Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Millainen oli "emäntäkoulu" ennen vanhaan?

Vierailija
07.07.2024 |

Onkohan palstalla joitain sitä ikäluokkaa edustavia, joiden aikana oli vielä "emäntäkoulu"?

Minkä ikäisenä sinne mentiin? Oliko se käytännössä naisille oletus-jatko peruskoulun (tai oppikoulun kai siihen aikaan) jälkeen? 

Kauanko se kesti? Valmistiko se mihinkään muuhun kuin kotiäitiyteen? Pystyivätkö naiset tuolloin hakemaan "emäntäkoulun" jälkeen vaikkapa koulujen keittiöihin tai siivoushommiin? Sihteeriksi? Kotiapulaiseksi?

Mitä muuta kuin ruuanlaittoa "opetussuunnitelmaan" kuului? Oliko se koulumaista, että lukujärjestyksessä oli tyyliin maanantai, klo 8-10 pyykkäämistä, 10-12 ruuanlaitto jne? Vai enemmän sellainen kommuuni jossa naiset vain tekivät kotitöitä jonkun muun (kenen?) hyväksi määrätyn ajan ohjauksen alla?

Tiedän, että mummoni kävi emäntäkoulun, mutta hän ei ole enää elossa joten en voi kysyä häneltä näitä asioita. 

Kommentit (64)

Vierailija
41/64 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan pakko kysyä sinulta ap: mitä kuvittelet maatilalla emännän tekevän? Onko oletuksesi, että nytkin vain vaimoillaan?

Kysyn nimenomaan koska en kuvittele mitään. Olen sitä sukupolvea jolle nämä asiat eivät ole tuttuja. 

Suomessa ei ymmärtääkseni koskaan ole ollut mitään rentoa idyllistä kotivaimokulttuuria, jossa mies käy töissä, vaimo päivän aikana pitää itsensä sievänä, antaa suukon lapsille kun menevät kouluun ja pyyhkäisee ehkä hellaa hieman päivän aikana. Mutta silti koska kukaan ei ole mulle aiemmin kertonut tarkalleen mitä pari sukupolvea sitten tarkalleen kuului "emännän" tehtäviin, en sitä voi tietää. Tiedän että se ei ollut mitään idyllistä "tradwife"-elämää, mutta olen utelias tietämään yksityiskohtia. Emäntäkoulu ei selvästikään valmistanut naisia itsenäiseen elämään, mutta selkeästik

Jos haluat tietää enemmän niin kirjoja lukemalla voi oppia naisten historiasta, aika monet keskittyvät kuvaamaan miesten elämää, mutta kyllä sieltä naisiakin löytyy. Minna Canthista voi aloittaa, ne ovat aikalaiskuvauksia. Kaari Utrio, Laila Hirvisaari ja Ursula Pohjolan-Pihonen ovat fiktiota, mutta sieltäkin löytyy entisaikojen naisia, enemmän tai vähemmän totuudenmukaisia. Utrio on kirjoittanut tietokirjojakin naisten historiasta.

Vierailija
42/64 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emäntä leipoi pullat isännälle ja otti suihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/64 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan pakko kysyä sinulta ap: mitä kuvittelet maatilalla emännän tekevän? Onko oletuksesi, että nytkin vain vaimoillaan?

Kysyn nimenomaan koska en kuvittele mitään. Olen sitä sukupolvea jolle nämä asiat eivät ole tuttuja. 

Suomessa ei ymmärtääkseni koskaan ole ollut mitään rentoa idyllistä kotivaimokulttuuria, jossa mies käy töissä, vaimo päivän aikana pitää itsensä sievänä, antaa suukon lapsille kun menevät kouluun ja pyyhkäisee ehkä hellaa hieman päivän aikana. Mutta silti koska kukaan ei ole mulle aiemmin kertonut tarkalleen mitä pari sukupolvea sitten tarkalleen kuului "emännän" tehtäviin, en sitä voi tietää. Tiedän että se ei ollut mitään idyllistä "tradwife"-elämää, mutta olen utelias tietämään yksityiskohtia. Emäntäkoulu ei selvästikään valmistanut naisia itsenäiseen elämään, mutta selkeästik

Miksi päättelet, että emäntäkoulu ei valmistanut itsenäiseen elämään? Maitotili maksettiin aika usein emännälle (lähde: meijerin kirjanpidosta vastannut tätini) ja kaikki tiesivät, että tila kestää kyllä huonon isännän, mutta ei pysy pystyssä, jos emäntä on huono. Ja jos koskaan olet lypsänyt 30 lehmää käsin niin tiedät, että se ei ole kevyttä ja helppoa projektipäällikkönä olemista vaan ihan oikeaa työtä.

Vaikutat käsittämättömän yksinkertaiselta ihmiseltä, jos et kykene tekoälyaikakautena katsomaan samoja linkkejä, joita sinulle on annettu.Kysyt ja samalla sinulla on outo kuvitelma siitä, että naista ei ole koskaan arvostettu. Vaikka sinä et ole arvoa saanut, niin älä oleta, että muut naiset ovat kokeneet saman kohtalon.

Vierailija
44/64 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko että sinne oppikoulusta juurikaan mentiin, he kouluttautuivat yleensä korkeammalle.

Äitini kävi pelkän kansakoulun ja hän meni emäntäkouluun sen jälkeen. Oli keittiöalan töissä myöhemmin. 

Menin emäntäkouluun keskikoulun jälkeen, tai peruskoulu se silloin jo oli. Sitä en tiedä, kuka oli käynyt kansakoulun ja kuka keskikoulun, mutta luultavasti ylioppilaat kävivät mieluummin talouskoulun. En ainakaan tiedä, että kukaan samalla kurssilla opiskelleista olisi ollut ylioppilas.

Ei emäntäkoulu estänyt kouluttautumasta korkeammalle. Kävin ensin lukion sijasta opiston, ja myöhemmin valmistuin maisteriksi.

Vierailija
45/64 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummoni yritti saada minua hakemaan emäntäkouluun 90-luvun alussa.

Vierailija
46/64 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa ettei valmistanut itsenäiseen elämään? Tuon kirjoittaja on mitä suurimmassa määrin väärässä.

Nimenomaan itsenäiseen elämään me emäntäkoulun käyneet naiset olemme kyenneet. Osa on hoitanut isoa tilaa yksinään, osa virkanaisena hoitanut perheensä ja huushollinsa ilman apua, emmekä me ole olleet niin riippuvaisia miehestä ja miehen lompakosta kuin moni nuori nainen nykyisin on. Emmekä edes omasta äidistä, kun oli omat taidot taloudenpitoon.

Vierailija
47/64 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet ollut kotitaloustunneilla niin aika lailla samanlaista sisältöä oli. 

Eipä omat lapseni ole kertoneet, että kotitaloustunneilla olisi lypsetty, kasvatettu kaalia siemenestä kellariin, siivottu ym. Pesukoneen olen kotitalousluokassa nähnyt, mutta en tiedä, onko sitä koskaan oppitunnilla käytetty. Käsityötunnitkin ovat peruskoulussa erikseen.

Vierailija
48/64 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

80-luvun alussa kun kirjoitin ylioppilaaksi oli emäntä-tai talouskoulu monen välivuosikoulu, samoin keskikoulun jälkeen kun kaikkiin kouluihin ei päässyt ennen kuin oli 18v.

Ainakin meillä päin, jossa Naantalin emäntäkoulu oli lähin, oli sinne vaikea päästä, kaikki hakivat sinne varoiksi, muistan kun tulimme lukiokaverin kanssa bussilla kotipaikkakunnalle opiskelupaikkakunnalta, hän kauhisteli miten ei ollut päässyt emäntäkouluun, sen sijaan pääsi lääkikseen.

Ainakin hoitajaksi emäntäkoulusta sai lisäpisteitä ja naapurin tyttö sai työpaikan suurkeittiöstä emäntäkoulu käytyään. 

Vierailija
49/64 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluat tietää enemmän niin kirjoja lukemalla voi oppia naisten historiasta, aika monet keskittyvät kuvaamaan miesten elämää, mutta kyllä sieltä naisiakin löytyy. Minna Canthista voi aloittaa, ne ovat aikalaiskuvauksia. Kaari Utrio, Laila Hirvisaari ja Ursula Pohjolan-Pihonen ovat fiktiota, mutta sieltäkin löytyy entisaikojen naisia, enemmän tai vähemmän totuudenmukaisia. Utrio on kirjoittanut tietokirjojakin naisten historiasta.

Pelkästään jo tässä ketjussa on vastannut todella moni emäntäkoulun henkilökohtaisesti läpikäynyt, mutta sun mielestä mun pitäisi silti palstalta kysymisen sijasta lukea kirjoja joista saisi enemmän tai vähemmän totuudenmukaisia kuvaelmia, enimmäkseen miesten elämää kuvaavia?  Oletko nyt ihan tosissasi? Eli on typerää kysyä asiasta henkilöiltä itseltään, ennemmin mun pitäisi lukea joidenkin ihan ulkopuolisten kuvauksia aiheesta, vieläpä hyväksyen että koska nyt puhutaan naisista niin suurinosa luettavasta materiaalista tulee miesten näkökulmasta? Ja me ei edes puhuta mistään muinaisista ajoista, vaan muutaman vuosikymmenen takaisista, jolloin eläneet ei ole vielä kuolleita eikä edes mitään seniilejä vanhuksia.

Tämä ketju on jo tähän mennessä tarjonnut paljon enemmän tietoa kuin mitä asiasta googlettamalla on löydettävissä. 

-Ap

Vierailija
50/64 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up. 

Vierailija
51/64 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen käynyt talouskoulun eli vanhan ajan emäntäkoulun. Se kesti yhden lukukauden elokuusta joulukuulle. Sinä aikana oli 3vk käsitöitä, 3vk pyykkihuoltojuttuja ja loput kokkailua. Se kokkailu oli parasta. Kävin vielä englanninkielisen linjan, tosin kaikki opiskelukaverit ja ope olivat ihan suomalaisia, mutta reseptit englanniksi.

Mä olen kuullut, että Pohjois-Karjalassa ainakin silloin n. 20 vuotta sitten vielä oli perinne, että sinne hakeutui paljon nuoria aikuisia, että silloin kaikki ryhmät täyttyivät nopeasti.

Vierailija
52/64 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen käynyt talouskoulun eli vanhan ajan emäntäkoulun. Se kesti yhden lukukauden elokuusta joulukuulle. Sinä aikana oli 3vk käsitöitä, 3vk pyykkihuoltojuttuja ja loput kokkailua. Se kokkailu oli parasta. Kävin vielä englanninkielisen linjan, tosin kaikki opiskelukaverit ja ope olivat ihan suomalaisia, mutta reseptit englanniksi.

Mä olen kuullut, että Pohjois-Karjalassa ainakin silloin n. 20 vuotta sitten vielä oli perinne, että sinne hakeutui paljon nuoria aikuisia, että silloin kaikki ryhmät täyttyivät nopeasti.

Talouskoulu ei ollut se vanhanajan emäntäkoulu, jossa oli navetta, puutarha ja lastenseimi sekä enemmän käsitöitä ja siivousta oppiaineena kodinhoito. Oikein vanha  emäntäkoulu kesti noin vuoden tammikuusta joulukuuhun. Ehkä juuri sitä ajatellen, että samat oppilaat näkivät maatilan ja puutarhan töissä koko satokauden kylvöstä sadonkorjuuseen ja sen säilytykseen.

Vierailija
53/64 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Emäntäkoulussa rapsutetaan emätintä, sitä tehdään pääasiallisesti joka päivä, eipä oikein muuta raportoitavaa tällä erää.

Vierailija
54/64 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olet ollut kotitaloustunneilla niin aika lailla samanlaista sisältöä oli. 

Aika lailla kaukana kotitaloustuntien sisällöstä vai katkoitteko te kanoilta kauloja ja lahtasitte sikoka, oliko teillä oma taikinajuuri?

Heh. Mistä vuosikymmenestä puhutaan? Ei 60-luvulla tuollaista ollut. 

Vierailija
55/64 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emäntäkoulu taisi valmentaa maatalon emännäksi ja talouskoulu oli kaupunkilaisnaisille. Kummastakaan ei tainnut saada ammattipätevyyttä, mutta jonkinlaisia pisteitä taisi saada vaikkapa hoitoalalle pyrittäessä. 

Mielenkiintoista! Eli käytännössä kyseessä oli ns "vaimokoulu". Olikohan se ilmainen vai maksullinen? Mentiinkö sinne mielellään vai painostettuna?

Kyllä se emäntäkoulu valmensi maatalon emännäksi eikä vaimoksi, ihan vastaava koulu oli maatalon isännille. 

Isännille oli maamieskoulu.

Vierailija
56/64 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini kävi emäntäkoulun 60-luvulla. Se oli sisäoppilaitos jossa opeteltiin maatilan emännäksi. Äitini ei osannut laittaa ollenkaan ruokaa kouluun mennessään, mutta oppi koulussa hyväksi ruoanlaittajaksi ja käytti koulun oppikirjaa "Maija keittää" vielä 90-luvullakin. Emäntäkoulussa oli myös maatilan eläinten hoitoa joka oli oppilaiden vastuulla ja kun esim sika porsi (eli synnytti) yöllä niin oppilaat valvoivat ja tarvittaesaa auttoivat sikaa. Äitini sai emäntäkoulusta lisäpisteitä kodinhoitajan opintoihin ja pitkäaikaisia ystäviä.

Vierailija
57/64 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kyllä se emännän työ on ollut hyvinkin fyysistä. Ei se emäntä ole istuskellut nypertämässä vaan tehnyt raskasta ruumiillista työtä maalla ainakin vielä 60-luvulla. "

Etenkään kun 60-luvulla ei kaikilla maatiloilla ollut mitään mukavuuksia, ei edes sähköä saati juoksevaa vettä.

Vierailija
58/64 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko että sinne oppikoulusta juurikaan mentiin, he kouluttautuivat yleensä korkeammalle.

Äitini kävi pelkän kansakoulun ja hän meni emäntäkouluun sen jälkeen. Oli keittiöalan töissä myöhemmin. 

Menin emäntäkouluun keskikoulun jälkeen, tai peruskoulu se silloin jo oli. Sitä en tiedä, kuka oli käynyt kansakoulun ja kuka keskikoulun, mutta luultavasti ylioppilaat kävivät mieluummin talouskoulun. En ainakaan tiedä, että kukaan samalla kurssilla opiskelleista olisi ollut ylioppilas.

Ei emäntäkoulu estänyt kouluttautumasta korkeammalle. Kävin ensin lukion sijasta opiston, ja myöhemmin valmistuin maisteriksi.

Ei emäntä- tai talouskoulu silti tainnut pakollinen olla. Kumpikaan sodan aikaan syntyneistä isoäideistäni ei ole käynyt sitä enkä kyllä tunne ketään muutakaan emäntäkoulun käynyttä.

Vierailija
59/64 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emäntä leipoi pullat isännälle ja otti suihin.

Emäntä leipoi pullan ja isäntä laittoi pullan uuniin.

Vierailija
60/64 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kunpa olisi olemassa jokin hakukone, josta tämänkin asian voisi tarkistaa. Ei ole, niin parempi kyseä Av:llä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi kaksi