Vanhemmat tekee laihtumisesta pirun vaikeaa
Yritän korjata elämäntapojani, ja olen sanonut äidilleni, että koitan syödä terveellisemmin. Noh, silti se kantaa mulle herkkuja. Suklaata, karkkia, jäätelöä, sipsiä Leipoo lettuja ja pullaa. Tilaa pitsaa. Ihan kun tässä lomalla ei muutenkin tulisi tarpeeksi herkkuja syötyä. Ja ei, kukaan ei pakota minua syömään niitä, mutta väsyneenä ja nälkäisenä on ihan hemmetin vaikeaa alkaa pilkkomaan salaattia ruuan viereen, kun pöydällä vieressä odottaa suklaalevy. Ja vielä ärsyttävämpää tästä tekee se, että äiti itse kommentoi aina minulle, että olen niin iso ja pitäisi laihtua ja pitäisi syödä terveellisesti.
Läskeistään ei saa kuulemma syyttää lapsuutta, mutta kyllä mun painonhallinta varmaan helpompaa olisi ilman tätä ristiriitaa herkkujen tyrkyttämisen ja painon kommentoinnin kanssa.
Noh ehkä tämä tästä helpottaa, kun syksyllä muutan omilleni. Kunhan halusin avautua
T: N18 110kg/170cm
Kommentit (92)
Otan osaa. Tuttu tilanne.
Pitäisi olla niin että kukaan ei tyrkytä toiselle ruokaa ja vielä että kantaa sitä toisen eteen. Täällä on valitettu usein että miehiä pitää passata, mutta epäilen että on itse aiheutettua ja jotenkin sisäänrakennettua tuo ruuan ja kaiken muunkin tyrkyttäminen.
Lopetin tuopakanpolton yli 10 vuotta sitten. Sanallakaan en siitä vaimolle maininnut. Jotenkin oli se että hän kykenisi sen jotenkin toimillaan torppaamaan. Sama juttu kun koittaa syödä terveellisesti. Se on siinä että toista voi harmittaa tuo "terveysintoilu" ja haluaa sen jotenkin epäonnistuvan.
Asiat eivät vaan ole asioita, vaan aina siinä on jotain maton vetämistä toisen jalkojen alta.
Vanhemmat tekee aina elämästä helv ... Mikset muuta nyt jo pois kotoa, jos koet niin?
Niin, tähän aikaan päivästä voisit jo olla lenkillä suklaanmussutuksen sijaan.
Sinä yrität elää terveellisesti, silloin ei olla väsyneitä ja nälkäisiä, silloin toimitaan. Jos kurkun pilkkominen on ylivoimaista, ei vika ole äidissäsi.
Ruokaa ei saisi toiselle enää tänä päivänä tyrkyttää ,koska siitä ei enää ole pulaa. Kaikki saa varmasti riittävästi ravintoa vaikka sitä ei toisen nokan alle olla kantamassakaan.
Hirvittää joskus kaupassakin toisten täydet ostoskärryt. Se hirvittää että jos itse joutusi sen kaiken syömään. Hirvittää myös täydet jääkaapit. Hyvä että ovet menee kiinni. Vanhoja ruokia sitten laitetaan roskiin.
Lomalla olet ja silti niin väsynyt ettet jaksa syödä terveellisesti?
Seliseli. Nyt olisi aikaa panostaa!
Olet 18v, voit sanoa äidille, että en syö suklaata. Sitten annat sen levyn olla pöydällä syksyyn asti. Jokaisesta päivästä ilman suklaata laitat jääkaapin ovessa olevaan listaan itsellesi tarran ja kun tarroja on 10 kpl, palkitset itsesi 15 km kävelyllä.
Tee jääkaappiin vaikka linssikeittoa, jota voi ottaa jos yllättävä nälkä yllättää tai pidä siellä keitettyjä kananmunia.
Varaudu etukäteen nälkään. Tuo keittokin säilyy sen kolme päivää. Ja ihan hyvin voit syödä leipäviipaleen sen suklaalevyn sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Lomalla olet ja silti niin väsynyt ettet jaksa syödä terveellisesti?
Seliseli. Nyt olisi aikaa panostaa!
Teen raskasta vuorotyötä, mulla ei ole tänä kesänä edes viikkoa lomaa, mulla on univaikeuksia ja alhaiset ferritiiniarvot. Ja mä syön terveellisesti, se vaan on vaikeaa kun joku tyrkyttää herkkuja. Opettele ymmärtämään lukemaasi.
Heitä se suklaalevy ja muut sinulle tuodut herkut johonkin tiettyyn keittiön kaappiin jota et käytä. Jos äiti ihmettelee niin sano että siellä on herkkuvarasto ja äiti voi syödä niitä sieltä vapaasti.
oiekasti ajattele sitä roska kaappina tai kompostina ym. Siis niin että et koskaan ota sieltä mitään käyttöön. Ehkä äiti tajuaisi sitten lopettaa osteleminen kun aina vaan sanot että tunge sinne herkkuvarastoon suklaat/lätyt odottamaan sopivaa hetkeä.
Tsemppiä laihduttamiseen. Itse olen 53 v ja laihduttaminen on todella vaikeaa vaikka kukaan ei sabotoi hommaani. Sen olen oppinut että jääkaapissa pitäisi aina olla valmiina pilkotttuna hyviä kasviksia. Silloin kiusaus napata jotain muuta helppoa vähenee kun saa heti helposti jotain hyvää terveellistä. Ja tietysti kun on syönyt ne niin heti laittamaan jotain tilalle seuraavaa nälkää varten. Ja ruokailuja ei kannata jättää välistä vaan syö ja nukkuu säännöllisesti niin olo paras.
tsemppiä ap urakkaasi! Nauti siitä hyvästä olosta mikä on kun syö kasviksia ja jaksaa liikkua.
Kuka normaali ihminen syö suklaalevyä, kun pitäisi syödä ruokaa?
Vierailija kirjoitti:
Niin, tähän aikaan päivästä voisit jo olla lenkillä suklaanmussutuksen sijaan.
Sinä yrität elää terveellisesti, silloin ei olla väsyneitä ja nälkäisiä, silloin toimitaan. Jos kurkun pilkkominen on ylivoimaista, ei vika ole äidissäsi.
Mua ei siis kiinnosta käydä lenkillä. Yritän nukkua vähän ennen iltavuoroa. Ja ei, en mussuta suklaata, olen tänään syönyt puuroa mustikoilla ja raejuustolla.
Nyt alat preppaamaan ruokia etukäteen. Lue meal preppaus -metodi. Niin ja kaikki herkut aina herkkulaatikkoon piiloon.
Tiedän tuon tunteen. Olin parisuhteessa jossa toinen osapuoli kantoi herkkuja kotiin, silloin on turha vaatia itseltään itsekuria ja se vie ihan liikaa motivaatiota pois. Älä ota stressiä vaan ajattele niin että sitten kun asut yksin voit tehdä niitä parempia valintoja.
Jos äiti sanoo, että sinun pitäisi syödä terveellisesti, ja kantaa silti suklaata ja herkkuja, niin äitihän tuossa on ongelma, eli hän yrittää vanhanaikaisesti osoittaa rakkautta syömisillä.
Jospa sanot suoraan, mutta kauniisti, että se olisi myös rakkautta, jos hän auttaa sinua laihtumaan ja pysymään terveenä.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän tuon tunteen. Olin parisuhteessa jossa toinen osapuoli kantoi herkkuja kotiin, silloin on turha vaatia itseltään itsekuria ja se vie ihan liikaa motivaatiota pois. Älä ota stressiä vaan ajattele niin että sitten kun asut yksin voit tehdä niitä parempia valintoja.
Minä sain taas enemmän motivaatiota. Katoin, kun toinen mässytti ja samalla laskin kuinka paljon jäi itseltä turhia kaloreita syömättä.
Vierailija kirjoitti:
Syksyllä sun täytyy keksiä uusi tekosyy lihavuudellesi, kun et enää pysty äitiäsi siitä syyttämään.
Kyllä mä voin syyttää äitiäni mun ylipainosta. Oon kuitenkin ollut vakavasti ylipainoinen 5-vuotiaasta, silloinko mun jo olisi pitänyt ottaa itseäni niskasta kiinni ja lopettaa muiden syyttely? Mä kuitenkin oon tekemässä nyt elämäntapamuutosta, kunhan vaan valitan siitä, kuinka hankalaa se on.
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat tekee aina elämästä helv ... Mikset muuta nyt jo pois kotoa, jos koet niin?
Luulisi, että sopiva asunto on jo löytynyt syksyksi, joka vaan vapautuu kesän jälkeen. En kyllä mitään väliaikaista asuntoa hommaisi vain kesäksi, koska ei se muutto ole ilmaista.
Vierailija kirjoitti:
Jos äiti sanoo, että sinun pitäisi syödä terveellisesti, ja kantaa silti suklaata ja herkkuja, niin äitihän tuossa on ongelma, eli hän yrittää vanhanaikaisesti osoittaa rakkautta syömisillä.
Jospa sanot suoraan, mutta kauniisti, että se olisi myös rakkautta, jos hän auttaa sinua laihtumaan ja pysymään terveenä.
Mutta itse ap myönsi että on heikko luonne ja ei kieltäydy suklaasta. Turha syyttää äitiä.
Syksyllä sun täytyy keksiä uusi tekosyy lihavuudellesi, kun et enää pysty äitiäsi siitä syyttämään.