YLE: "On aika tottua siihen, että palvelua ei aina ole saatavilla suomeksi. Suomi ei voi toimia ilman ulkomaalaisia työntekijöitä"
Kumma kun en löydä tätä artikkelia suomeksi ylen sivuilta. Hmmm...
Miksi Suomen suurin kauppias kehottaa asiakkaita ottamaan vastaan ulkomaalaisia työntekijöitä?
"On aika tottua siihen, että palvelua ei aina ole saatavilla suomeksi. Suomi ei voi toimia ilman ulkomaalaisia työntekijöitä", S-ryhmän lehden kansi julistaa.
Yritys aikoo palkata myös lisää ulkomaalaissyntyisiä työntekijöitä, ja äskettäin se kehotti asiakkaitaan totuttamaan ajatukseen neljännesvuosittain ilmestyvän Yhteishyvän etusivulla.
Tänä vuonna sen kesäpainos omisti useita sivuja ja kaksi artikkelia aiheeseen, miten suomalaiset työnantajat tarvitsevat työntekijöitä ulkomailta.
Numeron etusivun sumutus oli melko rehellinen.
"On aika tottua siihen, että palvelua ei aina ole saatavilla suomeksi. Suomi ei voi toimia ilman ulkomaalaisia työntekijöitä", kopiossa lukee.
Kansikuvassa on otsikko, joka voidaan (kielioppitempun avulla) lukea kahdella tavalla: "Muuttajat Suomeen" tai "Suomen vaihtajat".
S-ryhmän henkilöstöjohtaja Hanne Lehtovuoren mukaan yritys aikoo palkata uusia tulokkaita, koska sillä on täytettäviä työpaikkoja.
"Lehden viesti [asiakkaille] oli olla ymmärtäväisempi", hän sanoi.
"Yleensä ihmiset ovat hyvin ymmärtäviä ja ovat usein iloisia saadessaan olla vuorovaikutuksessa työntekijän kanssa, joka yrittää puhua suomea - tai jopa mielellään puhua itse englantia", hän selitti ja lisäsi, että jos kommunikaatioongelmia ilmenee, lähellä on aina suomenkielisiä työntekijöitä. voi auttaa.
"Halusimme sanoa, että tarvitsemme ihmisiä, joilla on erilainen tausta ja että arvostamme heitä", Lehtovuori sanoi.
Kommentit (453)
Pysytään suomiruotsienglanti linjalla koska muilla on omissa maissaan omat kielensä.Itärajallle vaan Suomi ruotsi ENGLANTI opasteet ja kentille niin tietävät olevansa unionin Suomi maassa.Finland hieno maa suomeksi käännettynä ruotsista.
Pitää saada lisää halpatyövoimaa ulkomailta...
Ja jatkaa väestönvaihdon agendaa...
Siinä lyhyt yhteenveto...
Hoitajat myyjät lähes samaa palkkaa mutta kun kassa tai hoitaja ei osaa Suomen niin että YMMÄRTÄISI mitä joku kysyy asiakkaat lähtee pois potilaat kärsii.
Saas nähdä kuinka kauan oikeisto saa riehua Suomessa ennen kuin käy niin kuin tuolla yhdessä saarivaltiossa🤔
Sellaiset sanat kuin mistä tästä tämä vielä sinne tässä EI MILLÄÄN OPI KÄSITTEITÄ bussit eikä muutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kumma juttu, minä lähetin viime vuonna useamman kerran hakemuksia S-ryhmän työpaikkailmoituksiin, enkä ikinä saanut kutsua haastatteluun. Sama juttu K-ryhmän kaupoissa. Kumma juttu kerta kaikkiaan
Ota yhteys ei-wokelehteen. Näytä dokumentit työnhaustasi ja tehkää juttu siitä. Voit silti olla anonyymi itse jutussa.
Iltasanomat tai Iltalehti voisivat kiinnostua.
Ravintoloissa yms. ei-välttämättömissä palveluissa ihan sama, millä kielellä sitä palvelua saa. Itse en ravintoloissa edes käy. Terveydenhuollossa, virastoissa jne. pitää sen sijaan palvelua saada suomeksi jatkossakin.
Ei ole linkattu lähdettä. Spämmikää ilmiantoa ja iomoittakaa disinformaatioksi.
Vierailija kirjoitti:
Jännää. Minä olen hakenut S-ryhmästä töitä 5 vuotta, eivät vaan suostu palkkaamaan minua :/
Sinä olet suomalainen. S-ryhmä on siis sen suhteen rasistinen
Laittakaa nyt ihmeessä pystyyn se nettisivu, jonne luetellaan työpaikat, joihin ei löydy muka tekijää Suomesta. Uskon, että työttömiä ja opiskelijoita nämä paikat kiinnostavat.
Tänä vuonna moni ei saanut kesätöitäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jännää. Minä olen hakenut S-ryhmästä töitä 5 vuotta, eivät vaan suostu palkkaamaan minua :/
Sinä olet suomalainen. S-ryhmä on siis sen suhteen rasistinen
No ei. S-ryhmä nimenomaan rekrytoi ilman nimiä ja kuvia. Joten koulutus ja työkokemus ratkaisee.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole linkattu lähdettä. Spämmikää ilmiantoa ja iomoittakaa disinformaatioksi.
Hei, mä laitoin kyllä linkin mutta se poistettiin.
Tässä se on uudestaan
Ap
Onko hauskaa jakaa disinformaatiota ja valheita?
Vierailija kirjoitti:
Laittakaa nyt ihmeessä pystyyn se nettisivu, jonne luetellaan työpaikat, joihin ei löydy muka tekijää Suomesta. Uskon, että työttömiä ja opiskelijoita nämä paikat kiinnostavat.
Tänä vuonna moni ei saanut kesätöitäkään.
Onko pakko ottaa huono suomalainen hyvän ulkomaalaisen puolesta?
Ylellä psykoosit tulilla. Not true tuo juttu. 😂
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa tällainen ulostulo aiheuttaisi maanlaajuisen raivon ja S-boikotin.
Niin juuri Ranskassa ja missä tahansa muualla paitsi täällä ja Ruotsissa. Se että pidettäisiin oman kansan puolta, niin ilkutaan mee töihin. Mulla on 3 ammattia enkä ole saanut kutsua S ryhmän haastatteluihin oman alan töihin. On kokemusta.
Suomalainen ei arvosta omaa kansaansa. Ja se tulee tuhoamaan tämän maan. Hyvä tuloiset mitä tunnen. m.. u Parturi maksaa 6e vähemmän entä viereinen suomalainen yrittäjä. Menen sinne. Äijä tienaa lähes 8 tonnia kuussa.
Kun miettii kehitystä 90 luvulta. En halua edes elää 50 vuotiaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ranskassa tällainen ulostulo aiheuttaisi maanlaajuisen raivon ja S-boikotin.
Niin juuri Ranskassa ja missä tahansa muualla paitsi täällä ja Ruotsissa. Se että pidettäisiin oman kansan puolta, niin ilkutaan mee töihin. Mulla on 3 ammattia enkä ole saanut kutsua S ryhmän haastatteluihin oman alan töihin. On kokemusta.
Suomalainen ei arvosta omaa kansaansa. Ja se tulee tuhoamaan tämän maan. Hyvä tuloiset mitä tunnen. m.. u Parturi maksaa 6e vähemmän entä viereinen suomalainen yrittäjä. Menen sinne. Äijä tienaa lähes 8 tonnia kuussa.
Kun miettii kehitystä 90 luvulta. En halua edes elää 50 vuotiaaksi.
Sinäkään et arvosta omaa kansaasi. Parturisi ei maksa veroja.
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt perusteet olisi hallussa.
Kansalaiset lukisi suomen kielellä kirjallisuutta, mutta ei.
Ei lueta ja kieli näivettyy. Kun ette lue kirjallisuutta suomeksi, niin ette tue kieltä.
Kieli kuolee ja tilalle tulee tönkituutii letsöö watsöö föynnää. Letsöö wätsöö föynää vidioos frömää tikatökää.
Oma vika, kun ei tueta ja ei osteta kirjailijoiden teoksia.
Tässähän me koko ajan kirjoitetaan ja luetaan suomeksi...
Hyvä johtaja Lehtovuori,
on ilahduttavaa, että palkkaatte uutta työvoimaa nykyisinä vaikeina aikoina. Toivottavasti järjestätte työntekijöillenne myös asianmukaisen perehdytyksen ja koulutuksen. Moni toimija järjestää yksilöllisesti räätälöityjä suomen kielen kursseja. On sekä asiakkaan että vieraskielisen työntekijän etu, että henkilökunta hallitsee keskitason suomen kielen.
Se on se keltainen neste joka nousee hattuun samaan tahtiin miljoonien eurojen mukana. Pitää saada enemmän vielä halvempia työntekijöitä jotta saa lisää miljoonia euroja omalle tilille.