Kriteerisi vuokra-asunnolle?
Kertokaas, mitkä asiat ovat teille kynnyskysymyksiä, kun etsitte vuokra-asuntoa - tai olisivat, jos etsisitte?
Isojen kaupunkien vuokra-asuntomarkkinat ovat nyt kuumimmillaan, kun opiskelijat etsivät asuntoja. Mutta kaupunkeihin muuttaa jatkuvasti myös työssäkäyviä, joilla on omistusasunto muualla tai jotka eivät heti halua ostaa omaa. Työssäkäyvillä voi olla erilaiset kriteerit kuin opiskelijoilla.
Kerro, mikä saa sinut sulkemaan kohteen sivut välittömästi?
Kommentit (509)
Vanhan talon asunto pilalle remontoituna: 1910-1950-luvun asunnossa laminaattilattiat (pahimmillaan harmaat), korkeakiiltoiset keittiönovet ja spottivalot ym.
Vierailija kirjoitti:
Hiljaisuus on nyt ehdottomin kriteerini, kun olen joutunut kaksi kertaa muuttamaan heti vuoden päästä pois vuokra-asunnosta mölisevän naapuruston vuoksi. Helkkari vain kun tuota asiaa on todella vaikea tietää etukäteen ja yksikin apinanaapuri voi pilata elämisen ja mm. unen laadun jos äänieristys on kehno. Tästä ketjusta sain tuon Siporex-vinkin, löytäisinpä siitä rakennetun talon :D Lisäksi pyrin muuttamaan seuraavaksi mahdollisimman pieneen taloyhtiöön, jonka ilmoituksessa erikseen korostetaan rauhallista asujakuntaa, ja pyydän vuokranvälittäjää tiedustelemaan talon hiljaisuudesta edelliseltä asukkaalta.
Tämä. Taloyhtiö voi muuttua nopeastikin meluisaksi. Kun itse muutin nykyiseen asuntooni, talossa ja pihassa oli rauhallista. Pystyi ottamaan vaikka päiväunet tai kesäiltaisin lukemaan kirjoja avoimen ikkunan ääressä. Muutaman vuoden ehdin siitä nauttia, sitten kahdessa vuodessa tilanne muuttui täysin päinvastaiseksi.
Tällä hetkellä en ole työkykyinen metelin takia. Tilanne korjaantuu kunhan pääsen muuttamaan pois.
HInta on kaikkien tärkein.
Terve sisäilma, ei homeasuntoa (tätä vaikea tietysti aina etukäteen tietää).
Sijainti jonkin verran, kauppa mielellään kävelymatkan päässä. Plussaa, jos edullisia kauppoja lähellä (ei Alepa, K-kauppa).
Pyykinpesukoneen pitäisi mahtua.
Parveke olisi ihana.
Köyhällä ei ihan hirveästi ole varaa valita. Eikä riittävän edullisia asuntoja pks:lla edes ole. Moni Hekankin asunto (uusi tai peruskorjattu) on nykyään liian kallis, siksi niitä on varsinkin isoja tyhjillään. Mieluummin asun peruskorjaamattomassa ja edullisessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muukalaisten määrä pitää olla mahdollisimman vähäinen.
Ei se suomalaisuuskaan (enää) takaa rauhaa. Mulla järjestäin pahempia melutoopeja olleet nuoret Suomalaiset miehet, mitä lähempänä hiljaisuusaikaa sitä kovempaa äänet käy kunnes äänet on niin lujia että ihan sama meneekö kovaääniselle klubille vai jääkö kämppäänsä kuuntelemaan koko yö showta. Myös eräs opiskelijalikka häiriköi..pahinta näissä on että nämä ovat juuri niitä vapaakasvatuksen hedelmiä jotka kostaa 10000 kertaisesti jos "kehtaa" tulla joku oven taakse klo 01.00 /02.00 tai vaikka jo klo 23.00 sanomaan että olisiko mahdollista olla hiljempaa kun aamuvuoro ja hiljaisuusaika.
Eräässä reddit keskustelussa metelöitsijät ja ne jotka eivät asuneet metelitalossa puolustivat yöllistå meteliä mm kovaäänistä huutopuhetta/kiljumista= mihinkä tahansa vuorokauden aikaan sa
Noilla metelöitsijöillä on aina syytökset valmiina, koska sehän on sen häiriintyjän vika kun se tulee valittamaan yöllisestä melusta. Eksä ymmärrä nuoria? Etkö ite oo koskaan pitäny hauskaa? Lähtisit säkin joskus viihteelle ni ei tarttis koko ajan kytätä ääniä kotona. Me ilmotettiin bileistä alakerran ilmotustaululla. Miks oot muuttanu taloon, jossa asuu nuoria? Kyllä mulla on oikeus kutsua vieraita ja kuunnella musiikkia! Tekis sullekin hyvää vähän ottaa rennommin jne.
Tätä ketjua on ollut mielenkiintoista selata näin vuokranantajan näkökulmasta. Yhtä asuntoa vain vuokraan, en siis mikään suurkapitalisti ole. Näiden kommenttien perusteella sinne ei haluaisi asumaan juuri kukaan (maantasossa, vanha talo, pieni, ei pesukonetta ym.), mutta on se vain hyvin kelvannut, kun Helsingin keskustaan pääsee kävellen vartissa, raitiovaunupysäkki ja 24h Alepa ovat kulman takana, ja vuokrankin olen pitänyt kohtuullisena.
Tämä kommentti kuitenkin kiinnitti erityisesti huomioni:
"Monella vuokra-asuntoyhtiöllä on edelleenkin ennalta määrätty vesimaksu joka on aina sama käyttää vettä miten paljon tai vähän vain. Joissakin vuokra-asunnoissa ei ole lainkaan erillistä vesimaksua. Ja kyllä tulee muuttumaan jossain vaiheessa mutta nyt ainakin haluan vielä nauttia pitkistä ja kuumista suihkuista huoletta."
Talossa, jossa asuntoni on, vesimaksu menee pääluvun mukaan. Putkirempan yhteydessä 10 vuotta sitten rakennettiin valmius asentaa huoneistokohtaiset mittarit, mutta niitä ei asennettu, koska todettiin, että on sen verran kallis investointi, että takaisinmaksuaika on pitkä. Mutta jos sillä saisi pitkien ja kuumien suihkujen ystävät valitsemaan jonkun muun asunnon, niin ehkä se voisikin olla kannattava investointi. Ei olisi yhtä suurta riskiä kylppärin homehtumisesta.
Aiemmin asuin vuokralla ja elämäntilanteesta riippuen oli kriteerejä vuokrakämpälle enemmän tai vähemmän.
Ekaan vuokra-asuntoon muutin 19 vuotiaana yliopisto-opiskelijana. Kriteerinä oli saada asunto, jotta pystyi muuttamaan lähemmäs yliopistoa, pois vanhempien nurkista. Edullinen hinta ja hyvät bussiyhteydet oli tärkeimmät kriteerit. Asunto olikin tyyliä muovimatto ja itsemurhayksiö :D Tokaan vuokra-asuntoon toivoin parempaa yleiskuntoa ja pintojen ulkonäköä, kun oli vähän kertynyt kassaa ja oli varaa maksaa asunnosta enemmän. Toivoin erillistä makkaria yksiössä ja parveketta. Kolmanteen vuokra-asuntoon muutin, kun vakkarityö oli saatu ja koulu käyty. Hinnalla ei enää ollut hirveästi väliä, halusin kaksioon ja sellaiseen, missä on vähintään yhtä hyvät pinnat kuin opiskelijakämpässä oli ollut. Löytyikin sitten yllättäen aivan uusi kämppä ja muutin siihen, vaikka siitä puuttui oma parveke ja sauna. Laatu vei voiton.
Itse asun tällä hetkellä talossa, jossa lähimpänä seinänaapurina lapsiperhe, joka yhtä hyvin voisi olla apinatarha. Tuskin edes käsittävät sitä melumäärää, joka sieltä lähtee. Juostaan pitkin seiniä, hirveä huuto ja kiljuminen. Hyvin tietää, koska ovat tulleet kotiin, kun se ralli alkaa saman tien ja jatkuu sinne 21-22 asti, kunnes menevät nukkumaan. Mutta tämähän kuuluu normaaliin kerrostaloääniin, kuten aina vanhemmat muistavat mainita. Ei olisi tullut kuuloonkaan, että olisin itse lapsena saanut pitää vastaavaa mekkalaa - äkkiä paiskattiin ulos ja käskettiin riehua siellä.
Sattumoisin olen vielä äänitasollisesti kuormittavassa työssä, niin kyllä palautuminen on aika haastavaa. Välillä v-tuttaa käyttää kotona kuulokkeita, että saan rauhassa katsottua elokuvaa. Toki sitten välillä pikkumaisesti katson nupit kaakossa toimintaelokuvaa (tai viimeksi Godzilla-maratoonin, jossa ei äänitehosteita säästelty) Eipä ole sieltäkään valitusta koskaan tullut, en kyllä länkytystä kuuntelisikaan.
Samanlainen pamahtava pumppuovi on meilläkin, kuten tuolla joku mainitsi. Olen suoraan yläpuolella ja joku innokas kellarissa ramppaaja tykkää sitä ovea heitellä aamuvarhaisellakin. Siitäkin huolimatta, että hiljaisuus loppuu niin olisi mielestäni ihan asiallista huomioida muutkin. Kaikki eivät tee ma-pe 8-16 työajoilla.
Ja kyllä, muutan pois heti kun mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Tätä ketjua on ollut mielenkiintoista selata näin vuokranantajan näkökulmasta. Yhtä asuntoa vain vuokraan, en siis mikään suurkapitalisti ole. Näiden kommenttien perusteella sinne ei haluaisi asumaan juuri kukaan (maantasossa, vanha talo, pieni, ei pesukonetta ym.), mutta on se vain hyvin kelvannut, kun Helsingin keskustaan pääsee kävellen vartissa, raitiovaunupysäkki ja 24h Alepa ovat kulman takana, ja vuokrankin olen pitänyt kohtuullisena.
Tämä kommentti kuitenkin kiinnitti erityisesti huomioni:
"Monella vuokra-asuntoyhtiöllä on edelleenkin ennalta määrätty vesimaksu joka on aina sama käyttää vettä miten paljon tai vähän vain. Joissakin vuokra-asunnoissa ei ole lainkaan erillistä vesimaksua. Ja kyllä tulee muuttumaan jossain vaiheessa mutta nyt ainakin haluan vielä nauttia pitkistä ja kuumista suihkuista huoletta."
Talossa, jossa asuntoni on, vesimaksu menee pääluvun mukaan. Putkirempan yht
Eikö suihkutilat ja kylpyhuoneet rakenneta juuri kestämään kosteutta?
Fiksu vuokralainen osaa kyllä suihkun jälkeen vedellä lastalla ei vain lattiat vaan myös seinät ja kuivaa lopuksi roiskeet tarkoitukseen varatulla pyyhkeellä. Myös märkätilan tuuletus on olennaista. Näin tehden olen itse pitänyt pienen suihkuhuoneeni priimakunnossa. Kosteuseristeet siinä tietysti on. Mutta fiksut rakennuttajat ja remppaajat laittavat märkätiloihin aina lattialämmön, koska talviaikaan märkä lattia ei kuiva saumoista sitten millään, vaikka pyyhkeellä pyyhkisi, ellei alta päin tule lämpöä.
Et kai yöllä tuijottele ovea. Nuku hyvä ihminen.