeltä, pelata, värittää värityskirjaa, tehdä muovailuvahasta kaikkea hauskaa, rakentaa legoja, maalata vesiväreillä.. Mielikuvitus vain rajana. 

Vierailija
32/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EI OLE PAKKO!

No on, perusarkea. Normivanhemmuutta. Ei mitään ihmeellistä.

Ne hommat ei karkaa, kyllä niitä voi jättää tekemättä, ne lapset on tärkeämpiä, istut ja olet läsnä!

Vierailija
33/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne hommat ei karkaa, kyllä niitä voi jättää tekemättä, ne lapset on tärkeämpiä, istut ja olet läsnä!

Täh???? Mistä ihmeestä sinä puhut???

Vierailija
34/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavaksi Ap kysyy että tehdäkö kolmas lapsi.

Vierailija
35/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me asumme Helsingissä. Kesäisin me kiersimme usein eri leikkipuistoissa. Siinä pysyi lapsilla into peruspuistoonkin päällä, kun vaihtelimme niitä. Samalla tuli ihailtua julkisissa maisemia ja ajeltua eri menopeleillä. Eväät mukaan (usein ensin leivottiin esim sämpylät ennen lähtöä).

No tää on jus sellasta suorittamista, mitä mä en kyllä jaksais. Hermot kireellä sämpylöiden leipomista ja sit hikisenä kamppeet niskaan ja juostaan bussin kyytiin ettei myöhästytä. Sitten sitä vahtimista kokoajan, että istuu bussissa nätisti. Ja takas tullessa itketään jo väsymyksestä. Huh. 

Vierailija
36/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten lasten kanssa on tosiaan ajoittain raskasta, mutta itse koin taas aikoinaan toisin, että kesälomatekemiset oli helppoja keksiä. Riitti, kun meni leikkipuistoon tai rannalle tai retkelle, tehtiin eväät ja joskus käytiin torilla ja ostamassa jätskit. lapset meni nukkumaan aikaisin, ja jäi itsellekin aikaa vaan olla ja rentoutua.

Itse koin kaikkein hankalimmaksi ajaksi, kun lapset olivat teini-ikäisiä. Eivät keksineet mitään tekemistä kotona, ahdistuin, kuin lojuivat vaan sisällä, jos ei pakottanut johonkin ulkohommaan. kaverit olivat koko ajan matkoilla ja mummoloissa, ja kun sellaiseen ei ollut mahdollisuutta, niin oli kamalaa kuunnella sitå valitusta, kun ei ole mitään tekemistä. Välillä säätkin olivat niin ankeita, että mikään uimaan meneminen tai pyöräily kirjastoon ei ollut mahdollista. Olin tosi huojentunut, kun alkoivat tulla siihen ikään, että saivat kesätöitä tai tulivat täysi-ikäisiksi, jolloin saattoivat vaikka matkustaa kesätyörahoillaan jonnekin.

Vierailija
37/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tää on jus sellasta suorittamista, mitä mä en kyllä jaksais. Hermot kireellä sämpylöiden leipomista ja sit hikisenä kamppeet niskaan ja juostaan bussin kyytiin ettei myöhästytä. Sitten sitä vahtimista kokoajan, että istuu bussissa nätisti. Ja takas tullessa itketään jo väsymyksestä. Huh. 

Täh??? Perusarkea. Lasten kanssa olemista. Sitä vanhemmuutta. Perusvanhemmuutta. Olet ihna naurettava.

Vierailija
38/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi olet hankkinut lapsia? Siksikö että joku muu on heidän kanssaan?

Vierailija
39/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun oli alle kouluikäinen lapsi, niin kåytiin risteilyllä kesällä. Pallomerestä / leikkialueesta tuli _joka_ikinen_kerta enrerovirus. Joka vuosi, ja nimenomaa aina se enterovirus. En siksi suosittelisi mitään Ikeankaan pallomerta / leikkialuetta.

Vierailija
40/83 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun oli alle kouluikäinen lapsi, niin kåytiin risteilyllä kesällä. Pallomerestä / leikkialueesta tuli _joka_ikinen_kerta enrerovirus. Joka vuosi, ja nimenomaa aina se enterovirus. En siksi suosittelisi mitään Ikeankaan pallomerta / leikkialuetta.

Minä kävin vuosia risteilyillä ja Ikeassa kahden lapsen kanssa, eikä ikinä saatu mitään pöpöä. Koulusta sitten kyllä tuli niitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän viisi