Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi kaikki italialainen ruoka ja juoma kautta linjan on parempaa kuin suomalainen?

Vierailija
06.07.2024 |

En puhu nyt vain pastasta ja pizzasta tai punaviinistä vaan aivan kaikesta.

Kommentit (462)

Vierailija
361/462 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kreikkalainen ruoka myös on namia!

Vierailija
362/462 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea ymmärtää tätä valitusta ja aloitusta. Ruokahan on täsmälleen niin hyvää kuin millaista siitä itse tekee. Leipominen ei ole mitenkään vaikeaa. Suomessa kasvukauden lyhyyden vuoksi tuoretta tavaraa on vaikea saada. Mutta näin kesällä tarjontaa on. Torilta ja rekosta sekä kauppahallista löytää vaikka mitä, jos asuu alueella missä näitä on tarjolla. Pastakoneita löytyy suomalaisesta kaupasta. Myös sieltä marketin hyllystä löytyy parempaa kun vähän etsii. Itse ostan 90 % vihanneksista suoraan tuottajilta tai torilta ja marjat poimin itse. Jos ei tykkää pussileivistä, ei osta. On täällä leipomoita mistä saa tuoreita pussiin pakattuna, paitsi tietty maalla, jos se leipominen on liian vaikeaa.  

Tuo numeron 349 italialanen aamupala kuulostaa kyllä kamalalta. En voisi syödä noin makeaa heti aamusta. Ulkomailla yleistä, mutta en todellakaan ihaile, joku ihailee sen vuoksi kun se on ulkomailla hienoa mutta joku marmeladitäyte

Kumpaakaan ei tapahtunut, puuroa ei väheksytty ja keksejä ei ihailtu. Eri maissa ihan Euroopassakin on erilaisia ruokakulttuureita, luulitko itse, että kaurapuuroa tai muuta puuroa syödään kautta Euroopan kaikissa maissa kuten Suomessa? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/462 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eri, mutta hienostunut ja muikku ei kyllä millään tavalla sovi samaan lauseeseen😂 Suomessakin tunnettu roskakalana."

Suomessa hauki on tunnettu roskakalana, ranskassa arvostettuna ruokakalana. 90-luvun laman aikana silakka oli köyhien ruokaa, nykyään hienoa ravintolaruokaa.

Kunnon voissa paistettuja muikkuja ei mikään päihitä. Lähiruoka ja itse tehtynä on parasta, oli sitten Italiassa tai Iisalmessa.

Olen aina inhonnut muikkuja. Niissä on joku sellainen tunkkainen vivahdus, josta ei ikinä pääse eroon. Silakka on sata kertaa parempaa.

Olet varmaankin saanut margariinissa paistettuja muikkuja. Ne pitää paistaa voissa tai hätätilassa Oivariinissa, öljykään ei niille sovi.

Olen paistanut vuosia niin muikut kuin sardiinit niin, että pannulla on puolet rasvan määrästä kirkastettua voita ja puolet oliiviöljyä. Aina on tullut rapeita ja hyviä silakoistakin. Kerran viikossa vähintäin syön noita joskus kaksikin kertaa. 

Vierailija
364/462 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huomaa ettei 90% kirjoittajista ole ikinä edes käynyt Italiassa🤣 Tai korkeintaan turistirysissä ja itkee nyt huonoa ruokaa. Yleensä italialaisen ravintolan ylpeys ei salli huonon ruuan tarjoamista. Itse olen reissannut täällä 34v ja asunut muutaman ja vain pari keskinkertaista kokemusta etinomaisten sijaan, ehkä vain osaan valita ravintolan/ruuan paremmin? 

Vain pizzaa ilman täytteitä ja pelkkää mautonta pastaa. Joo-o

Italialainen ruokakulttuuri on äärettömän rikas, omien ihanien tuoreiden lähituotteitten lisäksi monien maakuntien ruuat on saaneet vaikutteita naapurimaista ja jopa Välimeren eteläpuolelta. Joka kylällä on oma erikoisuutensa, juustonsa, viininsä ja reseptinsä. Yksi elämä ei riitä kaiken kokemiseen!

Samoin. Asun Italiassa 15 vuotta enkä ole kyllä kertaakaan missään huonoa ruokaa saanut ja käymme usein ystävien kanssa trattorioissa ja ristoranteissa. Suomalainen turisti menee turistirysän bistroon tai pizzeriaan, jonka pitäjä on ehkä albanialainen tai romanialainen. En väitä niitäkään huonoiksi koska en ole kokeillut itse, mutta kuulopuheella kuullut. Joku täällä kirjoitti vielä, että kaikki ruokalajit pitää maksaa erikseen... ei osata edes päivän menyytä tilata, jossa saa antipastin, primon, secondon ja jälkiruoan yhteen hintaan juomat tietty päälle. Yleensä päivän menyy on erinomainen, niitä voi olla kaksikin tarjolla mutta suomalainen turisti tilaa vain pizzaa ja haukkuu sitten senkin huonoksi kun ei ole ananasta edes ja kinkkuakin pitää olla pari senttiä pizzan päällä kuten Suomessa. 

Vierailija
365/462 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomaa ettei 90% kirjoittajista ole ikinä edes käynyt Italiassa🤣 Tai korkeintaan turistirysissä ja itkee nyt huonoa ruokaa. Yleensä italialaisen ravintolan ylpeys ei salli huonon ruuan tarjoamista. Itse olen reissannut täällä 34v ja asunut muutaman ja vain pari keskinkertaista kokemusta etinomaisten sijaan, ehkä vain osaan valita ravintolan/ruuan paremmin? 

Italialainen ruokakulttuuri on äärettömän rikas, omien ihanien tuoreiden lähituotteitten lisäksi monien maakuntien ruuat on saaneet vaikutteita naapurimaista ja jopa Välimeren eteläpuolelta. Joka kylällä on oma erikoisuutensa, juustonsa, viininsä ja reseptinsä. Yksi elämä ei riitä kaiken kokemiseen!

Samoin. Asun Italiassa 15 vuotta enkä ole kyllä kertaakaan missään huonoa ruokaa saanut ja käymme usein ystävien kanssa trattorioissa ja

Pizzassa pitää olla palvikinkkua, salamia ja oikeaa Aurajuustoa. Muut ovat vapaavalintaisia täytteitä. Pohjan osuus saa olla enintään 1/3 pizzasta, siinä ei saa olla yli senttiä tyhjiä reunoja ja pizzassa pitää olla vähintään yhden päivän kalorit. Se on ihan sama vaikka olisit asunut siellä sata vuotta. Italialaiset ei pizzasta ymmärrä yhtään mitään.

Vierailija
366/462 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kalan maun ratkaisee suola. 1,5% on paistetussa minimi. Italialaiset osaavat kyllä suolata keitinveteen oikein. Pisteet siitä.

Vierailija
367/462 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei Italiassa ainakaan pastaruuat mitenkään erityisiä ole. Aika mauttomia usein jopa. Pizza on ok. Kreikkalainen ja vietnamilainen ruoka on paljon parempaa.

Vierailija
368/462 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutaman kertaa olen ollut Italiassa lomalla isommalla porukalla niin, että meillä on ollut kokki joka on valmistanut kolme pääateriaa päivässä. Lisäksi toki on syöty ulkona. En ihan allekirjoita aloitusta: Primi on usein pelkkää pastaa, esim voi-salviakastikkeella. Tai lihaton keitto kuten kasvisminestrone. Pastaa tai gnoccheja on paljon, mutta annos on tosi tylsä ja valtaosa menee roskiin. Sitten tulee secondi, jossa esim suolalla ja pippurilla maustettu pihvi ja ryöpättyä pinaattia. Tai kalaa ja päällä sitruunaa. Sitten on vuorossa se paras osuus eli jälkiruoka, ne on kyllä olleet herkullisia ja sopivan pieniä. Mutta itse en oikein perusta tuosta jaosta, että ensin syödään tärkkelyspitoista pastaa maha täyteen ilman lisukkeita ja sitten väännetään joku vasikanleike, jälleen ilman lisukkeita.

Alkupalat ja napsoteltavat on yksinkertaisia ja maukkaita kyllä.

Vierailija
369/462 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin. Asun Italiassa 15 vuotta enkä ole kyllä kertaakaan missään huonoa ruokaa saanu

Kuule se suomalainen PITSA on aivan eri ruokalaji kuin italialainen pizza. Siksi siitä ei kannata kiistellä ollenkaan. Tykkää sinä vaan suomipitsasta ja Aurajuustosta. Minulle ihan sama. 

Vierailija
370/462 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule se suomalainen PITSA on aivan eri ruokalaji kuin italialainen pizza. Siksi siitä ei kannata kiistellä ollenkaan. Tykkää sinä vaan suomipitsasta ja Aurajuustosta. Minulle ihan sama. 

Italialainen mauton lätty on maailman yliarvostetuin ruoka.

Vierailija
371/462 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italialainen ruoka on muutenkin täysin yliarvostettua. En kyllä vaihtaisi suomalaisia kesäherkkuja Italian eväisiin.

Vierailija
372/462 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai sitten se on ihan makuasia olisiko?

Aika moni muukin suomalainen on viettänyt Italiassa pidempiä aikoja, ja usein nimenomaan pienemmissä paikkakunnissa asuen ja autoillen maakuntia ympäri. Itse olen ollut hieman yllättynyt tuoreiden yrttien vähäisestä käytöstä, esim pidän enemmän omasta ragustani kuin sellaisesta mitä olen italiassa syönyt. Kaniinista tehdyssä ragussa liha on vähän possunlihan oloista ja tomaatti maistuu, no, tomaatille. Itse teen raguta mm riistalinnusta ja maustan tuoreella oreganolla ja pienellä määrällä valkosipulia.

Vierailija
373/462 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amaronet ovat kyllä heittämällä täyteläisempiä ja laadukkaampia kuin suomalaiset marjaviinit :) Toisaalta uuden maailman ja esim adrianmeren itäpuolen zinfandelit (crljenak) ja esim grenacha blandikset ylittävät italialaiset ripassot, barolot ja chiantit IMO. Ja amaronellekin on paikkansa, tuhdeille grilliruoille se ei oikein 'pärjää', tai ainakin menee hukkaan, joten kesällä sitä ei tule juuri ostettua.

Koskaan en karjalanpiirakkaa vaihtaisi italialaiseen burschettaan mutta makunsa kullakin.

Vierailija
374/462 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Amaronet ovat kyllä heittämällä täyteläisempiä ja laadukkaampia kuin suomalaiset marjaviinit :) Toisaalta uuden maailman ja esim adrianmeren itäpuolen zinfandelit (crljenak) ja esim grenacha blandikset ylittävät italialaiset ripassot, barolot ja chiantit IMO. Ja amaronellekin on paikkansa, tuhdeille grilliruoille se ei oikein 'pärjää', tai ainakin menee hukkaan, joten kesällä sitä ei tule juuri ostettua.

Koskaan en karjalanpiirakkaa vaihtaisi italialaiseen burschettaan mutta makunsa kullakin.

Aussit tekee merlot'n italialaisia paremmin.

Vierailija
375/462 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuten hyvä kommentti, johon voin samastua, mutta tuo epäsympaattinen emoji pilaa sen. Miksi, oi miksi te ihmiset käytätte sitä???. Mulla nousee karvat ja vastenmielisyys heti kun näen sen. Ettekö tahdo, että teitä kuunnellaan? :(

Vierailija
376/462 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siksi että täällä on nähty nälkää kautta historian ja tomaattikin oli ei niin kauan sitten eksoottinen ruoka.

Nykyään kaikki vaan tehdään passsshasta korvikkeesta voittojen toivossa ja elintarvikkeet ovat muuttuneet enemmänkin elintarvikkeen kaltaisiksi tuotteiksi.

Riisroverotus ei myöskään auta asiaa.

Vierailija
377/462 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italialainen arvostaa ruokaa, se on suuri osa elämää. Ovat panostaneet siihen,että heillä on tuoreet laadukkaat raakaaineet mitä käyttää. Suomessa ruoka on monelle täytettä taikka vihollinen, suomaisilla on usein ruokaan liittyviä ongelmia. Lehdet on täynnä juttuja kuinka epäterveellistä on se ja tämä ja sitten kuolet. Puolella kansasta on joku allergia tai rajoite, tai ainakin niin kuvittelevat. Ruoka on myös pitkälle jalostettua, että ihan sen vuoksi maha menee sekaisin ja sitten ihmiset luulevat sen olevan allergiaa jne. Ihan hukassa ollaan täällä pohjoisessa, elämän perusasiat hunningolla. Niin ja sitte  vielä se auringon ja lämmön puute 8kk vuodesta, ei kasva mikään.

Vierailija
378/462 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

omien ihanien tuoreiden lähituotteitten lisäksi monien maakuntien ruuat on saaneet vaikutteita naapurimaista ja jopa Välimeren eteläpuolelta. Joka kylällä on oma erikoisuutensa, juustonsa, viininsä ja reseptinsä.

Kommentin perusteella arvelisin, että suomalaiset häviävät tuotteistamisessa sekä oman kotoisen ruokakulttuurin arvostamisessa. Mitäpä myö tiällä osattais, nää on vaan tämmösiä tavallisia mustikkakukkoja ja savumuikkukeittoja. Ai tuo juusto? no tuommonen kutun juusto vaan ku on tuota vuohenmaitoo, se on ihan hyvä tuon kauraspelttileivän päällä.

Vierailija
379/462 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Italialainen makumaailma on pliisu muihin Välimeren maihin verrattuna. Hyvistäkään aineista ei saada makua irti. Oliiviöljykin on kuin rapsiöljyä verrattuna kunnon Kreetalaiseen. Viinit vetisiä, leipä suolatonta, voita ei osata tehdä lainkaan, tislatut juomat täyttä pontikkaa. Jäätelö imelää ja rakeista sekä mautonta. Entä suklaa? Kuvottavaa roskaa jopa Pandan suklaaseen verrattuna. Makeisia siellä ei edes ole. Hillot ovat kitkeriä. Ravintola-annoksessa on lihaa tai kalaa vähemmän kuin meikäläisessä kouluruuassa. Ei ihme, että nälkäkiukussaan heittelevät roskat maahan ja huutavat ja toitottavat torvia. Vaatteetkin ovat sekundaa, eivätkä sovi päälle.

Vierailija
380/462 |
08.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun suosikki on kyllä kreikkalainen ruoka, jos nyt pitää verrata. Maukasta ruokaa josta jää tunne, että on syönyt hyvin ja terveellisesti. Hyödyntävät kasviksia ja yrttejä hienolla tavalla.