Miksi kaikki italialainen ruoka ja juoma kautta linjan on parempaa kuin suomalainen?
En puhu nyt vain pastasta ja pizzasta tai punaviinistä vaan aivan kaikesta.
Kommentit (462)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Eri, mutta hienostunut ja muikku ei kyllä millään tavalla sovi samaan lauseeseen😂 Suomessakin tunnettu roskakalana."
Suomessa hauki on tunnettu roskakalana, ranskassa arvostettuna ruokakalana. 90-luvun laman aikana silakka oli köyhien ruokaa, nykyään hienoa ravintolaruokaa.
Kunnon voissa paistettuja muikkuja ei mikään päihitä. Lähiruoka ja itse tehtynä on parasta, oli sitten Italiassa tai Iisalmessa.
Olen aina inhonnut muikkuja. Niissä on joku sellainen tunkkainen vivahdus, josta ei ikinä pääse eroon. Silakka on sata kertaa parempaa.
Olet varmaankin saanut margariinissa paistettuja muikkuja. Ne pitää paistaa voissa tai hätätilassa Oivariinissa, öljykään ei niille sovi.
Öljy, chili, korianteri, inkivääri, valkosipuli ja soya, niin muikustakin saa ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa tehdään enemmän ruokahuijauksia kuin täällä. Se siitä paremmuudesta.
Suomalainen ruoka on jo vamiiksi niin ankeaa ja luokattoman huonoista aineksista tehtyä, ettei maksa vaivaa mitää huijata.
Herkkutatitkin, italialaisten himoruoka? Hehän ovat kateellisia meille, kun me saadaan kerätä niitä niin paljon kuin löytyy ja huvittaa. Heillä on joku älyttömän pieni kilomäärä, mitä saavat kerätä.
Juu, porcini!
Tosin italialaiset osaavat valmistaa siitä kaikenlaisia herkullisia ruokia, ei vain aina samanlaista sienikastiketta tai piirakkaa. Vuosia sitten älysin, että herkkutatteja voi syödä raakana kun löysin herkkutatticarpaccion reseptin. Se on todella ihanaa. Filepihvin päällekin voi laittaa pari ohuenohutta siivua herkkutattia, hyvää on!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käynyt italiassa 2 kertaa. Ruoka oli pettymys.
Turistirysissä varmaan söit. Pitää mennä missä käy paikalliset.
Pyrin käymään juuri siellä missä paikallisetkin käyvät. Muutaman kerran turistipaikoissa toki. Ei kehumista.
No jos on tottunut kotimaassa ABC:hen niin sitten saattaa jollekkin olla herkkuva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Italiassa tehdään enemmän ruokahuijauksia kuin täällä. Se siitä paremmuudesta.
Suomalainen ruoka on jo vamiiksi niin ankeaa ja luokattoman huonoista aineksista tehtyä, ettei maksa vaivaa mitää huijata.
Herkkutatitkin, italialaisten himoruoka? Hehän ovat kateellisia meille, kun me saadaan kerätä niitä niin paljon kuin löytyy ja huvittaa. Heillä on joku älyttömän pieni kilomäärä, mitä saavat kerätä.
Jep. Ja korvasienet ovat aatelia, tosin harva niistä uskaltaa tehdä mitään saati kerätä. Metsissämme on harvinaislaatuinen kirjo herkullisia lajeja joista italialaiset vain uneksivat. Pitää osata arvostaa laatua eikä tyytyä ketjukauppojen tusinatuotteisiin.
Suomessa ei ole abc:n lisäksi muita ravintoloita, joissa olisi tarjolla suomalaista ruokaa. Muut ravintolat tarjoilevat kaikkea muuta. Esimerkiksi hyvää italialaista, bussia jne.
En tiedä mitään mistään mutta nyt maistuisi mustamakkara ja Pate Paskajärvi. En ole käynyt ikinä missään tai lukenut ikinä mitään, mutta suomalainen jauhomakkara on parasta maailmassa mitä tiedän.
Ruoka, joka on kyllästetty mausteilla, kertoo vain ala-arvoisista ruuan raaka-aineista ja heikkotasoisesta valmistustaidosta. Erinomaisista raaka-aineista oikein tehty ruoka ei tarvitse mausteiksi kuin hyppysellisen suolaa ja ehkä pippuria, ja Michelin annos on valmis. Vain surkea kokki väittää muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aamupalalla on aina tuoretta tonnikalaa sitruunaöljyssä. Hummerinpyrstöä ja pikkelöityä okraa.
Tämä on joka kodissa vakio. Suomessa taas haisevaa kahvia ja joku muovipussileivän pala lauantaimakkaralla. Yök.
No ei kyllä ole. Tyypillinen italialainen aamiainen on maitokahvia ja joku kuiva ja makea kakunpalanen. On se silti parempaa kuin tuo kuvailemasti suomalaisaamiainen.
Ei siellä ole aamiaista. Horitaan kuppi espressoa lähiräkälän tiskillä seisaallaan ja juostaan peukku pyllyssä mamman vessaan ruikulipaskalle. Siinä se aamiainen. Turistit voivat tilata maitokahveja ja jotain kuivaa känttyä.
Höpö-höpö. Italiassa on kaksi pientä aamupalaa. Ensimmäinen syödään kotona joka on maitokahvi ja pari sokeritonta keksiä. Sitten mennään aamupäivän kuluessa juomaan kahvibaariin espresso tai capuccino ja lämmin brioche täytetty marmelaadilla. Hyvää on, eikä yhtään kuivaa.
Vaikea ymmärtää tätä valitusta ja aloitusta. Ruokahan on täsmälleen niin hyvää kuin millaista siitä itse tekee. Leipominen ei ole mitenkään vaikeaa. Suomessa kasvukauden lyhyyden vuoksi tuoretta tavaraa on vaikea saada. Mutta näin kesällä tarjontaa on. Torilta ja rekosta sekä kauppahallista löytää vaikka mitä, jos asuu alueella missä näitä on tarjolla. Pastakoneita löytyy suomalaisesta kaupasta. Myös sieltä marketin hyllystä löytyy parempaa kun vähän etsii. Itse ostan 90 % vihanneksista suoraan tuottajilta tai torilta ja marjat poimin itse. Jos ei tykkää pussileivistä, ei osta. On täällä leipomoita mistä saa tuoreita pussiin pakattuna, paitsi tietty maalla, jos se leipominen on liian vaikeaa.
Tuo numeron 349 italialanen aamupala kuulostaa kyllä kamalalta. En voisi syödä noin makeaa heti aamusta. Ulkomailla yleistä, mutta en todellakaan ihaile, joku ihailee sen vuoksi kun se on ulkomailla hienoa mutta joku marmeladitäytetty mikä tahansa tai keksejä heti herättyä, yäk. Itse syön maustamatonta, suoraan tuottajalta ostettua lisäaineetonta jugurttia tai puuron. Puuron väheksyntä ja keksien ihailu on outoa.
Siis jos ei tykkää muovipussileivistä saa paperipussiin piti kirjoittaa..
Vierailija kirjoitti:
Pihvistä italialaiset ei ymmärrä mitään. Pastaa ja vettä osaavat keittää ja kaiken pilata citronilla.
Costata? Fiorentina? Maailman parhaat pihvit!
Italiassa saat jopa paistista mureat pihvit, Suomessa ei fileestäkään:)
Fiorentinaa (n 800g sisä+ulkofile luulla) käytetään hiiligrillissä muutama minuutti ja se on sisältä lähes raaka, vain lämmennyt. Pehmeää kuin voi, ei edes veistä tarvitse näyttää. Lihakaupassa 25€ kilo.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te hyvät ihmiset osaa kokata itse. Ruoka on tasan niin hyvää kuin sen itse kokkaa. Ei kansallisuus sitä määritä. Itse en osta eineksiä ikinä, voinkin teen itse. Kummallinen keskustelu.
Tietenkin osataan mutta se ei ollut keskustelun aihe.
Em syystä en käy suomalaisissa ravintoloissa koska teen itse parempaa. Italiassa käyn, opettelen ja teen myös kotona näitä ruokia. Kuten muidenkin maiden ruokien kohdalla. Mutta tutustun mielelläni muiden maiden ruokiin paikan päällä.
Olet siis vähän samoilla linjoilla kuin se edesmennyt Silvio Berlusconi ,joka kävi täällä haukkumassa kaikki suomalaiset ruuat maanrakoon.
Huomaa ettei 90% kirjoittajista ole ikinä edes käynyt Italiassa🤣 Tai korkeintaan turistirysissä ja itkee nyt huonoa ruokaa. Yleensä italialaisen ravintolan ylpeys ei salli huonon ruuan tarjoamista. Itse olen reissannut täällä 34v ja asunut muutaman ja vain pari keskinkertaista kokemusta etinomaisten sijaan, ehkä vain osaan valita ravintolan/ruuan paremmin?
Vain pizzaa ilman täytteitä ja pelkkää mautonta pastaa. Joo-o
Italialainen ruokakulttuuri on äärettömän rikas, omien ihanien tuoreiden lähituotteitten lisäksi monien maakuntien ruuat on saaneet vaikutteita naapurimaista ja jopa Välimeren eteläpuolelta. Joka kylällä on oma erikoisuutensa, juustonsa, viininsä ja reseptinsä. Yksi elämä ei riitä kaiken kokemiseen!
Vierailija kirjoitti:
Olet siis vähän samoilla linjoilla kuin se edesmennyt Silvio Berlusconi ,joka kävi täällä haukkumassa kaikki suomalaiset ruuat maanrakoon.
Ihan aiheesta.
Suomalaiset pilaavat järvikalatkin paistamalla ne suolaisessa kirkastamattomassa voissa. Kirkastettua ei osata edes ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Samaa paskaa vuodesta toiseen,miksi se on parempaa.
Voisit opetella vähän lisää adjektiiveja, aika tylsää kun käytössä no vain yksi.
Vierailija kirjoitti:
aa-a kun on maailman tasolla kysytty ihmisiltä että minkä maan keittiö on suosikkinne, voittaja oli Italian keittiö.
Suomi ei ollut parhaan 50 joukossa.
HAISTAKAA syötte suomalaistaruokaa ja elossa olette,menkää afrikkaan haukkumaan heidän ruokiaan,kurkkunne katkeaa sekunneissa.
Ei todellakaan pidä paikkaansa. Afrikassa ihmiset käyttäytyvät hyvin ja huomaavaisena. Kaltaisesi töykeä toll havaitsisi pian olevansa pesrona non grata, kun ei osaa käyttäytyä.
Olet varmaankin saanut margariinissa paistettuja muikkuja. Ne pitää paistaa voissa tai hätätilassa Oivariinissa, öljykään ei niille sovi.