Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välivuosi ysin jälkeen

Vierailija
06.07.2024 |

Välivuosi ysin jälkeen. Tytär haluaa pitää välivuoden kun poikaystävä menee opiskelemaan toiseen kaupunkiin. Pelkään, että hän jää yksinäisemmäksi mitä nyt jo on. Mitä tehdä tässä tilanteessa?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahahanat kiinni. Kouluun tuon ikäinen kuuluu.

Vierailija
2/28 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskiko hallitus oppivelvollisuuden takaisin 16v?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hohhoijaa. Potku persiille ja kännykkä pois. 

Vierailija
4/28 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei missään nimessä. Lukion/amiksen jälkeen on sopiva hetki välivuodelle.

Tuon ikäisten on turha tehdä mitään poikaystävän takia, ehtivät erota vielä moneen kertaan ennen välivuoden loppua. Itse jätin osallistumatta wanhojen tansseihin mustasukkaisen vanhemman poikaystävän toiveesta, mutta ero ehti tulla jo ennen tanssikurssin alkua, ja sitten oli liian myöhäistä löytää paria, kahdella minua kysyneellä pojalla oli jo uudet parit. 

Vierailija
5/28 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo se valitettavasti onnistu kun oppivelvollisuus on 18 ikävuoteen saakka. Kaikilla pitää olla joku koulupaikka ysin jälkeen ja oman kokemuksen mukaan sitä myös valvotaan.

Vierailija
6/28 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppivelvollisuuden valvoja saattaa olla asiasta eri mieltä. 

Soittavat ensin, mutta lain mukainen tehtävä heillä valvoa,että alaikäiset käyvät jotain koulua.

Vierailija
7/28 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnistuu esim. jos saavat lapsen :) Älä kerro sitä heille kuitenkaan. Vakavasti: oppivelvollisuuden voi keskeyttää vain todellisesta tarpeesta. Poikaystävän opinnot ei riitä syyksi. 

Vierailija
8/28 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hehheh. Ei siis päässyt lukioon eikä amikseen. 

Vierailija
9/28 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei onnistu välivuosi. Oppivelvollisuus on 18-vuoteen asti. Joten mars koulunpenkille eikä muuta inisemään!

Ylipäätänsä - miksi tuollaista asiaa lähteä kyselemään keskustelupalstoilta?! Kyllä tuo asia taputellaan aika napakasti käsitellyksi ihan sen nuoren kanssa. Poikaystävä voi opidkella toisella paikkakunnalla ja lapsesi käy esim Tuvalla omalla paikkakunnallaan opintoja. Jotain otetta siihen vanhemmuuteen!

Vierailija
10/28 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mullahan oli aikanaan tavallaan välivuosi... yritettiin pakottaa kouluun, niin olin kirjoilla yhdessä koulussa, jonka jätin kesken syyslukukauden jälkeen ja olin salaa töissä jonkun aikaa. En siis paljastanut, että en ollut siellä koulussa. Ei siitä mitään harmia ollut, että piti välivuoden. Silloin omassa kaupungissa ei ollut mitään koulua, jossa olisin halunnut aloittaa opintoja ja vuosi piti odottaa, jotta sain luvan muuttaa muualle tiettyyn kouluun. 

Vierailija
11/28 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oen samaa mieltä vastaajien kanssa äitinä. Opiskelupaikka on saatu, mutta välivuosipuheet ovat voimistuneet kesän aikana.  -ap

Vierailija
12/28 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta on suora porttiteoria päihteisiin ja työttömyyteen. Eli ei.

Vierailija
13/28 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuori ei ilmoittaudu toiselle asteelle, saat perääsi lastensuojelun ja parhaimmillaan sakot oppivelvollisen opintojen edistymisen valvonnan laiminlyönnistä. Nyt rajat sille lapselle heti.

Vierailija
14/28 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oppivelvollisuus on vielä 18-vuotiaaksi. Ei ysiluokkalainen ole vielä sen ikäinen, jos ei ole jäänyt luokalle.

Hän voi mennä jatkamaan opiskelua saman kaupungin lukioon tai ammattikouluun kuin poikaystävä. Näin aikuisena sanoisin, että nuori tyttö ei voi tehdä huonompaa valintaa kuin jättää opiskelupaikan poikaystävän vuoksi. Itse tein sen virheen 16-vuotiaana, mutta 18-vuotiaana oli viisaampi, ja silloinen poikaystävä lähti mukaan samalla seudulle kuin minä opiskelemaan.

Vierailija
15/28 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruskoulun jälkeen ei tarvita mitään välivuotta!

Vierailija
16/28 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä se alaikäinen tytär tekisi välivuoden aikana?

Vierailija
17/28 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot sille että poikaystävän takia ei kannata omaa koulutustaan hylätä. Kerrot että jos he eroaa 10 vuoden päästä, kouluttamaton joutuu silloin menemään kumminkin kouluun. Ja opiskelijapoika ei häntä pysty elättämään.

Vierailija
18/28 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tää pari sellainen että he pystyisivät ottamaan vastuuta? Mietin että voisihan sellaistakin kompromissia ajatella että tyttö itsekin aloittaa toisen asteen koulun siellä poikaystävän opiskelupaikkakunnalla. 

Jos tulee ero, takaisin pääsee aina :) 

Vierailija
19/28 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta on suora porttiteoria päihteisiin ja työttömyyteen. Eli ei.

No tiedän, että kaikki tapaukset, jotka on "menneet johonkin kouluun, koska pakko", on keskeyttäneet ne opinnot hyvinkin pian aloittamisen jälkeen. Ovat kyllä päätyneet myöhemmin opiskelemaan tai työelämään. Itse pidin ysin jälkeen välivuoden ja jatkoin opintoja erikoislukiossa, myöhemmin yliopistossa. Moni nuori on jäänyt työelämään sen ns. välivuoden jälkeen. Nykypäivänä tietty ei taida olla niin helppoa sen välivuoden pitäminen. Ei ollut mun aikaan myöskään, kyllä kaikki aikuiset hiillosti ja pakotti kouluun, mutta oppivelvollisuutta ei ollut niin se oli oma päätös. Olin minäkin siis kirjoilla koulussa, jossa en käynyt. Mulla ei ollut velvollisuutta siellä olla, niin tieto siitä poissaolosta ei mennyt mihinkään. 

Vierailija
20/28 |
06.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole edes mahdollisuus. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän seitsemän