Kannattaako itse omnella omat vaatteet?
Ajattelin että jos hankkisi hyvän koneen ja luopuisi kokonaan paitojen ja housujen ostamisesta valmiina.
Kommentit (23)
Samaa ajatusta kypsytellyt pari vuotta. Koulussa ei olisi voinut vähempää kiinnostaa alkeet, eli melko alusta olen lähtenyt. Kannattaahan se tyylillisestikin, väärillä mittasuhteilla olevat trikoovaatteet on yksi syy mikä kannustaa opettelemaan. Ompelukoneen ostin käytettynä, saumuria ja peitetikkikonetta ei ole.
Minusta kenelläkään ei ole ongelmavyötäröä, liian lyhyitä/pitkiä käsiä tai vääränlaista rinnanympärystä. Harvalle istuu valmisvaatteet, enkä nyt tarkoita istuvuudella ihonmyötäisyyttä vaan mittasuhteita ja liikkumavaraa.
Asusteet, verhot, pyyhkeet, tyynyliinat, lakanat, kassit ja pannulaput ovat hyviä aloittelijalle taitojen kartuttamiseen. Luulisin että perushousut, hame ja mekko olisi myös helppoja. Ajattelin seuraavaksi mekkoa. Käytän vanhaa mekkoa yksinkertaisena kaavana ja muokkaan sitä vähän, mm. sivutaskut saumaan. Mietin uskaltaisinko koettaa suoraan vuoritettua mekkoa. Kankaan valitsen joka tapauksessa hyvin tarkkaan, että tulee mieluisa moneksi vuodeksi.
Luen paljon ompeluaiheisia juttuja ja katselen ohjevideoita.
Mä ompelen jonkin verran. Alkuun en ajatellut taloudellista hyötyä, vaan lähinnä, että saa vanhaa kiertoon ja tekemistä. Äitini ja pikkusiskot innostui, että tuunailin heille kivoja juttuja vintiltä löytyvistä vaatteista ja kankaista.
Uudet kankaat maksaa melkolailla, ettei Suomessa silleen itse tekeminen kannata. itse olen tehnyt sukulaisilla vintti/kellarilöytöjä. Samoin kavereiden vanhemmat ovat tuoneet mulle hurjasti vanhoja lakanoita, verhoja... osa menee matonkuteiksi ja osasta siten ompelen jotain uutta tai tuunaan. (löysin siis kangaspuutkin, jotka sain pilkkahintaan, pitäs vaan löytää niille paikka ja kasaaja)
Itse löysin kellarista jonkun 20-30 vuotta vanhan perusompelukoneen, joka piti putsata ja huoltaa. Käytin merkkihuollossa ja maksoi 50e. Nyt olen sillä viitisen vuotta ommellut. Huollon pyyntö oli, että toisin koneen kolme vuoden välein, jos viikottain käytän. Silloinkin se maksoi 50 euroa. Perussingeri, jolla päristelen suoraa ja siksakki, ja toisinaan peruuttelen.
Kyllä tästä kivaksi harrastukseksi on, mutta en mä hommaa työkseni alkais tekemään. Voisi jäädä tässä vaiheessa plussallekin, jos myisin jotain tekemiä juttuja esim kirppareilla muun tavaran joukossa.