Vanhemmat tekee laihtumisesta pirun vaikeaa
Yritän korjata elämäntapojani, ja olen sanonut äidilleni, että koitan syödä terveellisemmin. Noh, silti se kantaa mulle herkkuja. Suklaata, karkkia, jäätelöä, sipsiä Leipoo lettuja ja pullaa. Tilaa pitsaa. Ihan kun tässä lomalla ei muutenkin tulisi tarpeeksi herkkuja syötyä. Ja ei, kukaan ei pakota minua syömään niitä, mutta väsyneenä ja nälkäisenä on ihan hemmetin vaikeaa alkaa pilkkomaan salaattia ruuan viereen, kun pöydällä vieressä odottaa suklaalevy. Ja vielä ärsyttävämpää tästä tekee se, että äiti itse kommentoi aina minulle, että olen niin iso ja pitäisi laihtua ja pitäisi syödä terveellisesti.
Läskeistään ei saa kuulemma syyttää lapsuutta, mutta kyllä mun painonhallinta varmaan helpompaa olisi ilman tätä ristiriitaa herkkujen tyrkyttämisen ja painon kommentoinnin kanssa.
Noh ehkä tämä tästä helpottaa, kun syksyllä muutan omilleni. Kunhan halusin avautua
T: N18 110kg/170cm
Kommentit (92)
Pah. Minäkin olin lihava lapsi. Äiti oli ravintola-alalla ja teki paljon töitä joten tosi usein toi töistä pizzaa mulle ruoaksi. Tai sitten joku valmisruoka tai ravintolaan syömään. Kun halusi lähteä vapaalla ulos, lahjoi mua rahalla jolla ostin karkkia ja suklaata. 7. luokalla kyllästyin ja laihdutin kesäloman aikana 15kg. 8. luokalle ilmestyikin sitten täysin eri näköinen, erittäin hoikka ja urheilullinen tyttö ja kiusaaminen ja haukkuminen loppui siihen. Koko dieetin ajan kotona oli äiti, isäpuoli ja pikkuveli jotka kyllä söivät mitä huvitti. Mun ratkaisuni? En ottanut. Kyllä se vaan on vain ja ainoastaan susta itsestäsi kiinni. Sinä tunget suklaata naamaasi, ei kukaan muu. Sori vaan, fakta.
Vierailija kirjoitti:
Lomalla olet ja silti niin väsynyt ettet jaksa syödä terveellisesti?
Seliseli. Nyt olisi aikaa panostaa!
Lomalla (kesä- ja joululoma) on itselläni paino aina noussut nelisen kiloa. Tähän asti olen sen saanut karistettua, kun arki alkaa. Nyt kuitenkin vyötärölle on jäänyt ne ylimääräiset kilot, jonka vuoksi lähdin tähän kesälomaan ihan eri mentaliteetilla. Innostuin jopa paastoamaan pitkästä aikaa. Kolmen päivän nestepaasto puolessa välissä.
-sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkä vanhempia on lasten niin helppo syyttää (ja pelkkää äitiähän ap tarkoitti). Minun mieheni syö valtavat määrät ja ei liho. Eilenkin mussutti karkkia vieressä kun katsoimme leffaa, mutta minä napsin cashewpähkinöitä. Ei tulisi mieleenkään syyttää häntä, että hän tekee laihduttamiseni vaikeaksi. Olen aikuinen ihminen ja itse vastuussa siitä mitä syön.
Ei cashew pähkinöiden napsiminen kyllä laihdutukseen auta.
Hekottelin samaa. Enemmän kaloreita kun niissä karkeissa.
Ei oo pakko syödä kaikkea mitä näkee...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuunaapa ateriarytmiäsi niin, että aamiainen on oikeasti iso eli esimerkiksi se sun puuro sisältää reilut 100g raejuustoa, kymmenkunta cashew pähkinää tms, paljon marjoja (yli 100g) ja pala leipää vielä päälle. Samoin iso lounas, niin että ennen kahta olet syönyt vähintään puolet päivän kaloreista, mukana reilusti kasviksia. Mieluiten tosiaan niin että kumpikin ateria sisältää noin 30g proteiinia (vähärasvaista) ja reilut 500kcal. Jos haluat välipalan niin vaikka purkki proteiinirahkaa ja banaani. Iltaa kohden voit keventää, mutta huolehdi että proteiiniä kertyy tasaisesti eikä kokonaiskalorimäärä jää liian pieneksi. Itselleni kävi niin, että kaapissa saa olla suklaata, makeanhimo ja napostelutarve hävisi aamu- ja proteiinipainotteisella syömisellä. Mutta tosiaan herkut kaappiin ja yritä nukkua enemmän!
Se että herkut houkuttaa viittaa siihen että joko syöt liian vähä
Höpöjä taas. 27 vuotta kasvissyöjänä eikä ole koskaan ollut mitään ongelmia saada proteiinia. Ei edes 90- ja 2000-luvuilla jolloin ei vielä vouhotettu joka tuutista, kuinka hiilarit on kauhistus eikä myyty ihan tavallisia rahkoja ym. kalliimmalla hinnalla mätkäisemällä kylkeen sana proteiini. Eikä ollut näitä muka-lihoja. Ihan niissä kasviksissakin on proteiinia eikä sitä edes tarvita älyttömiä määriä. Ota selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lomalla olet ja silti niin väsynyt ettet jaksa syödä terveellisesti?
Seliseli. Nyt olisi aikaa panostaa!
Teen raskasta vuorotyötä, mulla ei ole tänä kesänä edes viikkoa lomaa, mulla on univaikeuksia ja alhaiset ferritiiniarvot. Ja mä syön terveellisesti, se vaan on vaikeaa kun joku tyrkyttää herkkuja. Opettele ymmärtämään lukemaasi.
Sitä suuremmalla syyllä elää terveellisesti. Kasvata selkäranka ja elä omaa aikuista elämää. On olemassa sanonta " ei kiitos", se on siinä. Ei ihmekkään, että sinulla on noin monella elämänalueella haasteita kun lyhistyt herkkuja tarjoavan äidin edessä.
AP: lle toivon sinnikkyyttä, voimia ja pakastinta omassa kämpässä. Jamie Oliverista voi olla montaa mieltä, mutta esim. sen idea pakastaa ylimääräinen soossi lituskaiseksi annospusseihin on ihan loistava. Sulaa kraanan alla kuumassa vedessä minuutissa ja ruoka on valmis siinä ajassa kun pasta tai peruna kiehuu. Pilkotut kasvikset säilyy salaattia varten jääkaapissa kannellisessa lasiastiassa monta päivää. Pakasteparsakaali ja vihreät pavut on hyviä. Kasviksia saa syödä niin paljon kuin napa vetää.
Sipsien, suklaan, pullan, rasvaisen mätön ym. kantaminen elämäntapamuutosta tavoittelevan nokan alle on henkistä väkivaltaa. Ehkä äitisi ei halua sinun onnistuvan, koska sitten ylipainoon syylliseksi paljastuisi äiti, joka ei ole halunnut tai kyennyt huolehtimaan lapsensa oikeasta ravinnosta.
Että vielä kerran toivotan sinnikkyyttä elämäntapamuutokseen .
Aiheen sivusta, mutta pidän tarpeellisena mainita, että ketjun aloittaja vaikuttaa kypsältä, kriittiseltä ja itsereflektioon ja oman toimintansa tarkasteluun kykenevältä 18-vuotiaalta, joka vastaa asiallisesti myös älyttömiin kommentteihin! Samaan ei pysty moni keski-ikäinenkään. Toivotan jatkoon kaikkea hyvää! Toivottavasti elämä tuo rinnallesi ihmisiä, jotka tukevat Sinua valinnoissasi.
Ihanhan 18-vuotias osaa kirotakin kuin mies "pirun vaikeaa" eikä se tyypillinen nuoren ihmisen kirosana v:ttu.
Vierailija kirjoitti:
Ihanhan 18-vuotias osaa kirotakin kuin mies "pirun vaikeaa" eikä se tyypillinen nuoren ihmisen kirosana v:ttu.
Ihme nuorten aliarviointia taas. En ymmärrä, millaisia av-mammat oli nuorina, jotain aivottomia ameeboja jotka osasivat vain hokea vittua?
Kenen jääkaapilla käyt kun luettelet pelkästään naposteltavat välipalat ja herkkuja. Jos söisit terveellisesti ja sinulla olisi ruokarytmi niin et vetäisi suklaapatukoita, pitsaa ja pullaa. Ei olisi nälkä. Ottaisit vaikka ompun kun muilla on pullaa. Et voi päättää muitten ruikavaliosta mutta omasta on pidettävä kiinni tai fillaroit 10 kilsaa sen vegepitsapalan jälkeen. Jep, kasviksia saa ja pitää syödä niin että nälkä lähtee.
Onko äiti ja isäsi lihavia?