Pohjanmaalaisille kysymys
Pohjanmaalaiset, mitä mieltä olette kotiseutunne maisemista? Minun, ulkopuolisen, silmään seudun tasaisuus on kuolettavan tylsää. Jotenkin myös häiritsee se, että voi nähdä vaikka kuinka kauas muiden pihoille, jos ei ole puskia peittämässä. Kaikki lähistöllä olevat tietää kuka on kenelläkin kyläilemässä ja vastaavaa. Miten itse koette asian?
Kommentit (30)
Asuin lapsena Etelä-Pohjanmaalla. En ikinä kiinnittänyt huomiota tasaisuuteen. Ihmettelin, kun joku muualta tullut sitä ihasteli. Nyt pidempään muualla asuneena ihastelen tasaisuutta.
Tässä juuri katson, että naapurin pihassa liikkuu auto, mutta siis normaalisti en kyllä koe, että täällä naapuriin mitenkään erityisesti näkyisi.
En oo kiinnittänyt huomiota. Onko muualla suomessa sitten vuoria ja paljon puskia? 😆
Kumpuja ja joitain kallioita:). Lakeus koskettaa kauniisti taivasta.
Mikä tasaisuus? Asun Vetelissä Perhonjoen laajan ja syvän V-kirjaimen muotoisen laakson yläosassa. Täällä silmä lepää maisemassa, katse kantaa vapaana kauas, silti en juuri näe, eikä kiinnostakaan, naapurien pihamaille, puustoa on kullakin sopivasti.
En muuten ole pohjanmaalainen, vaan (keski)pohjalainen.
Vierailija kirjoitti:
Etelä, keski, pohjois-pohjanmaa, keitä tarkoitat.
Ketä tahansa kenen kotiseutu on tasankoa. Ja onhan niitä Pohjanmaan ulkopuolellakin. Itse asiassa lähes koko läntinen Suomi on omaan silmääni jotenkin liian tasaista. Kiinnostaa vaan miten ihmiset kokevat asian.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Pitää sanoa pohjalainen
Kiitos tiedosta, yritän muistaa.
Ap
Alkaa peellä loppuu aahan
hienoo olla Pohjanmaalla
Vierailija kirjoitti:
Pitää sanoa pohjalainen
Oho. Pitääkö sanoa oikein Pohojammaa näin vieraspaikkakuntalaisenakin
Vierailija kirjoitti:
En oo kiinnittänyt huomiota. Onko muualla suomessa sitten vuoria ja paljon puskia? 😆
Niin, mitään siltä väliltä ei tietenkään voi olla.
Tosta listasta puuttuu pelkkä Pohjanmaa siis Etelän, Keskin ja Pohjoisen lisäksi
Vierailija kirjoitti:
Pitää sanoa pohjalainen
Väärin. Pohojalaanen.
No pohjois-savossa ei ole niin flataasta. Siksi me ollaan niin kieroja kun koko ajan vähänkään liikkuessa joutuu kiertelemään vesistöjä, järviä, lampia ja jokia nousemaan ja laskemaan polveilevia laaksoja ja kukkuloita ja metsää on ihan pirusti kaikenlaista. Omakin tölli on 180 metriä meren pinnan yläpuolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää sanoa pohjalainen
Väärin. Pohojalaanen.
Riippuu murteesta. Niitä on monia täällä Kristiinankaupunkista Ouluun välisellä alueella
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää sanoa pohjalainen
Väärin. Pohojalaanen.
Riippuu murteesta. Niitä on monia täällä Kristiinankaupunkista Ouluun välisellä alueella
Varsinkin, kun Pohjois-Pohjanmaa päättyy Kuusamoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää sanoa pohjalainen
Väärin. Pohojalaanen.
Tai pohjois-pohjanmaan pohjoisin kuntahan on Kuusamo. Että kyllä tälle välille murteita mahtuu. Itse olen kotoisin keski-pohjanmaalta ja sanoisin pohojalainen
Mahtavaa kun silimä ei pökkää mihinkään.
Maiseman tasaisuuden korvaa siellä ihmisten jyrkkyys.
Etelä, keski, pohjois-pohjanmaa, keitä tarkoitat.