Helsingissä todella mukava kuntouttava työtoiminta, melkein jo naurattaa
Kaksi kuukautta ollut nyt siellä, tietokone ja askartelu paja. 4 kertaa viikossa ja saa 650€ lisäksi 9€ päivä eli 144€ lisärahaa (plus asumistuki) siitä että istutaan siellä, juodaan kahvia ja teetä ja ilmaiset ruoat ja kaikki toiminnat vapaaehtoisia, saa istua rentoutushuoneessa kuulokkeet päässä vaikka sen 4 tuntia. Lisää tälläisiä!
Kommentit (49)
Vierailija kirjoitti:
Se on väärin, koska se ei ole tasa-arvoa pienituloisempiin nähden. Ja te pidätte yllä noita sossujen palkkoja ja outoja paikkoja.
Höpö höpö. Ne pienituloiset voi itse mennä sinne ja saada enemmän. Saavat myös ilmaisen bussikortin Helsingissä, Turussa ja Tampereella ainakin.
Tampereella on hyvinvointi paja missä treenataan ja liikutaan päivät pitkät :)
Vierailija kirjoitti:
Se on väärin, koska se ei ole tasa-arvoa pienituloisempiin nähden. Ja te pidätte yllä noita sossujen palkkoja ja outoja paikkoja.
Kuka ylläpitää?
Näihin paikkoihin yleensä pakotetaan, ei sinne kukaan työtön vapaaehtoisesti mene.
Ja minkälaisen työpanoksen itse annat jos palkkasi on 9e neljältä tunnilta?
Ei ole yksilöiden vika, että systeemi ei osaa.
Vierailija kirjoitti:
Suomi.
Aina keksitään jostain mistä olla katkera :D
Äläkä huoli. Hallitus on pitänyt huolen siitä, että yhä useampi jättää sen pienituloisen työnsä ja siirtyy kokonaan tuolle. Mistäs sitten uliset?
Siihen päälle kun pyörittää vielä omia pimeitä pikkubisneksiä niin mikäs siinä elellessä.
Vierailija kirjoitti:
M E N E T Ö I H I N
En halua kun saan yhteensä 1200€ kuussa menemättä orjuutetuksi. Aika kulunut jo tuo sinun huutelu, et taida itsekään siellä viihtyä? :D
Aloitushan ei pidä paikkaansa, koska käteen jäävä summa on 595 eikä 650. 650 oli joskus vuokra-asunnon raja yhdelle, taisi mennä trollilla vähän summat sekaisin.
Niin ja se 9 on muuten kulukorvaus, josta maksetaan matkaliput ja lounaat (niitä ei ole tarjottu edes kuntoutujille enää vuosiin). Summaa ei ole nostettu noin 20 vuoteen.
Se entinen nimi suojatyö kuvaisi tuota touhua paremmin vielä nykyäänkin.
Täällä oli kans tosi hyvä paikka aiemmin.
Ruuat sai ruokajaosta, joka päivä sai lämpimän ruuan ja kahvit, oli kivaa seuraa ja mukavaa tekemistä. Jäi omat rahat säästöön kun ruokaa ei tarvinnut ostaa. Jotkut osasi keplotella vielä itselleen harkinnanvaraisia tukia ja maksusitoumuksia milloin mihinkin, itse en tähän kehdannut lähteä. Yks tyyppi harrasti vanhoja autoja, säästi vuoden ja oli joka vuosi pari kuukautta thaikuissa.
Oli se silti mahtavaa päästä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Aloitushan ei pidä paikkaansa, koska käteen jäävä summa on 595 eikä 650. 650 oli joskus vuokra-asunnon raja yhdelle, taisi mennä trollilla vähän summat sekaisin.
Niin ja se 9 on muuten kulukorvaus, josta maksetaan matkaliput ja lounaat (niitä ei ole tarjottu edes kuntoutujille enää vuosiin). Summaa ei ole nostettu noin 20 vuoteen.
Ei pidä paikkaansa, kuntouttavasssa olen itsekin ja saan "matkakuluna" 9€ päivä ja silti ilmaisen bussikortin kuukaudeksi rajattomana. Toimeentulotuessa on tuo 595, ei työmarkkinatuessa.
Mikä on pajan nimi?
Olen itse myös kuntouttavassa. Työttömyyden pitkittyessä pyysin ihan itse päästä sinne, koska olin ollut aiemmin ja siellä on tosiaan paremmat olot kuin jossain työharjoittelussa. Pysyn siellä kunnes on tiedossa työpaikka.
Valtio voisi suunnitella systeemin uudestaan. Tosiaan miksi kukaan menee minnekään 8h päivässä "työharjoitteluun" sillä samalla 9 eurolla kun se ei sitä työpaikkaa kuitenkaan takaa.
Mulla on pahoja ongelmia (mielenterveys, unettomuus) mutta olen kuitenkin fiksu ja tekevä enkä mä koe, että tuo mua auttaa mihinkään kuntoutumaan, ei siellä ketään kiinnosta. Itseasiassa siellä lähinnä odottelen että pääsispä kotiin tekemään töitä.
Mistä sinua kuntoutetaan? Minulla murtui yhtenä talvena jalka ja minua kuntoutettiin noin puolisen vuotta kuntoutusaikana minulle laitettiin kuntoutustuet jalkaan ja sain kävelysauvat joihin tukien pääsin liikkumaan ja kuntoutumaan työkuntoiseksi. Onko noissa pään alueen vammoissa pidempi kuntoutumisaika? Miten nopeasti pääset jälleen työkuntoiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Se entinen nimi suojatyö kuvaisi tuota touhua paremmin vielä nykyäänkin.
Ei se ole työtä vaan aikuisten päivähoitoa. Ei tuollaisesta ole monellekaan iloa kun aika harva on niin epäsosiaalinen tai päihdekuntoutuja tai joku muu sosiaalisiin tilanteisiin tottumista tarvitseva. Loput nyhjää sen pakkojaksonsa ja sen jälkeen katoaa horisonttiin niin lujaa kuin pystyy ja toivoo ettei toista jaksoa tule ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
M E N E T Ö I H I N
En halua kun saan yhteensä 1200€ kuussa menemättä orjuutetuksi. Aika kulunut jo tuo sinun huutelu, et taida itsekään siellä viihtyä? :D
Duunissa nyt tuppaa saamaan vähintään pari tonnia kuussa joten laskutaitoiset huomaa miksi siellä kannattaisi käydä. Enemmänkin jos on jotain osaamista.
Vierailija kirjoitti:
Mistä sinua kuntoutetaan? Minulla murtui yhtenä talvena jalka ja minua kuntoutettiin noin puolisen vuotta kuntoutusaikana minulle laitettiin kuntoutustuet jalkaan ja sain kävelysauvat joihin tukien pääsin liikkumaan ja kuntoutumaan työkuntoiseksi. Onko noissa pään alueen vammoissa pidempi kuntoutumisaika? Miten nopeasti pääset jälleen työkuntoiseksi?
Sanonpa vaan kokemuksen äänellä että työtön voi päästä paremmin töihin kuin kuntouttavalla oleva. Työttömänkin mahdollisuudet on huonot kun samaan paikkaan on usein kymmeniä - satoja hakijoita. Tuo kuntouttava ei tule ikinä kannattamaan. Vuokrat, ohjaajien palkat ja kaiken päälle paljon hallintoa. Tuohon turhaan riittää rahaa kun sekoomus tekee kipeitä leikkauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka ylläpitää?
Näihin paikkoihin yleensä pakotetaan, ei sinne kukaan työtön vapaaehtoisesti mene.
Ja minkälaisen työpanoksen itse annat jos palkkasi on 9e neljältä tunnilta?
Ei ole yksilöiden vika, että systeemi ei osaa.
Millä matematiikalla 650€+144€ on 9€ tunti? Siihen päälle ilmainen asunto sekä ruuat, sähköt,vedet ym ? Tuo 794€ käteen on aika hyvä tienesti noin vähästä työstä jossa ei käytännössä tehdä muuta kuin ollaan paikalla.