Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Halvin määräaikainen sähkösopimus ilman kulutusvaikutusta

Vierailija
05.07.2024 |

Kuka myy nyt halvimmalla sähköä 12-24 kuukaudeksi ja ilman  sitä kulutusvaikutusta. Paljon olen tutkinut , mutta löydättekö  halvempaa kuin Turku Energian lounatuuli?

Kommentit (137)

Vierailija
61/137 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen tilanne ja kulutus on erilainen sähkön suhteen! Vertaile rauhassa edellä mainituilla sivuilla OMAN sähkönkulutuksen mukaan. On aivan turha yrittää kommenttien mukaan saada oikeaa käsitystä! 

Vierailija
62/137 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otin juuri Porvoon Energialta 24 kk sopimuksen, 2,50 €/kk ja 8,5 snt/kWh. Eikä siis ole mikään Provoon Energia, kun sahkonhinta.fi-sivulta löytyi. Pörssisähkö on kieltämättä nytkin halpaa, mutta en jaksanut enää kytätä, milloin kannattaa saunoa ja pestä pyykkiä. Kun saunaa tekee mieli usein silloin, kun sähkö on kallista, ja puhtaat vaatteet loppuvat tietenkin myös sillä hetkellä.

Saman otin itse. Edellinen oli 11 snt niin tämä tuntuu ihan hyvältä. Kun on pieni kulutus, ei ole suurta väliä onko 11, 8 vai 5 snt. Ei tarvitse miettiä milloin tekee mitäkin.

Onkohan tää myös näissä ihmisiä aiheessa jakava asia, että toiset on turvallisuushakuisempia ja tunnollisena kokee velvoitteekseen sen, että pörssisähköllä putää aina miettiä milloin tekee mitäkin. Toiset taas ei pidä

Lainaus toimii huonosti mutta asia on juuri kuten kirjoitit :) Siksi en käsitä miksi jokaisesta sähkökeskustelusta pitää tehdä pörssi vs kiinteä -sota. Pörssiläiset voisi joskus pysyä pois ja antaa muiden tehdä ihan miten haluaa. Aloituksessa kysyttiin määräaikaista niin ap sellaisen haluaa. Ei pörssiä :)

Ja minä olen tuo aiempi ja olen turvallisuushakuinen. Mielelläni maksan siitä hiukan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/137 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme on kulutusvaikutus? Ilman sitä joku kiinteä kuukausihinta?

Pörssisähkön hinta vaikuttaa, mutta ei perustu pelkkään pörssisähköön. Eli sopimus vaikka 8 senttiä/kwh. Kulutat paljon sähköä kalliin pörssisähkön aikaan, hintasi voi olla esim. 9 senttiä/kwh. Kulutat paljon halvan pörssisähkön aikaan, hintasi voi olla esim. 7 senttiä/kwh.

En ikinä maksaisi sähköstä 7c, pörssillä mennään 4.8c/kWh vuoden keskiarvo.

Ei tolla vuoden keskiarvolla mitään virkaa ole, ei normaali ihminen käytä eniten sähköä öisin, jolloin se pörssisähkö on aina halvimmillaan.

Ja lisäksi kesäaikana sähköä ei kulu juuri mitään, vähän kodin viilennykseen.

Talvikautena pörssisähkö on aina kallista ja silloin sitä sähköä vasta kuluukin.

Vierailija
64/137 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Otin juuri Porvoon Energialta 24 kk sopimuksen, 2,50 €/kk ja 8,5 snt/kWh. Eikä siis ole mikään Provoon Energia, kun sahkonhinta.fi-sivulta löytyi. Pörssisähkö on kieltämättä nytkin halpaa, mutta en jaksanut enää kytätä, milloin kannattaa saunoa ja pestä pyykkiä. Kun saunaa tekee mieli usein silloin, kun sähkö on kallista, ja puhtaat vaatteet loppuvat tietenkin myös sillä hetkellä.

Saman otin itse. Edellinen oli 11 snt niin tämä tuntuu ihan hyvältä. Kun on pieni kulutus, ei ole suurta väliä onko 11, 8 vai 5 snt. Ei tarvitse miettiä milloin tekee mitäkin.

Onkohan tää myös näissä ihmisiä aiheessa jakava asia, että toiset on turvallisuushakuisempia ja tunnollisena kokee velvoitteekseen sen, että pörssisähköllä putää aina mi

Meillä ainakin pörssi halvin.

Vierailija
65/137 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan käsittämättömän määrää rautalankaa joutuu kaivamaan varastosta pörssisähköuskovaisille :)

Kävin nyt hakemassa tiedot ihan esimerkiksi. Tammikuussa -24 pörssisähkön verollinen keskihinta ensimmäisen löytämäni sivuston mukaan 13,8 senttiä. Oma kulutukseni 1650 kWh. Siihen joku marginaali päälle niin se olisi tullut maksamaan mulle noin 230 euroa. Kesäkuussa -24 pörssisähkön verollinen keskihinta 4,47 senttiä, oma kulutukseni (osto) 82 kWh. Se olisi maksanut noin 40. 

Teidän laskuopin mukaan helahoito olisi maksanut mulle noin 80e kun todellisuudessa se olisi maksanut 270e. Kiinteällä 9 sentin hinnalla se oli 155 euroa. 

Päälle toki kuukausimaksut ja siirrot. 

Lisäyksenä vielä että kyttäämällä ja ajastamalla varmasti saa tuosta jonkun verran pois mutta pointti edelleen että koko vuoden keskiarvo ei oikeasti kerro koko totuutta koska koko vuoden kulutus ei ole vakio joka kuukausi. 

Vierailija
66/137 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihme on kulutusvaikutus? Ilman sitä joku kiinteä kuukausihinta?

Pörssisähkön hinta vaikuttaa, mutta ei perustu pelkkään pörssisähköön. Eli sopimus vaikka 8 senttiä/kwh. Kulutat paljon sähköä kalliin pörssisähkön aikaan, hintasi voi olla esim. 9 senttiä/kwh. Kulutat paljon halvan pörssisähkön aikaan, hintasi voi olla esim. 7 senttiä/kwh.

En ikinä maksaisi sähköstä 7c, pörssillä mennään 4.8c/kWh vuoden keskiarvo.

Ei tolla vuoden keskiarvolla mitään virkaa ole, ei normaali ihminen käytä eniten sähköä öisin, jolloin se pörssisähkö on aina halvimmillaan.

Ja lisäksi kesäaikana sähköä ei kulu juuri mitään, vähän ko

Mieluummin maksan pörssisähköllä 4.6c/kWh kuin 8c määräaikaista.

Ei ole mitään järkeä maksaa tuplasti enemmän.

Vierailija
67/137 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pörssisähkön keskihinta oli vuonna 2023 6,68 snt/kWh

Jos täällä nyt joku väittää että itse pääsi huomattavasti tuon alle, vaikka tuossa keskiarvossa on mukana alentava yöt, jolloin sähkö on halvimmillaan, niin kyseessä on aika erikoistatapaus propellihattu, joka käyttää huomattavasti aikaa ja vaivaa (tai rahaa automaation rakentamiseen) kulutuksensa optimointiin.

Vierailija
68/137 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan käsittämättömän määrää rautalankaa joutuu kaivamaan varastosta pörssisähköuskovaisille :)

Kävin nyt hakemassa tiedot ihan esimerkiksi. Tammikuussa -24 pörssisähkön verollinen keskihinta ensimmäisen löytämäni sivuston mukaan 13,8 senttiä. Oma kulutukseni 1650 kWh. Siihen joku marginaali päälle niin se olisi tullut maksamaan mulle noin 230 euroa. Kesäkuussa -24 pörssisähkön verollinen keskihinta 4,47 senttiä, oma kulutukseni (osto) 82 kWh. Se olisi maksanut noin 40. 

Teidän laskuopin mukaan helahoito olisi maksanut mulle noin 80e kun todellisuudessa se olisi maksanut 270e. Kiinteällä 9 sentin hinnalla se oli 155 euroa. 

Sulla nyt on vähän oma logiikka näissä. Sitä mutkistaa vielä se että kesäkauden sähköntuotanto tulee isolta osalta sähköpaneeleista, kun kesällä sähkö muutenkin on tosi edullista. Olet siis maksanut (montako tonnia ne paneelit nyt ovatkaan maksaneet) hinnan, jonka hankinta- ja asennushinnat kuuluisi laskelmassa ottaa huomioon. 

Eli jos hatusta vetäen maksat 6000 € aurinkopaneeleista jotka optimistisesti kestäisivät 30 vuotta, hinnaksi tulisi 200 € vuodessa. Jos sitten nuo tuottavat sähköä vaikkapa laskennallisesti lähinnä kolmen kesäkuukauden aikana, sun pitäisi lisätä siihen halpaan kesäsähkölaskuun 67 € kuukautta kohden ja tämä on sitten se hinta mitä voisit verrata siihen mitä kesäkuukausi maksaisi pörssisähkössä. 

Tietenkin jos olet jo sen paneeli-investoinnin tehnyt niin olet niihin sitoutunut. Mutta tämä on vähän pointtina siihen, että ei ne sähköpaneelit kovin erinomainen investointi ole jos halpaa haetaan. Toki arvoja on paljon muitakin kuin se halvin. 

Vierailija
69/137 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäyksenä vielä että kyttäämällä ja ajastamalla varmasti saa tuosta jonkun verran pois mutta pointti edelleen että koko vuoden keskiarvo ei oikeasti kerro koko t

Ei ole vakio, mutta keskiarvo ratkaisee. Pörssi ollut noin 4.8c/kWh ja määräaikainen olisi ollut 8.7c/kWh.

Vierailija
70/137 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäyksenä vielä että kyttäämällä ja ajastamalla varmasti saa tuosta jonkun verran pois mutta pointti edelleen

Ootko sä sähkölämmittäjä lainkaan? Miten sä et ymmärrä nyt yhtään?  

Vierailija
71/137 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pörssisähkön keskihinta oli vuonna 2023 6,68 snt/kWh

Jos täällä nyt joku väittää että itse pääsi huomattavasti tuon alle, vaikka tuossa keskiarvossa on mukana alentava yöt, jolloin sähkö on halvimmillaan, niin kyseessä on aika erikoistatapaus propellihattu, joka käyttää huomattavasti aikaa ja vaivaa (tai rahaa automaation rakentamiseen) kulutuksensa optimointiin.

Meillä pörssin keskiarvo oli 2023 4.6c/kWh meidän kulutuksen mukaan. Tämä selviää ihan sähköyhtiön yhteenvedosta.

Vierailija
72/137 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäyksenä vielä että kyttäämällä ja ajastamalla varmasti saa tuosta jonkun verran pois mutta pointti edelleen

Kun se ei edelleenkään kerro kaikkea. Mikä on kulutus talvella ja keskihinta silloin? Mikä on kulutus kesällä ja keskihinta silloin? 

Vierailija
73/137 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskihinta on keskihinta, mutta yleensä ne lämminvesivaraajat ja muut lämmitykset hoidetaan juuri yöllä eikä tasaisesti koko vuorokauden aikana. Ja ajastimet ja muut härpäkkeet on myös keksitty, ne löytyvät nykyisin myös tiskikoneesta. 

Pörssisähkön tuntihinnan keskiarvo ei painota mitään kellonaikaa, pörssisähkön yksittäisen käyttäjän tuntihinnan keskiarvo todennäköisesti painottaa halvempia tunteja. Ja tämähän on tavallaan se pörssisähkön alkuperäinen idea, tasataan niitä kulutuspiikkejä ja lisätään kulutusta niinä tunteina jolloin sähköä menisi hukkaan. 

Vierailija
74/137 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäyksenä vielä että kyttäämällä ja ajastamalla varmasti s

Talvi 6.2c ja kesä 3.2c. keskiarvo 4.7c.

Vierailija
75/137 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ympäristösyistä ihailtavaa pitää sähköautoa. Mutta jos halpaa etsitään, niin tankillisella dieseliä ajaa 1200 kilometriä ja auto on paljon halvempi kuin sähköauto. Eikä tarvi stressata tuntihintaa jos ne stressaa. 

merkittävästi halvempaa ja mukavampaa ajaa sähköllä. Diesel auto vei 5.5 l/100 km eli hintaa on kymppi, sähköauto vie 15 kwh eli hintaa 2,5 e. Diesel autoon sai tehdä useammalla tonnilla vuodessa hiukkasloukku ja adblue remonttia joka vuosi ja vaihdella kaiken maailman sensoreita (oli 3 vuotias 100 tkm ajettu dieseli). Saa arvo tippuakkin melko reilusti että päässään dieselin kustannuksiin kun siinäkin arvo tippui todella paljon vuodessa.

Mikähän oli auton merkki, jos kolme vuotiaaseen saa joka vuosi vaihtaa antureita, adblueta ja hiukkasloukkuja?

Nyt jotain rajaa tohon paskan puhumiseen.

Mä olen nyt jo varmaan 15 vuotta ajellut juuri tuollaisilla 2-4 vuotiailla (saksalaisilla) autoilla, eikä mihinkään ole tarvinnut tehdä yhtään normaalista poikkeavia huoltoja.

Vierailija
76/137 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskihinta on keskihinta, mutta yleensä ne lämminvesivaraajat ja muut lämmitykset hoidetaan juuri yöllä eikä tasaisesti koko vuorokauden aikana. Ja ajastimet ja muut

Vuoden keskiarvossa on kaikki vuoden tunnit ja 4.7c/kWh on halvempi kuin 8c.

Vierailija
77/137 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taidan kanssa päätyä tuohon porvoon energian sopimukseen, okt, kaukolämpö ja normaalisti sähköä käytetään sit niillä kallilla tunneilla niin eipä tarvi kytätä.

Jos on kaukolämpö okt, niin eipä vuosikulutus sähkössä olekaan iso.

Joten ei mitään väliä, oletko pörssissä, vai kiinteässä.

Vierailija
78/137 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fingridin datahubista latasin viime vuoden ja liukuri.fi:n laskuriin sen laittamalla olisin pörssisähköllä säästänyt n. 100e koko vuonna.

Vierailija
79/137 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla iso ok-talo, jossa vesipatterit, ja lämmitän varaajat yöllä (pörssisähkö). Jos olisi kiinteähintainen sähkö, laskut olisivat isommat. Suorasähkölämmitys taas on hankala tapaus, kun sitä ei voi varastoida mihinkään, ellei hanki kymmenien tuhansien eurojen akkuja, ja ne vie tilaa. Pitäisi yöllä lämmittää taloa patterit punaisena, ja aamulla sammuttaa patterit. Illalla olisi taas talossa viileää.

Kuinka monta neliötä ja kuinka kuumaksi oikein lämmität varaajat että niistä riittää lämpöä päivän ajaksi? Itsellä iso ok-talo, vesipatterit kahdella isolla varaajalla eikä niistä kyllä lämpö riittäisi millään päivän ajaksi talvella kun on -30 astetta viikkoja. Pikkupakkasella ehkä mutta viime talven kaltaiset pörssisähkön piikkihinnat olisivat olleet minulle myrkkyä jos sellainen olisi ollut. Onneksi itse ole kiinteällä vielä ja pörssisähkö halvempi niin hintapiikkejä ne kestäisi.

Vierailija
80/137 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Talvi 6,2 ja kesä 3,2"

Kiitos, tämä vie jo vähän eteenpäin! Voin kertoa oman kulutukseni vuoden ajalta kuukausittain. Otetaan tästä vuosi taaksepäin. 

Heinäkuu -23 102 kesä

Elokuu -23 240 kesä 

Syyskuu -23 350 kesä 

Lokakuu -23 820 talvi 

Marraskuu -23 1300 talvi 

Joulukuu -23 1650 talvi 

Tammikuu -24 1650 talvi 

Helmikuu -24 1330 talvi 

Maaliskuu -24 1100 talvi 

Huhtikuu -24 650 kesä 

Toukokuu -24 300 kesä 

Kesäkuu -24 82 kesä 

Alatko nyt hahmottaa, miksi en voi laskea koko vuodelle hintaa koko vuoden keskiarvon mukaan? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä viisi