Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko ruskettuneet tänä kesänä?

Vierailija
08.07.2024 |

Miten on?

Kommentit (75)

Vierailija
21/75 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika vähän. Kovilla helteillä olin sisällä ja nyt on ollut vähän pilvistä ja sateista. 

Vierailija
22/75 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap: n kysymys on 40 vuotta myöhässä. Vielä 80-luvulla otettiin aurinkoa, rusketus oli muodikasta eikä melanooman vaaroista osattu vielä välittää.

Ja vielä 90-luvulla ja 2000-luvulla. Mua kiusattiin koulussa kalpeudesta, piti olla kullanruskea ja kaverit grillasivat itseään joka hetki kun se oli mahdollista. Sitten jossain vaiheessa alkoivat käydä suihkurusketuksissa tai käyttää itseruskettavaa.

90- luvulla oli jo hyvin tiedossa, miten uv- säteily aiheuttaa melanoomaa. Ja jo 80- luvulla puhuttiin otsonikerroksen ohentumisesta.

Mutta silti vielä 2020- luvulla löytyy hölmöjä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/75 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ota aurinkoa tarkoituksella ja välttelen ulkona olemista 11-15, mutta silti on käsivarret ja kädet ruskettuneet.

Vierailija
24/75 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sitten yhtään. Laitan spf50 niille alueille mitä vaatteet ei peitä. 

Ei tuokaan aurinkorasva suojaa 100%. Silti UV säteet läpäisee jos makaa auringossa kauan

Vierailija
25/75 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon ruskettunut huomattavasti ja ilman, että olen makoillut auringossa.

Vierailija
26/75 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vähäsen ja se riittää ja koetan suojata itseäni auringolta. Vaikkakin on atooppinen kuiva iho ja aurinko tekee sellaiselle iholle hyvää, niin olen vuosia sitten huomannut että auringonvalo on jotenkin polttavampaa kuin joskus parikymmentä vuotta sitten, tai silloin kun olin kakara joskus 80-luvulla. Silloin oltiin aurinkoiset kesäpäivät aina jossain ulkona eikä kenenkään iho palanut. Tutustuin aikanaan yhteen todelliseen auringonottajaan ja kun vähän tarkemmin joskus katsoin hänen ihoaan, niin se oli kyllä auringosta hyvin ruskettunut mutta kaulan kohdalta iho tosi vanhan näköiseksi mennyttä, vaikka ikää hänellä oli vasta vähän päälle 30. Silloin rupesin ajattelin että näyttää pitävän paikkansa se että aurinko vanhentaa ihoa. Liika on liikaa tässäkin asiassa. Yksi meidän perhe tuttu vanha leidi oli myös kova ottamaan aurinkoa ja kuolikin sitten melanoomaan.

Vierailija
27/75 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En.

Ja kovasti toivon, etten olisi aikaisempinakaan vuosina ruskettunut, palamisista puhumattakaan.

Edessä melanooman takia isot syöpäleikkaukset ja jatkohoidot.

Vierailija
28/75 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin vähän on iho ottanut väriä. En rusketu helposti, mutta palan kyllä. Onneksi en ole vielä palanut. 

Vierailija
29/75 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä miksi niin moni vihaa kalpeaa ihoa. Minusta on kaunis.

Vierailija
30/75 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä rusketun jo tv valosta, nyt ollaan maitokahvinvärisiä  loppukesästä jää tuo maito pois.

Rasvat pistän muiden reisille.

Vierailija
31/75 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruskettunut olen vaikka en olekaan ottanut aurinkoa. Suojavoidetta olen käyttänyt. Liikun kuitenkin niin paljon ulkona, että rusketusta on.

Vierailija
32/75 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai olenko vaurioittanut ihoania ja altistanut itseni ihosyövälle? En, en ole. Vaikka olen tyhmä, mutta en sentään ole niin tyhmä. 

N.22

Et tiedä sitä vielä. Iholla on muisti.

Vierailija
33/75 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap: n kysymys on 40 vuotta myöhässä. Vielä 80-luvulla otettiin aurinkoa, rusketus oli muodikasta eikä melanooman vaaroista osattu vielä välittää.

Minun 60-luvulla syntynyt äiti vieläkin ottaa aurinkoa innolla. Ei kuulemma tiennyt, rusketuksen vaaroista???

Äitisi on tyhmä. Kaikki sen ikäiset eivät ole.

Vierailija
34/75 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen. En koskaan istu auringossa tai ns ota aurinkoa, mutta mökillä ruskettuu

Vierailija
35/75 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naama ja käsivarret on ruskeat, vaikka en ole ottanut aurinkoa. Kesällä on tehtävä tiettyjä hommia ulkona, eikä voi aina valita varjoa.

Vierailija
36/75 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole. Suojaan ihoani vaatteilla, ja pidän aina hattua ulkona. Käytän aurinkorasvaa SPF 50.

Vierailija
37/75 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikään aurinkorasva ei suojaa 100%. Monilla on luulo että suojaa

Vierailija
38/75 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vielä 90-luvulla ja 2000-luvulla. Mua kiusattiin koulussa kalpeudesta, piti olla kullanruskea ja kaverit grillasivat itseään joka hetki kun se oli mahdollista. Sitten jossain vaiheessa alkoivat käydä suihkurusketuksissa tai käyttää itseruskettavaa.

90- luvulla oli jo hyvin tiedossa, miten uv- säteily aiheuttaa melanoomaa. Ja jo 80- luvulla puhuttiin otsonikerroksen ohentumisesta.

Mutta silti vielä 2020- luvulla löytyy hölmöjä.

Niin mutta kulttuuri oli sitä että piti olla mahdollisimman ruskea. Ei teinit silloin välittäneet tai tienneet vaaroista. Kävin tämän keskustelun silloin monta kertaa kun minua kalkkilaivan kapteeniksi haukuttiin ja minulle vain naurettiin. 

Vierailija
39/75 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ruskettunut, olen todella ruskea. Tosin vain naamasta, käsivarsista ja jaloista. En ota aurinkoa koskaan, mutta koska rusketun niin helposti ja kesällä tulee kuljettua hameessa, t-paidassa, shorteissa jne. niin ei oikein pysty välttämään.

40/75 |
09.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jonkin verran vaan, kun ei hirveästi ole aurinkoa näkynyt 🌥🌦

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi yksi