Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat tekee laihtumisesta pirun vaikeaa

Vierailija
08.07.2024 |

Yritän korjata elämäntapojani, ja olen sanonut äidilleni, että koitan syödä terveellisemmin. Noh, silti se kantaa mulle herkkuja. Suklaata, karkkia, jäätelöä, sipsiä Leipoo lettuja ja pullaa. Tilaa pitsaa. Ihan kun tässä lomalla ei muutenkin tulisi tarpeeksi herkkuja syötyä. Ja ei, kukaan ei pakota minua syömään niitä, mutta väsyneenä ja nälkäisenä on ihan hemmetin vaikeaa alkaa pilkkomaan salaattia ruuan viereen, kun pöydällä vieressä odottaa suklaalevy. Ja vielä ärsyttävämpää tästä tekee se, että äiti itse kommentoi aina minulle, että olen niin iso ja pitäisi laihtua ja pitäisi syödä terveellisesti.

Läskeistään ei saa kuulemma syyttää lapsuutta, mutta kyllä mun painonhallinta varmaan helpompaa olisi ilman tätä ristiriitaa herkkujen tyrkyttämisen ja painon kommentoinnin kanssa. 

Noh ehkä tämä tästä helpottaa, kun syksyllä muutan omilleni. Kunhan halusin avautua

T: N18 110kg/170cm

Kommentit (92)

Vierailija
41/92 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vanhempia on lasten niin helppo syyttää (ja pelkkää äitiähän ap tarkoitti). Minun mieheni syö valtavat määrät ja ei liho. Eilenkin mussutti karkkia vieressä kun katsoimme leffaa, mutta minä napsin cashewpähkinöitä. Ei tulisi mieleenkään syyttää häntä, että hän tekee laihduttamiseni vaikeaksi. Olen aikuinen ihminen ja itse vastuussa siitä mitä syön.

Onko miehesi siis se ihminen, joka lapsena palkitsi ja rankaisi sinua herkuilla? Tuoko hän sinulle herkkuja, ja sen jälkeen moittii kun olet niin lihava ja sinun pitäisi syödä terveellisemmin? Onko miehesi se ihminen, joka sinulle on opettanut ruokatapasi?

Mulle on täysin fine jos mun kaverit syö mun seurassa herkkuja. Jos he tarjoaa minulle, sanon ei kiitos. Mun mielestä miestä, joka syö omia herkkujaan, on aika turha verrata äitiin, joka on mut leikki-ikäisenä lihottanut

Vierailija
42/92 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herkkujen levitteleminen ja tuputtaminen ylipainostaan kärsivälle on sama kuin kantaisi viinaa alkoholiongelmaiselle. Tai joisi vieressä. Ap:n on pakko ottaa henkistä etäisyyttä äitiinsä ja tehdä lopullinen pesäero sitten kun pääsee omilleen. Sitä ennen on pidettävä vakava perhepalaveri. Epäterveellisen ruoan tarjoaminen ei ole äidinrakkautta. Se on kotikiusaamista.

Te ilkeät kommentoijat, muistakaa että kysymys on koulunsa päättäneestä 18-vuotiaasta nuoresta joka on vasta muuttamassa omaan kotiin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/92 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lomalla olet ja silti niin väsynyt ettet jaksa syödä terveellisesti? 

Seliseli. Nyt olisi aikaa panostaa!

Teen raskasta vuorotyötä, mulla ei ole tänä kesänä edes viikkoa lomaa, mulla on univaikeuksia ja alhaiset ferritiiniarvot. Ja mä syön terveellisesti, se vaan on vaikeaa kun joku tyrkyttää herkkuja. Opettele ymmärtämään lukemaasi. 

Aloituksessa kerroit, että olet lomalla ja nyt sanot tekeväsi raskasta vuorotyötä. En minäkään ymmärrä lukemaani. Eri.

Vierailija
44/92 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas ihmiset ihan todella rasittavia täällä. Mä en nyt mene lenkille, koska mua ei kiinnosta. Mä myöskin otan elokuvateatterissa popparit, kun siellä kerran vuodessa käyn. Miksi ihmiset luulee, että koko elämän mittaisen lihavuuden pystyy korjaa jossain viikossa?!

Mä olen nähnyt kymmeniä kertoja, kun mun äiti on dieetillä. Se valitsee jonkun ihme elämää rajoittavan liian niukan ja pahanmakuista ruokaa sisältävän ruokavalion ja pysyy sillä hyvällä tuurilla pari kuukautta, jonka jälkeen retkahtaa. Mä olen nyt opettelemassa ensimmäistä kertaa elämässäni normaaleja elämäntapoja. Te ette ehkä ymmärrä millaista on olla aikuinen, ottaa vastuuta, ottaa itseään niskasta kiinni jne jos te olette tottuneita normaaleihin elämäntapoihin. 

Poltin muuten tupakkaa askin päivässä 13-vuotiaasta saakka, ja lopetin viime vuonna. Kyse ei ole tässä nyt itsekurista. Tupakka on yksi haitallinen tapa, jonka v

Tämä palsta on nykyään aivan kamala paikka, joten älä välitä ikävistä kommenteista. Löytyisköhän muulta joku kiva vertaistukiryhmä, facebookista esim. Mahtavaa, että muutat elämäntapojasi ja hyvä että olet muuttamassa pois kotoa. Sen jälkeen varmasti helpottaa. 

Vierailija
45/92 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä vanhempia on lasten niin helppo syyttää (ja pelkkää äitiähän ap tarkoitti). Minun mieheni syö valtavat määrät ja ei liho. Eilenkin mussutti karkkia vieressä kun katsoimme leffaa, mutta minä napsin cashewpähkinöitä. Ei tulisi mieleenkään syyttää häntä, että hän tekee laihduttamiseni vaikeaksi. Olen aikuinen ihminen ja itse vastuussa siitä mitä syön.

Onko miehesi siis se ihminen, joka lapsena palkitsi ja rankaisi sinua herkuilla? Tuoko hän sinulle herkkuja, ja sen jälkeen moittii kun olet niin lihava ja sinun pitäisi syödä terveellisemmin? Onko miehesi se ihminen, joka sinulle on opettanut ruokatapasi?

Mulle on täysin fine jos mun kaverit syö mun seurassa herkkuja. Jos he tarjoaa minulle, sanon ei kiitos. Mun mielestä miestä, joka syö omia herkkujaan, on aika turha verrata äitiin, joka on mut leikki-ikäisenä lihottanut

Jos rakkaalla puolisollasi olisi vaikeuksia pysytellä erossa karkista, niin tosiaanko menisit niitä hänen eteensä mussuttamaan? Melko mulkeroa toimintaa. Toisiaan rakastavat ihmiset tekevät kaikkensa että sillä rakkaalla olisi asiat hyvin, ja jotta hän saavuttaisi tavoitteensa, ihan ilman että häntä pitäisi siihen käskeä tai vaatia.

Vierailija
46/92 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teen raskasta vuorotyötä, mulla ei ole tänä kesänä edes viikkoa lomaa, mulla on univaikeuksia ja alhaiset ferritiiniarvot. Ja mä syön terveellisesti, se vaan on vaikeaa kun joku tyrkyttää herkkuja. Opettele ymmärtämään lukemaasi. 

Aloituksessa kerroit, että olet lomalla ja nyt sanot tekeväsi raskasta vuorotyötä. En minäkään ymmärrä lukemaani. Eri.

Kesäloma. Loma koulusta. Kesäloma-aika. Kenellä normaalilla nuorella on näinä päivinä varaa pitää lomaa? 

Vierailija
47/92 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi hyvä että olet puuttunut asiaan ja opettelet terveellisiä elintapoja. Kuulostaa siltä ettei äitisi halua sinulle hyvää. Onneksi pääset kohta omillesi.

Ikävä sanoa mutta ehkä jopa pääsisit helpommalla katkaisemalla välit äitiisi, tai valehtelemalla että et suinkaan yritä muuttaa elintapoja mutta et vaan halua syödä herkkuja just nyt kun ne oksettaa tms. Tai keksiä että sulla on bulimia. Ehkä huonoja neuvoja mutta epärehellisen kiusaajaäidin kanssa rehellisyys ei aina kannata, vaan antaa samalla mitalla takaisin. 

Vierailija
48/92 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei cashew pähkinöiden napsiminen kyllä laihdutukseen auta.

Kyllä pähkinät sopivat laihduttamiseen, mutta ei niitä saa kourallista enempää napostella. 

Vierailija
49/92 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuunaapa ateriarytmiäsi niin, että aamiainen on oikeasti iso eli esimerkiksi se sun puuro sisältää reilut 100g raejuustoa, kymmenkunta cashew pähkinää tms, paljon marjoja (yli 100g) ja pala leipää vielä päälle. Samoin iso lounas, niin että ennen kahta olet syönyt vähintään  puolet päivän kaloreista, mukana reilusti kasviksia. Mieluiten tosiaan niin että kumpikin ateria sisältää noin 30g proteiinia (vähärasvaista) ja reilut 500kcal. Jos haluat välipalan niin vaikka purkki proteiinirahkaa ja banaani. Iltaa kohden voit keventää, mutta huolehdi että proteiiniä kertyy tasaisesti eikä kokonaiskalorimäärä jää liian pieneksi. Itselleni kävi niin, että kaapissa saa olla suklaata, makeanhimo ja napostelutarve hävisi aamu- ja proteiinipainotteisella syömisellä. Mutta tosiaan herkut kaappiin ja yritä nukkua enemmän!

Se että herkut houkuttaa viittaa siihen että joko syöt liian vähän tai vääriä asioita kylläisyyden kannalta, tai että ateriaryhtmisi  ei ole sinulle sopiva.  Äitikin toki toimii tyhmästi tässä.

Vierailija
50/92 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäloma. Loma koulusta. Kesäloma-aika. Kenellä normaalilla nuorella on näinä päivinä varaa pitää lomaa? 

Luulisi, että siellä koulussa olisi oppinut kirjoittamaan.

Vierailija
51/92 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisikohan olla mahdollista, että äitisi on itsekin myös lihava ja haluaa siksi, että epäonnistuisit jotta hänen ei tarvitse kokea olevansa itse epäonnistunut?🤔

Vierailija
52/92 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttu tunne. Oma luonnehäiriöiseksi todettu äitini teki tuota samaa. Kantoi pienestä pitäen rasvaa, suolaa ja sokeria nenän alle ja veti herneen nenään jos ei syönyt ruokaa. Sitä piti syödä paljon ja kehua suu vaahdossa, muuten tuli aiheuttaneeksi hillittömän uhriutumiskohtauksen kun se vaivalla tehty ruoka ei kelpaa. Sitten kun paino heilui reilusti toisella sadalla äitimuori pääsi häpeämään silmät päästään lihavaa tytärtään, yleensä hyvinkin julkisesti. Kun sain kaikista sabotointiyrityksistä huolimatta laihdutettua jonkin verran alkoi nälvintä siitä, miten kauhealta riu'ulta minä näytin. Tämäkin yleensä muiden kuullen. Vanhaa kunnon kaksoisviestintää.

Äiti on kuollut ja minä olen edelleen reilusti ylipainoinen. Vaikka järkitasolla asiat ymmärtää, ei tunnetason asioiden käsittelyyn riitä edes vuosikymmen kun lapsuus ja nuoruus on kustu oikein kunnolla.

Se, joka sanoo, että olisit pistänyt välit poikki. Helppo sanoa sellaiselta, joka ei koskaan ole luonnehäiriöisen kanssa elänyt. Ja tilanteeseen liittyy luonnollisesti myös muita ihmisiä. Elämä ei ole aina niin yksinkertaista.

Ja niille, joiden mantra on: syö vähemmän ja liiku enemmän. Jos asia olisi näin yksinkertainen, meillä ei olisi ylipainoisia.

Ap:llä ei tilanne ole ilmeisesti ihan yhtä paha kuin itselläni aikanaan. Jonkinlaisesta sabotoinnista on kuitenkin kysymys. Ehkä äiti on kateellinen tyttärelleen, jolla on elämä edessä. On paljon ihmisiä, jotka nauttivat toisten ylipainosta, koska tuntevat itse olevansa jotenkin parempia. Ainakaan äiti ei tue millään tavalla tytärtään.

Joku totesikin, että suklaan kantaminen sokerikoukussa olevan ihmisen eteen on sama kuin kantaa viinaa juopolle. Ilkeä teko!

Vierailija
53/92 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ennen tuollaisista vanhemmista kuullut, että yli  100 kiloiselle vielä kannetaan herkkuja. Päinvastoin, että yritetään rajoittaa  syömistä, mutta sekään ei ole hyvä, kun ihmisellä on kehonrauha. Toivottavasti et kesän aikana liho vielä lisää. Syksyllä sitten hoidat kaikki syömisesi ihan itse ja jos et yksinkään onnistu saamaan ruokatottumuksiasi raiteilleen niin käänny ravitsemusterapeutin puoleen. Ehkä sinulla on omassa huushollissa vähemmän käyttörahaa niin ei ole varaa enää herkkuja ostellakaan.

Vierailija
54/92 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tähän aikaan päivästä voisit jo olla lenkillä suklaanmussutuksen sijaan.

Sinä yrität elää terveellisesti, silloin ei olla väsyneitä ja nälkäisiä, silloin toimitaan. Jos kurkun pilkkominen on ylivoimaista, ei vika ole äidissäsi.

Mua ei siis kiinnosta käydä lenkillä. Yritän nukkua vähän ennen iltavuoroa. Ja ei, en mussuta suklaata, olen tänään syönyt puuroa mustikoilla ja raejuustolla. 

Aloituksessa olit vielä lomalla, yllättäen huomasit, että et enää olekaan?

"Ihan kun tässä lomalla ei muutenkin tulisi tarpeeksi herkkuja syötyä."

Viittasin lomalla lomaan koulusta ja yleiseen lomakauteen. Käydään huvipuistossa, elokuvissa, kesäteatterissa, jätskikiskalla, tapahtumissa, festareilla jnejn

Siis onko sun tekosyy höllyville läskeillesi se, että on lomakausi ja tulee syötyä herkkuja, vaikka itse et oel edes lomalla? No kohta on syksy ja masentaa ja lupa napsia suklaata, sitten joulusesonki herkkuineen ja ihan pian pääsiäinenkin ja aina on menossa joku kausi, jonka vuoksi ei voi sanoa ei lihottaville asioille.

Vierailija
55/92 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Herkkujen levitteleminen ja tuputtaminen ylipainostaan kärsivälle on sama kuin kantaisi viinaa alkoholiongelmaiselle. Tai joisi vieressä. Ap:n on pakko ottaa henkistä etäisyyttä äitiinsä ja tehdä lopullinen pesäero sitten kun pääsee omilleen. Sitä ennen on pidettävä vakava perhepalaveri. Epäterveellisen ruoan tarjoaminen ei ole äidinrakkautta. Se on kotikiusaamista.

Te ilkeät kommentoijat, muistakaa että kysymys on koulunsa päättäneestä 18-vuotiaasta nuoresta joka on vasta muuttamassa omaan kotiin.

Totta, kyseessä on 18v ikäinen henkilö, joka etsii tekosyitä syödä herkkuja. Olen niin väsynyt, että en jaksa pilkkoa itselleni salaattitarpeita - oikeastiko noin valtava väsymys katoaa, kun muuttaa pois kotoa? Kuka käy väsyneen ap:n puolesta kaupassa, tuskin opiskelijalla on varaa tilata salaattitarpeita kotiintuotuna.

Vierailija
56/92 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loma-aika - siis lupa syödä hillitön määrä herkkuja, koska on kesä?

Vierailija
57/92 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä välitä noista typeristä öyhötyskommenteista AP. Palsta mennyt kauheaksi sen jälkeen kun YliÖyhöLauta meni osin maksulliseksi.

Osa vanhemmista ei kestä sitä että toisen on nuori ja kaunis (ainakin vanhempiin verrattuna) ja on elämä edessä. Pitää yrittää lihottaa ettei tuntuisi ihan niin pahalta.

Äitisi pitäisi saada vastuuseen. 

Vierailija
58/92 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todellakin!

Kun aamusta alkaen syöt hyvin niin ei tule väsyä!

Teet äidillesi kauppalistan, nämä mulle tai sitten pyydät rahaa ja köyt itse!

Sanot että EI pizzaa pullaa jädee, vain marjoja hedelmiä kasviksia jnejne

EI äitisi sua syötä väkisin!

Vierailija
59/92 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todellakin!

Kun aamusta alkaen syöt hyvin niin ei tule väsyä!

Teet äidillesi kauppalistan, nämä mulle tai sitten pyydät rahaa ja köyt itse!

Sanot että EI pizzaa pullaa jädee, vain marjoja hedelmiä kasviksia jnejne

EI äitisi sua syötä väkisin!

Ap käy töissä, hän on täysi-ikäinen, mutta nähtävästi kaupassakäynti on vielä kokeilematon asia.

Vierailija
60/92 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos äiti sanoo, että sinun pitäisi syödä terveellisesti, ja kantaa silti suklaata ja herkkuja, niin äitihän tuossa on ongelma, eli hän yrittää vanhanaikaisesti osoittaa rakkautta syömisillä.

Jospa sanot suoraan, mutta kauniisti, että se olisi myös rakkautta, jos hän auttaa sinua laihtumaan ja pysymään terveenä.

Mutta itse ap myönsi että on heikko luonne ja ei kieltäydy suklaasta. Turha syyttää äitiä.

Suurimmaksi osaksi ihmisellä on heikko luonne. Varsinkin kun on kyse ruuasta. Ihminen on kymmeniä tuhansia vuosia elänyt nälässä ja rakentunut tämä himo ruokaan, ja että silloin sitä syödään kun sitä on. Tässä tuon äidin ajattelemattomuus juuri piileekin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä viisi