Käytkö usein edesmenneen vanhempasi haudalla?
Kommentit (14)
Mites itse, ap? Vastauksella ei taida oikeasti olla sulle mitään väliä, kunhan taas ihan vain huviksesi kyselet.
Ovat vielä elossa. Tämä on yksi niistä syistä joiden vuoksi haluan itse tulla tuhkatuksi ja tuuleen sirotetuksi.
En halua vielä kuolleenakin olla ihmisille vaivaksi. Ei tarvitse olla mitään erillistä paikkaa missä minua muistellaan.
Isäni hauta on muutaman km päässä, niin pyörähdän siellä kertaan kolmessa kuukaudessa. Pidän hautuumaista, niin samalla voin katsoa isänkin hautaa. Mitään kukkia tai muuta roinaa en haudalle vie.
Monilla ei ole autoa. Joku sukulainen käy yleensä. Moni pelkäisi yksin siellä tai liukastella talvella. Osa ei viihdy sekuntiakaan hautausmailla tai kirkoissa. Ehkä kuvat on.
Vierailija kirjoitti:
Ovat vielä elossa. Tämä on yksi niistä syistä joiden vuoksi haluan itse tulla tuhkatuksi ja tuuleen sirotetuksi.
En halua vielä kuolleenakin olla ihmisille vaivaksi. Ei tarvitse olla mitään erillistä paikkaa missä minua muistellaan.
Ajattelen samalla tavalla. Olen sanonut muksuille, että ei hautajaisia, eikä hautaa. Turhaa vaivaa tuollaisista.
Muutaman päivän välein käyn hoitamassa kukkia, jotka istutin. Vanhemmat kuolivat jo kauan kauan sitten.
Vierailija kirjoitti:
En ole käynyt hautajaisten jälkeen, jotka oli neljä vuotta sitten.
Mun äiti kuoli vasta nyt toukokuussa, mutta en mäkään tule käymään äidin haudalla ennenkuin vatsa sitten, kun on isän hautajaiset. Ja jos siskoni sattuisi kuolemaan mua ennen, sitten siskoni hautajaisissa. Ovat halunneet tulla haudatuksi 300 km päähän paikkaan, johon ei pääse kuin henkilöautolla, joten en tule käymään siellä kuin hautajaisissa.
En ole käynyt varmaan kahdeksaan vuoteen, kun asun eri paikkakunnalla enkä käy enää kotipaikkakunnalla. V
Muutaman kerran vuodessa isän haudalla. Isä halusi polttohautauksen ja nimen uurnalehtoon. Hän halusi ettei lapsille jäisi haudanhoitamista riesaksi. Eikä olisi tykännyt siitä että hauta jää oman onnensa nojaan.
Mä sitä kyllä hoitaisin, mutta ymmärrän hänen toiveensa. Jotenkin itse haluaisin käydä muistelemassa vähän henkilökohtaisemmalla haudalla kuin satojen nimien seassa. Mutta eihän sillä loppupeleissä ole merkitystä, tärkeintä on se että sain olla hänen kanssaan riittävästi vielä kun hän eli.
M48
Hoidan vanhempieni, siskoni ja isovanhempieni haudat. Käyn keväällä viemässä orvokit, kesällä kesäkukkaset, syksyllä havut ja kanervat, jouluna kynttilän
Käyn siis haudoilla 4 kertaa vuodessa. Kasteluhoidon olen ostanut seurakunnalta. Haluan pitää haudat siistinnäköisinä. Olen kyllä miettinyt, että minulle ei tarvitse laittaa hautaa kivineen. Ehkä johonkin yhteiseen kiveen nimi. En halua, että joku joutuu hoitamaan hautaani.
Omat vanhemmat ovat vielä elossa. Isovanhempien haudalla en ole käynyt koskaan, enkä tiedä käyvätkö vanhempanikaan kuin ihan satunnaisesti, ei edes joka vuosi.
Molemmat vanhempani huolehtivat omien vanhempiensa rakkaista kesäpaikoista. Uskon, että ovat siellä paljon lähempänä ja kunnioittavat vanhempien muistoa kuin haudan äärellä.
Isä hyväksikäytti vain minua, ei sisaruksia. Haluan kuitenkin olla väleissä sisaruksiin vaikka pitävätkin minua outona. Joten olin hautajaisissa koska oli kiva tavata serkun perhe. Kiroan sitä saastapaskaisää joka päivä. Sen kuolinpäivä on parempi kuin sen synnyinpäivä, joten periaatteessa tuo piristäisi. Mutta ei, en käy.
En ole käynyt hautajaisten jälkeen, jotka oli neljä vuotta sitten.