YLE: "On aika tottua siihen, että palvelua ei aina ole saatavilla suomeksi. Suomi ei voi toimia ilman ulkomaalaisia työntekijöitä"
Kumma kun en löydä tätä artikkelia suomeksi ylen sivuilta. Hmmm...
Miksi Suomen suurin kauppias kehottaa asiakkaita ottamaan vastaan ulkomaalaisia työntekijöitä?
"On aika tottua siihen, että palvelua ei aina ole saatavilla suomeksi. Suomi ei voi toimia ilman ulkomaalaisia työntekijöitä", S-ryhmän lehden kansi julistaa.
Yritys aikoo palkata myös lisää ulkomaalaissyntyisiä työntekijöitä, ja äskettäin se kehotti asiakkaitaan totuttamaan ajatukseen neljännesvuosittain ilmestyvän Yhteishyvän etusivulla.
Tänä vuonna sen kesäpainos omisti useita sivuja ja kaksi artikkelia aiheeseen, miten suomalaiset työnantajat tarvitsevat työntekijöitä ulkomailta.
Numeron etusivun sumutus oli melko rehellinen.
"On aika tottua siihen, että palvelua ei aina ole saatavilla suomeksi. Suomi ei voi toimia ilman ulkomaalaisia työntekijöitä", kopiossa lukee.
Kansikuvassa on otsikko, joka voidaan (kielioppitempun avulla) lukea kahdella tavalla: "Muuttajat Suomeen" tai "Suomen vaihtajat".
S-ryhmän henkilöstöjohtaja Hanne Lehtovuoren mukaan yritys aikoo palkata uusia tulokkaita, koska sillä on täytettäviä työpaikkoja.
"Lehden viesti [asiakkaille] oli olla ymmärtäväisempi", hän sanoi.
"Yleensä ihmiset ovat hyvin ymmärtäviä ja ovat usein iloisia saadessaan olla vuorovaikutuksessa työntekijän kanssa, joka yrittää puhua suomea - tai jopa mielellään puhua itse englantia", hän selitti ja lisäsi, että jos kommunikaatioongelmia ilmenee, lähellä on aina suomenkielisiä työntekijöitä. voi auttaa.
"Halusimme sanoa, että tarvitsemme ihmisiä, joilla on erilainen tausta ja että arvostamme heitä", Lehtovuori sanoi.
Kommentit (453)
Aina, kun olen tarvinnut heti ratkaistaviin ongelmiin ratkaisua, aspa on joku hinkuintiaani tai thailand tms. ellei sitten chattibotti. Arvatkaa vaan, onko ongelmaa ymmärretty suomeksi eikä kyllä englanniksikaan onnistu kumminkaan päin.
Ärsyttävä kehityssuunta. Edes lääkärissä ei saa palvelua enää selvällä suomen kielellä välttämättä ja viimeksi kun kävin niin siellä oli joku huonosti sönköttävä mikähän lie venäläislääkäri. Jälkeenpäin hoitsulta sain kuulla puolet asioista kun en tyypiltä itseltään ollut ymmärtänyt. Aika vaarallistakin kun terveydestä puhe ja jää asioita epäselväksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palvelua saisi suomeksi kun vain palkkaisia suomalaisia. Niitä riittää pilvin pimein tuolla koulutettuja kivoja sekä työteliäitä ihmisiä.
Niinpä. Mutta kun otetaan mieluummin kielitaidottomia ulkomaalaisia joille maksetaan paskaa palkkaa. Suomalaiset eivät halua tehdä töitä palkalla jolla ei tule toimeen.
Ehkä ulkomaalaiset saavat tukia niin pärjäävät hyvin pienemmällä palkalla?
Tässä on ilmiselvästi kysymys rahasta. Oletettavasti yritykset saavat valtiolta tukea, kun palkkaavat vierasmaalaisen töihin. Ja tietysti ensin palkka niin alas, ettei sillä pärjää suomalainen työntekijä Suomessa.
Saisinko minäkin kielitaidottomana töitä vaikka Ranskassa?
Jos menee palvelualalle töihin, ei voi olla liian haastavaa opetella alan ydinsanasto. Tuotteiden nimet, päivää, kiitos, numerot, missä on vessa, saanko nähdä ainesosaluettelon. Jos on niin idiootti, ettei tähän kykene, en luottaisi muuhunkaan "ammattitaitoon".
Suomalaiset ovat tällä menolla kohta uhanalaista väkeä.Missä suojelijat?
Maassa maan tavalla, eiku siis meillähän niin että maassa vieraiden tavalla.
Mitäs jos ulkomailta tulleet vaan opettelisivat suomenkielen? Ongelma ratkaistu.
S-mafia roudaa kehitysmaista orjia töihin. Itsellä vaihtuu asiointi cittariin, jos ei s-mafialta saa suomeksi palvelua.
Vierailija kirjoitti:
Jos menee palvelualalle töihin, ei voi olla liian haastavaa opetella alan ydinsanasto. Tuotteiden nimet, päivää, kiitos, numerot, missä on vessa, saanko nähdä ainesosaluettelon. Jos on niin idiootti, ettei tähän kykene, en luottaisi muuhunkaan "ammattitaitoon".
Coop tuotteiden nimet on jo englanniksi. Esim maito on milki, puuro on ovat meal ja leipä on bread.
Kun aikanani olen vanha ja sairas niin haluan että saan hoitoa suomen kieltä sujuvasti puhuvalta henkilöltä. Siihen minulla on Suomen lakien mukaan oikeus.
Koskaan ei ole muuta perustelua kuin ettei muka voi toimia. Onhan se toiminut ennenkin ja on niitä muitakin järjestelyjä kuin tuoda ihmisiä ulkomailta. Pelkkää ma tutusta.
Miksi kaupat ei palkkaa kokoaikaiseen työhön? Kaikki eivät halua nollatuntisopimusta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi kaupat ei palkkaa kokoaikaiseen työhön? Kaikki eivät halua nollatuntisopimusta.
Liian kallista, työvoiman tarve on jatkuvasti muutoksessa koska asiakkaat eivät käy kaupoissa tasaisesti. Siksi toisinaan voi olla hiljaista ja toisinaan kovat ruuhkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, minä lähetin viime vuonna useamman kerran hakemuksia S-ryhmän työpaikkailmoituksiin, enkä ikinä saanut kutsua haastatteluun. Sama juttu K-ryhmän kaupoissa. Kumma juttu kerta kaikkiaan
Eikös S-kaupat rekrytoi ilman nimiä, kuvia ja ikiä yms. Vain CV:n perusteella. Joten siinä mielessä ei ole syrjinnästä kyse.
S-ryhmä rekrytoi ainakin tänä keväänä Eezyn kautta nuoria kesätöihin. Piti olla cv:t, videohakemukset jne.
Vierailija kirjoitti:
Ylellä psykoosit tulilla. Not true tuo juttu. 😂
Ööh? Siellä artikkelissa on kuva tuosta yhteishyvän artikkelista. Tuskin yle olisi tehnyt jonkun feikki artikkelin...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, minä lähetin viime vuonna useamman kerran hakemuksia S-ryhmän työpaikkailmoituksiin, enkä ikinä saanut kutsua haastatteluun. Sama juttu K-ryhmän kaupoissa. Kumma juttu kerta kaikkiaan
Eikös S-kaupat rekrytoi ilman nimiä, kuvia ja ikiä yms. Vain CV:n perusteella. Joten siinä mielessä ei ole syrjinnästä kyse.
S-ryhmä rekrytoi ainakin tänä keväänä Eezyn kautta nuoria kesätöihin. Piti olla cv:t, videohakemukset jne.
Ja viimeistään haastattelussa paljastuisi se ihonväri. Tuskin s-ryhmä tai kukaan muu rekryää ketään ilman haastattelua.
S-Ryhmä pitäköön coopinsa, bannissa ollut ässä jo jonkun aikaa. Boikotti jatkuu hamaan tulevaisuuteen, jos vielä pitää opetella somaliaa. 😵💫
Olen sanonut tämän ennenkin, mulla on vuosien kokemus asiakaspalvelualalta, olen hakenut marketteihin ja kahviloihin enkä ole päässyt edes haastatteluun. Olen ihan tavallinen pari-kolmekymppinen suomalainen. Niin mikäs siinä siis on, että ihan pakko on palkata muualta?