Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kriteerisi vuokra-asunnolle?

Vierailija
08.07.2024 |

Kertokaas, mitkä asiat ovat teille kynnyskysymyksiä, kun etsitte vuokra-asuntoa - tai olisivat, jos etsisitte?

Isojen kaupunkien vuokra-asuntomarkkinat ovat nyt kuumimmillaan, kun opiskelijat etsivät asuntoja. Mutta kaupunkeihin muuttaa jatkuvasti myös työssäkäyviä, joilla on omistusasunto muualla tai jotka eivät heti halua ostaa omaa. Työssäkäyvillä voi olla erilaiset kriteerit kuin opiskelijoilla.

Kerro, mikä saa sinut sulkemaan kohteen sivut välittömästi?

Kommentit (509)

Vierailija
461/509 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rituaalinen puhtaus? Ok, olet jonkun ihmeellisen kultin jäsen.

Romani.

Vierailija
462/509 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen että hankit apua pakko-oireiseen bakteerikammoosi. 

En kammoa bakteereita. Niitä kuuluu ollakin kaikkialla, ja onkin. Ne ovat ihmisen vastustuskyvyn perusta yhdessä valkosolujen kanssa. Keittiötarvikkeet eivät silti kuulu vessaan tai kylppäriin. Jos joku minun peltini veisi kylppäriin, heittäisin ne pois ja ostaisin uudet. Jotain henkistäkin hygieniaa ihmisellä pitää olla, kaikkea ei voi sekottaa mielin määrin.

Selityksiä joista todella paistaa pakko-oireisuus. Uunin pellin peseminen kylpyhuoneen suihkussa tai ammeessa ei aiheuta minkään tason hygienistä riskiä. Sinä sentään hengitätkin sitä ilmaa johon leviää ulostehiukkasia. Ja lyödäänkö vetoa että pyttysi vieressä on pyyhe johon

En tietenkään pese, höpsö. Myyn sen 100 eurolla. Noilla on kova kysyntä, samoin kuin käytetyillä pikkareilla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/509 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret ja opiskelijat on toki asia erikseen...mutta ns aikuisten tasolla:

Vasemmistolainen etsii kämppänsä vuokraovi.comista ja

Oikeistolainen etuovi.comista

😎

Sellainen ero on ihmisillä.

Pst osta oma.

Höpö, höpö. Jos olisin tehnyt samat ura- ja ihmissuhdessiirrot omistusasujana, olisin yli 50k köyhempi. Jollekin vuokralla asuminen on taloudellisesti voittava valinta. Isojen korkojen maksaminen lainasta on itseltä pois myös.

Monet ajattelevat eri tavalla. Esimerkiksi siinä vaiheesa kun jää eläkkeelle, moni haluaa muuttaa muutamaksi vuodeksi ulkomaille, ja silloin oman asunnon voi myydä pois ja ottaa myynnistä saadut rahat mukaan. Yleensä niillä jonkin aikaa elelee mukavasti jossain halvemman hintatason maassa, ja ovat ne ainakin eläkkeen lisänä. Mutta jos on

Ajattelet jotenkin kaavamaisesti, että vuokralla-asuva ei voisi säästää/sijoittaa rahaa tai omistaa mitään. Sehän on totaalisen tyhmä ajatus. 

Fiksu vuokra-asuja ottaa asunnon, jonka vuokra ei ole liian kallis, joten rahaa riittää elämisen lisäksi säästämiseen. Ja kun sitä rahaa kertyy, sitä voi käyttää milloin haluaa. Ei ole kiinni siinä omistusasunnossa.

Oikeasti näyttää siltä, että sinulla sitä massia ei ole säästettynä vaan kaikki rahat on menneet siihen Pyhään Lehmään eli omistusasuntoon. Siksi kai sun pitää asunto myydä että voit asua ulkomailla jonkun aikaa, eikös?

Vierailija
464/509 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ite asun 70 luvun alun kerrostaloyksiössä jossa esim keittiön kaapistojen ja kylpyhuoneen kaappien ovet ovat jo melkeen lahokunnossa koska kaikki ovat alkuperäisiä. Mutta minkäs teet koska kaupungin vuokra-asunto niin kukaan ei välitä paskaakaan.

Ja tälläisestä murjusta kehtaavat vielä velottaa yli 500 vuokraa.

No jos asunnossa jokin kiinteä rakenne ei vastaa sitä kuntoa mitä voisi vaatia, niin pyydä heitä korjaamaan. Jos eivät korjaa, sitten pyydät vuokranalennusta. 

Vierailija
465/509 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lueskelin näitä vanhoja viestejä niin mulla on just kaikkien vihaama vuokrayksiö:D muovimatto kylpyhuoneessa, vanhat kaapistot, ei induktioliettä, laminaattilattia se halvin mahdollinen, ei parveketta...Eli täällä ihmisille ei kelpaa siis mikään: hienoa ja uutta ja modernia pitää olla ja mielellään ilmaiseksi.

Mua ei vanhat kaapistot, parvekettomuus ja induktioliedettömyys haittaisi. Mikä siinä induktiossa nyt niin hienoa on? Mielestäni hankala. Muovimatto kylpyhuoneessa ei kuitenkaan käy, siinä menee raja.

Induktioliesi on siitä kiva että se on aika nopea, etenkin paistamisessa. Lisäksi se ei pilaa kattiloita eikä paistinpannuja kuten valurautasähkö- tai kaasuliedet. Ja vielä, se on sillä lailla turvallisempi, että sitä on vaikea jättää päälle, se levy kun ei kuumene, jos siinä ei ole kattilaa.

Ja helpompi puhdistaa kuin vanhanaikainen valurautainen sähköliesi. 

Vierailija
466/509 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tärkein kriteeri on se, että naapurissa ei ole Y-säätiön hörhöluukkua. Haluan nukkua yöt rauhassa, en jatkuvassa metelissä.

Vierailija
467/509 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kyseessä on rt, kt tai luhtitalo, katson asukasluetteloiden nimet. Kertoo usein ja kaiken oleellisen talosta ja sen ympäristöstä. Toki niitä narkkeja, hulluja, yms sekopäitä löytyy ihan ...väestöstäkin. Anyway, sukunimet paljastaa tosi paljon alueen viihtyisyydestä.

Vierailija
468/509 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun lueskelin näitä vanhoja viestejä niin mulla on just kaikkien vihaama vuokrayksiö:D muovimatto kylpyhuoneessa, vanhat kaapistot, ei induktioliettä, laminaattilattia se halvin mahdollinen, ei parveketta...Eli täällä ihmisille ei kelpaa siis mikään: hienoa ja uutta ja modernia pitää olla ja mielellään ilmaiseksi.

Mua ei vanhat kaapistot, parvekettomuus ja induktioliedettömyys haittaisi. Mikä siinä induktiossa nyt niin hienoa on? Mielestäni hankala. Muovimatto kylpyhuoneessa ei kuitenkaan käy, siinä menee raja.

Induktioliesi on siitä kiva että se on aika nopea, etenkin paistamisessa. Lisäksi se ei pilaa kattiloita eikä paistinpannuja kuten valurautasähkö- tai kaasuliedet. Ja vielä, se on sillä lailla turvallisempi, että sitä on vaikea jättää päälle, se levy kun ei kuumene, jos sii

Itse en ole koskaan ymmärtänyt induktiolieden turvallisuutta. Kyllä se on yhtä vaarallinen kuin tavallinen liesi, jos kattila unohtuu liedelle. Käyttäjästä se hellan turvallisuus on kiinni, ei muusta. Toki induktio-/keraaminen liesi on helppo puhdistaa eikä ruostu kuten vanhan lieden valurautalevyt.

Vierailija
469/509 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin suihku pitää olla ja mahtua pesukone.

Vierailija
470/509 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaupungista kun on kyse pitää tutkia koko alue. Vaikka olis kuinka hyvä taloyhtiö voi olla että ympäristössä tehdään katuremonttia tai jotain sellaista mistä aiheutuu yöllistä melua pitkäksi aikaa. Eikä ne "hyvätkään" taloyhtiöt aina niin rauhallisia ole. Voi olla kaikenlaista rakenteellista meluongelmaa. Valitettavasti ne usein selviää vasta kun on muuttanut ja joutuu sitten vähintään vuoden kärsimään asiasta.

Vierailija
471/509 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä asun vuokralla n. 5 vuotta vanhassa talossa, jossa on vain omistusasuntoja. Samassa kerroksessa asuva eläkkeellä oleva pariskunta myi keväällä omistusasuntonsa ja muuttivat vuokralle minun seinänaapuriksi.

Kertoivat minulle, että vuokra on pienempi kuin heidän kuukausittainen kulunsa oli omistusasunnosta. Näin uusissa taloissa vastikkeet ovat isoja. Tässäkin useamman satasen. Lisäksi vielä lainanlyhennys korkoineen. Osakkaat maksavat myös omistustontista asunnon koon mukaan useita kymmeniätuhansia.

Tämä pariskunta sanoi, että näin heille jää eläkkeestä enemmän rahaa kuukausittain käyttöön ja lisäksi myyntitulo. Näin heillä on varaa tehdä mielekkäitä asioita.

Vierailija
472/509 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni Suomessa on edelleen harhaluulossa että on edullista joka tilanteessa omistaa omakotitalo, rivari tai kerrostaloasunto. He eivät koskaan tule tehneeksi laskelmia siitä, paljonko todellisuudessa rahaa menee siihen lainaan, korkoihin, kiinteistöveroon, jätemaksuihin, remontteihin, lämmitykseen, sähköihin, veteen, tontin vuokraan, kotivakuutuksiin, sun muihin asumisen aikana. Ja sitten kun vertaa sitä summaa siihen minkä oman asumisajan päässä vuosikymmenten kuluttua ostosta siitä talosta saa käteen, niin harvoilla alueilla Suomessa siitä asunnosta saa reilusti enemmän käteen kun mitä siihen on itse laittanut.

Joskus vuokra-asuminen tai asumisoikeusasuntokin voi olla taloudellisesti tuottavampi ratkaisu loppupeleissä.

Vierailija
473/509 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kyseessä on rt, kt tai luhtitalo, katson asukasluetteloiden nimet. Kertoo usein ja kaiken oleellisen talosta ja sen ympäristöstä. Toki niitä narkkeja, hulluja, yms sekopäitä löytyy ihan ...väestöstäkin. Anyway, sukunimet paljastaa tosi paljon alueen viihtyisyydestä.

Itse asuin aikanaan vuosia erään keskisuuren kaupungin vuokrataloyhtiön kämpässä. Jos minkälaista nimeä oli asukasluettelossa, ainoa ongelma oli ihan suomalaisen sukunimen omasvasta kantisperheestä. No saivat kyllä sitten elämöinnistään häädön. Ei kuitenkaan ollut kiva n. puolta vuotta joka yö soittaa poliiseja hiljentämään musiikki ja tyhjentämään heidän kämppä. Toisessa ko vuokrataloyhtiön lähitalossa oli räkälä, joka sulkeutui klo 1 tai 2, en muista enää varmaksi, onneksi poliisit kävivät siinä aina sulkemisajan aikoihin, niin tulivat suht'nopeasti myös ton yhden kämpän vuoksi...

Vierailija
474/509 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni Suomessa on edelleen harhaluulossa että on edullista joka tilanteessa omistaa omakotitalo, rivari tai kerrostaloasunto. He eivät koskaan tule tehneeksi laskelmia siitä, paljonko todellisuudessa rahaa menee siihen lainaan, korkoihin, kiinteistöveroon, jätemaksuihin, remontteihin, lämmitykseen, sähköihin, veteen, tontin vuokraan, kotivakuutuksiin, sun muihin asumisen aikana. Ja sitten kun vertaa sitä summaa siihen minkä oman asumisajan päässä vuosikymmenten kuluttua ostosta siitä talosta saa käteen, niin harvoilla alueilla Suomessa siitä asunnosta saa reilusti enemmän käteen kun mitä siihen on itse laittanut.

Joskus vuokra-asuminen tai asumisoikeusasuntokin voi olla taloudellisesti tuottavampi ratkaisu loppupeleissä.

Yks tuttu pariskunta osti kämpän uudesta taloyhtiöistä n. 50 vuotta sitten. Pelkkinä remontteina ovat kuulema maksaneet samanverran kuin asunto uutena, kun ostohinta ja kaikki remonttikulut muutetaan vuoden 2024 rahanarvoon. Hoitovastikkeet lisäksi. Tällä hetkellä taloyhtiössä on myynnissä vastaava asunto kuin heillä, hintapyyntö on kutakuinkin samaa 2x ostohinta luokkaa, mutta tuskin menee hintapyynnöllä kaupaksi.

Vierailija
475/509 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Induktioliesi on siitä kiva että se on aika nopea, etenkin paistamisessa. Lisäksi se ei pilaa kattiloita eikä paistinpannuja kuten valurautasähkö- tai kaasuliedet. Ja vielä, se on sillä lailla turvallisempi, että sitä on vaikea

Mulla liesi sammuu jos ei ole kattilaa. Ennen oli sähköliesi, joka ei sammunut vaan kuumeni hiljaa yhä lisää.

Vierailija
476/509 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselle syntyperäisenä helsinkiläisenä tykkään 1950-70 lukujen rapatuista taloista. Ne ovat kauniita. Ne kerrostalot, mitkä rakennettiin lähiöihin ensimmäisessä aallossa. On vihreyttä ja tilaa ympärillä. Niiden rakennusmateriaali on joissain taloissa Siporex-harkko, mikä on kokemuksieni mukaan ylivoimaisesti parhaiten äänieristävä rakennusmateriaali. Ikkunanäkymän täytyy olla hyvä, sillä on henkinen merkitys pitkän päälle hyvinvoinnille. Että ei näy vastapäisen talon seinä. Ylin kerros on aina paras, olen asunut monta vuosikymmentä ylimmissä kerroksissa, olen jo vanhempi ukko. 

Vastoin yleistä makua tykkään että kova parkettilaminaatti on paras lattia, vaikkakin meluisa. Se on ylivoimaisesti helpoin lattia pitää puhtaana, mikään paska ei oikein tartu siihen toisin kuin vanhaan huokoiseen pehmeään muovimattoon. 

Nykyinen asuntoni täyttää kaikki yllämainitut kriteerit, olen siihen hyvin tyytyväinen. Siinä on haukuttu ranskalainen parveke, mistä tykkään johtuen siitä että edellisessä asunnossani ydinkeskustassa ei ollut minkäänlaista parveketta, tämä on upgrade. Tykkään siitä että saa kesällä partsin oven auki. Lietenä tykkään enemmän vanhoista liesistä. Nykyinen liesi on moderni ja se täytyy aina ohjelmoida kahden valikon kauitta että saa veden keitettyä ja piipittää kovaa sitä tehdessä.  Vanha liesi on niin simppeli, eikun väännät nupista eikä piipitä. 

Vierailija
477/509 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

- ei lutikoita, torakoita, silverfiskiä, tai muitakaan loisia.

- toimiva kph, johon mahtuu 60 cm pesukone.

- hyvä äänieristys

- valoisa

- liikenteen äänet ei kuulu häiritsevästi. 

- naapurit ei häiritse, ei siis huume porukkaa talossa.

- ei alin kerros, avoimista ikkunoista ei pääse rosvot sisälle.

- vuokraa ei nosteta kaksi kertaa vuodessa inflaatio plus lisäprosentit. Vain kuluttajahinta indeksi korotus. 

- autopaikka

Vierailija
478/509 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika moni tuntuu toivovan rauhallista asuntoa. Mistä sitten johtuu, että niin moni joutuu asumaan mellastustaloissa? Minä itse esimerkiksi. Miksi tänne ketjuihin ei tule koskaan ne mellastajat kertomaan, miksi kailottavat öisin pihassa grillaamassa ja läyskyttävät ovia?

Kokeile joskus mennä kesäyönä ulos

Eli oikeus mekastaa pihamaalla ja ei mahdollista hiljaisuusaikana olla hiljaa? Ei siis mitenkään mahdollista vaan pakko meluta?

Vierailija
479/509 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Liikaa suomenruotsalaisia sukunimiä - poliisilla tiuhaan tehtäviä talossa. -Nen päätteiset sukunimet - meluhaittoja.

Vierailija
480/509 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lemmikit pitää olla sallittu ja parvekkeella tupakointi. Autolle vähintäänkin katospaikka joka ei ole älyttömän kallis eikä niin ahdas ettei autosta mahdu tulemaan pois jos naapuri on parkkeerannut 2 senttiä väärää kohtaan. + nuo muiden mainitsemat jutut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kolme