Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaako itse omnella omat vaatteet?

Vierailija
07.07.2024 |

Ajattelin että jos hankkisi hyvän koneen ja luopuisi kokonaan paitojen ja housujen ostamisesta valmiina.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahallisesti vai tyylillisesti ?

Vierailija
2/23 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No vaikka rahallisesti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Silloin ei kannata ostaa kankaat suomesta. Ovat ihan älyttömissä hinnoissa.

Täältä moni suomalainen yrittäjä käy ostamassa tuotteensa:

https://shop.kl24.ee/?y_source=1_OTEwMDU1My03MTUtbG9jYXRpb24ud2Vic2l0ZQ…

Vierailija
4/23 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käy ensin kokeilemassa ompelemista vaikka kansalaisopiston käsityökursseilla. Ihan summamutikassa ei kannata koneita ostaa, jos homma ei nappaakaan.

Vierailija
5/23 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No vaikka rahallisesti.

Kirpparilta saa halvemmalla. Kankaat, napit, vetoketjut ym. maksavat niin paljon, että varsinkin kauniit ja hyvät napit ja isot ehjät vetoketjut kannattaa ottaa aina roskiin heitettävistä vaatteista, jos itse ompelee ja korjaa paljon.

Vierailija
6/23 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tämä riippuu todella, todella paljon siitä, millaisia vaatteita käytät ja osaat tehdä.

Pikamuoti on kaupassa paljon, paljon halvempaa kuin millä hinnalla saat itse pienostajana edes materiaalit, työhön käytetyn ajan hinnasta puhumattakaan. Toisaalta  pienostajille ei edes myydä niin huonolaatuista tavaraa, koska kukaan itse ompeleva ei tuhlaisi aikaansa mihinkään niin surkeaan.

Sitten kun ostat laadukastamateriaalia, on hinnat aika lailla samoissa kuin hyvälaatuiset valmisvaatteet kaupoissakin.

Jos sitten lisäksi oikeasti osaat tehdä - kaavoittaa, leikata, mitoittaa ja ommella - vaatteita saatat päästä samalla hinnalla misttatilausvaatteen tasolle. Mutta tämä vaatii osaamista, usein vuosien harjoitusta ja huomattavan määrän hätäilemätöntä ajankäyttöä joka vaatteen kohdalla. Joku hinta sillekin investoinnille kai olisi hyvä laskea, jollei vaateompelu jostain syystä ole sun mielestä erityisen mukava ajanviete.

Vierailija
7/23 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se vähän riippuu. Esim uudesta trikoosta paitojen ompelu ei kannata. Mutta taas jos tykkää mekoista/tunikoista voi kankaana hyödyntää vaikka kirppikseltä ostettua pussilakanaa ja sit hinta onkin jo melko halpa.

Tilpehöörit, napit, vetskarit yms maksaa kuten joku aiemmin kirjoitti... 

Liity facen ompeluelämää ryhmään ja vaatteiden tuunausta harrastavien ryhmiin niin voit tarkemmin tutustua maailmaan.

JA osta mieluummin käytetty kone kuin uusi halppis

Vierailija
8/23 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennemminkin kannattaa opetella muokkaamaan väärän kokoisia tai muotoisia vaatteita itselle sopiviksi.

Vierailija
9/23 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se vähän riippuu. Esim uudesta trikoosta paitojen ompelu ei kannata. Mutta taas jos tykkää mekoista/tunikoista voi kankaana hyödyntää vaikka kirppikseltä ostettua pussilakanaa ja sit hinta onkin jo melko halpa.

Liity facen ompeluelämää ryhmään ja vaatteiden tuunausta harrastavien ryhmiin niin voit tarkemmin tutustua maailmaan.

Mun mielestä ekaksi koneeksi käy halpiskin ihan hyvin. Käytetyt ompelukoneet voi olla vinkeitä, ne on vähän kuin autot: toimii jos käyttäjä tuntee koneen ja sen ominaisuudet, mutta jumittaa vieraalle.

Vierailija
10/23 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän liittyy myös se, että jos olet keskimääräisen kokoinen ja muotoinen, valmisvaatteet ovat halvempia ja helpompia.

Mutta jos olet pitkä tai lyhyt tai pitkäj/lyhytalkainen tai pitkäkätinen tai pitkäselkäinen tai jotenkin muuten ei-ihan-keskiverto, itse tekeminen voi helpottaa pukeutumista huomattavasti sekä rahallisesti että tyylillisesti. Mutta silloinkin pitää vähän osata kaavoittamista tai ainakin kaavojen muokkaamista mittojen mukaan,

Vierailija
11/23 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä ekaksi koneeksi käy halpiskin ihan hyvin. Käytetyt ompelukoneet voi olla vinkeitä, ne on vähän kuin autot: toimii jos käyttäjä tuntee koneen ja sen ominaisuudet, mutta jumittaa vieraalle.

Joo, mulla on viitisentoista vuotta sitten ostettu silloin tuhannen euron phaffi. Nykyhinta varmaan puolitoista tuhatta. Siinä on 32 erilaista tikkiä, joista jokaisella on noin seitsemän erilaista säätömahdollisuutta. Minä käytän niistä yleensä kolmea. Siinä vakiovarusteena kymmenkunta erilaista paininjalkaa, joista olen hukannut viisi (mukaanluettuna automaattisen napinläventekopaininjalan, jota en ole käyttänyt pitkiin aikoihin muutenkaan, koska oikeasti napinläpi on helpoin ja joustavin tehdä ihan vaan erilaisilla siksakeilla. Siihen saisi ohjelmoitua sitä ja tätä, mutta en minä jaksa, kun mulle koko pointti on siinä, että olen luova ja teen itse, enkä seuraa jotain valmismallia. Oikeasti mulle olisi hyvin riittänyt sellainen satasen singeri, joita kaupat on pullollaan.  Mutta tulipahan kokeiltua!

Vierailija
12/23 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketjussa on eaitetty kolme pointtia. Tyyli, raha ja sopiva koko. Mitä muuta voi olla?

Vierailija
13/23 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mulla on viitisentoista vuotta sitten ostettu silloin tuhannen euron phaffi. Nykyhinta varmaan puolitoista tuhatta. Siinä

Mitä saumoja käytät? Suoraa, siksakkia ja...

Vierailija
14/23 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehty paljon pitkiä housuja koska ongelmavyötärö.  Uskon että on edullista.  Itselle oli parempi tehdä omassa rauhassa.  Osta ensimmäinen kaava valmiina.

Vierailija
15/23 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

omko koneet, saumuri ja suoraommel, onko paikkakunnalla 'palakauppa' josta edulliset kankaat muutamalla eurolla/kg, osaatko kaavottaa

Vierailija
16/23 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mulla on viitisentoista vuotta sitten ostettu silloin tuhannen euron phaffi. Nykyhinta varmaan puolitoista tuhatta. Siinä

Sinulla olisi mennyt aikaa sitten hermot siihen satasen singeriin ja olisit ostanut paremman. Jos tarvitsee suoran ja siksakin, kannattaa valita mekaaninen metallirunkoinen peruskone. Kun vähän perehtyy asiaan, niitä on helppo huoltaa itsekin.

Vierailija
17/23 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mulla on viitisentoista vuotta sitten ostettu silloin tuhannen euron pha

Suoraa, siksakkia ja yhtä jousto-ommelta.

Vierailija
18/23 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Ketjussa on eaitetty kolme pointtia. Tyyli, raha ja sopiva koko. Mitä muuta voi olla?

Minä lisäisin listaan sen, että ompeleminen on tosi mukavaa ja rentouttavaa puuhaa. Suunnitteleminen ja lopputuloksen odotteleminen on kivaa. Ja pahimmassa tapauksessa virheistään oppii ja ehkä luonnekin kasvaa...

Vierailija
19/23 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, mulla on viitisentoista vuotta sitten ostettu silloin tuhannen euron ph

Toki hyvinkin mahdollista!, että olisin kauan sitten kyllästynyt halpiskoneeseen.  Mutta olen kyllä parikin kertaa tuntenut itseni vähän tyhmäksi sen kanssa. Lisäksi minä en missään oloissa ole sitä tyyppiä, joka itse huoltaa koneensa ihan perusperusperusalkeisjokapåivåishuoltoa lukuunottamatta. Siinå on kohtia, joita en ole siivonnut vuoteen

Vierailija
20/23 |
07.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietysti kyse on myös yksilöllisyydestä ja omasta luovuudesta ja siitä, että osaaminen ja osaamisen kasvaminen ovat tyydytystä ja onnellisuutta antavia asioita. Niitä ompeluharrastus voi kasvattaa. Voi tosin moni muukin harrastus, se on valintakysymys.

yksi mainitsematta oleva tekijä saattaa olla se, että moni itse ompeleva ajattelee aika huolella tekemiänsä ympäristövalintoja. Niiden kanssa voi päästä hyviin tuloksiin, mutta toki se vaatii vaivaa sekin.