Toistuvat paikat unissa
Minulla on vuosia tai jopa vuosikymmeniä (olen alle nelikymppinen) toistunut joitain samoja paikkoja unissani. Yksi näistä on vanhan mummolani vintti, se oli minusta lapsena hieman pelottava paikka ja toistuu usein unissa sellaisena, että siellä kummittelee tai on jotain muuta uhkaavaa. Talo saattaa olla vähän eri mallinen joltain osin unissa, mutta tunnistettavissa samaksi. Mainittakoon, että tämä mummolarakennus ei ole ollut meillä suvussa enää n. 15 vuoteen.
Toinen esimerkki nyt on ihan normaalia suomalaista ympäristöä, rivitalo, josta pienen tien päässä on kauppa. Ainoa vaan, että en ole ikinä tällaisessa paikassa oikeasti käynyt, vaikka se on unissa toistuva ja asun niissä tuossa rivitalossa.
Onko teillä esiintynyt unissa tiettyjä paikkoja toistuvasti ja oletteko perehtyneet, mistä nämä kertovat? Erityisesti kiinnostaa nuo paikat, joissa ei oikeasti ole käynyt.
Kommentit (32)
Usein olen nähnyt unta, jossa hiihdän Sognefjelletillä Norjassa.
Mun unissa on muutamia paikkoja jotka toistuu, varsinkin stressaavina aikoina. Nuhjuisia asuntoja yms
Vierailija kirjoitti:
Mun unissa on muutamia paikkoja jotka toistuu, varsinkin stressaavina aikoina. Nuhjuisia asuntoja yms
Eli stressaavana aikana sinäkin tunnet itsesi alitajuisesti nuhjuiseksi ja epämiellyttäväksi, tilanne taas helpottaa stressin lauettua?
Mullakin on unikaupunki. Pitäisi ehkä joskus piirtää sen kartta. Unessa muistan sen edellisiltä kerroilta ja ajattelen: Ai mä oon taas täällä.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin on unikaupunki. Pitäisi ehkä joskus piirtää sen kartta. Unessa muistan sen edellisiltä kerroilta ja ajattelen: Ai mä oon taas täällä.
Joo minäkin viime yönä unessa mietin, että voisikin taas käydä kurkkaamassa siellä kaupalla ja siellähän se oli tutulla paikallaan :) Harkitsen oikeasti, alkaisinko hakea noita kauppoja kartalta ja katsomaan, matchaako mikään paikka unimaisemiin!
ap
Vierailija kirjoitti:
Usein olen nähnyt unta, jossa hiihdän Sognefjelletillä Norjassa.
Mitä vikaa tässä? Perustele
Näin usein vuosikausia samanlaisen unen, jossa oli keittiö kolme porrasta alempana kuin ruokahuone, jossa oli iso pöytä. Ajattelin, ettei tuommoista taloa ole olemassakaan, uni kuitenkin toistui vuosien mittaan silloin tällöin. Eläkkeellä muutin Italiaan ja aloin etsiä taloa, jonka ostan. Kesti kaksi vuotta ja sata taloa ainakin katsastin. Sitten tuli tämä talo, jossa jo asua vuosia katsastuksella ja se oli siinä. Keittiö on kaksi porrasta alempana kuin ruokahuone. Unessa oli kolme porrasta. Nyt on sitten iso pöytä ja kahdeksan tuolia - aivan kuin unessakin oli. Talo on vanha kuten halusinkin ja keittiösiipi on rakennettu siihen sotien jälkeen, talo itsessään on toista sataa vuotta vanha. Mutta löytyipäs se unien talo kuitenkin. Tämän jälkeen en ole samaa unta enää nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Näin usein vuosikausia samanlaisen unen, jossa oli keittiö kolme porrasta alempana kuin ruokahuone, jossa oli iso pöytä. Ajattelin, ettei tuommoista taloa ole olemassakaan, uni kuitenkin toistui vuosien mittaan silloin tällöin. Eläkkeellä muutin Italiaan ja aloin etsiä taloa, jonka ostan. Kesti kaksi vuotta ja sata taloa ainakin katsastin. Sitten tuli tämä talo, jossa jo asua vuosia katsastuksella ja se oli siinä. Keittiö on kaksi porrasta alempana kuin ruokahuone. Unessa oli kolme porrasta. Nyt on sitten iso pöytä ja kahdeksan tuolia - aivan kuin unessakin oli. Talo on vanha kuten halusinkin ja keittiösiipi on rakennettu siihen sotien jälkeen, talo itsessään on toista sataa vuotta vanha. Mutta löytyipäs se unien talo kuitenkin. Tämän jälkeen en ole samaa unta enää nähnyt.
Korjaus: sitten tuli tämä talo vastaan katsastuksella ja se oli siinä. Ostin talon.
Vierailija kirjoitti:
Ihana tarina, kiitos kun jaoit! Ehkä tuo unen paikka on joku tulevaisuuden kotini, eihän sitä tiedä.
ap
Toistuva unipaikka on "Hyvinkään sairaala". Ei kuitenkaan oikea Hyvinkää vaan joku alitajuntani keksimä kaupunki, ehkä hieman pienempi ja vehreämpi kuin oikea Hyvinkää. Myöskään se sairaala ei ole oikea Hyvinkään sairaala vaan vanhempi ja tiiviimpi, hieman koulumainen rakennus.
Taustaa: lapsuudessa naapurin mummon ja papan lapsenlapset olivat Hyvinkäältä. En ollut koskaan käynyt siellä tuolloin joten alitajuntaani ilmeisesti tuolloin muodostui epämääräinen mielikuva Hyvinkäästä. Ensimmäinen työpaikkani aloitettuani lääkärinä oli Hyvinkään sairaala, ja alitajuntani on nyt jotenkin yhdistänyt ne muistot siihen mielikuvitushyvinkääseen ja rakentanut sinne mielikuvitussairaalan.
Olen ollut siellä unisairaalassa töissä ainakin lastenosastolla, jonkinlaisella vanhusten tehovalvontaosastolla ja syönyt ruokasalissa. Tiukkojakin tilanteita on koettu, mutta toisin kuin muissa työunissani en esimerkiksi kuluta tuntikausia yrittämällä päästä työpaikalle tai etsimällä työvaatteita, vaan Hyvinkään sairaalassa oikeasti pääsen potilaskierrolle ja saan hommia tehtyä. Muutenkin se on kaunis ja valoisa sairaala, joten mikäs siinä!
Talo jossa asuimme erän kanssa, hän on jo kuollut ja talo on tyhjänä. Olen unessa sivullisena ja tarkkailen.
Joo sinällään hassua, kun en oikein ymmärrä tuota rivitaloa - elän nytkin aika tasaisen tylsää, mutta hyvää perhe-elämää asuen rivitalossa ja on meillä suht lähellä vastaava pieni kauppa. Ehkä se vaan jotenkin kuvastaa elämääni, nyt oli viime yönä tuohon kauppaan tullut vähän uutta ja tapasin siellä ystäväni, joten pientä vaihtelua tuli.
ap