Isovanhempi kuoli ja lapsi opiskelemassa ulkomailla. Meillä ei oo varaa ostaa lentolippuja tänne tällä hetkellä. annan lapsen puolesta kukat
Kommentit (45)
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt aikuisilla ihmisellä olisi varaa omakin lippu ostaa, ja jos ei, niin saisi vähän miettiä mihin sitä rahaa menee🙄
Juu opiskelijalla onkin varaa ostella lentolippuja kenties toiselta puolen maapalloa ihan tuosta vaan. Eiköhän sitä rahaa mene lähinnä asumiseen ja elämiseen ja opiskeluun siellä.
Vierailija kirjoitti:
En laittaisi lapselta edes omia kukkia vaan mun kukkiin lapsen nimi mukaan.
Näin mekin tehtiin. Lapsi oli toisella puolella maapalloa, joten ei tullut isoisän hautajaisiin. Opiskelijalla eikä meillä ollut laittaa ylimääräistä lentolippuihin. Kukaan ei pahastunut vaikka lapsi ei päässyt paikalle.
Laittaisin lapsen nimen siihen omaan kukkavihkoon. Ihan varmasti kaikki ymmärtävät, ettei noin kaukaa kannata hautajaisiin tulla.
Huomautan tähän väliin vielä, että isovanhempi ja lapsenlapsi eivät olleet läheisissä väleissä. t.ap
Vierailija kirjoitti:
Puppa vai mumma?
Lapsi voi lähettää kukkavasun ulkomailta käsin.
Hyvin riittää esimerkiksi lapsen nimi teidänkin kukkiin. Tosin eipä ne kukat ole mitenkään pakolliset.
Olen itse lapsena osallistunut isäni hautajaisiin suunnilleen maailman toisella puolella ja eihän siinä ollut mitään järkeä oikeastaan, lentää sinne vain hautajaisia varten ja hautajaisten jälkeen takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kai nyt aikuisilla ihmisellä olisi varaa omakin lippu ostaa, ja jos ei, niin saisi vähän miettiä mihin sitä rahaa menee🙄
Juu opiskelijalla onkin varaa ostella lentolippuja kenties toiselta puolen maapalloa ihan tuosta vaan. Eiköhän sitä rahaa mene lähinnä asumiseen ja elämiseen ja opiskeluun siellä.
Aivan ihme touhua, mulla oli jo opiskelijana päälle 50k. Jotain puutteita osaamisessa vai mikä on🙄
Miten on varaa lähteä toiselle puolelle maailmaa opiskelemaan, jos ei ole varaa lentolippuihin kotiin edes kesällä?
Vierailija kirjoitti:
Totta kai on ok. Ei hautajaisiin ole mitään osallistumispakkoa.
Minua kai odotettiin biologisen isän äidin hautajaisiin, mutta en mennyt. En tosin lähettänyt edes kukkia enkä adressia. Hän oli ollut käytännössä ventovieras ihminen minulle.
Inhoan hautajaisia. Ne on Suomessa niin surullisia tilaisuuksia, vaikka haudattavasta olisi olemassa vain hyviä muistoja.
Ei mitään ongelmaa. Kaikki varmasti ymmärtävät tilanteet. Enempi ihmeteltäisiin, jos hän tulisi hautajaisiin.
Itse en osallistunut isovanhemman hautajaisiin, koska olin kuumeessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sillä lapsella ole vakuutusta? Ainakin meidän vaihto-oppilaana olleiden lasten vakuutus olisi korvannut matkan isovanhemman, vanhemman tai sisaruksen hautajaisiin kesken vaihtovuoden. Tiettyjen maiden viisumisäännökset olisivat olleet isompi ongelma, mutta onneksi ei tarvinnut selvitellä niitä.
Vaikka olisi vakuutus, mutta miksi ihimeessä vaivautua Suomeen hautajaisiin? Ei se vainaja tiedä onko hän hautajaisissa vai ei. Turhaa vaan ajan ja rahan tuhlausta.
Onpa kylmä mielipide.
Hautajaisiin osallistumalla kunnioitetaan vainajaa.
Vaikka en sitä itse olisi kuoltuani näkemässä, olisi kamalaa, jos lapsenlapsensa eivät osallistuisi hautajaisiin. (Minulla on teini-ikäiset lapset eikä vielä lapsenlapsia)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai on ok. Ei hautajaisiin ole mitään osallistumispakkoa.
Minua kai odotettiin biologisen isän äidin hautajaisiin, mutta en mennyt. En tosin lähettänyt edes kukkia enkä adressia. Hän oli ollut käytännössä ventovieras ihminen minulle.
Inhoan hautajaisia. Ne on Suomessa niin surullisia tilaisuuksia, vaikka haudattavasta olisi olemassa vain hyviä muistoja.
Ei kai kukaan tykkää hautajaisista. Hyvä vaan, että ovat surullisia. Se on riitti. Tärkeä tilaisuus, jossa saa konkreettisesti surra arkun äärellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sillä lapsella ole vakuutusta? Ainakin meidän vaihto-oppilaana olleiden lasten vakuutus olisi korvannut matkan isovanhemman, vanhemman tai sisaruksen hautajaisiin kesken vaihtovuoden. Tiettyjen maiden viisumisäännökset olisivat olleet isompi ongelma, mutta onneksi ei tarvinnut selvitellä niitä.
Vaikka olisi vakuutus, mutta miksi ihimeessä vaivautua Suomeen hautajaisiin? Ei se vainaja tiedä onko hän hautajaisissa vai ei. Turhaa vaan ajan ja rahan tuhlausta.
Onpa kylmä mielipide.
Vaikka en sitä itse olisi kuoltuani näkemässä, olisi kamalaa, jos lapsenlapsensa eivät osallistuisi hautajaisiin. (Minulla on teini-ikäiset lapset eikä vielä lapsenlapsia)
Vainajaa voi kunnioittaa myös itsekseen. Tätini kuoli asuessani Japanissa. Lentoliput kotiin viikon varoitusajalla olisi maksanut yli 2000 euroa, ja työni takia olisin voinut olla poissa vain kolme päivää (joista 20h lentokoneessa). Kävin sytyttämässä suitsukkeen hänen muistoksi japanilaisessa temppelissä ja hiljennyin muistelemaan häntä. En koe olleeni millään tavalla "kamala".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa kylmä mielipide.
Osallistua voi myös olemalla hengessä mukana vaikka ei fyysisesti olisikaan paikalla. Kunnioittaa voi muutenkin kuin nyyhkyttää kirkonpenkissä siunauksen aikana.
Ihan kiinnostaa: Olitko millään tavalla yhteyksissä ja ystävä sen "isovanhemman" (ilmeisesti et tiedä hänen sukupuoltaan) kanssa hänen eläessään? Mitä väliä jollain hautajaisilla tai kuka siellä on, kunhan vainajaa kohdellaan kunnioittavasti.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Samoin kuin te ja lisäksi kysyisin seurakunnalta, onko niillä siunaustilaisuuden streamausmahdollisuutta. Äitini siunaustilaisuus oli viime kuussa ja olin hämmästynyt, että tuollainenkin mahdollisuus on niitä varten, jotka eivät syystä tai toisesta pääse paikalle.
Voi Jeesus Kristus, hautajaisia striimataan? Jotain arvokkuutta ja kunnioitusta tilaisuutta kohtaan, jollei vainaja ollut täysi kusipää.
Puppa tai mumma suljetaan vasuun vaikka sinun lapsesi ei olisi paikalla. Miksi hel-etissä sen opiskelijan pitäisi tulla jonkun hautajaisiin, jonka kanssa ei ollut edes väleissä. Toivottavasti nyt saat asiasi ratkottua edes vauvapalstan avulla, kun ilmeisesti liian vaikea tehdä itsenäisesti minkäänlaisia päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Samoin kuin te ja lisäksi kysyisin seurakunnalta, onko niillä siunaustilaisuuden streamausmahdollisuutta. Äitini siunaustilaisuus oli viime kuussa ja olin hämmästynyt, että tuollainenkin mahdollisuus on niitä varten, jotka eivät syystä tai toisesta pääse paikalle.
Voi Jeesus Kristus, hautajaisia striimataan? Jotain arvokkuutta ja kunnioitusta tilaisuutta kohtaan, jollei vainaja ollut täysi kusipää.
Miten striimaaminen olisi pois arvokkuudesta tai kunnioituksesta? Taisi olla korona-aikaan ihan yleinen käytäntö.
Sitäpaitsi hautajaisia on tallennettu tavallantai tosiella vuosikymmeniä. Esimerkiksi minun isäni hautajaiset kuvattiin ja lisäksi niistä on tietty valokuvia.
Loppujen lopuksi surutyö tehdään pääosin muualla kuin hautajaisissa. Jos ei ole varaa tulla, sitten ei ole varaa tulla ja se on elämän realiteetti joka täytyy hyväksyä.
Yhdellä edesmenneellä sukulaisella oli elämä jakautunut kahdelle eri paikkakunnalle. Pian menehtymisen jälkeen pidettiin hautajaiset ja muistotilaisuus asuinpaikkakunnalla, kesällä muistotilaisuus toisella paikkakunnalla.