Halvin määräaikainen sähkösopimus ilman kulutusvaikutusta
Kuka myy nyt halvimmalla sähköä 12-24 kuukaudeksi ja ilman sitä kulutusvaikutusta. Paljon olen tutkinut , mutta löydättekö halvempaa kuin Turku Energian lounatuuli?
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
"Talvi 6,2 ja kesä 3,2"
Kiitos, tämä vie jo vähän eteenpäin! Voin kertoa oman kulutukseni vuoden ajalta kuukausittain. Otetaan tästä vuosi taaksepäin.
Heinäkuu -23 102 kesä
Elokuu -23 240 kesä
Syyskuu -23 350 kesä
Lokakuu -23 820 talvi
Marraskuu -23 1300 talvi
Joulukuu -23 1650 talvi
Tammikuu -24 1650 talvi
Helmikuu -24 1330 talvi
Maaliskuu -24 1100 talvi
Huhtikuu -24 650 kesä
Toukokuu -24 300 kesä
Kesäkuu -24 82 kesä
Alatko nyt hahmottaa, miksi en voi laskea koko vuodelle hintaa koko vuoden keskiarvon mukaan?
Alan ymmärtämään ja näen sähköyhtiöni raportista että vuoden kulutukseni on ollut 24344kWh ja olen maksanut yhdestä kWh 4.6c/kWh.
Määräaikaisella olisin maksanut tuplasti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
"Talvi 6,2 ja kesä 3,2"
Kiitos, tämä vie jo vähän eteenpäin! Voin kertoa oman kulutukseni vuoden ajalta kuukausittain. Otetaan tästä vuosi taaksepäin.
Heinäkuu -23 102 kesä
Elokuu -23 240 kesä
Syyskuu -23 350 kesä
Lokakuu -23 820 talvi
Marraskuu -23 1300 talvi
Joulukuu -23 1650 talvi
Tammikuu -24 1650 talvi
Helmikuu -24 1330 talvi
Maaliskuu -24 1100 talvi
Huhtikuu -24 650 kesä
Toukokuu -24 300 kesä
Kesäkuu -24 82 kesä
Alatko nyt hahmottaa, miksi en voi laskea koko vuodelle hintaa koko vuoden keskiarvon mukaan?
Laskepa paljonko maksaa yksi kWh niillä aurinkopaneeleilla tuotettua sähköä. On varmaan sun kalleimmat kilowattitunnit. Olisi mielenkiintoista kuulla.
No et sä vieläkään tunnu ymmärtävän :D Tai sitten sulla on joku todella erikoinen talo joka kuluttaa joka kuukausi vakiomäärän sähköä.
Mun rautalanka loppui. Kiitos ja kuitti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Talvi 6,2 ja kesä 3,2"
Heinäkuu -23 102 kesä
Elokuu -23 240 kesä
Syyskuu -23 350 kesä
Lokakuu -23 820 talvi
Marraskuu -23 1300 talvi
Joulukuu -23 1650 talvi
Tammikuu -24 1650 talvi
Helmikuu -24 1330 talvi
Maaliskuu -24 1100 talvi
Huhtikuu -24 650 kesä
Toukokuu -24 300 kesä
Kesäkuu -24 82 kesä
Laskepa paljonko maksaa yksi kWh niillä aurinkopaneeleilla tuotettua sähköä. On varmaan sun kalleimmat kilowattitunnit. Olisi mielenkiintoista kuulla.
Ostin talon jossa on paneelit. Minkä osuuden lasken paneeleiden hinnaksi?
Vierailija kirjoitti:
No et sä vieläkään tunnu ymmärtävän :D Tai sitten sulla on joku todella erikoinen talo joka kuluttaa joka kuukausi vakiomäärän sähköä.
Ihan sähköytiön raportista on otettu mitä maksettu, se ei muutu siitä mihinkään. 1kWh hinta on ollut 4.6c/kWh.
Itse sain Vattenfallilta 24kk 9,22 snt/kwh, 5,95€ perusmaksu eikä mitään hömpänpömppä pörssimuutoksia huomioida. Tuo perusmaksu on hiukan korkea mutta en nyt jaksa muutamasta eurosta lähteä vänkäämään. Ainakin sähkö on tuotettu pitkälti vesi- ja tuulivoimalla.
Fortumia muuten kannattaa varoa. Ne myy "halpoja" määräaikaisia sopimuksia joissa hinta muuttuu 3kk välein, mutta tästä mainitaan sopimuksessa vain todella lyhyesti. Vähänkään huolimaton asiakas tuohon haksahtaa, koska näin kesällä he mainostavat kesäkuukausien hintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Talvi 6,2 ja kesä 3,2"
Heinäkuu -23 102 kesä
Elokuu -23 240 kesä
Syyskuu -23 350 kesä
Lokakuu -23 820 talvi
Marraskuu -23 1300 talvi
Joulukuu -23 1650 talvi
Tammikuu -24 1650 talvi
Helmikuu -24 1330 talvi
Maaliskuu -24 1100 talvi
Huhtikuu -24 650 kesä
Toukokuu -24 300 kesä
Kesäkuu -24 82 kesä
Ei ole paneeleita kun ne ei tuota talvella mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ympäristösyistä ihailtavaa pitää sähköautoa. Mutta jos halpaa etsitään, niin tankillisella dieseliä ajaa 1200 kilometriä ja auto on paljon halvempi kuin sähköauto. Eikä tarvi stressata tuntihintaa jos ne stressaa.
merkittävästi halvempaa ja mukavampaa ajaa sähköllä. Diesel auto vei 5.5 l/100 km eli hintaa on kymppi, sähköauto vie 15 kwh eli hintaa 2,5 e. Diesel autoon sai tehdä useammalla tonnilla vuodessa hiukkasloukku ja adblue remonttia joka vuosi ja vaihdella kaiken maailman sensoreita (oli 3 vuotias 100 tkm ajettu dieseli). Saa arvo tippuakkin melko reilusti että päässään dieselin kustannuksiin kun siinäkin arvo tippui todella paljon vuodessa.
Mikähän oli auton merkki, jos kolme vuotiaaseen saa joka vuosi vaihtaa antureita, adblueta ja hiukkasloukkuja?
Nyt jotain rajaa tohon paskan puhumiseen.
Mä olen nyt jo varmaan 15 vuo
Eka oli Mersu joka tuli kolme vuotiaana 90 tkm ajettuna mulle. 2 vuoden aikana 4 kertaa lavetilla liikkeeseen kun pakkasilla loukku tukossa. Vaihdettiin ilmamassamäärä mittari (tonnin) ja toisella kertaa loukku (kolme tonnia) - vika ei poistunut ja kolme eri merkkiliikettä ei kyennyt löytämään autosta vikaa. Sitten meni vielä NOX-anturit vaihtoon (kaks ja puoli tonnia) takuuseen näitä antureita vaihdettiin 2 kappaletta. Vaihdoin sitten volkkariin 70 tkm ajettuun ekana talvena meni adblue syöttölinja vaihtoon (pari tonnia) sitten 90 tkm ajettuna meni vaihdelaatikon mekatroniika (seitsemän tonnia). Nyt olen ajellut korealaisella sähköautolla tyytyväisenä lähes 100 tkm ilman mitään ongelmia.
Ostin talon jossa on paneelit. Minkä osuuden lasken paneeleiden hinnaksi?
Ihan samalla logiikalla voit silti laskea käyttövuoden hinnan. Paitsi tietysti jos sulla on asuntolainaa talosta, niin sitten sun pitää laskea myös asuntolainan koron osuus mukaan jokaisella vuodelle.
Jos siis käyttövuosi maksaa vaikka 200 euroa niin siihen lisäät sen summan, jonka saat kertomalla asuntolainasi korkoprosentin 200 eurolla.
Ei ole paneeleita kun ne ei tuota talvella mitään.
Viestiä ei ollutkaan suunnattu sinulle vaan tuolle joka listasi että kesäkuussa vain 80 kWh sähkönkulutusta koska aurinkopaneelit. Ja perusteli tällä vielä pörssisähkön kalleutta koska paneelien ansiosta kiinteähintaisella menee vain 80 kWh.
Jos oikea sähkönkulutus olisi 300 kwh, siitä kiinteähintaisella maksaa vain 80 * 0,08 eli 6,4 euroa kesäkuun sähköstä. Plus 67 euroa sähköpaneelien kuolettamisesta eli 73,40 euroa (plus mahdollinen asuntolainan korko-osuus).
Vaihtoehtoisesti vaikkapa neljän sentin pörssisähköhinnalla kesäkuun sähkö maksaisi 12 euroa.
Eka oli Mersu joka tuli kolme vuotiaana 90 tkm ajettuna mulle. 2 vuoden aikana 4 kertaa lavetilla liikkeeseen kun pakkasilla loukku tukossa. Vaihdettiin ilmamassamäärä mittari (tonnin) ja toisella kertaa loukku (kolme tonnia) - vika ei poistunut ja kolme eri merkkiliikettä ei kyennyt löytämään autosta vikaa. Sitten meni vielä NOX-anturit vaihtoon (kaks ja puoli tonnia) takuuseen näitä antureita vaihdettiin 2 kappaletta. Vaihdoin sitten volkkariin 70 tkm ajettuun ekana talvena meni adblue syöttölinja vaihtoon (pari tonnia) sitten 90 tkm ajettuna meni vaihdelaatikon mekatroniika (seitsemän tonnia). Nyt olen ajellut korealaisella sähköautolla tyytyväisenä lähes 100 tkm ilman mitään ongelmia.
Jos sua on veloitettu kaksi ja puoli tonnia NOX-anturin vaihdosta, niin sua on kyllä vähän koijattu.
Tokihan merkkiliike vaihtaa mielellään takuuseen ihan mitä vain voi. NOX-anturin virhekoodi yleensä johtuu anturin karstoittumisesta. Puhdistumiseen voi riittää pidempi reipas ajo korkeilla moottorin kierroksilla.
Vierailija kirjoitti:
Jos sua on veloitettu kaksi ja puoli tonnia NOX-anturin vaihdosta, niin sua on kyllä vähän koijattu.
Tokihan merkkiliike vaihtaa mielellään takuuseen ihan mitä vain voi. NOX-anturin virhekoodi yleensä johtuu anturin k
Ei riitä. Toi on ihan tunnettu vika mersuissa, että NOX-antureita menee kuin tupakkia. Varaosahinta on tonnin kappaleelta, ja ne vaihdetaan pareittain. Autoon ohjelmoinnin uudelle anturille voi tehdä vain merkkiliike, kun vaatii online yhteyden tehtaalle.
Vierailija kirjoitti:
Viimeinkin ymmärsit että peruskoulussa opetettu matikka ei mahtunut päähäsi😂🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tokihan merkkiliike vaihtaa mielellään takuuseen ihan mitä vain v
Onko jossain tietyssä Mersussa tollanen tyyppivika?
Ei ole 10 vuoden aikana tullut vastaan mulle, tai tutuillekaan.
Ehkä käynyt sitten vaan säkä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Trolo lo lolllero😂
Ei riitä. Toi on ihan tunnettu vika mersuissa, että NOX-antureita menee kuin tupakkia. Varaosahinta on tonnin kappaleelta, ja ne vaihdetaan pareittain. Autoon ohjelmoinnin uudelle anturille voi tehdä vain merkkiliike, kun vaatii online yhteyden tehtaalle.
Sua on taidettu koijata aika monessakin kohtaa.
Ei sua nyt vissiin taida kiinnostaa enää nämä dieselautojutut enää, mutta jos tästä nyt ois joskus jollekin apua niin kerron kuitenkin.
Eli tarkasta virhekoodi. Mikäli NOx-anturin signaali on liian korkea, anturi on likaantunut ja ongelma ratkeaa ajamalla em. ohjeen mukaan. Mikäli signaali on liian korkea, tulee johto vaihtaa ja on pieni homma. Sitten jos virhekoodi osoittaa ongelman olevan anturipiirin ulkopuolella, joudutaan vaihtamaan anturi. Uuden merkkiosan saa tällöin noin 600 eurolla ja merkittömänä paljon halvemmalla, toki varmaan merkkiliike myy niitä varmaan tonnillakin jos siitä on valmis maksamaan. Sulle nyt on siihen korjaukseen laitettu mukaan näköjään vähän vaikka mitä muutakin kun ovat hoksanneet että tässäkin voi koijata.
NOx-anturin vaihdolle annetaan kahden ja kolmenkin vuoden takuuta, jos sen merkkiliikkeessä tekee. Jos jo takuuaikana on pitänyt useampaan kertaan osa vaihtaa, niin jotainhan siinäkin mättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No nyt ymmärsin kun hieman googlettelin. Olin väärässä ja tietenkin se on se hinta mitä sähkölaskussa on per kWh. Olinpas tyhmä. Halvalla pääsee toiset.
Vierailija kirjoitti:
Näin sivusta ketjua seuranneena joudun toteamaan, että sun rautalanka oli enemmänkin tinalankaa. Ei sun höpinässä ollut päätä, eikä häntää ja tässä kävi hyvin selväksi, että sinulla ei ole pienintäkään hajua, mitä tarkoitetaan kun puhutaan vuoden toteutuneesta keskihinnasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihme on kulutusvaikutus? Ilman sitä joku kiinteä kuukausihinta?
Pörssisähkön hinta vaikuttaa, mutta ei perustu pelkkään pörssisähköön. Eli sopimus vaikka 8 senttiä/kwh. Kulutat paljon sähköä kalliin pörssisähkön aikaan, hintasi voi olla esim. 9 senttiä/kwh. Kulutat paljon halvan pörssisähkön aikaan, hintasi voi olla esim. 7 senttiä/kwh.
En ikinä maksaisi sähköstä 7c, pörssillä mennään 4.8c/kWh vuoden keskiarvo.
Ei tolla vuoden keskiarvolla mitään virkaa ole, ei normaali ihminen käytä eniten sähköä öisin, jolloin se pörssisähkö on aina halvimmillaan.
Öisinhän sitä sähkö juuri menee eniten, kun lämmitys ja lämminvesivaraaja ovat suurimmat sähkösyöpöt.
Mikähän oli auton merkki, jos kolme vuotiaaseen saa joka vuosi vaihtaa antureita, adblueta ja hiukkasloukkuja?
Nyt jotain rajaa tohon paskan puhumiseen.
Mä olen nyt jo varmaan 15 vuotta ajellut juuri tuollaisilla 2-4 vuotiailla (saksalaisilla) autoilla, eikä mihinkään ole tarvinnut tehdä yhtään normaalista poikkeavia huoltoja.
Edelleen jos sitä halpaa haluaa, niin ostaa kymmenen vuotta vanhan mersun tai volkkarin dieselillä niin saa edullisen auton ja todella edullisia kilometrejä, hyvin vähillä huolloilla saati korjauksilla.
Arvoja on tosi monenlaisia ja ap nyt ei selvästikään ole tehnyt valintojaan hinnan vuoksi. On vaan vähän hassua perustella niitä valintojaan sillä että ne ovat taloudellisesti järkeviä ja edullisia. Uuden (tai pari kolme vuotta vanhankaan) auton ostamisessa ei ole mitään vikaa, mutta on hassua perustella sitä edullisuudella.