50€ saa kuukauden ruoat kun tekee itse edullisista raaka-aineista.
Kommentit (46)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mene välttämättä sitäkään jos keräät pakkasen täyteen sieniä ja marjoja. Satokautena halvalla pakkanen täyteen kasviksia. Jos oikein pihistellään,niin tottakai onnistuu. Kalasta itse. Mato-ongen saa varmasti parilla eurolla.
Ei mulla köyhänä opiskelijana ainakaan ollut mitään isoa pakastinta. Oli 19 neliön yksiö ja siellä minijääkaappi ja siinä pakastelokero.
Sieniä voi sitten kuivata myös. Mun äitikin on köyhä eläkeläinen pienessä yksiössä,tosin sillä pakastin jääkaapin alapuolella. Vielä jaksaa marjastaa ja sienestää. Kevään kynnyksellä pakastin tyhjenee ja lähtee keräämään lisää. Toki hänkin 3 lapsen yksinhuoltajana piti kasvimaata ja siellä kasvoi perunat,punajuuret,vadelmat,porkkanat,herneet,sipulit yms. Ja kasvimaa oli yli 20 vuotta. Ja kävi töissä. Tuntuu nykynuoriso vieroksuvan,että pitää painaa vähän työtä jos jotain ilmaiseksi haluaa. Ei sienestämäänkään lähdetä kun se vaatii aikaa ja vaivaa.
Vierailija kirjoitti:
Marjojen ja sienien kerääminen vie enemmän energiaa kuin niistä saa, eikä niissä ole edes protskua. Paljon pitää tuolla budjetilla syödä makarylliä ja puuroa.
No, marjojen ja sienien kerääminen on kustannustehokasta oikeasti siinäkin, että ei tartte kuukausimaksua kuntosalille, kun kuntoilee sen edestä, että saa syötyä. Ja mene nyt niitten protskujes kanssa imemään vaikka äitis tissiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No riippuu ihan siitä mitä syö. Kesällä aika hyvin voisi onnistuakin, jos on rajattomasti vapaa-aikaa hortoiluun, kalastamiseen ja viljelyyn. Tai jos vaikka ostaa kerralla 20 kg kuivattua hernettä (maksaa noin 40 euroa), niin siitä saa noin 200 litraa hernekeittoa (riittää 600 hengelle). Lisukkeet porkkanat tahi lihatuotteet sitten nostavat hintaa. Oheen ostaa 20 kg kaurahiutaleita, maksaa noin 20 e, niin siinä on jo melkein vuoden jokaiselle päivälle ruokaa.
Sitten on ihan toinen juttu haluaako syödä joka aterialla koko vuonna kaurapuuroa ja hernekeittoa. Kai joku omam elämänsä manageri siihenkin löytyy.
Missä säilyttää? Betonikuutoissa ei ole tilaa säkeille vai ajattelitko veskissä säilyttää. Kauraryyniin tulee äkkiä hyönteisiäkin.
20 kg kuivattua hernettä vie tilaa noin 2 x 50 litran sä
Tietty tunnistin ja ite jatkoin sitä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän viisihenkisellä perheellä menee helposti tuo yhdellä kauppareissulla. Eikä ole paljoa per henkilö edes.
Viisihenkinen perhe syö tuolla päivän, 10e/hlö/vrk.
Kerro mitä ostat tuolla summalla? Mitä ruokia teet kuukaudeksi?
Sama keskustelunavaus on kuin vieteriukko joka pomppaa jatkuvasti tällä foorumilla. Ihmiset jotka näin kuvittelee, ei ota huomioon energiankulutusta ja monipuolista terveellistä ruokavalioita.
Minä ymmärrän, jos sinä teet vaikkapa toimistotyötä, et liiku oikeastaan ollenkaan, loppuaika päivästä menee sohvalla makoilulla. Voit syödä sen omenan + pari ruispalaa ja pärjätä sillä koko päivän. Sitten on ihmisiä jotka tekee fyysisesti raskasta työtä sekä liikkuvat myös vapaa-ajalla, haluavat syödä monipuolisesti ja terveellisesti jolloin keho ja mieli voi hyvin. Silloin tarvitaan muutakin kuin lasi vettä, omena, pari ruispalaa. On myös hyvä huomioida sukupuolten erilaiset ruuan kulutus tarpeet, miehet joutuvat syömään enemmän keskimäärin, ihan jo normaalikulutuksella.
Jos halutaan kuormittaa terveydenhuoltoa vielä lisää, kuunnellaan avaajan kaltaisia elän lasilla vettä, omenalla ja parilla ruispalalla koko päivän ihmisiä.
Saahan sitä varmasti mutta luulen että tuo on helpompaa täällä "etelän mailla". Tämän päivän kauppaostokseni:
Mansikat 500g 89snt/rasia
Uudet perunat (1kg) 49snt
Kuhaa muistuttavaa kalaa 600g 38snt (en muista kyseisen kalan suomalaista nimeä)
Tomaattia, kurkkua, rucolaa, sitruuna, appelsiineja (10kpl), punasipulipussi ja keltasipulipussi yhteensä 2,34e
Paikallinen cheddarjuusto 300g 63snt
Vessapaperi (8 rullaa) 45snt
Pahoittelut etten jaksanut eritellä heviosaston tuotteita paremmin. Asun toisessa EU-maassa, jossa oman maan tuotteet ovat edullisia, tuontituotteet sitten taas perkeleen kalliita. Esimerkkinä nyt vaikka joku Twix-patukka voi maksaa täällä 4-6e. Miksi Suomessa on toisinpäin ja menty perse edellä siihen kuuluisaan puuhun? Samat saatanan EU-tuet ne täkäläisillekin viljelijöille tulee.
Vierailija kirjoitti:
Marjojen ja sienien kerääminen vie enemmän energiaa kuin niistä saa, eikä niissä ole edes protskua. Paljon pitää tuolla budjetilla syödä makarylliä ja puuroa.
Sietääkin viedä energiaa. Monella varmasti on energiaa kehossa mitä voi kuluttaa pois. Mutta jos ei ilmainen liikunta kelpaa, mistä saa vielä pakkasen täyteen marjoja, niin minkäs sille voi.
Vierailija kirjoitti:
Saahan sitä varmasti mutta luulen että tuo on helpompaa täällä "etelän mailla". Tämän päivän kauppaostokseni:
Kuhaa muistuttavaa kalaa 600g 38snt (en muista kyseisen kalan suomalaista nimeä)
Tomaattia, kurkkua, rucolaa, sitruuna, appelsiineja (10kpl), punasipulipussi ja keltasipulipussi yhteensä 2,34e
Pahoittelut etten jaksanut eritellä heviosaston tuotteita paremmin. Asun toisessa EU-maassa, jossa oman maan tuotteet ovat edullisia, tuontituotteet sitten taas perkeleen kalliita. Esimerkkinä nyt vaikka joku Twix-patukka voi maksaa täällä 4-6e. Miksi Suomessa on toisinpäin ja menty perse edellä siihen kuuluisaan puuhun? Samat saatanan EU-tuet ne täkäläisillekin viljelijöille tulee.
Kertoisitko maan?
Vierailija kirjoitti:
Ei mene välttämättä sitäkään jos keräät pakkasen täyteen sieniä ja marjoja. Satokautena halvalla pakkanen täyteen kasviksia. Jos oikein pihistellään,niin tottakai onnistuu. Kalasta itse. Mato-ongen saa varmasti parilla eurolla.
Väittäisin, että syksyisin naapurin vaarilla ei mene sitäkään, jos ruuaksi ei lasketa kahvia, sokeria ja virvokkeita. Hän kalastaa, metsästää, marjastaa ja kasvattaa itse perunoita. Ehkä ruokavalio vaikuttaa yksipuoliselta, jos ei osta kaupasta juuri muuta ruokaa kuin leipää ja levitettä.
Kyllä näin on. Ostin varhaiskaalia, jauhelihaa, maitoa, oivariinia, salaatti tarpeet, juustoa, leikkeleet, jugurttia ja munia. Riisit ja mausteet oli jo valmiina. Tein kaalilaatikon, leivoin itse leipää. Pärjään oikeen hyvin noilla viikon ja hinta oli 35e yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoisi
En missään tapauksessa, kesti vuosia reppureissailla maata pitkin ja etsiä sellainen maa jonka politiikka, lainsäädäntö ja esimerkiksi verotus toimivat minun elämääni.
Vierailija kirjoitti:
Meidän viisihenkisellä perheellä menee helposti tuo yhdellä kauppareissulla. Eikä ole paljoa per henkilö edes.
Soijarouhetta, makaroni, porkkana, ihminen ei muuta tarvitse.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sietääkin viedä energiaa. Monella varmasti on energiaa kehossa mitä voi kuluttaa pois. Mutta jos ei ilmainen liikunta kelpaa, mistä saa vielä pakkasen täyteen marjoja, niin minkäs sille voi.
Pakastimeen ei marjoja kannata laittaa. Pakastin vie enemmän energiaa kuin marjoista saa. Pakastimeen kantsii hamstrata tarjouksesta rasvaa ja lihaa. Marjat säilyy halvalla kaupan pakastimessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pakastimeen ei marjoja kannata laittaa. Pakastin vie enemmän energiaa kuin marjoista saa. Pakastimeen kantsii hamstrata tarjouksesta rasvaa ja lihaa. Marjat säilyy halvalla kaupan pakastimessa.
Rasvainen liha taas ei säily kauaa pakkasessa.
Vierailija kirjoitti:
Laitapas tänne ostoslistaa ja sitten kuukauden menu niin katsotaan.
Tätä minunkin mielestäni pitäisi laittaa väitteidensä perusteiksi. Muuten on ihan huuhaata ja voimme unohtanut.
Satasella per henki per perheenjäsen just ja just onnistuu. Mut ei 50€/kk. Ja toi satanenkin edellyttää vaivannäköä niin ostosten teossa, ruuanlaitossa, kasvimaan pidossa kuin marjastuksessa ja sienestyksessä -jos haluaa, että ruokavalio muistuttaa edes jollain tavalla keskivertosuomalaisen ruokapöydässä näkyvää. Ja hyvin kasvispainotteista ruokaa.