Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten motivoida lasta englannin kielen kanssa? Apua kaivataan

Vierailija
06.07.2024 |

Mitä teen, oon aivan pulassa. Lapsi on 12-vuotias ja enkun kanssa on alkanut tulemaan ongelmia. On muutoin hyvä koulussa, mutta englanti on akilleen kantapää. Nyt kesällä olen yrittänyt hänen kanssaan puhua siitä, kuinka tärkeää englannin kieli on, positiivisessa mielessä. Hän vaan vastaa, että hänestä tuntuu, ettei tule tarvitsemaan kieltä missään ja, että ei vaan ymmärrä puhetta lainkaan. Viimeksi kokeessa sai 3/10 siitä kuunteluosiosta, josta itse tajusin, että nyt ollaan menossa huonompaan suuntaan. 

Ajattelin jo, että ottaisin yksityisopetusta, mutta se on kyllä järjettömän kallista. Nyt on katsonut englanniksi ja englanniksi tekstitettyjä sarjaa telkkarista, ei pelaa sellaisia pelejä, joissa voisi englantia oppia. Yrittää selkeesti oikein vältellä sitä, että joutuisi englanniksi toimimaan missään tilanteessa. 

Tuudittauduin liian pitkään siihen, että nykypäivän lapset oppii englannin tuosta noin vaan netistä tmv. Ei todellakaan opi!

Voitteko antaa ihan mitä tahansa vinkkejä, mitä tässä voisi tehdä? Tukiopetusta voin toki syksyllä heti kysyä, mutta koska englanninkielin numero on kuitenkin 7 niin en tiedä pääseekö. Tuntuu, että opittu asia katoaa tosi nopsaan pois muistista. 

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsenlapsella ruotsin kanssa hankaluuksia. Lupasin lahjakortin valitsemaansa ruokapaikkaan, kun on suorittanut 50 päiväosiota duolingossa. Määritteli vanhempien kanssa päivän tekemisen siellä. Tekee ihan tyytyväisenä, vaikka aikoo käyttää korttia tyttökaverin kanssa.(käytössä maksuversio)

Vierailija
22/26 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä toisaalta tuon aiemman kanssa ettei kaikessa vaan voi eikä tarvitsekaan olla hyvä, mutta lapsen mielipide siitä ettei muka tule tarvitsemaan enkkua on kyllä väärä, muistan ajatelleeni samaa ruotsin kielestä ja siinä osuin kyllä oikeaan, ikinä en ole tarvinnut, englantia olen. Opetan työkaverille suomea mm. siten että laitan pieniä nimilappuja sinitarralla tavaroihin ja paikkoihin, vähän hassua ehkä mutta kyllä hän niitä lukemalla on kuitenkin oppinut kieltä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa leffoja joissa puhe ja tekstitys on englanniksi. Kivempi oppia kun materiaali on hauskaa.

Tätä suosittelen lämpimästi. Oma lapseni päätti oppia englannin ja sinnikkäästi katsoi sarjoja ja elokuvia mainitsemallasi tavalla. Sanoi, että alkuun ei meinannut ehtiä lukea oikeaan tahtiin tekstititystä mutta sinnikkäästi jatkoi ja tuotti tulosta. Englanti 10 ja kirjoituksissa L. Nykyisin työskentelee juurikin englanniksi.

Sitä, ettei tarvitse englantia työssä enää harva pystyy tänä päivänä ihan kokonaan välttämään. 

Vierailija
24/26 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivät kaikki vaan voi olla hyviä kaikessa. Sen kanssa pitää vain elää ja hakeutua esim. sellaiselle alalle, jossa englannin tarve on vähäisempi.

Opiskelu amista korkeammalle kyllä vaatii jo englannin kieltä. 

Opiskelu amiksessakin vaatii englannin kieltä 

Vierailija
25/26 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kakara harrastaa jotakin tai on kiinnostunut jostakin, mieti miten sen voisi kytkeä kieleen.

Itse opin eglantia mm.

-- kuuntelemalla musiikkia (Beatles, Rolling Stones) ja yrittämällä ymmärtää laulujen sanoja.

-- lukemalla englanninkielisiä sarjakuvia (Asterixit, Aku Ankat, Tintit), joita olin aiemmin lukenut suomeksi

-- lukemalla englanninkielisiä kirjoja (mm. Tuntematon sotilas), joita olin aiemmin lukenut suomeksi

Vielä tänäänkin laajennan sanavarastoani nettiä selaamalla. Otan tehtäväkseni selvittää jonkin asian. Aloitan googlettamalla ja sitä mukaa kun outoja sanoja tai termejä tulee vastaan, googletan xxxxx suomeksi. Tämä toimii molempiin suuntiin yyyyy in english.

Seuraava steppi on yrittäää saattaa kakara tilanteisiin, joissa on pakko vaihtaa edes muutama sana ulkomaankieltä jonkun (mielellään) natiivin kanssa. Oma tulikasteeni oli ruotsissa: isäni oli luvannut minuĺe ja pikkuveljelleni jäätelöt, jos ostaisimme ne ruotsiksi ruotsalaisesta jäätelökioskista. Tänä päivänä voisitte esimerkiksi tilata yhdessä jotakin (rättejä, lenklarit, musaa) netistä tms.

Vierailija
26/26 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerrot vain että nettipelien pelaaminen vaatii hyvää englannnin kielen taitoa. Oma poikani oppi niin hyvin että tuntemattomat luulevat20 natiiviksi.

Tämä on yksi hyvä tapa, tosin voi käydä niinkin, että liika pelaaminen tekee pojastasi sulkeutuneen hikkyn. Varoita, että kielitaidottomista tulee työttömiä narkomaaneja.

Ehkä jotain pehmeämpiä neuvoja esim, erikoisosaaminen ja asiantuntijatason työt vaativat vankan kielipohjan.